Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 15535
vel... jeg fikk for en tid tilbake siden e-post om at jeg hadde lastet ned friends with benefitts. og dette var veldig ikke lov, blablabla. de kom til å stenge nettet mitt elns hvis ikke dette opphørte umiddelbart. men har ikke hørt noe mer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis de begynner å komme på dørene til folk er det vel bare å kjøpe VPN-tjenester av en tilbyder i utlandet? Her er en tilbyder i Sverige som spesifikt retter seg mot fildelere:

https://ipredator.se/
VPNtunnel logger noe data, så de er nok ikke de aller sikreste. Anbefalt lesning på temaet: http://torrentfreak.com/which-vpn-pr...iously-111007/
Hva hvis man ikke har passord på trådløs router, kan man ikke da bare si at det var naboen? Eller får disse "piratjegerne" lov til å beslaglegge pcer for å sjekke?
Som påpekt tidligere her, hvordan kan en IP-adresse kunne kobles opp mot en person sånn rent juridisk? Hvem som helst kan jo faktisk sitte på min IP-adresse uansett om det er jeg som betaler regninga. Det er da bare å blånekte.
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Som påpekt tidligere her, hvordan kan en IP-adresse kunne kobles opp mot en person sånn rent juridisk? Hvem som helst kan jo faktisk sitte på min IP-adresse uansett om det er jeg som betaler regninga. Det er da bare å blånekte.
Vis hele sitatet...
https://torrentfreak.com/ip-address-...e-says-110503/ <-- noe relevant

District Court Judge Harold Baker has denied a copyright holder the right to subpoena the ISPs of alleged copyright infringers, because an IP-address does not equal a person.
Vis hele sitatet...
“The infringer might be the subscriber, someone in the subscriber’s household, a visitor with her laptop, a neighbor, or someone parked on the street at any given moment,” Judge Baker writes.
Vis hele sitatet...
Blir festlig å se norsk rettvesen sklitakle bestemor borti gata fordi hun ikke er sikkerhetsbevisst på trådløsen sin. (håper vi kan unngå det)
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Hva hvis man ikke har passord på trådløs router, kan man ikke da bare si at det var naboen? Eller får disse "piratjegerne" lov til å beslaglegge pcer for å sjekke?
Vis hele sitatet...
Må vel enda en lovendring til som gjør det ulovlig å ha usikra nett, tenker jeg. De driver jo og sysler emd å få slutt på åpent nett ved kaféer osv. En enda enklere løsning hadde vært å bare gjøre deg som eier av nettet ansvarlig - litt som at eieren av en bil får bot om den blir tatt i fotoboksen, med mindre han kan vise hvem som egentlig kjørte.

Beslag av PC kommer nok ikke med det første - det er *veldig* mye som skal endres før man kan overlate "fysiske" politioppgaver til private, og politiet kommer neppe til å ha nok ressurser til å fly rundt og beslaglegge datamsskiner i hytt og vær. Men, det kan jo skje. Worstr case, slik jeg ser det, blir omtrent følger: terskelen for å konfiskere maskiner senkes og at man fortsetter trenden med å tvinge folk til å bevise uskyld. Type, du må gi fra deg maskinen til noen og la dem sjekke innholdet, eller du kan la være. Men, hvis du lar være så antar man at anklagers påstander er korrekte og du blir nødt til å betale bot og oppreisning eller noe slikt. Men, skal mye til før selv noe slikt går igjennom, og å la private foreta beslag kan jeg aldri se for meg.

At usikra nett blir ulovlig eller gjør deg ansvarlig for straffbar er imidlertid ganske plausibelt.
I flere land er det alt forbudt å ha usikret nett, noe som neppe håndheves veldig strengt men forbudet er der for å kunne straffe eieren av nettet dersom det forekommer ulovligheter på den IP adressen.

Det er også flere land der du ikke engang kan få tilgang til en nettcafe uten å måtte legitimere deg og se at de faktisk skriver ned fødselsnummer, hvilken type ID du brukt og ID nummer. Det er i overkant heftig for å lese litt nyheter og sende epost til familie og venner om hvor kul Roma er.

At vi lar underholdningsbransjen diktere våre lover og utformingen av disse er et enormt problem. En liten men økonomisk og ressurssterk gruppering på andre siden av havet kan altså bestemme seg for å endre nasjoners grunnlov og gjøre det med hell i land etter land. Tenk litt over dette, hvor sprøtt er ikke det? I bunn og grunn har en håndfull private selskaper makt til å endre lover i en rekke nasjoner. Det er jo fullstendig galskap. Men likevel bryr vi oss ikke. Før det en dag treffer oss selv midt fjeset. Men da er det gjerne for sent å endre loven. Alt vi da kan gjøre er å tenke tilbake på øyeblikket da vår stolte og uavhengige nasjon som har kjempet seg løs fra sameksistens både i sør og øst og nå altså har lagt seg på ryggen med beina opp som en billig skjøge og spørre oss selv, hva gjorde jeg da?

Vel svaret er kanskje innlysende men det må likevel sies. Svaret er ingenting. De fleste er likegyldige, og de som ikke er likegyldige de selger ut personvern og rettsprinsipper som om det var dagsgammelt brød.
Pirat kopiering handler om; som Gabe Newell sier: Piracy is never the problem. There is just a service problem.
(ikke korrekt quote men, men.)
Det han mener med dette som han også sa da Portal 2 kom til ps3 var at: "We are moving from where e3ntartainment is a product to where entertainment is a service"
Hvis disse media selskapene kan gi et bedre alternativ til piratkopiering så kommer de til å slå piratkopiering. Exsempler på dette ser Spotify og Netflix. Hvis alle land kunne fjerne lisesner og alt dritt som gjør at bl.a Netflix i Norge har masse gamle filmer som er ganske utdaterte så kunne vi få slutt på Piratkopiering!
Støtter Piratkopiering av samme grunn som jeg støtter hacking; eneste måten å få fixet det er å sette fokus på det!
Ser mange her henviser til Åpne nett osv.
Bare for å få en liten klarhet i dette:

Hvis de får lov av oppdragsgiver til å søke opp din IP adresse, så vil de kunne gå til Telenor, NGT, Lyse osv for å spørre hvem som har denne IP adressen. Hva andre opplysninger de vil spørre om eller få ut av din nettleverandør er uvisst men Hvis de da har litt vett, vil de spørre om MAC adressene som var koblet på nettverket på den tiden siden dette er en av de sikreste måtene å vite hvem nettkort som gjorde hva. (ja dette kan forandres i Registery i win7, men du kan få en konflikt hvis du treffer feil adresse). Det er veldig sjeldent personer forandrer dette uansett..

med IPV6 så vil dette bli enda lettere da hver enhet (mobil/pc/nettbrett etc) har sin egen unike IP adresse som det er litt verre å bytte ut grunnet lengre leasetid osv (så vidt jeg har skjønt det. Ikke heng meg på dette).

Så de har nok sine metoder. Mange vil nok leke litt cowboy i begynnelsen uansett.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Pirat kopiering handler om; som Gabe Newell sier: Piracy is never the problem. There is just a service problem.
(ikke korrekt quote men, men.)
Det han mener med dette som han også sa da Portal 2 kom til ps3 var at: "We are moving from where e3ntartainment is a product to where entertainment is a service"
Hvis disse media selskapene kan gi et bedre alternativ til piratkopiering så kommer de til å slå piratkopiering. Exsempler på dette ser Spotify og Netflix. Hvis alle land kunne fjerne lisesner og alt dritt som gjør at bl.a Netflix i Norge har masse gamle filmer som er ganske utdaterte så kunne vi få slutt på Piratkopiering!
Støtter Piratkopiering av samme grunn som jeg støtter hacking; eneste måten å få fixet det er å sette fokus på det!
Vis hele sitatet...
Nja, det er nok ikke bare så enkelt. Det er også en etisk del av dette. For eksempel - med hvilken rett skal man la en privat aktør forvalte vår kulturarv i overskuelig fremtid. Det er faktisk akkurat det som skjer; Ibsen var jo en del av vår kulturarv allerede mens han levde. Hadde dagens amerikanske lover gjeldt mens han levde (forfatterens liv + 90 år copyright), så ville ikke hans verker ha havnet i det åpne før i i 1996! Frem til den tid ville enhver som hadde ønsker å sette opp et stykke av ham blitt nødt til å betale lisenspenger til en tredjepart (et forlag) som i all hovedsak hadde motarbeidet ham mens han levde - han var ikke særlig glad i forlagene som stadig forsøkte å gjøre ham mindre kontroversiell osv. Første stykke skrevet i 1850, død i 1906, det ville gitt 146 år hvor et forlag hadde tjent penger på hans arbeid -et arbeid som i all hovedsak gikk ut på å vise oss hvor råttent samfunnet egentlig var... Et slikt opplegg er galt. Heldigvis slapp Ibsen å bli behandlet på den måten, for lovene var ikke lsik den gangen. Men, det setter ting litt i perspektiv.

Se på det rent praktisk: dersom du er en forfatter ingen leser, så hjelper det deg ikke å ha rettighetene hele livet; du tjener ikke noe lell. Dersom du er en bestselger, så bør du ha tjent nok på boka i løpet av noen år. Dette med å sikre arvingene dine er bullshit, normale mennesker tjener opp penger og arvingene får disse. Ikke retten til å tjene mer penger på foreldrenes arbeid. Jeg skal ikke si noen konkret grense for hva jeg mener er rimelig. rms foreslår 10 år, jeg synes det er veldig lenge. Patenter løper i tre år, etter det er det fritt frem for alle, noe tilsvarende kunne med fordel ha vært for copyright. Faktisk hadde nesten ingen tapt noe særlig på det; selv besteselgerne tjener mest på boka rett ettere lansering og salget satbiliseres ofte ganske kjapt. Noen unntak finnes det jo; Ringenes Herre så jo store salgstall etter at filmene kom, men man kan ikke konstruere et lovverk for å sikre etterkommeres økonomiske interesser på en såpass abstrakt måte.
Sitat av bottknott Vis innlegg
Ser mange her henviser til Åpne nett osv.
Bare for å få en liten klarhet i dette:

Hvis de får lov av oppdragsgiver til å søke opp din IP adresse, så vil de kunne gå til Telenor, NGT, Lyse osv for å spørre hvem som har denne IP adressen. Hva andre opplysninger de vil spørre om eller få ut av din nettleverandør er uvisst men Hvis de da har litt vett, vil de spørre om MAC adressene som var koblet på nettverket på den tiden siden dette er en av de sikreste måtene å vite hvem nettkort som gjorde hva. (ja dette kan forandres i Registery i win7, men du kan få en konflikt hvis du treffer feil adresse). Det er veldig sjeldent personer forandrer dette uansett..

med IPV6 så vil dette bli enda lettere da hver enhet (mobil/pc/nettbrett etc) har sin egen unike IP adresse som det er litt verre å bytte ut grunnet lengre leasetid osv (så vidt jeg har skjønt det. Ikke heng meg på dette).

Så de har nok sine metoder. Mange vil nok leke litt cowboy i begynnelsen uansett.
Vis hele sitatet...

Omtrent alle hjemme rutere bruker NAT, da vil ikke ISP se hvilke maskiner som er koblet til ruteren, de vil KUN se ruteren. TCP/UDP pakker inneholder heller ikke MAC-adresser (se bilde), så det er ingen mulighet for ISP og se hvilke maskin som lager trafikk med mindre man kobler seg rett i modemet (noe som er idiotisk).


http://www.bamed.org/wp-content/uploads/2012/11/packet.jpg
Sist endret av F1sh; 13. februar 2013 kl. 13:15.
Sitat av skepsis Vis innlegg
om dette trer i kraft er det vel bare å ha et åpent wlan og skylde på at noen har missbrukt nettverket ditt?
om det bor flere i ett hus, hvordan skal de da finne ut hvem som har lastet ned?

kanskje jeg skal starte å laste ned på naboens nett :P
Vis hele sitatet...
Det er allerede sånn idag at man er ansvarlig for det som skjer fra sitt abonnement. De trenger ikke finne ut hvem som har gjort det for å ilegge straff for eventuelle forbrytelser.
Må si at det som er mest skremmende og spesielt mtp hvor vi faktisk diskuterer dette da mange av oss er lovbrytere på ett eller flere punkter allerede, det er hvor mange som faktisk mener at økt overvåkning, strammere lovgivning for å tekkes underholdningsbransjen og det å sette ut etterforskning til private aktører er en bra ting.

Selv ikke horder av hasjrøykende, RC knaskende pyrofans klarer å se hvor skadelig denne endringen er. Og det her inne på freak. Tenk da hvordan det er ellers i samfunnet. Hvor mye tror dere andre ordinære mennesker engasjerer seg i slikt? Det er jo nesten likt null det.

Og prisen å betale for denne nonchalante holdningen ser vi nok ikke før den dagen vi ikke noe personvern igjen. Når siste skanse faller så vil nok non flere våkne. Men da er det altfor sent. Dessverre.
Sitat av Photosopp Vis innlegg
Sider som PirateBay burde helles ses på som en konkurrent til mediebransjen. En av hovedgrunnene til at piratkopiering er så stort er fordi det er latterlig enkelt, og du får det du vil ha. Selvfølgelig hjelper det at det er gratis.

Når jeg følger med på serier fra over dammen, orker jeg ikke vente et halvt år - et helt år på at serien skal komme til Norge. Da er det mye lettere og gå i bukta og laste det ned. Det mediebransjen heller burde fokusere på er å gjøre det bedre enn hva piratene kan tilby. For akkurat nå, er piratkopiering det beste alternativet folk har.

Spotify har f.eks fått meg til å slutte å piratkopiere musikk, siden jeg enkelt kan få tak i musikken jeg vil ha der. Netflix har fått meg til å laste ned mindre filmer, men selv der er utvalget litt magert.

Vil jeg se en film, må jeg enten dra den late ræva mi ned til en plass de selger filmer og håpe på at de har den der, eller så kan jeg bestille den på nettet og vente flere dager. Jeg kan også se de på Netflix, NRK eller lignende dersom de faktisk har den der. Da sitter man nok en gang med piratkopiering som det beste alternativet. Gidder heller ikke stå på Platekompaniet og lete lenge for så å betale masse for en CD. Det er mye enklere når du bare kan gå på nettet og laste det ned rett til pcen din.

Streamingtjenester som Spotify og Netflix er nok den rette veien å gå, men det er fortsatt en stund til det er bra nok. Mediebransjen må utvikle og tilpasse seg, ikke prøve å hindre utviklingen. Da blir de etterlatt.

Når broa kommer, mister fergemannen jobben sin.
Vis hele sitatet...

Jeg er helt enig i det du sier.

Vi husker jo alle de gode tidene med LimeWire og frykten for å laste ned en fil med virus og det ene med det andre. Etter at Spotify kom, så har jeg helt droppet hele .mp3 systemet, og gått over til helt godkjente 99kr imnd.

Det er mitt håp om at HBO og Netflix, med andre aktører, kan samle ALT på ett sted, noe som især spotify har klart på en fantastisk måte.

Når tilgangen blir enklere, så er jeg også overbevist om at Piratkopiering gradvis vil forsvinne ned i sanden. Akkurat på samme måte som LimeWire og .mp3 epoken
Takket være at underholdningsbransjen nå har klart å diktere lovgivningen i flere land, og nå også har klart å sette premissene for lovendring også i Norge vil jeg si at det er ikke fildelerne som er de mest kriminelle. Det er underholdningsbransjen. For å klare å manipulere forskjellige land til å endre lovverket til fordel for hollywood det minner mest av alt om organisert kriminalitet. Ren mafiavirksomhet.

Og for et enormt fokus fildeling har, det er helt jævla sykt. Bransjen tjener tross alt penger i bøtter og spann. Filmstjerner og musikere har inntekter, verdier og luksusboliger andre ikke engang klarer å drømme om. Til tross for all piratkopieringen. Så da kan jo ikke problemet være så stort.

Myndighetene burde heller fokusere på alvorlig kriminalitet, slik som mafiavirksomhet. Feks matskandalene som nå rulles opp. Tenk hvor mye svindel og bedrag som skjer hver eneste dag som vi aldri vet om.

Fildeling er ikke et problem. Om noe er det en gigantisk gratis reklameplass for artister, skuespillere og musikere.

Det er kun en ting å gjøre, det er å vise vet høstens valg i at IKKE finner oss i mer overvåkning, vi godtar ikke sensur og vi forlanger personvern. Ta ansvar og vis din avsky ved å stemme smart til høsten!
Sitat av ompapa Vis innlegg
Takket være at underholdningsbransjen nå har klart å diktere lovgivningen i flere land, og nå også har klart å sette premissene for lovendring også i Norge vil jeg si at det er ikke fildelerne som er de mest kriminelle. Det er underholdningsbransjen. For å klare å manipulere forskjellige land til å endre lovverket til fordel for hollywood det minner mest av alt om organisert kriminalitet. Ren mafiavirksomhet.

Og for et enormt fokus fildeling har, det er helt jævla sykt. Bransjen tjener tross alt penger i bøtter og spann. Filmstjerner og musikere har inntekter, verdier og luksusboliger andre ikke engang klarer å drømme om. Til tross for all piratkopieringen. Så da kan jo ikke problemet være så stort.

Myndighetene burde heller fokusere på alvorlig kriminalitet, slik som mafiavirksomhet. Feks matskandalene som nå rulles opp. Tenk hvor mye svindel og bedrag som skjer hver eneste dag som vi aldri vet om.

Fildeling er ikke et problem. Om noe er det en gigantisk gratis reklameplass for artister, skuespillere og musikere.

Det er kun en ting å gjøre, det er å vise vet høstens valg i at IKKE finner oss i mer overvåkning, vi godtar ikke sensur og vi forlanger personvern. Ta ansvar og vis din avsky ved å stemme smart til høsten!
Vis hele sitatet...
For all del, det er riktig å stemme. Men jeg tror ikke det har så mye å si; alle partier over sperregrensa er jo kliss like.
Hva skjedde med dette forslaget ble det godtatt eller? Jeg skjønner meg ikke så mye på politikk, noen som vet hva som har skjedd?
Tåplig spørr du meg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan brukes som unnskyldning for ransaking av veldig mange mao. Ikke bra
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Hva skjedde med dette forslaget ble det godtatt eller? Jeg skjønner meg ikke så mye på politikk, noen som vet hva som har skjedd?
Vis hele sitatet...
Foreløpig er det kun et forslag, men dere må regne med at underholdningsbransjen kjører knallhard lobby for å få gjennom dette forslaget.
Når det er snakk om at man skal bli tatt for å laste opp én film forstod jeg det sånn at det gjelder den første som laster opp filmen, ikke alle som seeder, noe jeg egentlig synes er en rimelig minsteforbrytelse (forutsatt nåværende opphavsrettslov). Så har de formulert det sånn at det er mulig å misforstå så de i realiteten kan ta alle og enhver.
Tror neppe lovforslaget slik det ser ut pr idag kommer til å få særlig gjennomslag hos bla datatilsynet, og disse har faktisk en del de skal ha sagt når det er snakk om personvern. Det er politet sin jobb å avsløre kriminelle og få disse dømt og det er videre kun dem som har anledning til innenfor strenge rammer å drive overvåkning/spaningsvirksomhet. Politiet er i motsetning til private aktører en nøytral part. At private aktører skal få lov til å gjøre politiet sin jobb er rimelig usannsynlig, det blir jo litt som borgervern. Dette er i Norge ikke tillatt. Tidligere i debatten ble det nevnt private trackere hvor TONO & co eventuellt selv må delta for å kunne fange opp IP-adresser, det vil dem ikke få mulighet til uten å samtidig inkriminere seg selv. Så vidt jeg vet har ikke politiet lov til hverken å oppfordre til eller delta i ulovlige handlinger som ledd i etterforskninger (slik som bla i USA). Hvorfor skulle da private aktører ha en slik rettighet? Nei, dette går aldri igjennom i sin nåværende form.
Jeg er ny her på freak så skjønner egentlig ikke helt hvordan man starter tråder og sånn. Men jeg trenger hjelp ang. µTorrent! Jeg har aldri hatt problemer med å laste ned noe som helst, før nylig. Nå når jeg trykke download så kommer filene ned i µTorrent, de begynner sakte men sikkert å laste seg ned, men på ca. 0.3% stopper det. Da kommer det at det er fil feil. Men det skjer med ALLE filene, fra forskjellige steder. "Feil: Systemet finner ikke angitt bane. (Write to Disk)". Skjønner ikke en dritt av dette, kan noen hjelpe meg? Har i tillegg prøvd å sletta µTorrent og lasta ned igjen men funka ikke det heller -.-
Sitat av ompapa Vis innlegg
Takket være at underholdningsbransjen nå har klart å diktere lovgivningen i flere land, og nå også har klart å sette premissene for lovendring også i Norge vil jeg si at det er ikke fildelerne som er de mest kriminelle. Det er underholdningsbransjen. For å klare å manipulere forskjellige land til å endre lovverket til fordel for hollywood det minner mest av alt om organisert kriminalitet. Ren mafiavirksomhet.

Og for et enormt fokus fildeling har, det er helt jævla sykt. Bransjen tjener tross alt penger i bøtter og spann. Filmstjerner og musikere har inntekter, verdier og luksusboliger andre ikke engang klarer å drømme om. Til tross for all piratkopieringen. Så da kan jo ikke problemet være så stort.

Myndighetene burde heller fokusere på alvorlig kriminalitet, slik som mafiavirksomhet. Feks matskandalene som nå rulles opp. Tenk hvor mye svindel og bedrag som skjer hver eneste dag som vi aldri vet om.

Fildeling er ikke et problem. Om noe er det en gigantisk gratis reklameplass for artister, skuespillere og musikere.

Det er kun en ting å gjøre, det er å vise vet høstens valg i at IKKE finner oss i mer overvåkning, vi godtar ikke sensur og vi forlanger personvern. Ta ansvar og vis din avsky ved å stemme smart til høsten!
Vis hele sitatet...
Ikke alle artister har luksusboliger. Du sier at fildeling er gratis reklame plass, så vet jo alle at det ikke det stemmer. Aner ikke hvor mange ganger jeg har sett personer som skal bygge seg en pc her, som blir anbefalt Windows fra den såkalte bukta. Hvorfor blir en ikke anbefalt å kjøpe dette i stedet da?
Sitat av sweem Vis innlegg
Ikke alle artister har luksusboliger. Du sier at fildeling er gratis reklame plass, så vet jo alle at det ikke det stemmer. Aner ikke hvor mange ganger jeg har sett personer som skal bygge seg en pc her, som blir anbefalt Windows fra den såkalte bukta. Hvorfor blir en ikke anbefalt å kjøpe dette i stedet da?
Vis hele sitatet...
Err, poenget ditt er...?
Personlig vil jeg selvsagt heller anbefale linux, som er gratis og imho bedre, men hvis man vil ha windows, så bør man vel kjøpe det. Det har imidlertid lite med denne diskusjonen å gjøre: i hine hårde dage (før platespilleren) levde musikerne utelukkende av å opptre. Det er ingenting i veien for at de ikke skal gjøre det i dag. Personlig mener jeg at intet opptak kan erstatte følelsen av en konsert, så for meg er opptak bare et halvdårlig substitutt. Imidlertid er det slik at en del artister ønsker å leve av platesalg. Det er noen problemer med dette:
1) Dersom de ikke er gode nok til at folk gidder å gå på konsertene deres, så bør de heller finne seg en annen jobb.
2) Mesteparten av pengene fra platesalg går til en parasittisk bransje som ikke bidrar med noenting og skummer fløten av andres arbeid. Før i tiden var det kanskje nødvendig med et stort maskineri for å få de fysiske platene ut til folket, men i elektronikkens tidsalder er disse folka overflødige. Akkurat som bokbransjen, og etterhvert som datateknikken blir bedre ser det ut til at filmbransjen kommer til å følge etter. I stor grad har de gjort det. Så, motivasjonen for å støtte artistene, når man vet at de uansett blir avspist med smuler og at mesteparten av pengene går til en bransje som ødelegger og undertrykker musikk og kultur, den er ikke påfallende stor. Da er det bedre å bare ta musikken, og heller støtte artisten på annet vis (noe flere burde gjøre).
3) Kontroll over fildeling er umulig med mindre man ramponerer friheten. Noen hevder at dette er en pri man må betale hvis man vil ha film og musikk. Det er selvsagt det reneste sprøyt, men for diskusjonens skyld - la oss godta premisset. I såfall velger jeg frihet fremfor film og musikk, og betaler gladelig den prisen hvis det kommer til det. Men det gjør det selvsagt ikke.

Så nei, artister lever ikke fett på platesalg, og det burde de heller ikke gjøre. De som er gode nok til å fylle Oslo Spektrum derimot... Og for å ta de smale interesser i forsvar: det er en grunn til at staten støtter kunstnere av ulike typer. Man an heller utvide slike ordninger enn å sensurere internett.