Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 6540
Dette er ikke et forsøk på å starte diskusjon, så vennligst kun svar på spørsmålet om dere kan.
Først litt om meg, jeg spiser kjøtt men får stadig dårlig samvittighet av måten mennesker behandler dyr på, jeg personlig syntes selv de beste forholdene i norske gårder er for dårlige og noen er rett og slett tortur, jeg skulle ønske jeg kunne slutte å spise kjøtt, men lysten for å spise kjøttet er større.
jeg har respekt for vegetarianere, men jeg ser ikke på det som en løsning for meg eller folk flest...

Så spørsmålet mitt er som følger:
Finnes det et kjøtt utvalgt i norske butikker fra en spesiell gård eller merke som behandler dyrene humant, og på samme måte man kunne forvente en å ta vare på et kjæledyr. skjønner jo at ikke de kan ta de med inn i huset og la de sove i senga, men om dere skjønner, hvertfall at bonden kan si at han ikke har påført dyrene stress, smerte, ubehag eller vitnet sine nærmeste bli slaktet?
(Ja jeg forstår at kjøttprisene gjerne ville ha doblet, om ikke triplet, eller kanskje til og med 10 doblet prisen, men om jeg visste at dyret var behandla bra kunne jeg betalt 150 spenn kanskje mer, for kjøttdeig pakka på kiwi, får heller bare redusere kjøtt inntaket, noe folk flest ikke burde få noen problemer av)
Sitat av Maea Vis innlegg
han ikke har påført dyrene stress, smerte, ubehag eller vitnet sine nærmeste bli slaktet?
Vis hele sitatet...
Vell, du kan begynne med å kjøpe kylling og egg fra frittgående høns. Men å finne en kjøttprodusent som stiller kravene du stiller vil jeg nesten tro er helt umulig. Det kan hende at du får tak i det du leter etter hos små lokale bønder og slakterier som behandler dyrene sine med verdighet. Men aldri i livet om du finner dette hos større produsenter som Gilde eller Prior som kun er ute etter profitt.
Sist endret av Juicekongen; 9. desember 2012 kl. 03:03.
By the way. Frittgående høns har høyere dødelighet enn burhøns, i tillegg stilles det spørsmål om burhøns faktisk har det verre enn frittgående. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7822527
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Vell, du kan begynne med å kjøpe kylling og egg fra frittgående høns. Men å finne en kjøttprodusent som stiller kravene du stiller vil jeg nesten tro er helt umulig. Det kan hende at du får tak i det du leter etter hos små lokale bønder og slakterier som behandler dyrene sine med verdighet. Men aldri i livet om du finner dette hos større produsenter som Gilde eller Prior som kun er ute etter profitt.
Vis hele sitatet...
Frittgående er ikke noe bedre en bur høns.
Men å kjøpe fra småbruk og sånt vil jeg tru er mye bedre fordi da kan du også se med førstehånd ossen dyra har det.
stangekylling.no, nordgarden.no feks.
For flere produsenter http://www.streamorganic.com/index.p...rmenu-334.html

Nå ser ikke jeg at husdyr bør behandles som kjeledyr men økologisk drift og frittgående høner er nok et skritt i riktig retning.
Vi har mange kvalitetsleverandører i Norge så det er bare å gå igang med å spise skikkelig mat.
Sist endret av random67489; 9. desember 2012 kl. 03:43.
Sitat av Dalla90 Vis innlegg
By the way. Frittgående høns har høyere dødelighet enn burhøns, i tillegg stilles det spørsmål om burhøns faktisk har det verre enn frittgående. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7822527
Vis hele sitatet...
Ah, har alltid trodd det var omvendt. Jeg mente vell egentlig økologiske egg, da jeg alltid har sett for meg at hønene fikk lov til å gå fritt i et trygt, stort og naturlig terreng når jeg hørte setningen "frittgående høner" og ikke innestengt i et lite rom med unaturlig lys og hønsefôr sammen med hundre andre høner. Skal tenke på det neste gang jeg handler egg.
Det nye er frittgående innehøner
Mindre sjans for smitte men større plass å bevege seg på.

Glemte svineprodusenten Grøstadgris
Sitat av Maea Vis innlegg
Dette er ikke et forsøk på å starte diskusjon, så vennligst kun svar på spørsmålet om dere kan.
Først litt om meg, jeg spiser kjøtt men får stadig dårlig samvittighet av måten mennesker behandler dyr på, jeg personlig syntes selv de beste forholdene i norske gårder er for dårlige og noen er rett og slett tortur, jeg skulle ønske jeg kunne slutte å spise kjøtt, men lysten for å spise kjøttet er større.
jeg har respekt for vegetarianere, men jeg ser ikke på det som en løsning for meg eller folk flest...

Så spørsmålet mitt er som følger:
Finnes det et kjøtt utvalgt i norske butikker fra en spesiell gård eller merke som behandler dyrene humant, og på samme måte man kunne forvente en å ta vare på et kjæledyr. skjønner jo at ikke de kan ta de med inn i huset og la de sove i senga, men om dere skjønner, hvertfall at bonden kan si at han ikke har påført dyrene stress, smerte, ubehag eller vitnet sine nærmeste bli slaktet?
(Ja jeg forstår at kjøttprisene gjerne ville ha doblet, om ikke triplet, eller kanskje til og med 10 doblet prisen, men om jeg visste at dyret var behandla bra kunne jeg betalt 150 spenn kanskje mer, for kjøttdeig pakka på kiwi, får heller bare redusere kjøtt inntaket, noe folk flest ikke burde få noen problemer av)
Vis hele sitatet...
Så hvordan mener du dyrene skulle bli behandlet mere humant da? kan ikke ha dyr gåenes ute hele året. Og har du i det hele tatt vært på feks Gilde og sett en slakting? Det er ingen dyreplageri inne i bildet. Ta deg en bolle
Du kan jo spise Kobe biff. De er jo flasket opp med daglig øl, klassisk musikk og massasje. Koster ca 2.500 kr kiloen så ja ca 10 ganger vanlig pris.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Ah, har alltid trodd det var omvendt. Jeg mente vell egentlig økologiske egg, da jeg alltid har sett for meg at hønene fikk lov til å gå fritt i et trygt, stort og naturlig terreng når jeg hørte setningen "frittgående høner" og ikke innestengt i et lite rom med unaturlig lys og hønsefôr sammen med hundre andre høner. Skal tenke på det neste gang jeg handler egg.
Vis hele sitatet...
"Frittgående" så er hønene inne i et kjempestort bur. Ikke bra i det hele tatt, det kan argumenteres for at burhønsdrift er bedre.
For å møte kravene til økologisk drift kreves bedre plass og tilgang på uteareal. Så det beste om du skal kjøpe egg i butikk som er tilgjengelig i dag er økologisk merka.
De selger Grøstad Gris på Jacobs, Centra, Ultra, Meny , ICA, Smart Club og på Rema (i hvertfall der jeg handler). Koster ikke mye mer enn vanlig. Det gjør i grunn ikke økologiske egg heller. Tror det er rundt 5 kroner forskjell på Rema.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du kan jo spise Kobe biff. De er jo flasket opp med daglig øl, klassisk musikk og massasje. Koster ca 2.500 kr kiloen så ja ca 10 ganger vanlig pris.
Vis hele sitatet...
Lykke til med å få tak i Kobe i Norge. Om du ikke flyr til Japan og henter shitten selv(og igjen, lykke til med å finne den til salgs der også) så får du ikke tak i det. Noen av oss er såpass heldige at de har kompiser som flyr over til Japan en gang eller to i året og klarer å smugle med en kilo eller to, men om du ikke flyr selv og har kontakter i Japan så får du ikke tak i det. Basta.
Du kan kanskje ha sett "kobe" solgt i en eller annen gourmet-sjappe, men det er fake. Det de selger er kjøtt fra wagyu-rasen, samme rase som kobe, men det er ikke ekte kobe. Dette er jo også drittbra kjøtt og oksene lever jo vanvittig bra til å være kjøttproduksjon, men for oss i Norge er dette ofte kjøtt importert fra New Zealand eller Australia(jeg vet at de har wagyu-okser i statene også, men det tar vi ikke inn i Norge som jeg vet om).

Jeg har også til gode å se at de drikker øl og sake mens de får massasje og hører musikk. Frem til jeg får se faktiske bevis på dette anser jeg det bare som myter. Det er vel èn film på youtube fra '60-tallet der de gjør dette, men alt jeg har sett fra moderne tider tilsier noe annet.

by the way: topic
Prima Jæren er vel en ganske human produsent som det selges kjøtt fra her og der i Norge.
Sist endret av moret; 9. desember 2012 kl. 11:30.
Er enig med deg TS. Det er mye dårlig behandling av dyra.

For min del virker den beste løsningen som at flere små gårder kan drive dyrehold og da kan de som bor lokalt rundt dem kjøpe fra de gårdene. Det betyr bedre kvalitet for dyra, og i forhold til kvaliteten på kjøttet.
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du kan jo spise Kobe biff. De er jo flasket opp med daglig øl, klassisk musikk og massasje. Koster ca 2.500 kr kiloen så ja ca 10 ganger vanlig pris.
Vis hele sitatet...
jeg har faktisk hørt om dette, og jeg hadde betalt for det om det fantes i norske butikker, eller hvordan kan man få tak i kobe biff?

Sitat av Henkal Vis innlegg
Så hvordan mener du dyrene skulle bli behandlet mere humant da? kan ikke ha dyr gåenes ute hele året. Og har du i det hele tatt vært på feks Gilde og sett en slakting? Det er ingen dyreplageri inne i bildet. Ta deg en bolle
Vis hele sitatet...
Jeg har har desverre hatt gleden av å være på et slakteri som ung, nå er ikke Gilde så ille med ku så vidt jeg vet, de har f.eks lagt inn madrass på "soverommet" til kua, (der det før bare var et betong gulv).
Det er mange slakterier som behandler dyrene på lik linje som de hadde behandlet søppel i et resirkulerins fabrikk, og det blir jeg så kvalm av.
Det jeg vet at Gilde gjør, som de prøver å ungå er at når kuene skal slaktes ser de hverandre bli drept og noen ganger (skal egentlig ikke skje) så blir dyrene drept foran de andre dyrene som ikke skal slaktes på en stund, du syntes kanskje ikke det høres så ille ut, men det er værre enn det høres ut for dyrene.

Sitat av random67489 Vis innlegg
stangekylling.no, nordgarden.no feks.
For flere produsenter http://www.streamorganic.com/index.p...rmenu-334.html

Nå ser ikke jeg at husdyr bør behandles som kjeledyr men økologisk drift og frittgående høner er nok et skritt i riktig retning.
Vi har mange kvalitetsleverandører i Norge så det er bare å gå igang med å spise skikkelig mat.
Vis hele sitatet...
Jeg driver å leser litt om dette nå, ser lovende ut.
men det står så lite om slakter metoden de bruker, vet Prior har kyllingene på rullebånd hvor de slaktes på en helt forferdlig metoder, jeg holder meg milevis unna alt som har Prior stempel på, de påstår at de har forbedret seg, men det har jeg ikke sett med mine egne øyne enda.

leste dette på VG idag:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10063860

får så vondt av dyrene...
Sitat av moret Vis innlegg
Lykke til med å få tak i Kobe i Norge. Om du ikke flyr til Japan og henter shitten selv(og igjen, lykke til med å finne den til salgs der også) så får du ikke tak i det. Noen av oss er såpass heldige at de har kompiser som flyr over til Japan en gang eller to i året og klarer å smugle med en kilo eller to, men om du ikke flyr selv og har kontakter i Japan så får du ikke tak i det. Basta.
Du kan kanskje ha sett "kobe" solgt i en eller annen gourmet-sjappe, men det er fake. Det de selger er kjøtt fra wagyu-rasen, samme rase som kobe, men det er ikke ekte kobe. Dette er jo også drittbra kjøtt og oksene lever jo vanvittig bra til å være kjøttproduksjon, men for oss i Norge er dette ofte kjøtt importert fra New Zealand eller Australia(jeg vet at de har wagyu-okser i statene også, men det tar vi ikke inn i Norge som jeg vet om).

Jeg har også til gode å se at de drikker øl og sake mens de får massasje og hører musikk. Frem til jeg får se faktiske bevis på dette anser jeg det bare som myter. Det er vel èn film på youtube fra '60-tallet der de gjør dette, men alt jeg har sett fra moderne tider tilsier noe annet.

by the way: topic
Prima Jæren er vel en ganske human produsent som det selges kjøtt fra her og der i Norge.
Vis hele sitatet...

Du tar mye feil her. Kobe er mulig også i Norge. Når jeg er hos faren min i Stavanger har jeg et par ganger fått servert Kobebiffer. Det er en slakter eller gourmetbutikk som tar inn ekte kobebiff for far kjøper de lokalt. Men nå er jo kanskje Stavanger spesiell iom at det er sånn en smeltedigel av folk fra forskjellige nasjoner som bor der pga olja. Gjør oppmerksom på at det ikke er lov å selge biffer fra wagyu-rasen og kalle det kobe, det er som å kalle spudle vin fra spania for champagne. Eller all laks for selma.

Jeg vet også at de på en butikk på svenskegrensa på Nordbysenteret så har de ekte kobebiff. Kanskje ikke alltid året rundt men en kan ringe inn i forkant å bestille om en ønsker å være sikker. De har også noe som kalles tysonbiff som skal være like bra. Snakket lenge med sjefen for ferskvarene der og han har god peiling og store kjeder som de der driver ikke med svindel det kan jeg love deg. De lever av tillit. Så om han går god for at det er ekte kobe så tror jeg mer på han enn på deg i denne saken Moret.

Det er ikke myter det om kobe, det er feite dyr som har levd svært godt. Det ser du på alt fettsprenget i biffene. Og det er jo med på gjøre biffene så saftige. Dessuten så mørnes kjøttet lengre enn det som er vanlig hos andre produsenter. Noe som betyr lave salgsvekt men bedre kvalitet på biffene. Ifølge produsentene bidrar også dyrenes stressfrie liv til at det produseres svært lite stresshormoner hos dyrene og dermed blir kjøttet av en overlegen kvalitet.

Sin daglige øl betyr ikke at oksene drikker en pils kl 17 hver dag. Det var likevel en upresis formulering. Så jeg tar den på min kappe. Det er egentlig ikke øl de får i seg, det er restene fra ølproduksjon. Også kjent som mesken. Altså det kornet som brukes til å produsere øl. I asia er blant annet ris-øl stort så det går mye i ris til dyrene men også hvete, bygg og andre kornsorter. I realiteten blir jo dette som ekstra kraftfor å regne og hvem vet kanskje det rekker å gjære før dyra for spist det og da kan de jo bli ekstra happy

Massasje av kuer er blitt helt vanlig også i andre deler av verden etterhvert men det var altså i Kobe det startet. Nå har de fleste nye fjøs også i Norge egen "spa avdeling" der dyra spyles, vaskes, koses og masseres.

Så nei det er ingen myte om kobebiff. Det er slik det er. Og derfor blir prisen dyr i forhold til vanlig biff.
Sist endret av random67489; 9. desember 2012 kl. 14:43.
Dude, jeg sier ingenting om at kjøttet ikke er bra eller hvordan de har levd, jeg har jobbet lenge nok i bransjen til at jeg kjenner igjen bra kjøtt når jeg ser det.
Det eneste jeg stilte spørsmålstegn ved var øl-drikkingen og ba bare om kilder på at det er faktisk det dem får i seg.

Og om du mener du får ekte kobe så kan du gjerne spørre hvem som er importør neste gang du er innom, i og med at jeg kjenner alle som importerer slike varer i Norge(og store deler av skandinavia) personlig så kan jeg jo høre med dem hva det egentlig er. Viser det seg å være kobe skal jeg selvfølgelig bøye meg i støvet.
Neida de drikker ikke for kosens skyld de spiser opp restene fra ølproduksjonen, restene er jo søppel for bryggeriene men gratis kraftfor for produsentene av kobebiff. Så det blir jo vinn vinn for bryggeri og bonde. Realiteten er jo likevel en jevn og god tilgang på kraftfor gjennom hele livssyklusen.

Som sagt så tror jeg ikke mange er dumme nok til å forsøke å selge random laks som selma eller sprudlevin som champagne. Tror nok "dealeren" til fadern selger ekte saker men kan høre hvor han kjøper kobe når jeg snakker med han.

Uansett sålenge det er kobe å få kjøpt på svenskegrensa så har jo faktisk "halve norge" tilgang på kobebiff en times kjøring eller to hjemmefra. Og skal en ha en spesiell opplevelse så kan jeg gjerne anbefale kobe selv om du kanskje ikke finner det lokalt. Kobe er spesielt mye godt isprengt fett og det er alltid mørt. Resten er opp til kokken.

Kanskje noen kunnet testet tyson biffer og kommet med en "tyson-rapport"?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det nye er frittgående innehøner
Mindre sjans for smitte men større plass å bevege seg på.

Glemte svineprodusenten Grøstadgris
Vis hele sitatet...
har du sett hvor trangt disse frittgàende hønene har det?, greit å gå fritt men når tusen stk rusler tett inntil deg er det sikkert godt..
Nå må vi ikke glemme at dette faktisk er matproduksjon. Det er ikke en feriekoloni for slitne høner.
Jada mye kunne sikkert vært bedre også for frittgående innehøns og isolert sett kunne hver høne hatt større plass men vi må være realistiske. Om dere har så store krav til matproduksjon er det nesten bare en ting å gjøre å det er bli bonde selv og produsere din egen mat i henhold til de kravene du stiller. Tror nok du endrer litt etterhvert selv som småskala produsent vil du se at feks stor plass til hver høne er en umulighet. Men klart om du driver kun til egenproduksjon og ikke trenger tenke kostnader så kan du snekre det en hønsehus som er så stort som lommeboka tillater slik at alle hønene har kjempestor plass. Men nå tror jeg kanskje ikke hønene reflekterer voldsomt over plass sålenge de kan vandre litt. Det er jo flokkdyr.
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nå må vi ikke glemme at dette faktisk er matproduksjon. Det er ikke en feriekoloni for slitne høner.
Jada mye kunne sikkert vært bedre også for frittgående innehøns og isolert sett kunne hver høne hatt større plass men vi må være realistiske. Om dere har så store krav til matproduksjon er det nesten bare en ting å gjøre å det er bli bonde selv og produsere din egen mat i henhold til de kravene du stiller. Tror nok du endrer litt etterhvert selv som småskala produsent vil du se at feks stor plass til hver høne er en umulighet. Men klart om du driver kun til egenproduksjon og ikke trenger tenke kostnader så kan du snekre det en hønsehus som er så stort som lommeboka tillater slik at alle hønene har kjempestor plass. Men nå tror jeg kanskje ikke hønene reflekterer voldsomt over plass sålenge de kan vandre litt. Det er jo flokkdyr.
Vis hele sitatet...
jeg skrev egentlig at jeg ikke ville diskutere dette, det blir som å ta opp ulv debatten, noen er uenige uansett hva.
Men du sier det er matproduksjon, det er riktig, men betyr det at 400g kylling kjøttdeig trenger å koste 20kr? nå vet jeg ikke hvor mye en av de feite kraftfora kyllingene veier, men 400g er vel ganske store kyllinger om ikke det er 2.. om prisen doblet ville du fortsatt bare betalt 40kr for kyllingkjøttdeig, noe som igjen kan gi dyrene bedre forhold, det er VI som bestemmer prisene i butikken, om du syntes det er helt greit å behandle dyr som søppel så du får litt mer i lommaboka får du ta det på din kappe. men om det er noe jeg kan gjøre så gjør jeg det!
Sitat av random67489 Vis innlegg

Uansett sålenge det er kobe å få kjøpt på svenskegrensa så har jo faktisk "halve norge" tilgang på kobebiff en times kjøring eller to hjemmefra. Og skal en ha en spesiell opplevelse så kan jeg gjerne anbefale kobe selv om du kanskje ikke finner det lokalt. Kobe er spesielt mye godt isprengt fett og det er alltid mørt. Resten er opp til kokken.

Kanskje noen kunnet testet tyson biffer og kommet med en "tyson-rapport"?
Vis hele sitatet...
De selger ikke Kobe på svenske grensa! De selger "Kobe", kjøtt av waguy rasen. Koster ca 1300kr kiloen. Ekte Kobe biff fåes kun kjøpt i japan og da nesten utelukkende på resturanter. Og prisen for en Kobebiff middag (ca 250-300g) ligger på rundt 500-700 dollar. Da har du en egen kokk som tilbereder maten foran deg, og skal det være "ekte" skal det være en kvinne som er kokken.(Menn er hvistnok ikke følsomme nok til å håndtere kjøttet)
Sist endret av A-tillah; 9. desember 2012 kl. 19:11.
Nei du tar feil, jeg vet det for jeg snakket med sjefen der. De bestiller kobe om du ringer i forveien. Da ligger det å venter på deg. "Kobe" biff eller waguy biff er lagervare men den ekte må de bestille. Den waguy biffen er heller ikke fra japan men husker ikke om den kanskje kom fra sør-amerika.

Ekte kobe selges også utenfor Japan.

Sitat av Maea Vis innlegg
jeg skrev egentlig at jeg ikke ville diskutere dette, det blir som å ta opp ulv debatten, noen er uenige uansett hva.
Men du sier det er matproduksjon, det er riktig, men betyr det at 400g kylling kjøttdeig trenger å koste 20kr? nå vet jeg ikke hvor mye en av de feite kraftfora kyllingene veier, men 400g er vel ganske store kyllinger om ikke det er 2.. om prisen doblet ville du fortsatt bare betalt 40kr for kyllingkjøttdeig, noe som igjen kan gi dyrene bedre forhold, det er VI som bestemmer prisene i butikken, om du syntes det er helt greit å behandle dyr som søppel så du får litt mer i lommaboka får du ta det på din kappe. men om det er noe jeg kan gjøre så gjør jeg det!
Vis hele sitatet...

Jeg har da aldri sagt at det er ok å pine dyr. Men vi ikke sette dyra på en pidestall. Vi skal behandle dem bra og gi dem et bra liv men de eksister for oss og for at vi skal ha det bra. Dyra trenger ikke spabehandling og aromaterapi før de møter sin skaper. Sålenge de avlives humant og uten unødig stress er det helt greit for min del.

Vet forresten ikke om det bildet du har av prior er rett. Mener jeg så noe på tv for en stund siden om at de har endret opplegget på norske slakterier både for gris og fjørfe.
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Jeg har da aldri sagt at det er ok å pine dyr. Men vi ikke sette dyra på en pidestall. Vi skal behandle dem bra og gi dem et bra liv men de eksister for oss og for at vi skal ha det bra. Dyra trenger ikke spabehandling og aromaterapi før de møter sin skaper. Sålenge de avlives humant og uten unødig stress er det helt greit for min del.

Vet forresten ikke om det bildet du har av prior er rett. Mener jeg så noe på tv for en stund siden om at de har endret opplegget på norske slakterier både for gris og fjørfe.
Vis hele sitatet...
ja de påstår at det har blitt bedre, men de påstod vel forsåvidt i utgangspunktet at de behandlet dyrene bra...
jeg er jo enige i at dyr er mat, men at de lever for at vi skal ha det bra er jeg uenige i...
men uansett, spise må vi og kjøtt og fisk er det som er "best" for oss, så da er eneste løsning å utvikle noe som er syntetisk men som smaker nøyaktig som kjøtt og gir samme næring eller begynne å behandle dyra på samme måte som vi ville blitt behandla.
Jeg er kanskje litt ekstrem iforhold til andre... men det er hvertfall sånn jeg føler.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nei du tar feil, jeg vet det for jeg snakket med sjefen der. De bestiller kobe om du ringer i forveien. Da ligger det å venter på deg. "Kobe" biff eller waguy biff er lagervare men den ekte må de bestille. Den waguy biffen er heller ikke fra japan men husker ikke om den kanskje kom fra sør-amerika.

Ekte kobe selges også utenfor Japan..
Vis hele sitatet...
Nå er jo kobe biff laget på waguy-rasen da....
Ja du har helt rett moret den er det. Forsøkte å få frem at den japanske kobe biffen taes inn på bestilling, mens kjøtt av waguy-storfe er lagervare og er produsert en plass i søramerika om jeg husker korrekt. Igjen så blir forskjellene her som champagne og sprudlevin. Champagne er vin med kullsyre ikke all vin med kullsyre en champange.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja du har helt rett moret den er det. Forsøkte å få frem at den japanske kobe biffen taes inn på bestilling, mens kjøtt av waguy-storfe er lagervare og er produsert en plass i søramerika om jeg husker korrekt. Igjen så blir forskjellene her som champagne og sprudlevin. Champagne er vin med kullsyre ikke all vin med kullsyre en champange.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg klarer å finne, foreligger det ingen spesifikke begrensninger på bruken av Kobe-navnet i Norge, ei heller i EU. Norske forskrifter åpner for at produkter som ikke er spesifikt beskyttet, kan bruke en geografisk benevnelse dersom visse vilkår foreligger. Jeg skal ikke begi meg inn på en nærmere drøfting av det, men det er med andre ord ikke umulig at du får kjøpt australsk wagyu som kobe-biff også i Norge. Alkohol går ikke under samme regler, og kan således ikke sammenlignes.

Her er en liste over hvor mye ekte kobe-biff som faktisk eksporteres. Du ser at det ikke er snakk om de helt store mengdene, og selv om jeg ikke ser på det som helt umulig at noe av dette til slutt kan ende i Norge, betviler jeg sterkt at det er så tilgjengelig som du synes å gi inntrykk av.
Helt personlig har jeg aldri tenkt på det som sies i første post, og helt ærlig kan jeg si at jeg ikke har noen kvaler med og spise kjøtt som er "skadet" i dine øyne. Vi mennesker er kjøttetere, noen skikkelig utspekulerte faktisk, og karmaen min er like god så lenge jeg personlig ikke har mishandling/påført skade.



Det sagt så er Norge veldig humant når det kommer til slakt og oppdrett.
Sitat av Maea Vis innlegg
Dette er ikke et forsøk på å starte diskusjon, så vennligst kun svar på spørsmålet om dere kan.
Først litt om meg, jeg spiser kjøtt men får stadig dårlig samvittighet av måten mennesker behandler dyr på, jeg personlig syntes selv de beste forholdene i norske gårder er for dårlige og noen er rett og slett tortur, jeg skulle ønske jeg kunne slutte å spise kjøtt, men lysten for å spise kjøttet er større.
jeg har respekt for vegetarianere, men jeg ser ikke på det som en løsning for meg eller folk flest...

Så spørsmålet mitt er som følger:
Finnes det et kjøtt utvalgt i norske butikker fra en spesiell gård eller merke som behandler dyrene humant, og på samme måte man kunne forvente en å ta vare på et kjæledyr. skjønner jo at ikke de kan ta de med inn i huset og la de sove i senga, men om dere skjønner, hvertfall at bonden kan si at han ikke har påført dyrene stress, smerte, ubehag eller vitnet sine nærmeste bli slaktet?
(Ja jeg forstår at kjøttprisene gjerne ville ha doblet, om ikke triplet, eller kanskje til og med 10 doblet prisen, men om jeg visste at dyret var behandla bra kunne jeg betalt 150 spenn kanskje mer, for kjøttdeig pakka på kiwi, får heller bare redusere kjøtt inntaket, noe folk flest ikke burde få noen problemer av)
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare ta jegerprøven og skyte maten din selv?
Hvis du jakter, så vet du at du selv er ansvarlig for at det utføres humant og du har 100% kontroll fra du ser dyret i levende lvie til det ligger på tallereken. Hvis noe går til H er det din egen skyld, og du slipper å lure på om det har skjedd noe på veien du mener er uetisk.

Også er jakta årets høydepunkt, da!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kan du ikke bare ta jegerprøven og skyte maten din selv?
Hvis du jakter, så vet du at du selv er ansvarlig for at det utføres humant og du har 100% kontroll fra du ser dyret i levende lvie til det ligger på tallereken. Hvis noe går til H er det din egen skyld, og du slipper å lure på om det har skjedd noe på veien du mener er uetisk.

Også er jakta årets høydepunkt, da!
Vis hele sitatet...
Om han ikke ønsker å jakte selv er også å kjøpe vilt et godt alternativ. Det er veldig lite skadeskyting blant norske jegere, og viltet har stort sett fått et godt liv fram til det får ei kule i brystet og dør en rask død.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Om han ikke ønsker å jakte selv er også å kjøpe vilt et godt alternativ. Det er veldig lite skadeskyting blant norske jegere, og viltet har stort sett fått et godt liv fram til det får ei kule i brystet og dør en rask død.
Vis hele sitatet...
Det er helt korrekt!
En annen fordel man ofte glemmer er at det er så mye annet godt man kan treffe på av vilt - særlig hvis man jakter selv: f.eks har jeg sett ryper i delikatesseforretninger (dyrt!) men jeg har aldri sett orrfulg eller jerpe der. Disse bugner det av i skauen, og kjøttet er helt fortreffelig. Enda en fordel med vilt er at dyrene også har levd veldig sunt, og at kvaliteten på kjøttet er deretter.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Etter det jeg klarer å finne, foreligger det ingen spesifikke begrensninger på bruken av Kobe-navnet i Norge, ei heller i EU. Norske forskrifter åpner for at produkter som ikke er spesifikt beskyttet, kan bruke en geografisk benevnelse dersom visse vilkår foreligger. Jeg skal ikke begi meg inn på en nærmere drøfting av det, men det er med andre ord ikke umulig at du får kjøpt australsk wagyu som kobe-biff også i Norge. Alkohol går ikke under samme regler, og kan således ikke sammenlignes.

Her er en liste over hvor mye ekte kobe-biff som faktisk eksporteres. Du ser at det ikke er snakk om de helt store mengdene, og selv om jeg ikke ser på det som helt umulig at noe av dette til slutt kan ende i Norge, betviler jeg sterkt at det er så tilgjengelig som du synes å gi inntrykk av.
Vis hele sitatet...
Gratulerer du fant en liste. Den sier jo ingenting.
Om du har noe å klage på synes jeg du skal ta det med sjefen for ferskvareavdelingen på svenskegrensen. Som sagt tror jeg mer på ham enn jeg gjør på deg og slik lister som er lett fram random. Tror ikke store kjeder lyver om varene.

Uten å begi meg inn på en diskusjon om varemerker etc vil jeg bare si at kobe biff er beskyttet og kan ikke brukes fritt. Det er helt i tråd med hva vi har sett også for andre matvarer produsert i andre land og det er etterhvert blitt helt vanlig fremgangsmåte for å differensiere produkter på.
Trådstarter
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Om han ikke ønsker å jakte selv er også å kjøpe vilt et godt alternativ. Det er veldig lite skadeskyting blant norske jegere, og viltet har stort sett fått et godt liv fram til det får ei kule i brystet og dør en rask død.
Vis hele sitatet...
Dette var et av de bedre forslagene jeg har fått inn her faktisk!
men hvor kjøper man slikt kjøtt?
eneste jeg er litt skeptisk til med dette, er faktisk det med skadeskyting.
jakte selv vil jeg ikke, da blir jeg heller vegetarianer >_<

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Helt personlig har jeg aldri tenkt på det som sies i første post, og helt ærlig kan jeg si at jeg ikke har noen kvaler med og spise kjøtt som er "skadet" i dine øyne. Vi mennesker er kjøttetere, noen skikkelig utspekulerte faktisk, og karmaen min er like god så lenge jeg personlig ikke har mishandling/påført skade.


Det sagt så er Norge veldig humant når det kommer til slakt og oppdrett.
Vis hele sitatet...
Jeg nekter jo ikke for at vi er kjøttetere... jeg har jo lyst på selv, men jeg er uenige i deg, din karma er ikke rein om du spiser slik kjøtt med god samvittighet...
VI bestemmer forholdene til dyrene på slakterier, noen slaktere kunne ikke brydd seg mindre om dyrene og de få reglene som finnes er der fordi vi har tvunget det frem.

Det er utrolig mange som har samme holdning som deg, folk har vokst opp på denne måten og syntes det er helt naturlig å behandle dyr som søppel, de fleste tror jeg nok bare ikke vil tenke på det og siden kjøtt ikke ser ut som dyr så klarer de bare å sperre ute tanken bak dyrets liv.

Betaler du for kjøtt fra en dårlig slakter så hjelper du med å støtte slikt, jeg er student selv og har ikke mye med penger, men jeg syntes ikke dyr skal lide så utrolig mye (spesielt kyllinger) bare for at vi skal mette oss på kjøtt, vi kan jo fortsatt spise det, men om vi reduserer inntaket av kjøtt og ser på det mer som en luksus vare og itillegg betale mer for kjøttet så tror jeg dyrene vil få et flott liv.
Sitat av Maea Vis innlegg
Dette er ikke et forsøk på å starte diskusjon, så vennligst kun svar på spørsmålet om dere kan.
Først litt om meg, jeg spiser kjøtt men får stadig dårlig samvittighet av måten mennesker behandler dyr på, jeg personlig syntes selv de beste forholdene i norske gårder er for dårlige og noen er rett og slett tortur, jeg skulle ønske jeg kunne slutte å spise kjøtt, men lysten for å spise kjøttet er større.
jeg har respekt for vegetarianere, men jeg ser ikke på det som en løsning for meg eller folk flest...

Så spørsmålet mitt er som følger:
Finnes det et kjøtt utvalgt i norske butikker fra en spesiell gård eller merke som behandler dyrene humant, og på samme måte man kunne forvente en å ta vare på et kjæledyr. skjønner jo at ikke de kan ta de med inn i huset og la de sove i senga, men om dere skjønner, hvertfall at bonden kan si at han ikke har påført dyrene stress, smerte, ubehag eller vitnet sine nærmeste bli slaktet?
(Ja jeg forstår at kjøttprisene gjerne ville ha doblet, om ikke triplet, eller kanskje til og med 10 doblet prisen, men om jeg visste at dyret var behandla bra kunne jeg betalt 150 spenn kanskje mer, for kjøttdeig pakka på kiwi, får heller bare redusere kjøtt inntaket, noe folk flest ikke burde få noen problemer av)
Vis hele sitatet...
Om du er meget seriøst i forhold til dette, og det ikke er nok et naivt tåpelig innfall, så foreslår jeg at du skaffer deg høns, kaniner og en ku eller to, ja rett og slett får deg en egen liten gård. Så kan du stelle med dyrene akkurat slik du mener er best selv, ja du kan endog drive selvslakt på den mest humane måten.
Sitat av Maea Vis innlegg
Dette var et av de bedre forslagene jeg har fått inn her faktisk!
men hvor kjøper man slikt kjøtt?
eneste jeg er litt skeptisk til med dette, er faktisk det med skadeskyting.
jakte selv vil jeg ikke, da blir jeg heller vegetarianer >_<

[...]
Vis hele sitatet...
Delikatesseforretninger selger ofte vilt. I tillegg hender det at de har det på Meny og lignende dyrere matbutikker, i alle fall i sesongen. Alternativet om å drive oppdrett selv er forøvrig også et veldig godt forslag; særlig kaniner smaker veldig godt og er veldig enkle å ha med å gjøre.

Men, når det er sagt: dersom du er opptatt av etikken i dette, og du ikke selv er villig til å ta livet av dyret du spiser, så synes jeg kanskje det er best at du lar være.
Selv er jeg en ivrig jeger, og jeg har ingen skrupler med å drepe maten min selv. Jeg mener dette er korrekt og etisk forsvarlig på alle måter, og jeg aksepterer at jeg er et rovdyr. I den forstand aksepterer jeg også at hvis jeg skal spise kjøtt, så innebærer det at et dyr dør. Men, dersom du er villig til å spise et dødt dyr, men ikke villig til å drepe det selv, så blir det i mine øyne litt... hyklersk? Det dreier seg om en helhet, og hvis man bare henter ut sluttproduktet, men vender seg vekk fra mellomleddende i avsky - nei, det blir helt feil, imho. Å ta et valg innebærer å å se alle ledd i øyenene og stå for det, man kan ikke bare ignorere de delene man ikke liker og late som om de ikke er der. Nå, dersom det bare er jakt du ikke vil drive med, så er det jo en ting - å traske rundt i skauen med hagle er ikke noe alle setter pris på, men da må du samtidig være villig til å avlive og gjøre opp dyr i andre sammenhenger (f.eks ha dyr selv). Ellers, lykke til!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av random67489 Vis innlegg
Gratulerer du fant en liste. Den sier jo ingenting.
Om du har noe å klage på synes jeg du skal ta det med sjefen for ferskvareavdelingen på svenskegrensen. Som sagt tror jeg mer på ham enn jeg gjør på deg og slik lister som er lett fram random. Tror ikke store kjeder lyver om varene.

Uten å begi meg inn på en diskusjon om varemerker etc vil jeg bare si at kobe biff er beskyttet og kan ikke brukes fritt. Det er helt i tråd med hva vi har sett også for andre matvarer produsert i andre land og det er etterhvert blitt helt vanlig fremgangsmåte for å differensiere produkter på.
Vis hele sitatet...
Kobe biff er ikke beskyttet på noen som helst måte, flere amerikanske og britiske bønder har avlet Wagyū kyr med Angus rasen for å supplere markedet med "kobe biff".
Det er ikke direkte løgn, men et forsøk på å møte etterspørselen i markedet. De forer til og med dyrene med øl for å etterligne de japanske tradisjonene så godt som mulig kilde.

Det andre er at ekte kobe biff eksport er strengt regulert, såpass strengt regulert at de har et eget organ som tar seg av eksporten.
Dette organet loggfører hver eneste eksport av kobe biff, og listene ligger her.
Du kan selv se at mesteparten av eksporten går til Hong Kong og Macau, en brøkdel av det går til USA, og jeg har svært vanskelig for å tro at noe av det ender opp på svenskegrensa.

Kort og godt, leverandøren har modifisert sannheten, det du har fått tak i er Wagyū kyr som er kryssavlet med Angus kyr, og de får kanskje en tilnærmet lik behandling som de japanske kyrene.
Sist endret av Dodecha; 10. desember 2012 kl. 13:59. Grunn: Skrivefeil
Not my final form
Sitat av moret Vis innlegg
Lykke til med å få tak i Kobe i Norge. Om du ikke flyr til Japan og henter shitten selv(og igjen, lykke til med å finne den til salgs der også) så får du ikke tak i det. Noen av oss er såpass heldige at de har kompiser som flyr over til Japan en gang eller to i året og klarer å smugle med en kilo eller to, men om du ikke flyr selv og har kontakter i Japan så får du ikke tak i det. Basta.

Du kan kanskje ha sett "kobe" solgt i en eller annen gourmet-sjappe, men det er fake. Det de selger er kjøtt fra wagyu-rasen, samme rase som kobe, men det er ikke ekte kobe.


Dette er jo også drittbra kjøtt og oksene lever jo vanvittig bra til å være kjøttproduksjon, men for oss i Norge er dette ofte kjøtt importert fra New Zealand eller Australia(jeg vet at de har wagyu-okser i statene også, men det tar vi ikke inn i Norge som jeg vet om).
...
Vis hele sitatet...
Det virker som om du har over snittet peiling her.
Når du her refererer til gourmet-sjappene, mener du da kun norske?

Vi handlet det som skulle være Kobe-kjøtt fra et spesialistforretning, med et navn jeg ikke husker, i Zürch, til ca 2000 ,- kroner/300 CHF for ca 800 gram. Kjøttet var markert med japansk flagg og det hele. Mener du at dette ikke er ekte? Noen må jo klare å importere kjøttet?

Over til saken: Jeg antar at det er mulig å selektere gårder. Jeg vil vel også tro at en velassortert slakterbutikk vil kunne gi deg råd om hvilke gårder som faller i kategorier som behandler dyrene penere (økologiske, frittgående, etc.). Noen foretrekker heldigvis litt personlig interaksjon og oppfølging når man handler.

Ellers så mener jeg å huske at for at storfekjøtt skal være kosher, wiki-lenke, må dyret slaktes smertefritt(bla.), og at det ikke skal ha lidd av sykdommer fks. Det er noe du kan ta en titt på og vurdere.

Ellers, og selv om jeg ikke helt deler dine meninger, så vil jeg anbefale å gå over til mer fisk. Det kan være sunnere, det er antakeligvis lettere å få tak i humant behandlet (eller vill) råvare, og personlig mener jeg det smaker utmerket.

Lykke til
Sist endret av Sølvsjel; 10. desember 2012 kl. 14:48.
Må bare spørre trådstarter: Du er ikke særlig gårdsvant? Svært sjeldent er det noen dyr som lever noen form for nød. Eller blir påført unødvendig form for stress.

Det er mot slakteriene du må se. Hvor dyrene blir stappet på boks (i lastebil) ofte på to dekk. Fraktet og stuet sammen. Så her har du stresset. Slik er det på alle større slakterier.

Så skal du ha denne sikkerheten må du kjøpe fra små lokale gårder/ slakterier.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kobe biff er ikke beskyttet på noen som helst måte, flere amerikanske og britiske bønder har avlet Wagyū kyr med Angus rasen for å supplere markedet med "kobe biff".
Det er ikke direkte løgn, men et forsøk på å møte etterspørselen i markedet. De forer til og med dyrene med øl for å etterligne de japanske tradisjonene så godt som mulig kilde.

Det andre er at ekte kobe biff eksport er strengt regulert, såpass strengt regulert at de har et eget organ som tar seg av eksporten.
Dette organet loggfører hver eneste eksport av kobe biff, og listene ligger her.
Du kan selv se at mesteparten av eksporten går til Hong Kong og Macau, en brøkdel av det går til USA, og jeg har svært vanskelig for å tro at noe av det ender opp på svenskegrensa.

Kort og godt, leverandøren har modifisert sannheten, det du har fått tak i er Wagyū kyr som er kryssavlet med Angus kyr, og de får kanskje en tilnærmet lik behandling som de japanske kyrene.
Vis hele sitatet...
Ok da skal jeg ikke komme med flere påstander ang. kobe. Det blir til å dele ut en ørefik neste gang jeg er i Sverige Jeg har tydeligvis fått helt feil info.

Hvordan kan det ha seg at de ikke har fått beskyttet kobe, det er et avgrenset geografisk område biffen produseres og på en helt spesiell måte.

Kravene til beskyttelse for matvarer:
For å få beskyttet betegnelse, må det kunne dokumenteres en sammenheng mellom området og kvaliteten på maten, sier Ragna Kronstad i Matmerk.no
Vis hele sitatet...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ok da skal jeg ikke komme med flere påstander ang. kobe. Det blir til å dele ut en ørefik neste gang jeg er i Sverige Jeg har tydeligvis fått helt feil info.

Hvordan kan det ha seg at de ikke har fått beskyttet kobe, det er et avgrenset geografisk område biffen produseres og på en helt spesiell måte.

Kravene til beskyttelse for matvarer:
Vis hele sitatet...
Er på jobb og skriver fra telefonen, så jeg beklager det korte svaret, men denne artikkelen er verdt å lese: http://www.forbes.com/sites/larryolm...kobe-beef-lie/
Trådstarter
Sitat av clarionify Vis innlegg
Må bare spørre trådstarter: Du er ikke særlig gårdsvant? Svært sjeldent er det noen dyr som lever noen form for nød. Eller blir påført unødvendig form for stress.

Det er mot slakteriene du må se. Hvor dyrene blir stappet på boks (i lastebil) ofte på to dekk. Fraktet og stuet sammen. Så her har du stresset. Slik er det på alle større slakterier.

Så skal du ha denne sikkerheten må du kjøpe fra små lokale gårder/ slakterier.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at gårdene ikke er det største problemet, og jeg vet at det er mange gårder som faktisk behandler dyrene veldig bra, men det er som du sier at det er nok rett før slaktinga som er værst, om jeg ikke nevnte det i min orginale tråd så beklager jeg, men jeg tenkte om det var et merke eller gård som kunne tilby en slik garanti fra fødsel til død og ikke bare på gård eller ikke bare hos slaktern.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Delikatesseforretninger selger ofte vilt. I tillegg hender det at de har det på Meny og lignende dyrere matbutikker, i alle fall i sesongen. Alternativet om å drive oppdrett selv er forøvrig også et veldig godt forslag; særlig kaniner smaker veldig godt og er veldig enkle å ha med å gjøre.

Men, når det er sagt: dersom du er opptatt av etikken i dette, og du ikke selv er villig til å ta livet av dyret du spiser, så synes jeg kanskje det er best at du lar være.
Selv er jeg en ivrig jeger, og jeg har ingen skrupler med å drepe maten min selv. Jeg mener dette er korrekt og etisk forsvarlig på alle måter, og jeg aksepterer at jeg er et rovdyr. I den forstand aksepterer jeg også at hvis jeg skal spise kjøtt, så innebærer det at et dyr dør. Men, dersom du er villig til å spise et dødt dyr, men ikke villig til å drepe det selv, så blir det i mine øyne litt... hyklersk? Det dreier seg om en helhet, og hvis man bare henter ut sluttproduktet, men vender seg vekk fra mellomleddende i avsky - nei, det blir helt feil, imho. Å ta et valg innebærer å å se alle ledd i øyenene og stå for det, man kan ikke bare ignorere de delene man ikke liker og late som om de ikke er der. Nå, dersom det bare er jakt du ikke vil drive med, så er det jo en ting - å traske rundt i skauen med hagle er ikke noe alle setter pris på, men da må du samtidig være villig til å avlive og gjøre opp dyr i andre sammenhenger (f.eks ha dyr selv). Ellers, lykke til!
Vis hele sitatet...

Jeg ser faktisk på meg selv som hyklersk, det legger jeg ikke skjul på...
jeg har fundert på denne tanken i store deler av mitt liv, jeg har vært vegetarianer en periode og jeg har noen perioder levd med veldig lite inntak av kjøtt.
Men jeg har innsett at jeg ikke klarer å være tilfredsstilt uten kjøtt, fisk er et greit alternativ, men nå blir ikke akkurat de behandlet så voldsomt bra de heller...
men jeg skulle virkelig ønske jeg hadde klart å slakte et dyr selv, for jeg vet det hadde vært det beste, men jeg klarer ikke få meg til å gjøre det, jeg sliter faktisk veldig med det, en av mine største frykter er at jeg kjører på et dyr som bare ligger skadet i veien, jeg vet jeg burde avlivet det, men om den dagen kommer så vet jeg ikke om jeg klarer det... det er noe jeg sliter med...
jeg var en gang inne på tanken om å være dyrelege, men den drømmen ble fort lagt på hylla, jeg sliter generelt med å se på blod.

Når jeg handler i butikken prøver jeg alltid å handle det jeg tror er mest humant, jeg bruker mange timer på research, men det er veldig lite informasjon jeg kan finne uten å oppsøke en bedrift og følge prosedyren fra fødsel til død hos et dyr.
Om det fantes et merke slik som "nøkkelhull" merket, som var et garanti stempel på bra behandlet dyr så ville det gjort livet mitt og jeg vet veldig mange andres liv en god del lettere. (ikke minst dyrene)
økologisk merke er bare et plaster på såret, gjør verken godt eller vondt for samfunnet.
Sitat av Sølvsjel Vis innlegg
Det virker som om du har over snittet peiling her.
Når du her refererer til gourmet-sjappene, mener du da kun norske?

Vi handlet det som skulle være Kobe-kjøtt fra et spesialistforretning, med et navn jeg ikke husker, i Zürch, til ca 2000 ,- kroner/300 CHF for ca 800 gram. Kjøttet var markert med japansk flagg og det hele. Mener du at dette ikke er ekte? Noen må jo klare å importere kjøttet?
Vis hele sitatet...
I utganangspunktet mener jeg skandinaviske i denne sammenhengen. Hva de gjør i Zürch vet jeg svært lite om og det er ikke umulig at du fikk kobe der.
Som du sier så må jo noen få tak i kjøttet.
Sitat av Maea Vis innlegg
Du har rett i at gårdene ikke er det største problemet, og jeg vet at det er mange gårder som faktisk behandler dyrene veldig bra, men det er som du sier at det er nok rett før slaktinga som er værst, om jeg ikke nevnte det i min orginale tråd så beklager jeg, men jeg tenkte om det var et merke eller gård som kunne tilby en slik garanti fra fødsel til død og ikke bare på gård eller ikke bare hos slaktern.
Vis hele sitatet...
Vel, en annen ting du kan gjøre er jo å kjøpe et dyr sammen med noen andre? Kjenner folk som har gjort det før - de gikk sammen (fire stykker) og kjøpte en gris av en bonde. Grisen var på gården sammen med resten av kullet til den var slakteklar, men den ble ikke sendt til slakteriet sammen med de andre. Isteden fikk de en slakter de hadde betalt for jobben til å dra opp til gården og ordne biffen der. Deretter delte de broderlig på kjøttet og utgiftene. Ble ganske rimelig også. Men, dette var noen år siden da. Og det skal påpekes at denne vennegjengen kjente både den involverte bonden og slakteren godt. Men likevel, er jo verdt en tanke?
Trådstarter
Ja det er ikke så dumt det heller, men jeg vet ikke om så mange bonder eller slaktere, og det virker som slaktere forsvinner mer og mer. nå er det stort sett maskiner som river opp dyrene, noe som er en av grunnene til min ideologi.

Jeg har foresten ikke noe imot at et dyr mister livet sitt, jeg blir ikke direkte lei meg om jeg ser et dyr bli drept... men ingenting provoserer meg mer enn å se dyr og mennesker bli behandlet dårlig, jeg får smerte inni meg når jeg ser dyr eller mennesker i smerte, jeg syntes ikke dyr burde drepes for morro skyld, slik som mange jegere og fiskere gjør, dyr er mindre hvert enn mennesker, MEN livskvaliteten er like mye hvert.

Jeg syntes at nettopp fordi vi mennesker er såpass utvikla at det er vårt ansvar å ta vare på dyr, om vi ikke klarer det failer vi som mennesker og da er vi ikke noe bedre enn rovdyr.
Sist endret av Maea; 10. desember 2012 kl. 19:08.
Så kobe-biff er et varemerke men kun i Japan. Merkelig. Skulle vært rart å kun få tak i parmaskinke i Italia. Eller roquefort i Frankrike. Her må Japanerne ha gjort en dårlig jobb. Ikke at det er vesentlig egentlig. Det å fore opp og lage godt kjøtt er jo ikke noe som er helt unikt for Japan all den tid dyrene ikke går ute å spiser viltvoksende krydderurter som kun vokser i et begrenset geografisk område. Så er juksebiffene dårlige? Jeg tror egentlig ikke det. Om dietten og livssyklusen er nogenlunde lik det kobe-fe har så blir helt sikkert resultatet relativt likt. Poenget er jo faktisk ikke at kjøttet stammer fra kobe området men den herlige fett marmoreringen og den lange mørningsprosessen. Kjøtt som mørnes taper endel fuktighet og dermed vekt så isolert sett er det dårlig butikk fordi vekten blir lavere. Men sålenge prisene øker nok til forsvare mørningen vinner jo alle.

Det som er helt sikkert er at det er stor forskjell både på utseende og mørhet. Wagyu biffene er så fettsprengte at de ser nesten komiske ut. Resultatet er en biff så saftig og så mør at en får våte drømmer om måltidet.

Sålenge produsentene har tilgang på mengder av mesk (ølbryggeri-avfall, hvete, bygg, ris etc) som jo er veldig næringsrikt evt. har penger nok til å kjøpe inn kraftfor av god kvalitet så blir nok resultatet helt greit for oss vanlig dødelige. Enten kjøttet heter kobe-biff eler Wagyu-biff.

Det jeg er skeptisk til er at det ser ut som det er en stor nærmest verdensomspennende kobe-scam. Der en selger sprudlevin til Champagne priser. Slikt vil jo i lengden bare undergrave den virksomheten kjøttprodusentene bedriver fordi kundene mister tillit og heller ender opp med å kjøpe det kjøttet de trenger i vanlige supermarkeder.
Sitat av Maea Vis innlegg
Ja det er ikke så dumt det heller, men jeg vet ikke om så mange bonder eller slaktere, og det virker som slaktere forsvinner mer og mer. nå er det stort sett maskiner som river opp dyrene, noe som er en av grunnene til min ideologi.

Jeg har foresten ikke noe imot at et dyr mister livet sitt, jeg blir ikke direkte lei meg om jeg ser et dyr bli drept... men ingenting provoserer meg mer enn å se dyr og mennesker bli behandlet dårlig, jeg får smerte inni meg når jeg ser dyr eller mennesker i smerte, jeg syntes ikke dyr burde drepes for morro skyld, slik som mange jegere og fiskere gjør, dyr er mindre hvert enn mennesker, MEN livskvaliteten er like mye hvert.

Jeg syntes at nettopp fordi vi mennesker er såpass utvikla at det er vårt ansvar å ta vare på dyr, om vi ikke klarer det failer vi som mennesker og da er vi ikke noe bedre enn rovdyr.
Vis hele sitatet...
Beklager hvis jeg ordla meg litt skarpt i stad.
Uansett, bønder som driver med dyrehold er greie å spore opp - du kjenner garantert noen som kjenner noen; yrket er ikke *så* uvanlig. Hva slakter angår; om det ikke er noen i nettverket ditt, så kjenner trolig bonden en. Videre, dersom dere går sammen som en gjeng, så kan dere få bonden til å avlive dyret (hvilket han bør kunne gjøre på en ok måte, yrket tatt i betraktning) og så gjøre opp slaktet selv og spare noen kroner i samme slengen. Jeg skjønner at du ikke vil delta hvis du ikke liker å se blod, men hvis en fire-fem stykker går sammen, såkan vel *noen* av dere gjøre det? Å gjøre opp slakt er forøvrig ganske lett. Selvsagt en proff gjør det mye penere og på en brøkdel av tiden, men en amatør kan fint fikse det med litt pågangsmot og en kniv.
Bare jeg som synes det faktisk høres ut som en idè for en business? Sørge for at dyrene blir slaktet humant, sleng på ett stort klistremerke på boksen og putt prisen opp 50 kroner?
Trådstarter
Sitat av fatfro Vis innlegg
Bare jeg som synes det faktisk høres ut som en idè for en business? Sørge for at dyrene blir slaktet humant, sleng på ett stort klistremerke på boksen og putt prisen opp 50 kroner?
Vis hele sitatet...
jeg tror det hadde vært en veldig god business, vanskeligste er vel å bevise at du slakter dyrene humant og at de lever godt, det er veldig mange store kjeder som påstår at de gjør det, selv om de fleste er fulle av løgn. du må nok drive litt svertekampanje mot andre slaktere også for å vise hva de faktisk gjør, jeg har ihvertfall inntrykket av at det er mange mennesker som ikke vet hvordan dyrene blir behandlet.

Jeg personlig kunne betalt 2-300% mer for kjøttet mitt, og JEG kjenner hvertfall 10-20 stk som hadde gjort det samme, og jeg kjenner ikke så mange radikale.. så om jeg kjenner såpass mange som er villige tror jeg det er en god del der ute som hadde kjøpt, kanskje tilby en slags leverings avtale, så slepper kjøttet å råtne i butikkene, i butikkene er det tross alt utrolig mye som blir kastet, som igjen er veldig synd.
Sitat av Maea Vis innlegg
jeg tror det hadde vært en veldig god business, vanskeligste er vel å bevise at du slakter dyrene humant og at de lever godt, det er veldig mange store kjeder som påstår at de gjør det, selv om de fleste er fulle av løgn. du må nok drive litt svertekampanje mot andre slaktere også for å vise hva de faktisk gjør, jeg har ihvertfall inntrykket av at det er mange mennesker som ikke vet hvordan dyrene blir behandlet.

Jeg personlig kunne betalt 2-300% mer for kjøttet mitt, og JEG kjenner hvertfall 10-20 stk som hadde gjort det samme, og jeg kjenner ikke så mange radikale.. så om jeg kjenner såpass mange som er villige tror jeg det er en god del der ute som hadde kjøpt, kanskje tilby en slags leverings avtale, så slepper kjøttet å råtne i butikkene, i butikkene er det tross alt utrolig mye som blir kastet, som igjen er veldig synd.
Vis hele sitatet...
Det jeg også tenkte. Ikke selg dem på plasser som Meny og shitt, når folk handler kjøtt der tenker de vel mest pris og størrelse. Selge på steder som Jacobs og delikatesseforretninger hadde faktisk kanskje vært en brukbar idè. Du må jo selvsagt klare å bevise at dyrene blir behandlet skikkelig.
Jeg har litt samme holdning som deg trådstarter. Vil ha kjøtt, men vil også at dyrene skal ha det best mulig.

Nå står det ikke hvor du bor, men velassorterte dagligvarebutikker som Jacobs(kun oslo), Ultra og Meny har et greit utvalg godt kjøtt. Grøstad Gris er en bra leverandør vet jeg. De som jobber i slike butikker har somregel greie på dette, og du kan spørre etter kjøtt og egg fra leverandører som prioriterer dyrevelferd. (med mindre du spør fjortisene i kassa da )
Trådstarter
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Jeg har litt samme holdning som deg trådstarter. Vil ha kjøtt, men vil også at dyrene skal ha det best mulig.

Nå står det ikke hvor du bor, men velassorterte dagligvarebutikker som Jacobs(kun oslo), Ultra og Meny har et greit utvalg godt kjøtt. Grøstad Gris er en bra leverandør vet jeg. De som jobber i slike butikker har somregel greie på dette, og du kan spørre etter kjøtt og egg fra leverandører som prioriterer dyrevelferd. (med mindre du spør fjortisene i kassa da )
Vis hele sitatet...
jeg bor midlertidlig på østlandet, en times kjøretur unna oslo, men skal faktisk sjekke med min lokale meny å høre litt rundt om kjøttet, men har ikke de største forhåpningene ;p
jeg har lest litt om grøstad gris, det virker veldig bra, vet du om noe tilsvarende for ku og kylling? vurderer faktisk å besøke grøstad og sjekke forholdene! takk for tipset