Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3133
heisan, har bygget et ny pc, fikk installert windows 7 og skulle akkurat til å restarte pcn så ville den ikke på. Hver gang jeg slo på pcn så sluttet den etter 1-2 sek, cpu'm vifter for 2 sek og det lyser i hovedkortet, og vi har prøvd å tatt ut alle ledningene så inn igjen, men det viste ingen framgang. Hva kan være problemet?
Da vet ikke du hva en kortsluttning er. Hadde det kortsluttet hadde det nok vært ødelagt. Hva står det på det lyset som lyser på HK?
Trådstarter
det står ingenting ved siden av lyset, det lyser bare når hovedkortet får strøm
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
1. Sjekk capsene (søk på Google "capacitor good bad")
2. Prøv å ta ut en av ram brikkene og ha i den andre, og omvendt.
3. Finn ut hvilke deler du har, og post lista her.
Trådstarter
har prøvd å ta ut ram brikkene og ha i den andre og omvendt

ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155
ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, UEFI

Corsair TX V2 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low Vengeance Heatspreader,

Intel® Core i5-2500K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II", GDDR5, 2xDVI, native-miniHDMI, CUDA, 256bit

Western Digital Caviar® Blue 500GB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Har du sett på capsene?
Trådstarter
ja, ingen problemer
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hmm, then im out! Lever til ett verksted og få det sjekka, jeg kan ikke hjelpe deg mer uten om å se maskinen :/
Det kan være cpu'en som går varm.
Sjekk om cpu-viften sitter helt fast.
Er ikke mye som skal til for at den ikke får helt kontakt med prosessoren å da går den varm, noe som resulterer i at pcn skrur seg av etter noen sekunder.
Trådstarter
tatt ut cpuen og satt den på plass igjen.. samme skjer, tatt ut alt av ledninger og satt på plass igjen. ingenting virker:/
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tok du på ny kjølepasta? Kan ha kommet noe guff i kjølepastaen!
Trådstarter
skulle akkurat til å gjøre det
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Husk å rense! Ren alkohol eller rensevæske er det som duger!
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hvor flink var du da du satte sammen maskinen mtp. tafsing på kretser etc?

Det er null poeng i å kline på ny pasta. Med mindre selve kjøleren henger og slenger er det ikke der problemet ligger, det kan jeg garantere deg.

Prøv som nevnt før her med én RAM-brikke/bytt om på brikkene. Evt. kan du for sikkerhets skyld prøve med en BIOS-reset.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Han prøvde med en og en ram brikke

Hør på 83leo, tror han har litt mer peiling enn meg
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Halvblind idag

Har du ikke en liten knapp som heter MEM_OK på hovedkortet og tro? Prøv å fikle litt med den.
Trådstarter
det var en kompis som tafset med så sei alle ledningene, han som satt pcn sammen, men han tok den me seg til en mer erfaren person, så får vel håbe på det funker :P
Trådstarter
jeg har glemt å tilføye en ting, og det er at jeg tok opp cpu'n og der skrapte jeg vekk kjølepastaen for en rar grunn (dumt av meg) men har det noe å si, for det funket heller ikke før jeg gjor det
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Mener du at du ikke kjører med pasta i det hele tatt? Isåfall vil det nok ikke forårsake annet enn ganske stygge temperaturer.
Trådstarter
det er ikke pasta på den i det hele tatt, men det forsårsaker jo ikke pcn' oppstart vel? (skal sette på kjølepasta)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vel... Når cpuen når en viss temp, så går den i safe og skur seg av, men et par sekunder er litt drøyt mtp overoppheting.

Om du føler deg sikker kan du jo jumpstarte PSU.

Du bør uansett være litt forsiktig, for hvis skaden på pc'n er selvforsynt, så vanker det nok ikke noe garanti, men selvølfgelig må du jo først finne ut hva problemet er.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Nå har jeg av åpenbare grunner aldri testet å kjøre CPU uten noen som helst form for kjøling, ei heller uten pasta så hvor fort CPU vil throttle vet jeg ikke. Men hvis kjøleren er montert riktig vil nok ikke tempen bli så høy at nødbremsen slår inn, selv uten pasta. Ihvertfall ikke på et par sekunder.
Sist endret av 83leo; 15. januar 2012 kl. 20:56.
Trådstarter
ingen av delene som er nevnt ovenfor har fungert hittil, og det ser ut som om jeg må få sendt det til komplett, for folk som har dette hovedkortet har hatt tilsvarende problemer.

suger når man kjøper seg ny pc og så må du gjennom det hellvette
Jeg skjønner godt at du blir frustrert av dette. Det er skikkelig kjipt!

Men jeg vil anta at du har fått et defekt hovedkort, så det er bare å sende det inn. Du har vel også 30 dager returrett om jeg ikke husker feil, så dette bør ikke være noe problem.
Trådstarter
jepp det bør ikke være noe problem, men viss de sender inn en nye som ikke har defekt og jeg dermed oppdaterer biosen og får tilsvarende problemer, da er det vel lite vits å holde på kortet, er det mulig få det byttet inn med et annet hovedkort?
Brukt returretten din og få pengene igjen. Kjøp deretter akkurat hva du vil
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Nevner forøvrig at den litt lettere versjonen av MB-et fungerer som en drøm ^_^
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Overledning?
Trådstarter
har sendt HK inn nå, så får se hva komplett finner ut av det

vurderer å sette inn mer penger og kjøpe pro'n

hvilken lettere versjon av mb'et mitt er det du snakker om? link
The Nerdrager
Dette er strømforsyningen som har sluttet å fungere vil jeg tro. Kan være at du ikke har nok kraft i den til at den klarer det, eller at den rett og slett var DoD, og da skal du bare returnere den og få ny igjenn.
En ting som det kan være er skrufester bak HK.
Jeg hadde samme problem som deg, jeg tok ut HK, fjernet alle festepunkter og satt inn ett og ett slik at jeg er 100% sikker på at alt passer. Det løste mitt problem.
Trådstarter
hahahha, det er det sykeste jeg har vært med på, fikk tilsendt nytt hovedkort pga at det var defekt, og det samme skjer igjen med det nye... hva i hellvette er det som skjer

det begynner bokstavelig talt å bli latterlig, er det mulig at komplett ikke kjekker kortet deres før de sender det ut, eller er det bare jeg som gjør noe feil? for tidligere MB var det defekt i, kan det hende at det er i denne også?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Det var vel ikke hovedkortet som var synderen da?
Trådstarter
uheldigvis jo
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Hvis det ikke er hk, vil jeg holde en liten finger på at det er psu eller cpu
Trådstarter
for hk'n lyser som vanlig

psu'n er jo på 650w, skal ikke det holde da?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Psu er kraftig nokk den, men en deffekt psu kan være pain in the ass, kjører den feks fpr høye spendinger kan du holde en sermoni pg begrave pc'en din
Trådstarter
kan jo forsåvidt få prøvd ud psu'n på en annen pc, og få det bekreftet me en gang