Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4105
Hei, jeg håper dere kan hjelpe meg med å ta en avgjørelse som irriterer meg (selv om kanskje ingen er tannspesialister kan man jo komme med noen innspill?)

Jeg fikk tannregulering for ett år siden, og fikk vite at behandlingen kunne ta 2-2,5 år, altså at jeg etter all sannsynlighet skulle fjerne den når jeg ble 18+ år.

Jeg har de siste månedene vurdert å avbryte behandlingen, og sitter nå å veier opp for- og motargumentene. Holder meg mest inne, misfornøyd med utseende, sluttet å smile/le. Jeg skjønner godt at jeg kanskje er svak og at jeg bare burde holde ut, men å kjøre opp til å ta lappen og ha regulering i russetiden er noe jeg sliter med å forestille meg.

Etter en prat med kjeveortopeden så sa han at tennene kunne bli verre eller holde seg som de ville, og sa at om jeg avbrøt ble det gambling om tennene kom til å bli verre eller forbli som de er nå.

Er det noen som har avsluttet behandlinga, og hvilke konsekvenser fikk det (skjønner godt at dette er VELDIG individuelt)? Er jeg en pingle som må ta meg sammen å holde ut?
Jeg var i akkurat samme båt.
De sa først at jeg skulle ha det i 1 år, men det ble bare utsatt og utsatt.
Til slutt ringte jeg dem og sa at nå gadd jeg ikke mer, 2-3 dager senere hadde jeg time for å fjerne reguleringen.

Jeg angrer ikke på dette i det hele tatt.
Overbittet mitt ble noe større igjen, men ikke noe av betydning.
Hadde også et par tenner som sto utenfor de andre når jeg fikk reguleringen.
Disse ble satt på plass av reguleringen og ser perfekt ut den dag i dag.
Sitat av Whadupholmes Vis innlegg
Hei, jeg håper dere kan hjelpe meg med å ta en avgjørelse som irriterer meg (selv om kanskje ingen er tannspesialister kan man jo komme med noen innspill?)

Jeg fikk tannregulering for ett år siden, og fikk vite at behandlingen kunne ta 2-2,5 år, altså at jeg etter all sannsynlighet skulle fjerne den når jeg ble 18+ år.

Jeg har de siste månedene vurdert å avbryte behandlingen, og sitter nå å veier opp for- og motargumentene. Holder meg mest inne, misfornøyd med utseende, sluttet å smile/le. Jeg skjønner godt at jeg kanskje er svak og at jeg bare burde holde ut, men å kjøre opp til å ta lappen og ha regulering i russetiden er noe jeg sliter med å forestille meg.

Etter en prat med kjeveortopeden så sa han at tennene kunne bli verre eller holde seg som de ville, og sa at om jeg avbrøt ble det gambling om tennene kom til å bli verre eller forbli som de er nå.

Er det noen som har avsluttet behandlinga, og hvilke konsekvenser fikk det (skjønner godt at dette er VELDIG individuelt)? Er jeg en pingle som må ta meg sammen å holde ut?
Vis hele sitatet...
Du lurer altså på om du skal høre på profesjonelle tannlegger med årevis av studier og erfaring bak seg, eller om du skal fjerne reguleringa fordi du vil ha det litt moro i to uker? Det må være den klareste no-brainern jeg har sett på lenge.
Du kan jo tenke deg selv hvor dyrt og smertefullt det blir hvis du må fikse tennene i voksen alder, da får du nemlig minimalt med støtte pluss at du antageligvis kommer til å skille deg mye mer ut når du fyller 25 og har reggis, enn du gjør når du er 15.
Hvorfor skulle du ikke ta lappen fordi du har regulering om jeg tør spørre?
Ta deg sammen, du kommer til å angre som ei bikkje om du må fikse tennene dine senere fordi du var litt for forfengelig når du var ung.
Sist endret av Mith; 23. september 2011 kl. 13:12.
Jeg tror du vil angre fryktelig når du blir eldre hvis du tar av reguleringen for tidlig og tennene ikke ble så bra som de kunne ha blitt eller hvis de flytter seg tilbake igjen. Da har jo dette året (og pengene) vært bortkastet. Det blir ikke akkurat noe morsommere å ha regulering når du er 20, 30 eller 40.

Men har du undersøkt muligheten for å ha regulering på baksiden av tennene? Gjennomsiktige togskinner er også et alternativ.
Det er nok best å holde ut
Sitat av Mith Vis innlegg
Du lurer altså på om du skal høre på profesjonelle tannlegger med årevis av studier og erfaring bak seg, eller om du skal fjerne reguleringa fordi du vil ha det litt moro i to uker? Det må være den klareste no-brainern jeg har sett på lenge.
Du kan jo tenke deg selv hvor dyrt og smertefullt det blir hvis du må fikse tennene i voksen alder, da får du nemlig minimalt med støtte pluss at du antageligvis kommer til å skille deg mye mer ut når du fyller 25 og har reggis, enn du gjør når du er 15.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest innlegget grundig, hadde du sett at jeg var 17.
Men jeg skjønner hvordan du tenker, det er derfor jeg ikke har tatt den av enda.
To uker var vel en liten underdrivelse...

Hva om jeg ikke vil ta regulering senere i livet? Jeg var fornøyd med hvordan de så ut FØR jeg tok den på.

Takk for svarene!
Ta de av! Sjarmerende med tenner på kryss å tvers :^)
Dude, jeg hadde regulering i nærmere 5,5 år, samt trekking av seks tenner. Tro meg, du vil bli seende langt bedre ut.

Pros:
- Du drar flere damer :P
- Du fremstår som en mer velykket mann når du møter mennesker eller møter på intervjuer
- Tannbittet ditt føles mer naturlig ut og gjør det lettere å bruke munnen
- Avgiftene for regulering og behandling av tennene dine er billige før du fyller 20. Vi snakker om en tre-firedobling av prisen om du skal ha regulering senere.

Jeg tror også du bør ta en prat med tannlegen din, da hun/han vil gi deg langt flere konstruktive svar. Å ta av reguleringen tror jeg ikke de går med på. Å dra den av selv er uaktuelt..
Spør tannlegen din om du har mulighet for å stramme oftere. Det gjør vondt, men kan fremskynde tiden du har igjen med regulering. Bruk strikken, gum eller hva enn du har regelmessig. Det går fortere enn du tror og resultatet er absolutt verdt det.
Sitat av Whadupholmes Vis innlegg
Hvis du hadde lest innlegget grundig, hadde du sett at jeg var 17.
Men jeg skjønner hvordan du tenker, det er derfor jeg ikke har tatt den av enda.
To uker var vel en liten underdrivelse...

Hva om jeg ikke vil ta regulering senere i livet? Jeg var fornøyd med hvordan de så ut FØR jeg tok den på.

Takk for svarene!
Vis hele sitatet...
15-17, ingen forskjell i denne sammenhengen.
Spørsmålet er ikke om du vil ha regulering senere i livet, spørsmålet er om du vil gamble med sjansen på at du faktisk .
Jeg vet selvfølgelig ikke bakgrunnen for hvorfor du har regulering i utgangspunktet, men en så dyr, smertefull og langtekkelig prosess er det veldig få som tar hvis det ikke er nødvendig.
Hvis det er nødvendig nå, hvorfor skulle det bli mindre nødvendig med åra og hvorfor skal du gamble på å ødelegge tennene dine for litt fest og moro?

Jeg har gått med regulering selv i mange år, alt fra gom, til bøyle og togskinner. Dæven så glad jeg er for at staten og mine foreldre tok den regninga når jeg var ung. Du aner ikke hvor dyrt tannlege er når man må betale alt selv.
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Ta de av! Sjarmerende med tenner på kryss å tvers :^)
Vis hele sitatet...
Hehe, som sagt, tenne var fine de før jeg begynte med behandlingen - eneste er vel et litt større overbitt!

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Dude, jeg hadde regulering i nærmere 5,5 år, samt trekking av seks tenner. Tro meg, du vil bli seende langt bedre ut.

Pros:
- Du drar flere damer :P
- Du fremstår som en mer velykket mann når du møter mennesker eller møter på intervjuer
- Tannbittet ditt føles mer naturlig ut og gjør det lettere å bruke munnen
- Avgiftene for regulering og behandling av tennene dine er billige før du fyller 20. Vi snakker om en tre-firedobling av prisen om du skal ha regulering senere.

Jeg tror også du bør ta en prat med tannlegen din, da hun/han vil gi deg langt flere konstruktive svar. Å ta av reguleringen tror jeg ikke de går med på. Å dra den av selv er uaktuelt..
Spør tannlegen din om du har mulighet for å stramme oftere. Det gjør vondt, men kan fremskynde tiden du har igjen med regulering. Bruk strikken, gum eller hva enn du har regelmessig. Det går fortere enn du tror og resultatet er absolutt verdt det.
Vis hele sitatet...
TAKK for gode argumenter! :-)
Jeg er 17 år og har regulering, jeg skulle hatt for 5 år siden men fikk på for litt over ett år siden, jeg måtte trekke 4 tenner og har planer om å beholde den til den er ferdig og resultatet blir jo deretter!
Keep them on, uten tvil. Russetiden er en så mikroskopisk liten i forhold til resten av livet at vi kan nesten ikke forestille oss det, for du har vel ikke planer om å dø i nærmeste tid i etterkant?
Bare vær åpen og vær heller stolt over at du har det, adopter litt funny selvironi så skal du se at du fort drar like mange damer som om du ville gjort uten.
Altså, russepresidenten vår da jeg var russ hadde regulering.
http://bildr.no/thumb/981329.jpeg
Sitat av Whadupholmes Vis innlegg
Hvis du hadde lest innlegget grundig, hadde du sett at jeg var 17.
Men jeg skjønner hvordan du tenker, det er derfor jeg ikke har tatt den av enda.
To uker var vel en liten underdrivelse...

Hva om jeg ikke vil ta regulering senere i livet? Jeg var fornøyd med hvordan de så ut FØR jeg tok den på.

Takk for svarene!
Vis hele sitatet...
Hvorfor bestemte du deg for å ha regulering hvis du var fornøyd da? Ingen som tvang deg til det regner jeg med.
Og vil du ta den av og risikere at tennene dine blir stygge så gjør det da. Vil du ikke risikere det så lar du den være. Du skal ikke kjøre med tennene regner jeg med, og i russetiden er alle så fulle at de ikke kommer til å legge merke til tennene dine, hvis det er det du bekymrer deg for. Virker litt overfladisk men..
Dere tenker litt kort her.. Gutten er 17 år, gud vet hvor mange issiues man har på denne tiden, det skal også nevnes at det er et de beste årene man har i livet. Skal man da holde seg inne og være redd for å være sosial, for å få litt penere tenner? Ta de bort om du føler de ødelegger livet ditt, du har nok av tid til å holde deg hjemme når du runder 30.
Sitat av sali Vis innlegg
Hvorfor bestemte du deg for å ha regulering hvis du var fornøyd da? Ingen som tvang deg til det regner jeg med.
Og vil du ta den av og risikere at tennene dine blir stygge så gjør det da. Vil du ikke risikere det så lar du den være. Du skal ikke kjøre med tennene regner jeg med, og i russetiden er alle så fulle at de ikke kommer til å legge merke til tennene dine, hvis det er det du bekymrer deg for. Virker litt overfladisk men..
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er veldig lett å overtale... :-) Tannlegens skrekkhistorier fikk meg til å ta den, hehe.

Selvfølgelig, var kanskje litt dårlig formulert. Jeg har bare sittet hjemme det siste året og holdt med til nære kompiser, er kanskje dumt men det er nå slik jeg er som person.

Ja SkyMarshal, er noe av det jeg tenker på...
Sist endret av Natander; 23. september 2011 kl. 13:51. Grunn: @Skymarshal
Sitat av Whadupholmes Vis innlegg
Vel, jeg er veldig lett å overtale... :-) Tannlegens skrekkhistorier fikk meg til å ta den, hehe.

Selvfølgelig, var kanskje litt dårlig formulert. Jeg har bare sittet hjemme det siste året og holdt med til nære kompiser, er kanskje dumt men det er nå slik jeg er som person.

Ja SkyMarshal, er noe av det jeg tenker på...
Vis hele sitatet...
Du har kommet deg forbi barneskolen, det er ingen som ler av at du har tannregulering lengre. Jeg har sett flere på høgskolen som har hatt det, og jeg anser det som normalt. Dersom du synes det er et problem med tannregulering, må du få deg bedre selvtillitt. Om du får dette av å manne deg opp, og vise deg ute med det, eller fjerne det, må bli ditt valg.
Jeg fjernet min regulering av samme grunn. Likte ikke hvordan det så ut. lol. Angrer bittert nå da jeg er nødt til å gå til tannlegen hvert halvår for å rette opp fortennene igjen da er litt løse, og det var derfor jeg hadde regulering. Hadde jeg bare hatt den regulering på et år til hadde tennene mine vært faste å fine nå. Det er egentlig ikke noe spørsmål. Voksenlivet er for mange mye bedre enn det du har som tenåring. Ha den på, du vil garantert ikke angre på det senere i livet.
Jeg skulle egentlig ha i 2 år, men vi oppnådde ønsket resultat etter 11 mnd, så det er jo ikke umulig Du kan sørge for at tenna "setter" seg med en gom som du må bruke en stund.
Sitat av Whadupholmes Vis innlegg
Vel, jeg er veldig lett å overtale... :-) Tannlegens skrekkhistorier fikk meg til å ta den, hehe.

Selvfølgelig, var kanskje litt dårlig formulert. Jeg har bare sittet hjemme det siste året og holdt med til nære kompiser, er kanskje dumt men det er nå slik jeg er som person.

Ja SkyMarshal, er noe av det jeg tenker på...
Vis hele sitatet...
Da kan du vell kanskje heller jobbe med å få litt bedre selvtillit, så du kan beholde reguleringen og bevege deg ut i offentligheten samtidig.
Jeg har overbitt selv, skulle egentlig ha regulering da jeg var mindre men nektet fint på dette (såklart..).
Dette er noe jeg angrer bittert på i dag, jeg har ikke det styggeste smile, men skulle gjerne hatt et litt mer perfekt tannoppsett

Stå på å behold den reguleringen så lenge det måtte trenges, du vil gjerne angre veldig mye i senere stund!
(det er ikke så tabu å ha regulering nå som det var tidligere!)

Keep the chuchu rails on
Jeg gjorde det trådstarter vurdere å gjøre, fjerne reguleringen før tiden.

Etter masse motargumenter fra den snilleste tannlegen jeg noen ganger har møtt, så bli vi enige om å møtes etter skoletid for å fjerne den. Tannlegen gjorde dette etter åpningstidene og tok heller ikke betalt, såvidt jeg husker.

Som jeg hadde trodd så skjedde det ingenting med tennene mine. De holdt seg i god posisjon, men har skjønt i ettertid at jeg har hatt griseflaks. Andre tannleger jeg har fortalt dette til sier at i de aller fleste tilfeller så ville tennene mine ha sklidd tilbake i samme posisjon som før behandlingen..

Anbefaller deg å ha dem på. Ikke verdt å ta sjansen imo...
Hvorfor slutter du og smile? Et smil er jo det som pynter et ansikt mest av alt! Regulering eller ikke... Jeg ville heller beholdt den på, men latet som om den ikke er der. Ingen kommer til å ha noe imot at du har regulering, ville du sett ned på en som hadde det?
Ser helt klart argumentene dine, men lappen blir fremdeles den samme om du tar den med streng isteden for uten. I russetiden er de fleste så møkkafulle at de ikke engang enser reguleringa. Det er bedre å holde ut, for å nyte et godt resultat etterpå! Alt har sine ulemper, men somregel blir fordelene større. Jeg angrer på at jeg sa nei når jeg fikk spørsmålet om regulering, og det var bare fordi jeg visste at kom til å ha den på komf-bildene mine... Tenk hvor fine tenner jeg kunne hatt nå!
Har du nok penger, så skifter du om til innvendig regulering, altså på baksiden av tennene, der den ikke synes.
Sist endret av TylerDurden; 23. september 2011 kl. 15:11.
Vell altså hvis du at greie tenner så duger det? Jeg hadde regulerig i 2-3 år. Klokeste årene ever for meg :-(
Jeg gråt og hadde mareritt i uker i det eg fikk vite at jeg måtte . Jeg ble tvunget . så lite frivillig som det går. Så jeg forstår deg godt. Jeg ventet ledende med å kysse kjærsten min. Ville ikke gjøre det før jeg i det minste. Fikk ta av på overtennene :-P
Hadde tannregulering til jeg blei 18. Jeg ga faen, og tok det med stil. Satte på rosa strikk bare for å gjøre vondt verre, så viste jeg hvertfall at jeg hadde selvironi på det.


Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Har du nok penger, så skifter du om til innvendig regulering, altså på baksiden av tennene, der den ikke synes.
Vis hele sitatet...
Dette settes på når behandlingen over for å holde tennene på plass, og er en del av den vanlige behandlingen. Problemet er at man ikke får strammet den som legges på baksiden. Den er der kun for å holde på plass, og ikke justere.
Sist endret av connubialis; 23. september 2011 kl. 15:19.
Sitat av Whadupholmes Vis innlegg

Er det noen som har avsluttet behandlinga, og hvilke konsekvenser fikk det (skjønner godt at dette er VELDIG individuelt)? Er jeg en pingle som må ta meg sammen å holde ut?
Vis hele sitatet...
Sett ting skikkelig i perspektiv og tenk langsiktig før du tar en såpass viktig avgjørelse.
Vei disse to scenariene opp mot hverandre:


Alternativ 1: Gå med en søt regulering, gjerne med hjerter på, i et par år for så å ende opp med en ryddig og strukturert munn.


Alternativ 2: Risikere å måtte blottlegge en hel røys med skjeve tenner hver gang du åpner munnen
Sitat av connubialis Vis innlegg
Dette settes på når behandlingen over for å holde tennene på plass, og er en del av den vanlige behandlingen. Problemet er at man ikke får strammet den som legges på baksiden. Den er der kun for å holde på plass, og ikke justere.
Vis hele sitatet...
Nei, det er mulig å ha tannregulering på baksiden, men det er ikke alle tanngarder det kan gjøres på og det koster nok langt mer. Det du sikter til er vel det man kaller streng (og er det jeg har satt fast bringebærfrø i akkurat nå ).
Sitat av Whadupholmes Vis innlegg
Hei, jeg håper dere kan hjelpe meg med å ta en avgjørelse som irriterer meg (selv om kanskje ingen er tannspesialister kan man jo komme med noen innspill?)

Jeg fikk tannregulering for ett år siden, og fikk vite at behandlingen kunne ta 2-2,5 år, altså at jeg etter all sannsynlighet skulle fjerne den når jeg ble 18+ år.

Jeg har de siste månedene vurdert å avbryte behandlingen, og sitter nå å veier opp for- og motargumentene. Holder meg mest inne, misfornøyd med utseende, sluttet å smile/le. Jeg skjønner godt at jeg kanskje er svak og at jeg bare burde holde ut, men å kjøre opp til å ta lappen og ha regulering i russetiden er noe jeg sliter med å forestille meg.

Etter en prat med kjeveortopeden så sa han at tennene kunne bli verre eller holde seg som de ville, og sa at om jeg avbrøt ble det gambling om tennene kom til å bli verre eller forbli som de er nå.

Er det noen som har avsluttet behandlinga, og hvilke konsekvenser fikk det (skjønner godt at dette er VELDIG individuelt)? Er jeg en pingle som må ta meg sammen å holde ut?
Vis hele sitatet...
Vent med å ta den av til du burde, får mye bedre resultat. Men hva har reggis med å kjøre opp til lappen å gjøre? :P Skjønner at regulering kan være flaut på vgs, men ikke la ditt ego ødelegge så mye for deg at du ikke vil gå ut med regulering på.... Det er en rådyr gave.
Sitat av sali Vis innlegg
Da kan du vell kanskje heller jobbe med å få litt bedre selvtillit, så du kan beholde reguleringen og bevege deg ut i offentligheten samtidig.
Vis hele sitatet...
Enig! er dette noe du kan hjelpe med?

Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Vent med å ta den av til du burde, får mye bedre resultat. Men hva har reggis med å kjøre opp til lappen å gjøre? :P Skjønner at regulering kan være flaut på vgs, men ikke la ditt ego ødelegge så mye for deg at du ikke vil gå ut med regulering på.... Det er en rådyr gave.
Vis hele sitatet...
Hehe, en dårlig formulert setning fra min side - det var egentlig bare tanken å ha den på når jeg ble 18 år.

Takk for alle svar, det setter jeg veldig pris på
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tennene er noe du har hele livet(nesten)!

Derfor er det veldig viktig å holde dem i orden syntes nå jeg, så hva gjør 1-2 år med togskinner i kjeften, kontra å ikke kunne bite over ei salamiskive resten av livet?

Hør på tannlegene dine du.