Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 994
Hei, jeg har søkt om "stipend" for 2 mnd sia, men da bodde jeg hjemme, og jeg har akkurat flyttet på hybel.

altså, mamma og pappa bor sammen, og tjener ca 1mill tilsammen i året ++
dette vil si, jeg bare fikk utstyrstipend på 890 kr. men nå bestemte jeg meg for og flytte på hybel med en kompiss og betaler 1500,- tilsammen inkl strøm osv, altså 750kr vær, noe som ikke er noe ille for en 55kvm leilighet, men kan jeg søke om borteboerstipend nå? eller må jeg vente til våren for og søke eller kan jeg søke nå? siden jeg allerede har søkt stipend.
Sist endret av First-Price; 16. november 2011 kl. 20:02.
Er ganske sikker på at du bare må endre på stipendet eller søke på nytt. Det gjorde en venn av meg.
Du må beise sjarken!
Du må huske at du kun får borteboer om du bor minst 4 mil fra foreldrene dine.
jeg er heller ikke sikker på om du får hvis de har det tilbudet på hjemplassen din selv om du har flytta.
Dreger en sitat fra lånekasse.no


Høyere og annen utdanning
Er du student i høyere eller annen utdanning og flytter fra foreldrene dine i løpet av søknadsperioden, kan du ha rett til utdanningsstipend (lån som blir gjort om til stipend etter at har bestått eksamen).

Du må sende skriftlig melding til Lånekassen hvor du oppgir flyttedato og den nye adressen din. Når du melder fra om flytting, vil vi beregne støtten din på nytt. Du kan sende e-post fra Dine sider eller brev i posten.

Vanlig videregående opplæring
Er du elev i vanlig videregående opplæring som må bo borte mens du er i utdanning, kan du ha rett til bostipend. Du må fylle minst ett av disse kravene:

Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet.
Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur.
Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen.
Avstanden mellom foreldrehjemmet og lærestedet blir automatisk innhentet av Lånekassen når du søker om stipend og lån. Lærestedet må bekrefte lang reisetid. Siste punkt må bekreftes av for eksempel PP-tjeneste, sosialkontor, familierådgivningskontor eller psykolog. ALle bekreftelsene må du sende i posten til Lånekassen.
Vis hele sitatet...

Kilde: http://app.lanekassen.no/faq/default.aspx


Første post ftw!
Steco.Me
First-Price's Avatar
Trådstarter
jeg bor ca 50km unna skolen, så det er ikke noe problem, så egentlig kan jeg bare søke om borteboerstipend?
Du må beise sjarken!
ja men sjekk hvor langt unna foeldrene dine SKOLEN ligger.
Steco.Me
First-Price's Avatar
Trådstarter
altså de ligger ca 50km unna skolen :P
fristen for og søke er gått ut på lånekassen. søknadsfristen var 15november.
Du må beise sjarken!
ok, da er det bare å søke i vei
Jeg ville nok ha søkt før fristen :P
Om du bor mer enn 4 mil unna dine foreldre har du krav på borteboerstipend.
Det jeg lurer på er, hvor faen er det du bor når du betaler 1500 inkl strøm for en 55kvm leilighet?!
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Det jeg lurer på er, hvor faen er det du bor når du betaler 1500 inkl strøm for en 55kvm leilighet?!
Vis hele sitatet...
Mjøndal vell!
Søk på nytt.
Steco.Me
First-Price's Avatar
Trådstarter
søkte i går, men hva skjer siden jeg søkte etter "fristen" blir søknaded "avslått" da?