Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 492
Jeg har ett lite problem med skjermkortet midt, eller jeg tror iallefall det er skjemkortet.
Det oppstår helst når jeg spiller ett spill som krever litt av pcen min, og da kommer det noe på skjermen jeg har hørt folk kalle "artifacts".
Er det skjermkortet eller er det generelt pcen?

Ser frem til å få hjelp

PS: kan laste opp bilde av fenomenet hvis dere ønsker.
Et bilde vill kanskje hjulpet litt
forrige ble ikke fint, prøver igjen.
Dette er da intro bildet i Left 4 Dead.
Kreves en restart av maskinen for å fikse det.
Sist endret av Ulvengunnar; 25. januar 2009 kl. 01:17.
For det første, hvilket skjermkort har du?
For det andre, hvilken temperatur har skjermkortet ditt?

- Har selv opplevd skikkelig 'artifacts' med mitt skjermkort. Årsaken til dette var altfor høy temperatur på selve kjernen på skjermkortet.
Alt ordnet seg så fort jeg fikk justert viften på skjermkortet til en høyere hastighet.

Viftehastigheten på mitt skjermkort sto originalt på 25%, noe som er aaaltfor lavt for mitt skjermkort (XFX Geforce 8800GTX). Men så fort jeg justerte opp til ~70%, forsvant alt av 'artifacts'.


Edit: Etter å ha lest hva du skrev; Sjekk om skjermkortet ditt sitter godt nok fast i PCI-e/AGP porten.
Sist endret av s1gh; 25. januar 2009 kl. 02:35.
Skjermkortet midt er ett Nvidia Geforce 9800Gx2
Viftene blir justert automatisk ved hjelp av smartdoctor eller hva det nå heter til å hele tiden holde riktig temperatur, får aldir sjekket tempen helt fordi den justerer seg uansett alltid ned med engang jeg går ut av spillet. Men smartdoctor skal visst lage en lyd hver gang skjermkortet nærmer seg for høy temperatur.
Jeg har også plukket ut og satt det inn gjentatte ganger bare for å se om det sitter godt nok, og om det kanskje skal resette no konfigurasjon eller noe, mest i god tro om at det skal fungere hvis jeg setter det tilbake.