Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1113
Hei, vis jeg spiller på 60 hz på cs, klarer jeg å få til 100 fps.. men da føler jeg ikke at smoothen er så bra.. men vis jeg spiller på 100 hz da får jeg bra smooth med 100 fps.. men jeg vil spille på 60 hz med bra smooth i 100 fps, dette funker helt fint med mine venner.. noen som vet hvordan jeg og kan få til det ? altså, jeg vil ha 60 hz, også ha bra smooth når jeg har 100 fps!

jeg har ati radeon 9550

takker for alle svar!
Jeg har absolutt ingen anelse på hva du prøver å komme frem til.
Du vet vel at hvis du bruker 60Hz, så kan ikke skjermen vise mer en 60 bilder i sekundet? (60 FPS), selv om PCen yter 100fps. Fps som står i net_graph (o.l) er bare hvor bra FPS PCen din yter, ikke hva som faktisk vises.

Den smoothen du snakker om er bare noe du tror du ser. Menneske kan ikke få med seg mer enn 24fps uansett, men hvis du setter fps_max til 24, med 60Hz skjerm vil det se ut som om det hakker. Men det er pga bildene pr sekund opp mot hertzen ikke passer.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Clr
Den smoothen du snakker om er bare noe du tror du ser. Menneske kan ikke få med seg mer enn 24fps uansett, men hvis du setter fps_max til 24, med 60Hz skjerm vil det se ut som om det hakker. Men det er pga bildene pr sekund opp mot hertzen ikke passer.
Vis hele sitatet...
Påstår du at en crt skjerm med 60hz og en 100hz ser like ut, fordi du ikke kan se mer enn 24bilder i sekundet? Da kan du umulig ha jobbet på en skjerm med 60hz.
Sjekk ut http://www.100fps.com/how_many_frame...humans_see.htm
Sist endret av Mith; 13. juni 2008 kl. 11:09.
Det var ikke det jeg mente/ville fram til med posten. Selvfølgelig er det mer behagelig med 100Hz enn 60Hz.

Men spørsmålet til trådstarter var jo om "smoothness" i 60Hz med 100fps. Det er ikke noe vi kan merke. Det er bare at han tror at det er mer smooth på andre sine PCer... Evt at de har bedre hardware som jobber raskere med informasjon da seff, men det er jo ikke poenget her... eller?
Neutral Good
Mith's Avatar
Så slutt å dra inn argumenter som ikke har noe med saken å gjøre. 24fps lagger, uansett hz på skjermen. 60hz flimrer, uansett hvor mange fps du har i spillet. Når hz > 85 og fps == hz så opplever jeg spill som mest "smooth" og det er ikke noe jeg "bare tror jeg ser."
Da slipper jeg bådet vondt i hodet pga. av flimring og bildet tegnes samtidig som skjermen oppdaterer seg.

Så svaret på trådstarter blir da: Sett både hz og fps til 100, da får du best og mest behagelig bilde på skjermen din.
Sist endret av Mith; 13. juni 2008 kl. 11:25.
Til Mith: Jeg tror du skal lese hva trådstarter spør om.

Sitat av cplpro
...men jeg vil spille på 60 hz med bra smooth i 100 fps, dette funker helt fint med mine venner...
Vis hele sitatet...
I bunn å grunn forstår jeg ikke hvorfor du ikke spiller på 100Hz/100FPS?
Men direkte til svaret ditt, så vet jeg ikke om det går ann å få bra smooth med 60Hz/100FPS.
Sist endret av Clr; 13. juni 2008 kl. 11:51.
Mith: når så du sist TV-en din eller en kinofilm hakke? PAL-tv er 25fps 50Hz (ettersom strømnettet er ~50hz), kinoformat er 24fps. Menneskets øyne oppfatter ~25fps, men ettersom 25fps på en skjerm ikke er synkronisert med øynene dine kan det virke hakkete.

For å få jevnest mulig bildeflyt må du ha raskest mulig skjermfrekvens kombinert med en mest mulig matchende (og høyest mulig) fps (f.eks. 25fps/50Hz (TV), 60fps/60Hz (LCD-skjerm med Vsync), 120fps/120Hz. Noen skjermer har dog innebygd teknologi som korrigerer dette slik at flyten blir god selv med usynkroniserte tall. Dette varierer fra skjerm til skjerm og produsent til produsent, noe som kan være grunnen til at vennene dine har bedre bildeflyt enn deg. Om du har en skjerm som kan kjøre den oppløsninga du vil ha i 100Hz, hvorfor ikke gjøre det? Høyere oppdateringsfrekvens er alltid bedre.
Neutral Good
Mith's Avatar
Kråketær: google motion blur så finner du ut hvorfor filmer ikke hakker.
Har du motion blur i spill?
Jeg anbefaler seriøst alle som tror at vi ikke oppfatter mer enn 25 bilder i sekundet til å ta seg en bolle, sette seg ned og lese litt og så komme tilbake med en kilde.
Her og her har du to testprogrammer som deler skjermen i to med forskjellig fps. Ser du ikke forskjell på 30 og 60 fps der bør du sjekke synet ditt.
Sist endret av Mith; 13. juni 2008 kl. 13:52.
Mith: motion blur hjelper ikke på flyt. Ved f.eks. 10fps vil eneste forskjell på en bildesekvens med og uten motion blur være at den ene er en sekvens med klare bilder, mens den andre er en sekvens med uklare bilder - man vil oppfatte akkurat like mye hakking. Og dersom du ser på bilder på en hvilken som helst filmrull, f.eks. slike som vises i kinoer, så vil du se at det er minimalt med motion blur i bildene.

Sitat av Wikipedia
Through experience in the early days of film innovation, it was determined that a frame rate of less than 16 frames per second (frame/s) caused the mind to see flashing images. Audiences still interpret motion at rates as low as ten frames per second or slower (as in a flipbook), but the flicker caused by the shutter of a film projector is distracting below the 16-frame threshold.

Modern theatrical film runs at 24 frames a second. This is the case for both physical film and digital film systems.
Vis hele sitatet...
Øyet har ingen direkte fps - det er jo tross alt ikke et kamera - men det er en generelt akseptert regel at 24fps skal holde for jevn bildeflyt. Dette er fordi hjernen rett og slett ikke er rask nok til å henge med på raske bevegelser kombinert med mye visuell informasjon - noe som fører til "forsinkelser" i synet vårt, altså at bilder som bare varer et lite øyeblikk kan virke som om de "henger igjen" litt. Dette er også det som ligger til grunn for "motion blur" - prøv å snu hodet raskt 90 grader. Ser du noe mellom de to ytterpunktene klart? Nei. Dette er fordi hjernen ikke henger med på bevegelsene, og konstruerer en "kompositt" av de mellomliggende bildene med så mye informasjon som den klarer å behandle.
Sist endret av Kråketær; 13. juni 2008 kl. 16:15.
Trådstarter
HAHAHAHA, DERE ER SÅ DÅRLIGE :d jeg fiksa problemet jeg har bra smooth nå med 100 fps i 60 hz.. så det dere sier er feil jeg fiksa bare i ati catalyst control center
Sitat av cplpro
HAHAHAHA, DERE ER SÅ DÅRLIGE :d jeg fiksa problemet jeg har bra smooth nå med 100 fps i 60 hz.. så det dere sier er feil jeg fiksa bare i ati catalyst control center
Vis hele sitatet...
Fint at du kaller folk som prøver å hjelpe deg dårlige. Mulig jeg har misforstått helt hva du prøver på her, men hvis du tror at skjermen din viser 100FPS samtidig som den kjører på 60Hz må jeg desverre skuffe deg og si at det gjør den ikke.
Sitat av cplpro
HAHAHAHA, DERE ER SÅ DÅRLIGE :d jeg fiksa problemet jeg har bra smooth nå med 100 fps i 60 hz.. så det dere sier er feil jeg fiksa bare i ati catalyst control center
Vis hele sitatet...
1) "Smooth" er et adjektiv. Og ikke er det norsk heller. Du kan ikke ha smooth mer enn du kan ha grønn eller tjukk. For at du skal kunne ha noe må det være et substantiv. Kreft, intelligens eller folkeskikk er eksempler på ting man kan ha.

2) Jøss, du har fikset det. Hva med å si hva du har fikset, og hvordan? Dette er allminnelig forumetikette, da dette gjør at tråden kan hjelpe andre i fremtida fremfor å spamme forumet med identiske tråder.

3) Nei, det vi sier er ikke feil. Om skjermen din kjører på 60Hz betyr det at bildet oppfriskes 60 ganger/sekund, uansett hva. At du har endret på noe som gjør at 100fps flyter bedre betyr (mest sannsynlig) at du har aktivert en eller annen form for pulldown enten i skjermkortet eller i skjermen, som omformer det opprinnelige signalet til en frekvens skjermen kan fremstille jevnt.

4) Knallbra måte å gjøre deg populær på forumet på, ved å fornærme alle som har prøvd å komme med tips for å hjelpe deg. Har du såpass lite allminnelig folkeskikk kan du ikke forvente mer hjelp fra meg ihvertfall. Lykke til med resten av livet ditt.
Sitat av Clr

Den smoothen du snakker om er bare noe du tror du ser. Menneske kan ikke få med seg mer enn 24fps uansett, men hvis du setter fps_max til 24, med 60Hz skjerm vil det se ut som om det hakker. Men det er pga bildene pr sekund opp mot hertzen ikke passer.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke bare noen 'tror'. Digitale bilder så kan øyet oppfatte langt mer enn 24 fps. Det myten er død for lenge siden, gå å legg deg.
Trådstarter
jo.. jeg har 60 hz.. og jeg har 100 fps med bra smooth..
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Sitat av cplpro
jo.. jeg har 60 hz.. og jeg har 100 fps med bra smooth..
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du fant vertical sync kanskje?
cplpro: som jeg sa tidligere i post så er den fps'en du ser på net_graph 3 o.l i CS fps som PCen yter i CS, ikke den faktiske fps'en du har, siden du kjører på 60Hz og med den settingen ikke får se mer en 60 bilder i sekundet UANSETT.

Veldig bra at du "fant det ut". Hvis det du har gjort tilfredstiller deg, så er vel det det beste, men igjen... du har ikke 100fps, og du kan få langt bedre kvalitet og "smooth" (som du sier) ved å sette skjerm til 100Hz, max_fps 100 og ha vertical sync på.
Trådstarter
ja.. setter jeg 100 hz så får jeg like bra smooth som med 100 hz