Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1401
Jeg har veldig lyst til å ha en samlig av forskjellige metaller og annet materiale, slik som dette:
http://www.element-collection.com/html/collections.html

Hvordan er loven rundt import av dette?
De har utelatt de som er radioaktive.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg har veldig lyst til å ha en samlig av forskjellige metaller og annet materiale, slik som dette:
http://www.element-collection.com/html/collections.html

Hvordan er loven rundt import av dette?
De har utelatt de som er radioaktive.
Vis hele sitatet...
Har ikke noen svar på dette, men lurte på hvilken pris det er for dette? Så veldig interessant ut.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Har ikke noen svar på dette, men lurte på hvilken pris det er for dette? Så veldig interessant ut.
Vis hele sitatet...
Koster rundt 25 500kr, uten toll.
Sist endret av GJERDE; 12. februar 2013 kl. 00:57.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke noe av den siden; hva skal jeg se etter?



Ser at denne karen har importert mye:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=171323
Hnh, skeptisk.
Alkalimetallene: kinkige å få tak i lovlig; men ymse pyrotekninkere greier det jo. Skulle tro at du kan skaffe ned til kalium uten videre problemer, men rubidium og cesium er altfor farlige til at du som privatperson har lov til å eie noe slikt.
Jordalkalimetallene: skulle være greie ned til strontium som er radioaktivt) og barium (som er giftig).
Bor-gruppenm: Alt ok untatt thallium som er giftig.
Karbongruppen: trolig ok
Nitrogengruppen: arsen kan du glemme, og trolig også antimon. Resten ok.
Oksygengruppen: selen og tellur er ikke akkurat veldig vanlig, men trolig lovlig. Polonium er radioaktivt.
Halogenene: jod skal gå greit å skaffe. Brom... mer skeptisk. Klor er enkelt nok å mekke, men vanskelig å oppbevare da det er en reaktiv gass. Fluor - glem det.
Edelgassene: Dyrt, vrient å oppbeaver, men alt untatt radon skulle være greit å skaffe. Her bør du ha lysrør med disse som fyllgasser eller noe, slik at du faktisk kan se noe.
Av innskuddmetallene er det meste trolig lov, men rhodium, iridium osv. er grisedyrt - gull blir for tilbudsvare å regne i forhold. Osmium er veldig giftige og neppe lovlig.
Lantanidene: som over, men opphøyd i n'te potens. En del av stoffene tror jeg rett og slett ikke lar seg oppdrive da markedet er støvsuget for dem.
Aktinidene: radioaktive til siste mann, men thorium kan du jo skaffe selv, da. Uran også, egentlig.

Dersom du er villig til å utvide med ulike salter og forbindelser som inneholder de aktuelle grunnstoffene, så skulle ting være enklere å ordne. Noen av stoffene, f.eks kvikksølv, kan bli vanskelige å kjøpe, men enkle å skaffe (rapp et gammelt termometer).
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hnh, skeptisk.
Alkalimetallene: kinkige å få tak i lovlig; men ymse pyrotekninkere greier det jo. Skulle tro at du kan skaffe ned til kalium uten videre problemer, men rubidium og cesium er altfor farlige til at du som privatperson har lov til å eie noe slikt.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som tilsier at cesium skal være ulovlig å eie, rubidium er i grenseland da det er svakt radioaktivt. Men hva som er lovlig på papiret og hva som faktisk lar seg anskaffe er ikke nødvendigvis det samme. Forøvrig lurer jeg fælt på hva en pyrotekniker skal med alkaliemetaller

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jordalkalimetallene: skulle være greie ned til strontium som er radioaktivt) og barium (som er giftig).
Vis hele sitatet...
Strontium er ikke radioaktivt (og i motsetning til alkaliemetaller brukes det i pyroteknikk til røde effekter), barium er sikkert mulig å oppdrive.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nitrogengruppen: arsen kan du glemme, og trolig også antimon. Resten ok.
Vis hele sitatet...
Antimon er heller ikke vanskelig å anskaffe og trolig ikke så giftig at det er ulovlig heller.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Halogenene: jod skal gå greit å skaffe. Brom... mer skeptisk. Klor er enkelt nok å mekke, men vanskelig å oppbevare da det er en reaktiv gass. Fluor - glem det.
Vis hele sitatet...
Brom er ingen heksekunst å fremstille for en kjemiker med kunnskap og riktig utstyr, meg inkludert.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Edelgassene: Dyrt, vrient å oppbeaver, men alt untatt radon skulle være greit å skaffe. Her bør du ha lysrør med disse som fyllgasser eller noe, slik at du faktisk kan se noe.
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt ferdige rør med elektroder for å vise emisjonsspekteret til edelgassene. Prisene er ikke så tullete, rundt 150 kr/stk og oppover hvis jeg ikke husker feil.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Lantanidene: som over, men opphøyd i n'te potens. En del av stoffene tror jeg rett og slett ikke lar seg oppdrive da markedet er støvsuget for dem.
Vis hele sitatet...
Tøv, lantanidene er langt i fra like kostbare som Rh, Re, Pt, Pd, Ir og vennene deres. Scandium, yttrium m.fl. er å få kjøpt på bl.a. eBay i synlige mengder til overlevbare priser.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Aktinidene: radioaktive til siste mann, men thorium kan du jo skaffe selv, da. Uran også, egentlig.
Vis hele sitatet...
Thorium og uran går det an å anskaffe, ja. Røykvarslere inneholder mikroskopiske mengder AmO2.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Skjønner ikke noe av den siden; hva skal jeg se etter?
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke så mye mer jeg eller enn at det ser ut til å være tollfritt, dvs. du betaler bare ev. moms på import sånn jeg forsto det.
sånn apropos Brom(helt utenfor topic vel og merke):
Jeg har hørt at dette lukter ganske ille, stemmer det?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av moret Vis innlegg
sånn apropos Brom(helt utenfor topic vel og merke):
Jeg har hørt at dette lukter ganske ille, stemmer det?
Vis hele sitatet...
Nja. Jeg er såpass vant med det og har litt sære preferanser iom. at jeg driver med kjemi, men hvis du ser for deg en litt mer intens lukt av klor så begynner du å nærme deg.