Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 941
Heisann

Hvor ofte kan jeg ta feks. 2-4mg rivotril uten å bli avhengig? Har hatt en toleranse-pause på 3 måneder som hjalp sånn halveis, men har fortsatt en toleranse.
Og siden rivotril sitter ganske lenge i forhold til andre benzo'er så lurer jeg på hvor ofte jeg kan bruke de uten å bli avhengig. Ikke mer enn 2 ganger i uka?

På forhånd, takk for svar
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Det finnes ingen tommelfingerregel for hvor ofte man kan bruke noe "uten å bli avhengig".

Hvor ofte du kan ta det er det bare du som kan vite. Du kan jo sette deg en grense du syntes virker fornuftig (f. eks 2 ganger i uka som du nevnte) og holde deg til den. Hvis du "sprekker" og går over grensa flere ganger kan jo det være et godt tegn på at du er i ferd med å utvikle avhengighet.

Benzodiazepiner er som du sikkert vet ganske avhengighetsskapende, og det er vanskelig og bruke de jevnlig uten å bli avhengig i liten eller stor grad.
Dersom du må har det/ikke fungerer uten så er du avhengig.

Det er folk som har vært inne til avrusning fordi de ikke klarte å fungere hjemme etter jobb blandt ungene før etter 1-2 glass vin hver dag. Det er folk som er helgealkoholikere, og som rett og slett blir uvel om de ikke kommer seg på fylla en helg. Dersom du lager deg et mønster at hver onsdag så skal du ruse deg, så vil det etterhvert bli en vane og kroppen "gjør seg klar" til denne rusen, og om du holder på en stund og plutselig en onsdag ikke får rusa deg, så se ikke bort i fra at du vil føle kroppen stresse litt. Selv så slutta jeg å snuse for 3 år siden, og holdt meg ei stund på med festsnusing, og jeg tenkte ikke over det da, men har gjort i ettertid, at jeg hadde en eksepsjonell glede av festing den perioden, og kroppen rett og slett gleda seg til å dra på fest, for da visste den at den fikk snus....

Som nevnt over, det fins ingen tommelfingerregel, og avhengighet kan komme i mange varianter. Men jeg hadde prøvd å ikke lag et mønster eller en vane utav det, kroppen tar til seg slike vaner ganske fort.
Sist endret av wubster; 11. november 2013 kl. 15:59.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Må bare legge til at det jeg sa om å lage en grense og holde seg til den mer eller mindre er en oppskrift på avhengighet, det jeg mener er at, siden det allerede virker som om du ønsker å bruke dette, kan du lage en slik grense og holde deg til den, også eventuelt stoppe når du går over den grensen, så ta en lang pause til.

Men som wubster sier, om du må ha det er jo det avhengighet i seg selv, selv om man tar pauser på noen måneder.

Om du ikke ønsker avhengighet, enten slutt med det eller kun ta det en sjelden gang i blant. Kanskje begrens tilgangen på en eller annen måte om mulig.
Sist endret av lex123; 11. november 2013 kl. 16:11.