Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4480
Ville dele en søt liten historie som har hendt meg denne uken.

Man kan da begynne med at jeg jobber på en dagligvare-butikk. På en lørdag kom en dame bort til meg:

- Unnskyld, kan jeg spørre deg om noe?

''Ja''

- Bilen min har streika, og jeg må møte faren min på sykehuset om kort tid. Men problemet er at jeg akkurat har flytta hit og kjenner ingen, og jeg var dum nok som klarte å glemme lommeboka mi i bilen til mannen min, som da kommer hit i morgen. Tror du jeg kunne lånt 200 kr? Så får du tilbake imorra, hvis det er åpent?

''Nei det er stengt på søndager''

-Jobber du her på mandag da? Så kan jeg bare komme innom og gi pengene.

''Jeg jobber ikke nei, men du kan bare gi det til styrmannen.''

- Okei da gjør jeg det da.

Dum nok var jeg til å tro på det. Men! Det var ikke noen grunn til å IKKE tro på hu. Fordi alt var pro. Skuespillet, kroppsspråket, ''ærligheten''.....ehem.
> Men da dro jeg på lageret og snakka med ''nest-sjefen''. Det var et no-go å låne fra butikken. Så jeg bestemte meg for å være en snill kar og pøse ut med 200 spenn til denne 25-35 år gamle damen..

- Er du sikker på at det går bra da?

''Jada!...''

Jeg gav henne pengene, så sa hu:

- Jeg kan skrive ned nr og navnet mitt, hvis det er noe. *skriver det ned på en gammel kvittering* Værsågod! Igjen, tusen hjertelig takk! Det var kjempe snilt av deg.


Mandag, ingen dame,
tirsdag, ingen dame,
onsdag i dag. Ingen dame. Sjekker Opplysningen1881 for å se om det bare var tull med denne bitchen.
Søk etter Annabell Johansen ga dessverre ingen treff

Nummeret hu også la igjen:
Søk etter 93100989 ga dessverre ingen treff

Annabelle Johansen ga ingen treff i Gule Sider®.


Mulig hun og en annen kjører rundt omkring i landet og gjør det samme? Anyway. Der gikk 200 spenn ned i dass. Ikke SÅ mye penger. Men hallo?
Det finnes ikke noe verre enn de som velger å utnytte at vi nordmenn ønsker å tro det beste om folk. Du kan trøste deg med at hun sikkert lever et miserabelt liv.
Hva er det du vil diskutere?

Det er selvsagt kjipt for deg og latterlig gjort av damen, men lag en blogg ellerno
Sist endret av httpwhat; 10. mars 2010 kl. 23:36.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Hva er det du vil diskutere?

Det er selvsagt kjipt for deg og latterlig gjort av damen, men lag en blogg ellerno
Vis hele sitatet...
Var ikke så mye å diskutere. Ville bare dele denne morsomme hendelsen. Dette var i Buskerud forresten.
Synes det er fint at han advarer andre med-freaker om at man kan komme til å møte på ei slik dame, spesielt om man jobber i butikk.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Synes det er fint at han advarer andre med-freaker om at man kan komme til å møte på ei slik dame, spesielt om man jobber i butikk.
Vis hele sitatet...
Å herregud! Jeg jobber i butikk!

Skal virkelig passe på framover, så ikke jeg blir utsatt for det samme!
Jeg liker holdningen din!
Fuck it! Hvis konsekvensen av å ha tro på menneskeheten er å miste 200 spenn en gang i blant sier jeg; kjør på!

Har forresten gjort akkurat det samme selv. Jeg visste da jeg gav fra meg spenna at det var en scam, men fyren så så stusselig ut at han garantert trengte de mer enn meg...
Sist endret av Halalgeir; 10. mars 2010 kl. 23:49.
Du tapte 200 kroner og har lært noe. Man kan si du slapp billig unna iforhold til disse.

200.- er greit, men enkelte nordmenns naivitet er bare helt forbløffende !
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg jobber også i butikk, men stoler desverre ikke så mye kundene som deg.

Skal dog nevnes at jeg jobber i en mugligens travlere butikk en deg, som skaper mindre forhold til kundene.

Bra du stoler på folk, men det er dumt at man ikke kan stole på alle fremmede mennesker lenger.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
Du tapte 200 kroner og har lært noe. Man kan si du slapp billig unna iforhold til disse.

200.- er greit, men enkelte nordmenns naivitet er bare helt forbløffende !
Vis hele sitatet...
Og vi er da langt ifra toppen av lista også... Håper jeg. Hvis det viser seg at flere nordmenn enn amerikanere har gått på 419-scams, lotterier osv. blir jeg vel nødt til å emigrere..
Sist endret av robhol; 10. mars 2010 kl. 23:59.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
Du tapte 200 kroner og har lært noe. Man kan si du slapp billig unna iforhold til disse.

200.- er greit, men enkelte nordmenns naivitet er bare helt forbløffende !
Vis hele sitatet...
Om litt naivitet er det som skal ting for at folk skal stole på hverandre er det faen meg verdt det. Jeg har flere ganger hjulpet ideelle organisasjoner, og om folk hadde trodd jeg hadde planer om å beholde pengene selv hadde jeg ikke fått noen penger inn til formålene.

Jeg vet at du sikter til Arendal folka (Arendalitter faktisk? Kaller dere oss fra Stavanger da? De færreste vet vel at vi kaller oss "siddiser?") og ikke trådstarter, så jeg angriper deg ikke Bare for å ha det klart.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg vet at du sikter til Arendal folka (Arendalitter faktisk? Kaller dere oss fra Stavanger da? De færreste vet vel at vi kaller oss "siddiser?") og ikke trådstarter, så jeg angriper deg ikke Bare for å ha det klart.
Vis hele sitatet...
Siddiser er vel et velkjent begrep. Men det var først tidligere i år at jeg hørte Stavanger omtalt som "lille-Bergen" av en østlending.

Sitat av Sio Vis innlegg
Om litt naivitet er det som skal ting for at folk skal stole på hverandre er det faen meg verdt det. Jeg har flere ganger hjulpet ideelle organisasjoner, og om folk hadde trodd jeg hadde planer om å beholde pengene selv hadde jeg ikke fått noen penger inn til formålene.
Vis hele sitatet...
Joda, det er fint at folk stoler på hverandre. Men nå er verden sånn at du ikke kan stole på alle og låne vekk til fremmede for et godt ord. Det er realiteten enten man liker det eller ei. Jeg har disponert diverse gjennom frivillig arbeid og personlige forhold jeg og, men dette er da folk som har kjent meg mer enn 5 minutter. Og dermed har et grunnlag for å stole på meg.

Regner med at fremmede ikke har delt ut kort, koder og tusenlapper til deg heller
Nå må du snart starte å følge med på svindlerskolen så du kan svindle istedenfor å bli eid !
Æsj da selv om det ikke er rare summen så blir en så irritert over at folk er så skamløse. Lærte på samme måte som deg at selv om de virker ærlig og redelig så er ikke folk det nødvendigvis
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
@ Pidget, jeg tenkte mer på bøssebæring og.l hvor du taler med complete strangers og jobber for strangers og arbeidet baserer seg på tillit.

<Offtopic>

Lille bergen? Shrug, Bergen er litt oversized, Stavanger er i realiteten like stor:

Bergen kommune har et areal på 465,57 km² og befolkning på 256 600 mennesker.

Stavanger: 71,44 km² - 123 850
+Sandnes: 304,46 km² - 64 671 (mye fjell i Sandnes)
+++Sola : 69,14 km² - 22 831
==Totalt: 391,04 km² - 211 352 mot Bergens 256 600. Merk at dette er ikke områder som ligger langt fra hverandre, jeg drikker glatt på byen i Sandnes og er hjemme på halvtimen om buss/toget klaffer. Sola ligger mellom Stavanger og Sandnes.

Lille-Bergen... Bergen er jo nesten en selvstendig stat, skal vi bli vassalstat da?

</Offtopic>
Sist endret av Sio; 11. mars 2010 kl. 00:53.
Jeg har fortalt ei rødhåret dame i 40-50 års alderen i Trondheim at jeg ikke har penger UTALLIGE ganger, denne dama trenger penger til bussen, for hun skal hjem til Sandefjord. Hun har tigget om de busspengene i 2-3 år nå...get the point?

Til vanlig gir jeg aldri ut penger til folk på gata som kommer til meg og spør om det. Klart, om folk er overbevisende nok, hadde jeg jeg sikkert kunne gjort det samme.
Du skulle tilbudt deg å kjøre henne til sykehuset først, (selv om du visste du ikke kunne gjøre det, siden du var på jobb). Hadde hun takket ja til det hadde det vært litt mer troverdig, og da kunne nok til og med jeg lånt bort penger.

Hvorfor trengte hun så mye som 200kr?
og hvor i verden vil du anslå hun kommer fra? Jobber selv i butikk, så greit å være litt på vakt!
Ja, om du hadde tenkt deg om , så hadde det vel egentlig holdt med en 50lapp til bussen?
Jaja, da hadde hun vell sikkert sagt at hun skulle tatt taxi.
Jeg bare spør, hvem låner bort 200kr til en tilfeldig person i en butikk? Spesielt når du jobber der, da burde det ha gått opp et lys når du aldri har sett personen før. Owned..
Sist endret av tafsern; 11. mars 2010 kl. 09:29.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg vet at du sikter til Arendal folka (Arendalitter faktisk? Kaller dere oss fra Stavanger da? De færreste vet vel at vi kaller oss "siddiser?") og ikke trådstarter, så jeg angriper deg ikke Bare for å ha det klart.
Vis hele sitatet...
Bare for å ta dette mest mulig offtopic. Navn på innbyggere (eks. trønder, imsdøl og bergenser) heter demonym og er serious business. Se for deg situasjonen der noen kaller en siddis for stavangering og en gudbrandsdøl for gudbrandsdaling. Det er ikke særlig sjarmerende å ikke vite hva innbyggerne kaller seg selv.
Språkrådet har liste: http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/...nnbyggjarnamn/

Now you know, and knowing is half the battle.
Å inneha en generell skepsis mot mennesker man ikke kjenner, og som spør om å låne penger er vel freakernes gyldne regel? Eller tar jeg feil?
Hadde dette vært en stamkunde hadde jeg hatt forståelse for trådstarter, men når det er en helt random person som spør om penger ville jeg aldri vært så godtroende å lånt penger samt forvente å få de igjen.
Jeg synes det var bra gjort av deg. Har vært så uheldig å ha havnet i en reel situasjon som denne damen og fikk da lånt penger til buss og tog fra en vennlig kar. Han fikk selvfølgelig tilbake lappen sammen med en blomsterkvast uken etterpå. Det er utrolig kjipt at det finnes folk som utnytter andres medmenneskelighet (det er kynisk, syk far på sykehuset? Hva neste, dødsfall i familien?), men jeg 'taper' heller en lapp innimellom enn å bli for kynisk. Har selv gitt en dame nok til toget. Trudde ikke på historien hennes, men hun var så herja at jeg mener hun hadde mer behov for den togturen (til Oslo eller Lillestrøm tipper jeg) enn jeg hadde for den 50-lappen.
Tenk på at du ga henne noen brødskiver på fatet, når hun gjør noe sånt, så må hun være fattig. Tenk positivt på det istedet. Ja du ble lurt, men hadde du gitt henne 200kr, hvis hun bare hadde kommet inn og spurt: "Du, kan jeg få 200kr av deg?" Er ikke noe å ta seg nært av vill jeg tro.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Bare for å ta dette mest mulig offtopic. Navn på innbyggere (eks. trønder, imsdøl og bergenser) heter demonym og er serious business. Se for deg situasjonen der noen kaller en siddis for stavangering og en gudbrandsdøl for gudbrandsdaling. Det er ikke særlig sjarmerende å ikke vite hva innbyggerne kaller seg selv.
Språkrådet har liste: http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/...nnbyggjarnamn/

Now you know, and knowing is half the battle.
Vis hele sitatet...
Whatdoyouknow, Arendalitt er det korrekte denonymet. Takker Mith! Jeg fikk opp MINST 5+ int nå.
Men i helvete, jeg har blitt scammet på NØYAKTIG samme måte når jeg jobbet på 7/11 ifjor..

Drittkjerringa gråt og greier.

Dere klager på at man er idiot som låner bort 200kr i god tro.
For det første, så griner dama, og hun har en laaang og troverdig historie, dette skjer på natta når vi nattevakter står og døser uansett, så vi er alltid glade for litt sosial interaksjon. Men det viktigste; det er smålige 200kr, så det er ikke det at vi forventer å få det tilbake, det er bare den ugne følelsen av å faktisk bli scammet
Sist endret av SkyMarshal; 11. mars 2010 kl. 14:00.
Det er veldig lett å kjenne igjen svindlere i en butikk. De har et stort behov for å få penger inn i lomma, istedenfor ut av lomma.
Uansett hvor autentisk unskyldningen kan virke, så er det slik det er i alle tilfeller, men selvfølgelig finnes det unntak.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Lær av dette... Aldri stol på damer.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Spiller på følelsene (faren på sykehus) og skaper troverdighet i historien med detaljer som navn og telefonnummer, grunn til hvorfor hun er hos deg og at det haster for hun skal jo møte faren på sykehuset.

Skjønner at du reagerte og ga penger. Har selv opplevd lignende historie. En mann kom mot meg og var tydelig oppskakket og frustrert, nesten på gråten. Han måtte komme seg til faren som hadde blitt innlagt på sykehus men hadde glemt igjen lommeboka hjemme han var utenfor faren sin leilighet (på gata). Han lurte på om jeg kunne låne han penger, eventuelt kunne jeg ta nøkkelen til leiligheten til faren for å ta en ting som faren da altså solgte til meg. Han virket veldig desperat.

Jeg ga han ingen penger, hadde det ikke vært for at jeg hadde lest om lignende lureri i avisen hadde jeg kanskje gitt penger... Dette skjedde mens jeg bodde i London for noen år siden.
Haha, hustling på laveste nivå. Hvem gidder å skape seg så mye for en 200 lapp? Er liksom litt begrensa hvor mange ganger du kan gjøre det her også.
Ville aldri gitt 200 kr, ville tilbydd henne å kjøre henne selv, da hadde jeg iaffal funnet ut om situasjonen var ekte før eller siden...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hvem i all verden går rundt og svindler folk for 200 kroner? Kan neppe være så lønnsomt.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvem i all verden går rundt og svindler folk for 200 kroner? Kan neppe være så lønnsomt.
Vis hele sitatet...
Skal ikke mer til enn fem stykker om dagen, hvilket tilsvarer 30.000/mnd i skattefrie penger. Evt. fire - noe som resulterer i 24.000/mnd. I tillegg kan du holde på ganske lenge i større strøk uten å bli "oppdaget" av allmenheten, å blir nødt til å endre lokasjon.

Jeg har ingen problemer med å tro at fem stykker daglig skal være et større problem om du er en god skuespiller.
En eller annen alkoholiker i nød kan scamme hvem som helst -.-
Sitat av pidget Vis innlegg
Du tapte 200 kroner og har lært noe. Man kan si du slapp billig unna iforhold til disse.

200.- er greit, men enkelte nordmenns naivitet er bare helt forbløffende !
Vis hele sitatet...
Er man så dum at man gir så stort beløp til en nigerianer for at han skal sitte å gnikke penga mine mot ett ark for å så doble mine penger, kan man like gjerne ha det så godt mener jeg.
Jeg har også blitt lurt for 200kr på gata. Da var det en mann som trengte penger til bussen hjem, og dum som jeg var gikk jeg på... men, det er vel sånt man lærer av.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg liker holdningen din!
Fuck it! Hvis konsekvensen av å ha tro på menneskeheten er å miste 200 spenn en gang i blant sier jeg; kjør på!

Har forresten gjort akkurat det samme selv. Jeg visste da jeg gav fra meg spenna at det var en scam, men fyren så så stusselig ut at han garantert trengte de mer enn meg...
Vis hele sitatet...
Norge er ett av landene som oversvømmes av utenlandske kriminelle fordi vi angivelig er så naive. Vi er en "godtebutikk" for utenlandske kriminelle, er noe som har vært nevnt i den offentlige debatten.

I ditt tilfelle ser det mer ut til du med overlegg har donert pengene dine til en stakkars faen, enn at du ble svindlet.

På en side har du et poeng. Å risikere å miste 200 kroner i livets "Lotto", for kanskje å ende opp med en venn for livet, ikke er det verste man kan bli utsatt for i et velstandssamfunn. Det finnes mange eksempler på slik medmenneskelighet, hvor en av de mest kjente kanskje er denne: http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1504200.ece

Men på den andre siden, så er man naiv, når man "låner" bort penger til fremmede på den måten som trådstarter illustrerer. Og det er klart at denne naiviteten lokker småsvindlere fra nær og fjern. Tipper at en pen gråtende dame lett kunne ha "lånt" flere tusen kroner i løpet av en dag på denne måten, av snille hjelpsomme menn.

Men, det blir kanskje litt som å mate duene på torget. Med nok tilgang på mat, blir det veldig mye duer etterhvert. Det kommer gjerne rotter også.

Og jeg tør påstå at jo lenger sentralt og øst i Europa man prøver denne svindelen, jo mindre er sjansen for å lykkes. Det er bare et for gammelt triks i boken.
Sitat av Norther Vis innlegg
Ville dele en søt liten historie som har hendt meg denne uken.

Man kan da begynne med at jeg jobber på en dagligvare-butikk. På en lørdag kom en dame bort til meg:

- Unnskyld, kan jeg spørre deg om noe?

''Ja''

- Bilen min har streika, og jeg må møte faren min på sykehuset om kort tid. Men problemet er at jeg akkurat har flytta hit og kjenner ingen, og jeg var dum nok som klarte å glemme lommeboka mi i bilen til mannen min, som da kommer hit i morgen. Tror du jeg kunne lånt 200 kr? Så får du tilbake imorra, hvis det er åpent?

''Nei det er stengt på søndager''

-Jobber du her på mandag da? Så kan jeg bare komme innom og gi pengene.

''Jeg jobber ikke nei, men du kan bare gi det til styrmannen.''

- Okei da gjør jeg det da.

Dum nok var jeg til å tro på det. Men! Det var ikke noen grunn til å IKKE tro på hu. Fordi alt var pro. Skuespillet, kroppsspråket, ''ærligheten''.....ehem.
> Men da dro jeg på lageret og snakka med ''nest-sjefen''. Det var et no-go å låne fra butikken. Så jeg bestemte meg for å være en snill kar og pøse ut med 200 spenn til denne 25-35 år gamle damen..

- Er du sikker på at det går bra da?

''Jada!...''

Jeg gav henne pengene, så sa hu:

- Jeg kan skrive ned nr og navnet mitt, hvis det er noe. *skriver det ned på en gammel kvittering* Værsågod! Igjen, tusen hjertelig takk! Det var kjempe snilt av deg.


Mandag, ingen dame,
tirsdag, ingen dame,
onsdag i dag. Ingen dame. Sjekker Opplysningen1881 for å se om det bare var tull med denne bitchen.
Søk etter Annabell Johansen ga dessverre ingen treff

Nummeret hu også la igjen:
Søk etter 93100989 ga dessverre ingen treff

Annabelle Johansen ga ingen treff i Gule Sider®.


Mulig hun og en annen kjører rundt omkring i landet og gjør det samme? Anyway. Der gikk 200 spenn ned i dass. Ikke SÅ mye penger. Men hallo?
Vis hele sitatet...
Kan jeg låne 1000 kr av deg, så får du igjen på fredag?
Sitat av devotio Vis innlegg
Spiller på følelsene (faren på sykehus) og skaper troverdighet i historien med detaljer som navn og telefonnummer, grunn til hvorfor hun er hos deg og at det haster for hun skal jo møte faren på sykehuset.
Vis hele sitatet...
Ja, det med å nevne sykehus og spille på følelser er ganske normalt. Hørt om folk som bruker slike unnskyldninger for småting også, f.eks. for å komme foran folk i matkøen på butikken. De sier "unnskyld, jeg har skikkelig dårlig tid, skal rekke en legetime, kan jeg gå før deg?" osv. og de aller fleste slipper dem forbi.

Det er bare noen som virkelig utnytter sine omgivelser til det fulle. Man må være på vakt.
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Kan jeg låne 1000 kr av deg, så får du igjen på fredag?
Vis hele sitatet...
Det hadde vært noe annet, og det hadde jeg klart sagt nei til.
Kudos til deg!
Jeg har gitt penger før til folk, men det for som regel etter en tids samtale. Jeg er student, og er konstant fattig, men når jeg ser/hører at noen trenger penger, gir jeg alltid litt cash om jeg kan.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Norther Vis innlegg
Men hallo?
Vis hele sitatet...
Hallo ja!? Hvis du driver å gir ut penger til random chicks som kommer og spør om det, så har du bare deg selv å takke.
Heldigvis så var det kun 200kr som du ble scamma for da. Du lærte nok litt av hendelsen også ^^
Man skal aldri låne bort penger man ikke har råd til å ikke få tilbake igjen.. I din tilstand var det viktigere for deg å være til hjelp enn å få tilbake de 200kr, så uansett om hun lurte deg eller ikke er det vel greit?