Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2271
Hallo.

Jeg har en opel kadett 1.65 1973 som skal forsikres, og har ringt litt rundt men finner ikke så mye. Så da lurte jeg på om noen her har erfaring med en billig og grei forsikring, jeg er bare 17 så dette blir min første bil forsikring.
Jeg har veldig lite peiling på slik, men tenkte jeg skulle slenge inn en post og se.

Tusen takk for all hjelp.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ingen som kan svare deg her, det kommer ann på utallige faktorer.

du har ringt rundt uten å få svar? uten å få pris? det tviler jeg på, hva sier de til deg da?
Spørs hvor mye du skal kjøre. Hvis bilen er 73 modell så kan du ha en billig veteranforsikring.
Erfaringsmessig pleier Gjensidige å være greie på pris på bilforsikring for ungdom. Enkleste er å ta en ringerunde til de forskjellige selskapene og høre hva de kan tilby, evt prøve deg på denne (eller lignende tjenester på nettet) :
http://www.nyforsikring.no/
(har ikke forsøkt den siden selv så vet ikke hvor bra den fungerer)

Et triks når du har bilforsikring er å bytte hver sjette måned for å øke bonus, men vær da obs på evt. avtaleperiode du kan ha bundet deg opp til slik at du ikke blir sittende og betale to forsikringer for samme bilen.
Er du i samme selskap hele tiden må du vente 1 år før du går opp i bonus.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Jeg så dessverre på feil lapp, den er fra 89. Heh, litt stor detalje.

Takk for all hjelp, som sagt ringte jeg rundt og fikk priser men lurtepå om dere viste om noen som dere har god erfaring med. Hos gjensidige må jeg betale 6100 i året, så drøye 500 i måneden noe jeg følte var greit.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Spørs hvor mye du skal kjøre. Hvis bilen er 73 modell så kan du ha en billig veteranforsikring.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke en 17 åring.
kjedelig streiting
Vil anbefale deg og sjekke rundt hos de forskjellige selskapene. Hos meg var terra billigst med 9000 i året for delkasko, mens ansvarsforsikring på den samme bilen ville kosta 9000 hos if. Gjensidige er vel også ganske billige for ungdommer. Men som sagt, det kommer ann på.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Vil også anbefale å sjekke litt rundt. Selv har jeg vel 12k i året på min bil, og hos gjensidige hadde det blitt det dobbelte.
Fortell også disse du ringer til at du har et tilbud fra X på Y kroner i året, og at du håper de kan legge seg under dette.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Hvis du står som eier av bilen, kan du endre eierskap til f.eks din far. Han kan mest sansynlig få en god del billigere forsikring enn den du får tilbudt for den bilen.

Jeg tror døg det koster litt å skifte eierskap på en bil. Men det er neppe snakk om mer enn noen få hundrelapper.

Forsikringselskaper er somregel veldig skeptiske ovenfor ungdom og førstegangs "forsikrere". Så du kan spare flere høvdinger på å få noen med en lenger forsikrings-historie, uten de store ulykkene, til å gjøre det for deg.
Prøv Frende, de var billigst når jeg skulle forsikre bilen min for 6mnd siden
Du bør også sjekke opp med evt. medlemsfordeler du kan ha hvis du er medlem i en eller annen orginisasjon/fagorganisasjon o.l.

F.eks: LO Favør - Bilforsikring (Sparebank 1 Forsikring)
Sitat av Bravehammer Vis innlegg
Hvis du står som eier av bilen, kan du endre eierskap til f.eks din far. Han kan mest sansynlig få en god del billigere forsikring enn den du får tilbudt for den bilen.

Jeg tror døg det koster litt å skifte eierskap på en bil. Men det er neppe snakk om mer enn noen få hundrelapper.

Forsikringselskaper er somregel veldig skeptiske ovenfor ungdom og førstegangs "forsikrere". Så du kan spare flere høvdinger på å få noen med en lenger forsikrings-historie, uten de store ulykkene, til å gjøre det for deg.
Vis hele sitatet...
Er det 3 mnd. siden forrige omregistrering er det gratis.

For øvrig er den billigste omreg. avgiften på 1529,- for personbiler. (97 mod. og eldre)
Sist endret av skolms; 24. mars 2009 kl. 16:45.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Det er vel 2 måneder som er grensen for gratis omreg?

Tror ikke det har noe å si hvem som står som eier, faren din kan uansett forsikre en bil som er i sønnens navn. I det lange løp lønner deg seg nok å ha forsikringen selv da du opparbeider deg bonus til senere. Du må jo ha din egen forsikring en dag...
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Bilen har nettopp blitt omregistrert til meg, så det å omregistrere den igjen er uaktuelt.
Tusen takk for tips
kjedelig streiting
Sitat av Bravehammer Vis innlegg
Hvis du står som eier av bilen, kan du endre eierskap til f.eks din far. Han kan mest sansynlig få en god del billigere forsikring enn den du får tilbudt for den bilen.

Jeg tror døg det koster litt å skifte eierskap på en bil. Men det er neppe snakk om mer enn noen få hundrelapper.

Forsikringselskaper er somregel veldig skeptiske ovenfor ungdom og førstegangs "forsikrere". Så du kan spare flere høvdinger på å få noen med en lenger forsikrings-historie, uten de store ulykkene, til å gjøre det for deg.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare den dagen du skal ha en ny bil til flere hundre tusen. Da er det litt kjedelig(og dyrt) å komme til forsikringselskapet med 20% startbonus. Er greit og bytte opp bonusen litt med en gammel bil.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
(I tillfelle noen andre skulle søke etter denne tråden/bilforsikring)

Anbefaler å kjøpe delkasko. Da er du forsikret for redning (i tilfelle du skulle få motortrøbbel på dovrefjell og sånt). Redning er jo ikke utenkelig i og med at oss fattige studenter gjerne kjøper litt "bob-bob" biler.

Har en 1997 Opel Vectra, er 20 år.
Søkte rundt på nett, men for få forsikringsselskaper har kalkulator på nett =\

Årspris:
Gjensidige, delkasko: 9800,-
If, delkasko: 18000,- (!)

Sendte så e-post til Terra og Frende, der jeg forklarte at gjensidige var billigst med 9800kr. Fikk deretter et tilbud fra Terra på 9230 og et fra Frende på 9350.

Sa så dette til Gjensidige, som tilbydde meg delkasko til 8200 kr, dersom jeg også kjøpte innboforsikring og personforsikring. (totalt 9590kr i året).

Fortalte situasjonen til Storebrand, som skal komme med et tilbud på telefon snart (skal oppdatere posten da).

Så forsikring er nesten som å være på et market i Tyrkia.
Med litt forhandling kan du spare en god del penger.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Emptyy: Hvis du melder deg inn i Falken(700 i året?) så redder de deg gratis og dekker videre transport inntil 7500 elns.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Meld deg inn i en veteranbilklubb så får du billig forsikring.
Oppdatering: Storebrand tar 14800kr for meg.
Emptyy: Hvis du melder deg inn i Falken(700 i året?) så redder de deg gratis og dekker videre transport inntil 7500 elns.
Vis hele sitatet...
Jeg betaler 1000 kr mer for delkasko enn ansvar.
mao. 300kr mer i året enn falkeninnmelding koster.

I tillegg får jeg dekket skader ved:
Tyveri, brann, eksplosjon, lynnedslag og skader på glass (knuste glass fra kollisjoner / steinsprut o.l.).

Om det er verdt de 300kr ekstra får være opp til hver enkelt.
Meld deg inn i en veteranbilklubb så får du billig forsikring.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette selv om du ikke kjører veteranbil selv?
Gjensidige lister ikke noen veteranbilklubber som gir bonus på sin forsikring (dette er sikkert forskjellig fra selskap til selskap)