Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4559
kreativ nerd
devotio's Avatar
Jeg er vel ikke den eneste som har fått med meg saken om Martine som har blitt funnet død i London etter en natt på byen. Jeg registrerer at mange av mediene bruker ord som "frykt" og "skremmende". At en norsk jente har blitt drept er selvførgelig trist og jeg ønsker selvsagt å sende en beklagelse til den nære familien til Martine.

Men man må huske at London er en av de største hovedstadene i Europa hvor drap er en daglig hendelse. Jeg har selv studert flere år i London og er der fortsatt regelmessig. Om man syns det nå er skremmende å reise rundt i London burde man ha vært det før også, drapet på Martine er dessuten en smule spesielt. Angiveligvis er det en venn av Martine som er den skyldige. Om vi her hadde snakket om en tilfeldig person som rettet seg inn på nordmenn eller skandinavere i London hadde jeg nok følt meg redd.

Poenget mitt er; ingen syns det er morro at noen blir drept, spesielt når man i en viss grad kan relatere seg til den drepte. Men drap skjer hver dag i London. London har ikke blitt farligere etter drapet på Martine. Om man samtidig tar i betrakning at det angivelig er en venn av Martine som har drept henne er det mindre grunn til frykt, spesielt i den delen av London.

I en by hvor det skjer flere drap i uka er det ikke unaturlig at det til slutt ville være en nordmann blandt de drepte. I London er det i midlertid rimelig sikkert å bevege seg, spesielt i nordre del av London (nord for London, "populært kalt" North bank). Det er overvåkningskameraer på omtrent hvert hjørne og politimenn rundt annent hvert hjørne.

Det skjer kriminalitet i London flere ganger daglig, dette burde man være bevist på om man velger å studere der. Jeg har selv blitt sittende innelåst i en t-banevogn i 30 minutter fordi politiet lette etter en bevæpnet ransmann. Jeg har reist i London før og etter terroren mot t-banen og har flere venner som var nære terrormålene på dagen. London er farlig, at en i samme miljø blir drept endrer ikke faren ved å bo i London. Man er ikke mer utsatt fordi en i samme miljø har blitt drept.

Jeg føler meg skjelden redd i London, denne saken kommer ikke til å endre det. London er en storby som alle andre, farer lurer. Jeg har vært reddere i Oslo enn i London...
Jeg sier meg enig med det du skriver. I en millionby (7,512,400) som London kommer man ikke unna at sånt skjer, og i dette tilfellet var det nok tilfeldigvis, og tragisk nok, en nordmann som var offeret. Kriminalitet og mord er trist, men det er ikke noe spesielt i dette.

Forresten, jeg skjønner ikke helt denne "omg, noen ble drept i utlandet, nå er det farlig å dra dit"-greien. (Sett at du bodde i en større norsk by,) hadde du blitt mer redd for å bo der du bor om ei eller anna ble drept? Jeg lar meg ikke skremme så lett.
Jeg er helt enig med deg devotio, og det som også kan være greit å ta med i beregningen her, er at denne jenta, i følge media, var en del av et miljø preget av flashy livsstil, høy cigarføring og utsvevende bruk av kokain. Hun ble ikke drept på gata i London av en random person, men drept av en i samme miljø. En person som det spekuleres i muligens kan ha planlagt dette i lengre tid, iogmed at han nå er sporløst forsvunnet, og alle spor leder mot at han rett og slett gjorde ugjerningen og stakk fra landet med et fly som sto klart (!). Facebook accounten hans ble også slettet samme natt.

Kilde:http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=512617
http://www.adressa.no/nyheter/utenri...cle1049773.ece
Sist endret av bjarneper; 17. mars 2008 kl. 23:23.
Det at en norsk jente er drept skjer mye oftere i Oslo enn i London.
Kunne skjedd hvor som helst. London er en stor by, men selv om en norsk jente blir drept er det ikke noe grunn til å la være å dra dit.

Var i england i sommer da det var terror. Hindret ikke meg i å dra, eneste var at jeg fikk se noen politifolk med skuddsikker vest, hjelm, granater og mp5.

Flesteparten av alle nordmenn som blir drept blir drept i norge. Det er vel ingen som flytter til utlandet av den grunn?
Jeg er helt enig. Det blir fokusert lite på forståelse av mennesker og at det alltid vil finnes faenskap. Media vet å utnytte følelsene til folk, og det er ikke nødvendigvis bra.
Det er ikke mer skummelt og sprer ikke mer frykt at en norsk kvinne dør, enn om en russisk, polsk eller engelsk kvinne blir drept i England. Samme gjelder jo forsåvidt menn også :P
At det var i en storby gjør det heller ikke noe mer skummelt. De fleste er klar over at det er mye kriminalitet i London, og oppfører seg deretter.

Det eneste jeg har vært redd for i London var en tyrkisk fyr som trodde jeg var hore og en mann i dress som gikk faretruende nær veska mi med hånda si. Å, også den gangen bussen ble stoppet i 10minutter av 15politimenn med store skytevåpen.
Det at en norsk student blir drept forandrer ikke hva jeg føler om London, med tanke på min egen sikkerhet.

Jeg tror nok det er media som sprer frykt - selve drapet i seg selv sprer ikke så mye frykt som media vil ha det til.

Selvfølgelig er det beklagelig at noen ble drept i det hele tatt, men, ja, som devotio sier: I en by hvor det skjer flere drap i uka er det ikke unaturlig at det til slutt ville være en nordmann blandt de drepte.
Sitat av AudunlS
Det at en norsk jente er drept skjer mye oftere i Oslo enn i London.
Kunne skjedd hvor som helst. London er en stor by, men selv om en norsk jente blir drept er det ikke noe grunn til å la være å dra dit.

Var i england i sommer da det var terror. Hindret ikke meg i å dra, eneste var at jeg fikk se noen politifolk med skuddsikker vest, hjelm, granater og mp5.

Flesteparten av alle nordmenn som blir drept blir drept i norge. Det er vel ingen som flytter til utlandet av den grunn?
Vis hele sitatet...
På hva slags grunnlag kan du si dette? Skulle gjerne hatt noen linker til dine "fakta".
Sist endret av junkpal; 17. mars 2008 kl. 23:27.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Jeg ønsker ikke å spekulere så mye i hvorvidt dette var planlagt eller ikke eller om jenta kan "skylde på seg selv". Poenget mitt er at drap er normalt i London, ergo er et drap ikke unomaralt uansett hvor uetisk eller galt det høres ut. At man da blir mer redd for å gå ut av døra er ganske idiotisk. I lokalavisa for Asker og Bærum (Budstikka) ble det uttalt av en norsk student at hun var skremt fordi dette tydeligvis kunne ramme hvem som helst. Kanskje hun burde ha våkna opp og skjønt at det har rammet omtrent hvem som helst hver dag siden hun begynte på universitet i London.
This is fucked up.. Sist jeg møtte Martine kjørte vi henne ned til sentrum en lørdags kveld hun skulle ut. Har vel ikke sett henne på over et år nå tror jeg..Hun var bare en jævlig søt og hyggelig jente, og dette er en tragedie først og fremst for familien hennes og de nærmeste. Er vel ikke så mye mer å si om det egentlig.. London som by forandrer seg jo som du sier ingenting pga dette..
Sitat av junkpal
På hva slags grunnlag kan du si dette? Skulle gjerne hatt noen linker til dine "fakta".
Vis hele sitatet...
Kan ikke linke til noe fakta. Du kan se om du kan finne noe hvis det er så viktig.
Det blir kanskje drept 1-3 nordmenn i utlandet hvert år.

Ganske mange flere som blir drept i norge, men hvis det er så viktig med fakta får du bare stå på ditt.
Sist endret av Blå Gummitenner; 17. mars 2008 kl. 23:31.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Sitat av AudunlS
Var i england i sommer da det var terror. Hindret ikke meg i å dra, eneste var at jeg fikk se noen politifolk med skuddsikker vest, hjelm, granater og mp5.
Vis hele sitatet...
Politifolk med skuddsikkervest og MP5 er ikke uvanlig i London, det ser jeg ukentlig i London, om ikke oftere... Disse gjør meg mer trygg enn redd...

GothQueen: Lommetyver er jo noe annet da, men jeg har faktisk aldri vært utsatt for eller kjenner noen som har vært utsatt for dette i løpet av de snart 3,5 årene jeg har vært i London.
Var i York

Veldig fin by faktisk.. Anbefales ^^
Sist endret av Blå Gummitenner; 17. mars 2008 kl. 23:33.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Og så må dere huske på at london ikke er 7 millioner som makk påpeker, det finnes mange uteliggere som ikke er registrert som beboere.
Sitat av AudunlS
Kan ikke linke til noe fakta. Du kan se om du kan finne noe hvis det er så viktig.
Det blir kanskje drept 1-3 nordmenn i utlandet hvert år.

Ganske mange flere som blir drept i norge, men hvis det er så viktig med fakta får du bare stå på ditt.
Vis hele sitatet...
Dør 1-3 nordmenn i utlandet årlig? Det er vel litt å ta i vil jeg tro. Jeg kjente forøvrig denne jenta som døde.. Ikke godt, men jeg kjente henne... Trist dette.
Sitat av AudunlS
Kan ikke linke til noe fakta. Du kan se om du kan finne noe hvis det er så viktig.
Det blir kanskje drept 1-3 nordmenn i utlandet hvert år.

Ganske mange flere som blir drept i norge, men hvis det er så viktig med fakta får du bare stå på ditt.
Vis hele sitatet...
Sorry offtopicen men: Du kan ikke bare slenge rundt med "fakta" uten å noen som helst form for -bevis- på at det er sant det du sier. Jeg kan si hva jeg mener uten å bevise det, men du kan ikke komme å si at det kanskje blir drept 1-3 nordmenn i utlandet hvert år. Hva vet du om det? Har du telt drapene? eller? Kom med noe mer fornuftig og hvis du skal skrive fakta så bevis det hvertfall.
Takk.
Tror ikke dette drape gjør London en dårlig by å bo i for nordmenn, men selfølgelig skaper det frykt. Alle drap som blir dratt opp i mediene skaper frykt.

Det jeg reagerte på var at hun var fra Asker, noe som jeg også er... før jeg leste en av artikklene så jeg bilde av hun å jeg viste jeg hadde sett hun et sted før^^. Er et par stykker jeg kjenner som vet hvem hun er/er venner. (jeg har aldri snakket med hun)

Det er synd slike ting skjer, men vi kan ikke slutte å reise til London for den grun? slike ting skjer daglig som sakt.
Kalles hukommelse junkpal

Husker forsåvidt mesteparten av de store sakene fordi mediene blåser dem opp på alle førstesidene i flere uker.. Skal se om jeg kan finne noe fakta

Edit: Fant at det skjer i gjennomsnitt 31 drap i året i norge.

Myye flere enn i utlandet. Det kan du ikke nekte for.
Sist endret av Blå Gummitenner; 17. mars 2008 kl. 23:48.
Sitat av AudunlS
Kalles hukommelse junkpal

Husker forsåvidt mesteparten av de store sakene fordi mediene blåser dem opp på alle førstesidene i flere uker.. Skal se om jeg kan finne noe fakta

Edit: Fant at det skjer i gjennomsnitt 31 drap i året i norge.

Myye flere enn i utlandet. Det kan du ikke nekte for.
Vis hele sitatet...
Du er livsglad, det skal du ha, alltid smileys i postene dine, men når du kommer med en påstand, burde du kunne komme med kilder. Et 14-15 år gammelt hode er ikke noen god kilde, særlig ikke når det ikke er almennkunnskap. Har prøvd å google det, men fant ikke noe, så hvor har du lest/hørt det? Kan du henvise til noen kilder?
Googlet det og fant en oversikt over drap de siste 5 årene. Kjapp hoderegning
Sist endret av Blå Gummitenner; 17. mars 2008 kl. 23:53.
Trist sak, men er enig med OP. Kjæresten min bor og studerer i London, og jeg skal besøke henne nå på torsdag. Jeg er ikke redd akkurat, men er jo alltid forsiktig til en viss grad når vi er ute på byen. Det har vi alltid vært og kommer til å være. Dette forandrer ikke så mye. Igjen ... veldig trist sak.
Sitat av AudunlS
Googlet det og fant en oversikt over drap de siste 5 årene. Kjapp hoderegning
Vis hele sitatet...
Da hadde det jo vært fint om du skrev linken inn her så kunne vi alle få titte på dine fine fakta opplysninger om at det skjer ca 1-3 drap på norske i utlandet hvert år.
Det med 1-3 drap var gjetting. Det er vel ikke så langt fra sannheten uanset.
"1.000 nordmenn dør årlig i utlandet

Trondheim (ANB):
Nordmenns reiselyst har ført til en voldsom økning av norske dødsfall i utlandet. Størst er økningen i Thailand, der 25 nordmenn har endt sitt liv så langt i år.
Av ROLF IVAR SVENSLI
Publisert 13.04.2007 - 07:40 Oppdatert 13.04.2007 - 07:43


Hver eneste dag dør minst tre nordmenn utenfor landets grenser. Ukentlig mottar Folkeregisteret mellom 20 og 30 dødsmeldinger om norske statsborgere som enten er på ferie, på jobb eller er langtidsbosatt i utlandet.
– Vi har pleid å ha rundt 30 dødsfall årlig, men bare på de tre første månedene i år har vi allerede hatt 24, sier konsul Lill Vaksdal ved Norges ambassade i Bangkok, Thailand, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB)."

http://www.amta.no/Innenriks/article2711965.ece
Sist endret av Jo-han; 18. mars 2008 kl. 00:06.
Har en venninne der borte faktisk, så jeg ble litt nervøs en stund :/
Sorry for all offtopic fra min side men jeg må bare si: Audun: først så snakker du masse bullshit, så sier du at du har kilder på det, så når jeg spør etter om du kan poste dem her så sier du at du bare gjetter. SøppelNerd, forsvinn.

Jo-han: Takk for info om drapene...
Sist endret av junkpal; 18. mars 2008 kl. 00:07.
Vent nå, ikke døm audun helt nå. Han bomma litt, ja, men hvis du ser på det som jo-han skriver, så står det om antall dødsfall, ikke antall drept/myrdet. Det er ikke flere nordmenn som blir myrdet hver dag, men det er flere som dør. To vidt forskjellige ting.
Sitat av max-mekka
Vent nå, ikke døm audun helt nå. Han bomma litt, ja, men hvis du ser på det som jo-han skriver, så står det om antall dødsfall, ikke antall drept/myrdet. Det er ikke flere nordmenn som blir myrdet hver dag, men det er flere som dør. To vidt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Sant... Jeg følte meg smart i noen minutter der.
lol? samma faen da! lifes a bitch then u die, er bare ekstremt snålt at andre mennesker som aldri har hørt navnet før plutsli skal begynne å bry seg. det er faktisk latterlig, er vel sånne mennesker jeg synes mest synd på.
Sitat av max-mekka
Vent nå, ikke døm audun helt nå. Han bomma litt, ja, men hvis du ser på det som jo-han skriver, så står det om antall dødsfall, ikke antall drept/myrdet. Det er ikke flere nordmenn som blir myrdet hver dag, men det er flere som dør. To vidt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Det er vel egentlig urelevant når Audun selv sier at han bare gjetter.

beklager for offtopic btw..
Sist endret av boblesaft; 18. mars 2008 kl. 00:20.
http://statbank.ssb.no/statistikkban...Tabellid=03515

Fant ikke den forrige kilden, men her er fra 2000 til 2005. Ca. 37 i året.

Jo-han: Det jeg snakket om var drap, ikke ulykker..
Typisk norsk å lage ragnarock å dimmuborgir hver gang det skjer no med nordmenn.
Sant nok at det som skjer med oss nordmenn bryr oss nordmenn mer, men media har en tendens til å gni det kraftig inn i trynet på folk.
Trist det som har skjedd, men vi nordmenn er utsatt og ikke udødlige som alle andre, selv om mange ikke liker å innse det.

Vet ikke helt om det var oftopic, men følte for å si det, begynner å bli lei mediekaoset hver gang norske dør. godt eksempel på dette er bl.a da den norske dagbladet journalisten ble drept.

Takk...
Sist endret av Konflict; 18. mars 2008 kl. 01:30.
Jeg synes også det blir feil at media skal fokusere for mye på en spessiell hendelse, når det skjer hele tiden ellers andre steder. Akkurat som at det skulle vært noe anderledes med denne jenta som ble drept i London.
Tenk om alle andre som ble drept skulle få like mye oppmerksomhet. Det kan jo muligens ha noe å si for slektninger o.l. i form av støtte, å føle at f.eks hele Norge støtter deg.
Nå er det litt uvanlig at norske, unge jenter blir drept i utlandet, så jeg ser ikke hva som er så "feil" med oppmerksomheten det får i norsk media. Det sier jo seg selv at man ikke fokuserer like mye på en død palestinsk jente som en ung norsk student..
Er så dritt lei av at media ''vrir og vrenger'' på saker og ting. London er vel ikke en mer farlig by enn mange andre her i verden. Trist sak da.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har selv vært i london flere ganger oppigjennom årene og husker at jeg allerede som 13åring gikk alene og hentet pizza på den lokale pizzasjappen klokken 10 på kvelden uten å føle noe ubehag.

Personlig har jeg aldri hatt noe problem med verken London eller Dublin på kvelden og den plassen hvor jeg har syntes det har vært mest ubehagelig å gå ute på kveldstid er Brønnøysund.
Så jævla typisk som konflict sier, å blåse opp noe når en nordmann blir drept i utlandet. wtf? Skal de ikke heller begynne å tenke på de som dør hver dag på sykehusene?

Om de blir drept i norge, så er det faen ikke så big a deal, men blir noen drept i utlandet, DA er det plutselig helt sykt. Hvor er logikken? Folk burde jo bli mye mer redd når noen i deres eget land blir drept.
Det er helt klart en stor tragedie at denne jenta døde, og dette drar avisene seg stor nytte av.

Det blir drept flere mennesker her i Norge hvert år. Hva har det å si om de er i Norge eller England? Pressen vet hvordan de skal få lesere.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Jeg syns vel egentlig ikke det er så feil at norsk media tar tak i en sånn sak, Norge er et lite land og det er naturlig at et drap av en nordmann er interessant for norske konsumenter. Det jeg reagerer på er fremstillingen at det nå helt "plutselig" er farlig å bevege seg og at en student har uttalt at hun nå opplever det slikt. Det kunne like gjerne ha værrt en kinesisk jente som ble drept. Om en kinesisk jenta hadde blitt drept hadde det nok ikke kommet uttalselser som at man nå er redd, fordi norske medier ikke ville dekket saken i samme grad som denne...
Sitat av devotio
Jeg ønsker ikke å spekulere så mye i hvorvidt dette var planlagt eller ikke eller om jenta kan "skylde på seg selv". Poenget mitt er at drap er normalt i London, ergo er et drap ikke unomaralt uansett hvor uetisk eller galt det høres ut. At man da blir mer redd for å gå ut av døra er ganske idiotisk. I lokalavisa for Asker og Bærum (Budstikka) ble det uttalt av en norsk student at hun var skremt fordi dette tydeligvis kunne ramme hvem som helst. Kanskje hun burde ha våkna opp og skjønt at det har rammet omtrent hvem som helst hver dag siden hun begynte på universitet i London.
Vis hele sitatet...
Jeg vil få pressisere at jeg aldri mente å påstå at dette var selvforskyldt, på noen måte. Det jeg ville få fram var at drapet skjedde under spesielle omstendigheter, og i et miljø som hovedsaklig består av ekstremt velstående mennesker. Det snakkes om millardærsønner, oljemagnater osv. Det er jo ingen hemmelighet at penger, mye penger, kan føre til en maktfølelse som ikke er helt sunn. Når man sitter på slike utrolige formuer vil jeg også tro at følelsen av udødlighet kommer krypende, sammen med en slags "de kan ikke ta meg, jeg er rik"-mentalitet. Jeg vil igjen pressisere at jeg tror dette kan skje i enkelte tilfeller, jeg sier ikke at alle med formue med desimaler er klin gærne kapitalister, som kynisk utnytter verden rundt seg. Jeg tror også det er hyppigere forekomst av dette blant arvinger, da de i enkelte tilfeller opplever at velstand ikke er noen man sliter for, men bare noe man får. Det er denne mentaliteten som kan føre til at ting kan komme ut av kontroll, og det er det jeg tror har skjedd her.

Det jeg egentlig ville få fram i første post var altså at jeg var enig i at London fortsatt er et reisemål, studieplass og bosted der folk kan, og bør føle seg trygge! Gatekriminaliteten, som vel er det folk generelt bør bekymre seg for, har sunket de siste årene. London er en millionby, og sjansen for at noe kan skje er alltid til stede, som i en hvilken som helst by i verden, men jeg vil tro London er blant de tryggeste alternativene. Som sagt tidligere i tråden - Jeg er mer redd på gata i Oslo enn jeg er på gata i London!
Mange gode argumenter her. Selv bor jeg og studerer i London. Jeg har også bodd i Milano og Oslo og jeg må påstå at utfra egne observasjoner er sikkerheten tilsynelatene bedre i London enn noen annen by jeg har vært i. Jeg leser i nettavisene at familien til Martine roser politiet, dette forundrer meg overhodet ikke! Politiet i London gjør en fantastisk god jobb, de er utrolig synlige i mange forskjellige steder.

London er en storby og det fører med seg mye kriminalitet og dermed også drap. Det er selvsagt en tragedie for de dette rammes. Nordmenn som kan identifisere seg med Martine føler seg kanskje spesielt utsatt. Jeg er selv fra Asker og som sagt studerer i London. Jeg kondoler til hennes familie for det tragiske de må gå igjennom nå.

Når det er sagt så mener jeg oppriktig at London er en veldig trygg by, også på nattetid. At gjerningsmannen etter all sannsynlighet er en bekjent og at drapet ikke skjedde "på åpen gate" viser at akkurat dette drapet muligens ikke kunne vært unngått. Jeg har opplevd mye kulturforskjeller og min personlige teori er at dette drapet kan ha vært provosert fram på en eller annen måte på grunn av kulturforskjeller.
Sitat av Jo-han
"1.000 nordmenn dør årlig i utlandet

Trondheim (ANB):
Nordmenns reiselyst har ført til en voldsom økning av norske dødsfall i utlandet. Størst er økningen i Thailand, der 25 nordmenn har endt sitt liv så langt i år.
Av ROLF IVAR SVENSLI
Publisert 13.04.2007 - 07:40 Oppdatert 13.04.2007 - 07:43


Hver eneste dag dør minst tre nordmenn utenfor landets grenser. Ukentlig mottar Folkeregisteret mellom 20 og 30 dødsmeldinger om norske statsborgere som enten er på ferie, på jobb eller er langtidsbosatt i utlandet.
– Vi har pleid å ha rundt 30 dødsfall årlig, men bare på de tre første månedene i år har vi allerede hatt 24, sier konsul Lill Vaksdal ved Norges ambassade i Bangkok, Thailand, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB)."

http://www.amta.no/Innenriks/article2711965.ece
Vis hele sitatet...
Om det er som det sies her at 1000 mennesker dør i utlandet hvert år, Det betyr vel ikke at alle de er drept?
Så..hva er påenget?

London er en suveren by. (Min mening)
er det noen som vet hvem han fyren fra jemen er??
hadde vært litt greit og vite hvem det er.
Sitat av junkpal
Da hadde det jo vært fint om du skrev linken inn her så kunne vi alle få titte på dine fine fakta opplysninger om at det skjer ca 1-3 drap på norske i utlandet hvert år.
Vis hele sitatet...

har lest igjennom alle innleggene dine i denne posten, og det virker som om du kun er ute etter å krangle..
hvem bryr seg hvor mange nordmenn som dør i utlandet? poenget er at det skjer fra tid til en annen..
Sitat av devotio
Jeg syns vel egentlig ikke det er så feil at norsk media tar tak i en sånn sak, Norge er et lite land og det er naturlig at et drap av en nordmann er interessant for norske konsumenter. Det jeg reagerer på er fremstillingen at det nå helt "plutselig" er farlig å bevege seg og at en student har uttalt at hun nå opplever det slikt. Det kunne like gjerne ha værrt en kinesisk jente som ble drept. Om en kinesisk jenta hadde blitt drept hadde det nok ikke kommet uttalselser som at man nå er redd, fordi norske medier ikke ville dekket saken i samme grad som denne...
Vis hele sitatet...

Det er vel typisk media er det ikke? "Faen, hun var der akkuratt når det ble farlig å bo/studere/oppholde seg i London."


Noen som vet om denne jenten er velstående?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
tore-: En sjekk på skattelistene på dagbladet.no sier at hun ikke hadde noen spesielt stor formue eller inntekt. Det kan nok tenkes at foreldrene har litt mer å rutte med, men det å studere i London eller på det universitetet betyr ikke at du er rik. Virker som noen medier har hengt seg opp i at hun betaler drøye 120 000 i skolepenger, det gjør da virkelig de aller fleste studentene i UK som ikke er fra EU, noen betaler også mer.
Nå har jeg bare lest igjennom 2 sider av denne tråden men.

Jeg synes media blåser opp saken noe fryktelig, det ble nevnt tidligere at det var gjennomsnittelig 37 personer fra norge som ble drept i utlandet. Jeg har ei sett 3 dager i strekk for vær gang det blir myrdet en fra norge i utlandet på førstesidene, hvor blir det av de? Ble det nevnt denne gangen fordi det var en ung jente som ble myrdet? Jeg skjønner meg ikke sånn helt på media når jeg ser slik.

Som folk sikkert vet var det et mord/drap her i lillehammer, der det stod at hun ble slått ihjel den ene dagen og hengt den andre (to forskjellige aviser).

Jeg har selv vært i london rett etter terrorangrepene, vil ikke si at jeg følte meg noe særlig redd. Alle jeg møtte var kjempe hyggelige, men så var jeg 15 år og naiv, og jeg hang ikke rundt på barer der folk spanderte drinker med rohypnol i.

Det er en utrolig trist sak, og kondolerer til alle som kjente henne.
devotio, det jeg lurer egentlig på er om foreldrene er rik, for hvorfor skal denne saken få så stor oppmerksomhet, og ikke andre drapssaker relatert til norske borgere i utlandet?
Tror det er nettopp fordi det er såpass mye penger involvert, Familien til han fra Jemen (husker ikke navnet), har en relativt stor formue. Bertine jobbet i Bogstadveien, noe som media mener er likt formue og status. gud hjelpe meg for noen heuristikker man trekker for tiden. Er ikke rart folk blir forvirret.
Samtidig mener en politisk analytiker fra Jemen at familien til han gutten ikke vil stilles for retten, da det er vanlig å betale familien til den avdøde en viss sum penger for tapt liv. (35 000$)
Samtidig som det trekkes paraleller i utvekslings saken, med en antatt terorist som ikke london politiet vil utlevere etter en hat preket i London.

Derfor er det masse oppmerksomhet rundt saken, ikke kun pga at hun er en antatt rik norsk jente som ble drept av en rik utenlandsk gutt, men fordi det vekker andre, større politiske spørsmål.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg vekker denne gammle tråden opp.

Jeg leste VG i dag http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10010634 og det overasker meg at denne saken får så mye oppmerksomhet og at man kan begynne å skade faren til den mistenkte økonomisk bare sånn uten videre, til og med UD er med på dette. Det ble drept en annen jente i Ungarn for ikke så lenge siden, hører jo ikke noe mer fra den saken.......
Sitat av kaospiloten Vis innlegg
Jeg vekker denne gammle tråden opp.

Jeg leste VG i dag http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10010634 og det overasker meg at denne saken får så mye oppmerksomhet og at man kan begynne å skade faren til den mistenkte økonomisk bare sånn uten videre, til og med UD er med på dette. Det ble drept en annen jente i Ungarn for ikke så lenge siden, hører jo ikke noe mer fra den saken.......
Vis hele sitatet...
Hvordan greide du å lese ut fra artikkelen at også UD skal være med i å skade Shaher Abdulhaks forretningsforbindelser ?