Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 8990
Hallo!
om ikke altfor lenge (håper jeg) får vi lagt inn fiber i huset levert av Agder Breidband.
Da får vi denne dekoderen:
http://www.vabb.no/article.php?artic...ategoryID=9410

I stuen skal vi selvsagt ha en slik en slik dekoder koblet til TV-en, blir sikkert ikke noe problem.
Nede på mitt rom derimot har jeg ingen TV, bare en PC skjerm (22" HD LCD) med kunn DVI og VGA ingang (bruker DVI til PC)

I den forbindelse har jeg noen spørsmål:
- Kan jeg koble den til skjermen på en eller anna måte?
- Kan jeg koble den til PC-en og deretter til Skjermen?
- Trenger jeg noe spesielt TV kort?
- Kan jeg rippe TV via PC-en? (gjerne rett il XviD).
- Trenger jeg i det heletatt dekoderen (kan ejg bruke PC som dekoder)?
- Gjør det noe som den går gjennom flere switcher før dekoderen? (blir kanskje 2 switcher)

mvh Evelen
Dette er samme dekoderen som blir brukt av Lyse(Altibox). Finnes noen tråder om denne på forumet. Så langt tror jeg ikke du kan koble den til pcen for å se tv der.

Når det gjelder å koble gjennom flere switcher, er ikke dette å anbefale, jeg har ivertfall ikke hatt god erfaring med det. Men les i den andre tråden der står det mye bra info.
Agder Breidband er en Altibox partner, egentlig rart at de ikke har gått over til 1910 dekoderen enda som har HDTV støtte...

Det er composite, s-video og SCART ut på den, finner du en overgang skal det gå å bruke PC skjerm. Jeg har dog ikke funnet noen overgang for dette. Får du derimot Motorola 1910 (ikke 1710 som det ser ut til) får du HDMI og kan bruke en DVI overgang.

Skal du koble den til PCen må du ha et tv-kort på PCen. Da kan du også ta opp, mulighten til å ta opp rett til XviD er jeg usikker på, men jeg tviler.

Du må bruke tv-dekoderen, utstyret legges til i Lyse sine systemer på riktig kunde, om ikke utstyret er registrert for å motta tv-signaler vil den heller ikke gjøre det.

Skjønner ikke hvorfor du skal bruke 2 switcher, men det skal gå ja. Pass på å ikke bruk ruter. Merk at hjemmesentralen har 2 tv-utganger, om du får den nye med innebygd trådløst nett (som kommer nettopp har kommet) vil du ha 3 tv-utganger på hjemmesentralen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
devotio: har du peiling på korleis det blir sikra at bare tv-mottageren får signala? Går det som multicast til alle kunder, eller korleis er dette løyst? Er det bunde mot MAC eller IP eller vlan?

I alle tilfeller burde det vere veldig trivielt å få sniffa trafikken og dumpa den til disk. Det kan gjerast ved hjelp av t.d en linuxburk med to nettverskort i brukopling og wireshark.

Så er spørsmålet om det er krypto. Tipper svaret er ja. Korleis er dette ordna? Smartkort? Faste koder per dekoder? Felles for alle som har altibox? Felles for alle som har en bestemt kanalpakke?
vel devotio, grunnen til a jeg kanskje skal ha o switcher er følgende:
Hjemmesentral er det samme som ruter?. slik jeg tolker det ivertfal, den har 2 utganger,
slik er det jeg ser for meg nettverket blir:
D=Stue
H=Mit Rom
Jeg er ikke sikker på om A skal ha dekoder, men ivertfal kablet nett
Jeg er ikke sikker på om F skal ha dekoder eller ikke, vet ikke om F skal ha kablet eller WLAN
http://49bilder.com/images/jhzozrik2nyjzmdcgyzh.png
der ser du kanskje hvorfor switch
Vidarlo: man kan ikke bruke WLAN til TV hviss det var det du mente.
Sist endret av Evelen2; 17. november 2007 kl. 01:32.
TV-streamen blir sendt som multicast bundet mot MAC addresser i et eget vlan som er adskilt fra det du har på internet utgangen.

Det lar seg gjøre å hente ned strømmen til en pc ved å "spoofe" MAC addressen på ethernet interfaced med den du har på en av dekoderene.

Problemet er dog det at Lyse kjører kryptering på alle strømmene sine.
Dette er en proprietær kryptering, som meg bekjent desverre ikke enda er knekt.

Hadde jeg vært mer stødig på krypterings algoritmer så skulle jeg gjort et forsøk på å knekke den :/

Motorola 1910 og sikkert også de eldre Kreatel dekoderene kjører linux, og jeg har tidligere sett en som hadde laget images som muliggjorde telnet innlogging på boksene.

Spørsmålet er om dekrypteringa skjer på software eller hardware nivå. Om det skjer i software forenkler dette jobben med å prøve å knekke krypteringa noe. Er det derimot en egen brikke i dekoderen som tar seg av dekrypteringa må man mest antagelig til med et oscilloscop og store elektronikk kunnskaper.
Sist endret av stigma; 17. november 2007 kl. 02:18.
Evelen2: Du kan ikke kable slik du har vist der. Pc og tv må gå på hvert sitt VLAN, altså kan du ikke koble tv-dekoder og pc til i samme switch.

Hvorfor har du IP-telefoniadapter, bytt heller over til Altibox telefoni. Siden dette kjører på eget VLAN er det mer stabilt!

Har du fått den nye hjemmesentralen? Hjemmesentral og ruter er ikke det samme nei, de nyere hjemmesentralene har innebygd ruter funksjonalitet, men har du en eldre (som ikke er trådløs) er det ikke ruter. Om du har en hjemmesentral uten trådløst-nett må du bruke en ruter for å koble til pcene.

Pcene kobles til pcutgangen på hjemmesentralen mens tver kobles til tvutgangen på hjemmesentralen. (Følgende porter eksisterer på hjemmesentral uten trådløst nett: TLF1, TLF2, TV1, TV2, PC. På hjemmesentral med trådløst nett ahr du følgende porter: TLF1, TLF2, TV1, TV2, TV3, PC samt trådløs aksess.)
fant denne på forumet:

Sitat av julegave
har hørt at det går an, kobler bare en netverksledning fra lyse sin router (det er to uttak der hvor det står tv på) og bort til pcen......vet ikke mer selv,
hvis du selv ikka har erfaring med, er det ikke særlig vits å svare
Vis hele sitatet...
[ http://www.freakforum.nu/forum/showp...09&postcount=5 ]

Er det slik at det er to forskjellige fysiske porter til TV og Inernett?
en il TV og en til internett?
Da hjelper det vel ikke og dele det opp med en switch?
Evelen2: Om du hadde lest posten min så har jeg allerede svart. Portene til TV gir ut en annen IP adresse enn porten til PC, altså vil det ikke fungere å koble tv til pc port og motsatt...

Pc-porten må deles med ruter med mindre du har den nyeste hjemmesentralen som kommer i disse dager.

Tv-porten må deles med switch.
Sist endret av devotio; 17. november 2007 kl. 17:16. Grunn: skriveleif
er hjemmesentral det samme som ruter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dev, roter du med ruter og accesspoint? Ruter ikkje heimesentralen trafikken mot internett? I så fall er det idioti å kople på en ruter, sidan eit av dei vanlegaste problema for mange heimebrukarar er for mange rutere til at ting funker så bra...
Evelen2: Nok en gang, les det jeg skriver. Har skrevet mange ganger at hjemmesentralen ikke er det samme som en ruter. Hjemmesentralen er der fiberen kommer inn, det er her du får utgang til pc, tv og telefoni. Om du skal koble til mer enn en pc, eller ha trådløst nett må du ha en ruter!

vidarlo: Nei, hjemmesentralen er ikke en ruter slik den kommer til Altibox-kunder.

HJEMMESENTRALEN HAR INGEN RUTER FUNKSJONER!!!

(NB! Denne informasjonen gjelder ikke Altibox-kunder med den nye hjemmesentralen som har innebygd WiFi/trådløst LAN)

Sitat av Evelen2
Vidarlo: man kan ikke bruke WLAN til TV hviss det var det du mente.
Vis hele sitatet...
VLAN og WLAN er ikke det samme. I hjemmesentralen har man 3 VLAN (Virtuelle LAN), WLAN har man ikke i hjemmesentralen.

Man kan som du sier ikke overføre TV signalene trådløst da trådløst har for mange pakketap, med digital-tv får man enten signal eller ikke signal. Får man pakketap har man ikke signal. En god erstatter er PLC (ofte kalt HomePlug) Se her: http://www.teknofil.no/wip4/digital-...d.epl?id=17069
en mail jeg fikk av Agder Breiband AS
Hei.

Hjemmesentral har 5 utganger, 2 for telefoni (separate nummer), 2 for TV, og
1 for internett. Du må en TV-dekoder pr TV for å kunne se separate
TV-sendinger.

Skal du ha mer enn 2 TV, må du ha en svitsj. Skal du ha mer enn 1 PC, må du
ha en router.

Dedikert kabel er det som best sikrer hastighet og kvalitet.

Mvh
Odd Arne Øybakken
Kundesenter
Agder Breiband AS
Vis hele sitatet...
Skal du ha mer enn 1 PC, må du
ha en router.

Hva er grunnen til at jeg ikke kan bruke switch`?
Hjemmesentral har 5 utganger, 2 for telefoni (separate nummer), 2 for TV, og
1 for internett.

Vil det si at jeg må ha to stk kabler ned til rommet mitt? en for inernett og en for TV?
Dedikert kabel er det som best sikrer hastighet og kvalitet.
Hva slags kabel er dedikert?
Sist endret av Evelen2; 19. november 2007 kl. 19:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ikkje bruke switch fordi dei gir deg kun en IP per abbonement.
Du må derfor ha en ruter med NAT.

Ja, det vil sei at du må ha to kabler, alternativt en switch med vlanstøtte som er tilkopla begge porter på sentralen, og kjører trunk til rommet ditt, der du har pc eller switch som splitter opp vlan igjen.

Dedikert kabel vil sei at du ikkje har meir enn ein tv-dekoder per kabel tipper eg.
Sitat av Evelen2
en mail jeg fikk av Agder Breiband AS
Skal du ha mer enn 1 PC, må du
ha en router.

Hva er grunnen til at jeg ikke kan bruke switch`?
Hjemmesentral har 5 utganger, 2 for telefoni (separate nummer), 2 for TV, og
1 for internett.

Vil det si at jeg må ha to stk kabler ned til rommet mitt? en for inernett og en for TV?
Dedikert kabel er det som best sikrer hastighet og kvalitet.
Hva slags kabel er dedikert?
Vis hele sitatet...
Sjokk!!! Er vel egentlig dette jeg har skrevet hele veien...

En switch deler ikke ut egne IP adresser, bruker du en swicth vil den altså prøve å gi deg flere "offisielle" IP adresser, noe som ikke vil være mulig. Bruker du en ruter vil ruteren bruke den "offisielle" IPen utad men gi interne IPer av formen 10.x.x.x eller 192.168.x.x.

Du må ha to stykk kabler ja, eventuelt kan du bruke en kabel som du splitter, mye enklere enn vidarlo sitt forslag ().

Som vidarlo regner jeg med at han mener en dedikert kabel er en kabel som er koblet direkte mellom tv-dekoder og hjemmesentral uten å gå via noen switcher/rutere. Det er flere kilder til feil jo mer du kobler i mellom.
ble litt avansert dette her, gidder du tegne en tegning`?
Sitat av Evelen2
ble litt avansert dette her, gidder du tegne en tegning`?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så fryktelig avansert, du må bare tenke at du har to nettverk, og at du ikke kan koble disse sammen. Det ene nettverket er for internett og det andre for digital-tv.

Jeg skal se om jeg får laget en grei tegning til deg senere i dag
Jeg vurderer også fiber fra Agder Breiband, men det forutsetter at jeg kan streame signalene ut på internett. Kan jeg koble dekoder til et tv-kort og så få det komprimert on the go til Xvid f.eks, og så sende det ut på nett?
Sitat av Ven]n
Jeg vurderer også fiber fra Agder Breiband, men det forutsetter at jeg kan streame signalene ut på internett. Kan jeg koble dekoder til et tv-kort og så få det komprimert on the go til Xvid f.eks, og så sende det ut på nett?
Vis hele sitatet...
Pirat Live TV, eller warez rls`?
Begge går sikkert, Pirat TV tar litt BW selvsagt
Altså live tv.. skal bare streame til meg selv på jobb osv.. Hvis det er mulig å komprimere mens man streamer så bør det jo gå greit med BW..
Sitat av Ven]n
Altså live tv.. skal bare streame til meg selv på jobb osv.. Hvis det er mulig å komprimere mens man streamer så bør det jo gå greit med BW..
Vis hele sitatet...
med TV kor skal vel ikke det være umulig.

btw, har jeg tegnet rett folkens?
http://49bilder.com/images/cya2iqgdmt0z1j1dgn0m.png
(er flere dekodere på switchen selvsagt)
Sist endret av Evelen2; 22. november 2007 kl. 00:20.
Du er glad i paint?

Nei, ta vekk switchene mellom pcene og routern, eneste plassen du trenger switch er hvis du skal ha flere tv/dekodere på en tvutgang på hjemmesentralen
Sitat av ScoopeX
Du er glad i paint?

Nei, ta vekk switchene mellom pcene og routern, eneste plassen du trenger switch er hvis du skal ha flere tv/dekodere på en tvutgang på hjemmesentralen
Vis hele sitatet...
men jeg skal ha flere TV dekodere på en TV utgang
al er ikke tegnet med
Sitat av Evelen2
men jeg skal ha flere TV dekodere på en TV utgang
al er ikke tegnet med
Vis hele sitatet...

Er jo det jeg sier, du trenger ikke switcher mellom router og pc, Men behold switch mellom tv-ut på hjemmesentralen og dekoder hvis du skal ha flere tv/dekodere
Evelen2: Du har tegnet riktig ja, men som sagt kan du droppe switchen dersom du ikke tenker å koble på flere pc-er per rom enn du har tegnet opp...

Om man skal streame kan man koble til SlingBox fra SlingMedia, denne koster ca 2000 kroner, ellers har Sony noe som heter LocationFree som også vil være en god mulighet. Da slipper du å koble det til en pc. Om du har et tv-kort i pc-en kan du streame dette på likmåte som du hadde kunnet ved vanlige signaler, regner med du må gå via VLC eller 3. partsporgrammer. Skal dog nevnes at jeg ikke har noen erfaring med det...
Je, devotio. Jeg prøver bare å finne noen som faktisk har gjort det.
nei, du kan ikke encode xvid OTF.
h264 da? Livesport247.com gjør vel det..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nenzo
nei, du kan ikke encode xvid OTF.
Vis hele sitatet...
Kvifor ikkje? På PAL-oppløsning greier min eldgamle AMD MP 2400-boks 33FPS. Tipper en moderne cpu greier en del meir. Øker oppløsninga blir det kanskje problemer, men til streaming via nett burde PAL stortsett holde. Då kan en bruke ei cpukjerne til reskalering og ei kjerne til encoding...
Høres bra ut, Vidarlo. Hva slags TV-kort trenger jeg? Og har du forslag til programvare?
Sist endret av Ven]n; 22. november 2007 kl. 10:43.
ok, jeg trenger også et TV kort da, hva kan jeg bruke?
må takle HD.
Må kunne ta opptak.
Helst ikke altfor dyrt.
Fjernkontroll er absolutt et pluss
Evelen2: Fikk tegnet det opp...
http://www.gliffy.com/pubdoc/1324424/M.jpg
Dle litt trangt, men du skjønner tegninga, med andre ord ikke veldig forskjellig fra din tegning.

For fremtiden kan det være greit å bruke Gliffy (www.gliffy.com) når du skal tegne nettverkskart
nice, er det freeware?
Gratis en viss periode slik jeg har forstått det