Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1825
Hei!

Jeg er veldig i stuss på om det finnes veldefinert regelverk i saker der banken har gjort en feil?

I Mitt tilfelle har banken betalt ut lånet mitt på 50.000,- 2 ganger etter hverandre, slik at jeg fikk 100.000 på konto men saldo på gjelda mi fortsatt bare er 50.000,- pengene vart betalt ut i 2 omganger ca 1 uke fra hverandre. Altså 50.000 i pluss!

Fordi jeg ikke fant noen andre aktuelle kategorier å plassere posten i, legger jeg den her, å håper noen her kan hjelpe meg.

Spørsmålet mitt er så enkelt som om det finnes ganske veldefinerte lover og regler som tilsier at jeg må si i fra med en gang noe slikt skjer, eventuelt ikke bruke noe av pengene, eventuelt hva skjer OM jeg bruker noe av pengene?

Noen her som har peiling? Spør slik i tilfelle om jeg kan bli straffet for å gjøre noe jeg ikke har peiling på om det er lover og regler mot eller ikke

Mvh Anonym riking!!
det har vært flere sånne saker i media og alle ganger har desvere banken vunnet :-/
Jeg vet ikke om du er så veldig rik jeg. Du har plikt til å si ifra om du har fått inn penger på kontoen du vet har kommet deg feil i hende. Er du smart å bruker dem opp får du inkassokrav. Det er mange som tror de er smarte og har "hvis jeg bruker opp pengene mine og ikke klarer å betale for meg, må det være banken sin feil"-mentalitet. Det viser seg gang på gang at de må betale tilbake. (Ref media)
Sitat av ranvik
det har vært flere sånne saker i media og alle ganger har desvere banken vunnet :-/
Vis hele sitatet...
Hm, jeg har hørt om en sak der banken tapte. Faktisk.
En eller annen knotper hadde trykka feil, og overført nesten 500 000,- til en kar som verken hadde jobb, eller skikk på livet sitt...

Duden hadde brukt alt på spille automater, drikke, og festing.

Når banken hadde funnet ut av feilen, og gikk til sak mot duden, tapte de pga han ikke kunne betaletilbake, og dette var noe banken måtte ta på sin kappe..


Om dette stemmer eller ikke, det vet jeg ikke ^^ Men har hørt det mange ganger. Så kan hende det ligger noe i det
Sitat av Pumpkin
Hm, jeg har hørt om en sak der banken tapte. Faktisk.
En eller annen knotper hadde trykka feil, og overført nesten 500 000,- til en kar som verken hadde jobb, eller skikk på livet sitt...

Duden hadde brukt alt på spille automater, drikke, og festing.

Når banken hadde funnet ut av feilen, og gikk til sak mot duden, tapte de pga han ikke kunne betaletilbake, og dette var noe banken måtte ta på sin kappe..


Om dette stemmer eller ikke, det vet jeg ikke ^^ Men har hørt det mange ganger. Så kan hende det ligger noe i det
Vis hele sitatet...
Kjenner til saken du prater om, og her var det jo ikke banken som hadde gjort feil, men dama som skulle overføre penger til datteren. Hun tastet inn feil banknummer og overførte pengene til en taper som brukte opp pengene på 1-2-3. Banken kunne ikke gjøre noe, og dama tapte alle pengene.
Jeg ville satt pengene på høyrente konto og venta på at de oppdaga feilen. Tviler på at de krever tilbake renter Blir litt penger av rentene (dog ikke 50 000).
Sitat av devotio
Jeg ville satt pengene på høyrente konto og venta på at de oppdaga feilen. Tviler på at de krever tilbake renter Blir litt penger av rentene (dog ikke 50 000).
Vis hele sitatet...
Veldig enig.

Pengene må nok gis tilbake til banken, selv om det kanskje føles litt urettferdig.

Men jeg kan ikke se at du nødvendigvis må løpe ned dørene hos banken for å fortelle om feilen, så det er bare å beholde dem så lenge som mulig. For rentene skal du ikke måtte betale tilbake, og det blir jo litt ekstra i hvert fall.
sett 50 000 som du har fått lov til å beholde på en annen konto ( eller alt ) og vent å se om de sier noe, hvis de begynner å klage har du i allefall pengene
Bruker du pengene blir pengene bare trekt fra din konto. Altså om du har mindre enn 50,000 på kontoen havner du i minus. Har vært feiloverføringer til meg som jeg har brukt på. Da har dette skjedd.
Hvor lang tid evt. burde han beholde dem før han bruker dem?

Noen som bor like ved oss hadde endag 9 millioner på konto som var gjort feil.
Ble tatt tilbake etter 2 dager eller noe, men det er kjipt!
Sitat av Restyle
Hvor lang tid evt. burde han beholde dem før han bruker dem?

Noen som bor like ved oss hadde endag 9 millioner på konto som var gjort feil.
Ble tatt tilbake etter 2 dager eller noe, men det er kjipt!
Vis hele sitatet...
Bare renter for 9 mill i 2 dager bør nærme seg 2000 kroner, så om min teori om at de ikke tar rentene også fikk han fortsatt en grei gevinst!
Sitat av Pumpkin
Hm, jeg har hørt om en sak der banken tapte. Faktisk.
En eller annen knotper hadde trykka feil, og overført nesten 500 000,- til en kar som verken hadde jobb, eller skikk på livet sitt...

Duden hadde brukt alt på spille automater, drikke, og festing.

Når banken hadde funnet ut av feilen, og gikk til sak mot duden, tapte de pga han ikke kunne betaletilbake, og dette var noe banken måtte ta på sin kappe..


Om dette stemmer eller ikke, det vet jeg ikke ^^ Men har hørt det mange ganger. Så kan hende det ligger noe i det
Vis hele sitatet...
Det som skjedde her var vel 1: Dama tasta feil kontonummer. 2: Hun venta noen mnd med å melde fra til banken at penga ikke hadde kommet fram til riktig person. 3: Personen som brukte pengene ble straffet for å ha underslått 500 000, MEN dama som hadde tastet feil fikk ikke igjen pengene fra banken pga. at det var hun som gjorde feilen og hun meldte ikke i fra om tabben tidsnok til at banken kunne gjøre noe med det.

Så moralen er, bruker du penger som ikke er dine blir du straffet. Alle transaksjoner blir selvfølgelig logget, så det å flytte pengene til en annen konto, ta de ut i minibank eller overføre dem til feks. paypal hjelper ikke.

Hva med å ringe banken og spørre om det er finnerlønn?
Sist endret av Mith; 2. november 2007 kl. 09:09.
Det finnes regler for at du skal ikke handle i ond tro.

Det du gjør er å ta en telefon til banken og si fra om fadesen. Så ber du om et kontonummer til å betale inn det som er for mye utbetalt.

Hvis du tar de ut, så blir du garantert erstatningsansvarlig.
Hva med å ta ut pengene fra en minibank, og en time senere ringe å sperre kortet og si at det ble stjålet. Begrav pengene i skogen, og bruk de et år senere ? Burde ikke det funke da ?
Bortsett fra at de fleste minibanker har kamera, en minibank har ikke all verden av penger (man får ihvertfall ikke tatt ut så mye mer enn 10. 000), og man blir ertsatningsansvarlig for misbruket siden det skjedde med pinkoden. Ihvertfall opp til 8000 kr. dessuten virker det litt mistenklig også.

Men uansett så vil jo banken ha et krav mot trådstarter, så han kan godt ta ut og bruke alle disse pengene. Den dagen banken tar ut rettslige skritt mot kunden vil derimot kunden måtte betale beløpet tilbake. Da er det vel bedre å spare seg for å havne i en slik situasjon, man vil jo spare å måtte ut med ekstra penger til forsinkelsesrenter, erstatning for tap samt salærutgifter.
Settes et beløp inn på din konto ved en feiltagelse fra bankens side vil banken trekke samme beløp så fort det oppdages. Går du da i minus fordi du har tatt ut pengene mens de var disponible, skaper du bare trøbbel for deg selv. Eventuelle renter tilfaller ikke deg de heller og er ikke urettferdig i det hele tatt, rent logisk sett er vel kontoen like mye og kanskje mer bankens eiendom enn din og kan bruke den til hva som helst, rent fysisk er den en forekomst i en database. Kan tenke meg du ikke ser krediteringen og debiteringen på kontoutskriften engang da reverstransaksjonene sannsynligvis vil ha en egen kode for å bare være dokumentasjon internt i banken.
Det handler om en feil som helst ikke skal kunne skje, og skjer det likevel skal det ryddes opp ordentlig. Hvis ikke kunne ikke folk hatt tiltro til banker i det hele tatt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av SalkiN
Hva med å ta ut pengene fra en minibank, og en time senere ringe å sperre kortet og si at det ble stjålet. Begrav pengene i skogen, og bruk de et år senere ? Burde ikke det funke da ?
Vis hele sitatet...
Det er jo banken sin skyld at de overførte 50k for mye til han sin konto og han kan ringe banken etter at han har tatt ut 50k fra kortet og sagt at han har blitt "scamma". Banken har ingen bevis hvis ikke det var video kamra der han tokk ut pengene. Eller tar jeg feil? kan vell umulig bli tatt for dette?
drQ
Egendefinert
Trodde egentlig alminnelig fornuft skulle holde i denne tråden, men når den likevel går videre:
http://www.lovdata.no/all/hl-19990625-046.html#31

Så kan vi vel si oss ferdig.
Hehe, du får bare betale tilbake lånet ditt på 50000,- med de du fikk ekstra. Kansje det går litt ekstra i surr for de.
Å gjøre seg til kjeltring for 50000,- er for dumt. Det er ingenting, og det vil bli oppdaget, så hvorfor få et dårlig rykte i banken sin? De kan sjekke når du sjekka nettbanken (som jeg antar du har gjort) og på den måten bevise at du viste om feilen om du skulle la være å si ifra og "håpe på det beste". Gjør deg selv en tjeneste og ring banken og forklar hva som har skjedd.
Ikke si ifra, bare vent og se hva som skjer med spenna. Når det har gått noen år så burde det vel gå greit å bruke dem, hvis du har de enda.