Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8405
Hei!
Jeg husker for noen år siden så jeg de solgte destillasjonsapparater til "vann" som lett kunne modifiseres til spritbrenning. De kosta en 2000kr eller så, og så ut som noe som hørte hjemme på kjøkkenet. Har nå kommet frem til at jeg ønsker meg et sånt apparat, men kan ikke finne det noe sted lenger.

Er det noen som vet hvor de kan kjøpes? Noen som har erfaring med slike apparaturer? Ønsker meg et slikt apparat ettersom det er enkelt (jeg har ti tommeltotter), de er ikke så store og de er forholdsvis diskret (bor i leilighet). Jeg har erfaring med ølbrygging så en god sats skal ikke være noe problem.
Parkettetterligning
Kan lese mer om de her
Der står det blandt annet at ved en omgang (4 liter sats) Vil du få cirka 1,4 liter 46% sprit. Leste kjapt og så ikke noe om hvor sterk sats du da må ha. Men det står også at hvis du kjører spriten igjen vil du få cirka 88% sprit men volumet vil selvfølgelig være mindre. Ikke noe fancy kolonne eller noe men de påstår at blandt annet grunnet kullfilter vil kvaliteten bli sammenlignbar (hvis man kjører minst 2 ganger). Trenger heller ikke vann til kjøling da den er viftestyrt. Dette høres kanskje dumt ut men husk at når den er varmet opp og klar til bruk (tar en time) bruker den faktisk 2 timer på å destillere 4 liter. Dette vil si at det er lite varme det er snakk om.

Høres ikke ut som det beste men det praktiske spekteret gjør at det høres forlokkende ut for meg ihvertfall. Men husk at dette ikke er i nærheten til nok kapasitet til å drive butikk men heller er for de som liker å lage sin egen yoghurt. Tenker det må være ypperlig hvis du får en batch øl du ikke er fornøyd med.
Ser litt morro ut, skal vurdere å teste ut en slik når jeg får litt ekstra strøpenger å sløse bort
En kamerat av meg hadde en slik.
Vi skulle prøve å kjøre gjennom noen 60 prosent for å se om den ble sterkere.
Tror vinninga gikk opp i spinninga, satt igjen med kun et par shots etter å kjørt igjennom en halvliter.
Jeg har en. Funker utmerket.
Parkettetterligning
Sitat av fjellape Vis innlegg
En kamerat av meg hadde en slik.
Vi skulle prøve å kjøre gjennom noen 60 prosent for å se om den ble sterkere.
Tror vinninga gikk opp i spinninga, satt igjen med kun et par shots etter å kjørt igjennom en halvliter.
Vis hele sitatet...
Vel for å ikke få nøyaktig det samme produktet igjennom bare filtrert så skal den jo ikke koke alt. Hemmeligheten er så lav temperatur som mulig (men fortsatt få dampet etanol). Er nesten aldri at du får ut all alkohol så hvis du er fornøyd med smaken etter en gjennomkjøring er det mindre økonomisk å kjøre en gang til. Det ligger igjen ganske mye alkohol generelt sett så si at du kjører 2 liter 40% og du får igjen 80% så vil du ha godt under 1 liter av dette. Destillering av allerede drikkbar vare er generelt sett uøkonomisk, man gjør det heller for kvaliteten.
Mentalmelt: Så den fungerer altså kanskje jeg også skal ordne meg en slik. veldig praktisk da.
Så også en norsk nettside som solgte disse.

http://vinsenteret.no/produkt/smarts...askin-4-liter/

Du får slette inlegget om det strider mot forumreglene Mentalmelt.

Tror det er en billigere løsning å sveise sammen ett kolonne apperat da.
Men kun til eget og diskre bruk så kjøper jeg heller easy still.


trappetryne: Var egentlig imot den planen til kompisen min siden jeg viste det kom til å fordampe bort en god del med fin sprit.
Hmm, denne så veldig enkel ut. Hvor mye 40-45% spirt kan jeg brenne med 25L sats sånn cirka?
Tenkte og selge litt hjemmebrent, men går vell litt tid før jeg har spart inn pengene...
Parkettetterligning
Det spørs hvor kraftig satsen er. Hvis du har 10 liter med 10% sats er regnestykket enkelt nok. I teorien kan du regne med 1 liter 100% (dette er selvfølgelig ikke mulig). Men man må regne med litt svinn da alt ikke kommer til å dampe (hvis du ikke vil ha svakt skvip). hvis du har 20 liter med cirka 7% alkohol vil jeg anta kanskje 1,5-2,5 liter med 40%? Tok det grovt i hodet så kan hende jeg tar veldig feil.
Ja, ja.. dette funker supert. Kjøp aktiv kull, kok opp, hiv oppi et tynt rør på 1,5-2 m. Kjør spriten din mellom dette kullet med kaffefilter e.l. i bunn.. Fusel fjernes i denne prosessen.. Fullt drikkbart produkt