Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 2740
Hei!
Nå har jeg søkt om tilbakelevering av førekort, som jeg da kan ta oppkjøring til midt i juni. Jeg har da ikke vært på noe pissing eller noe dokumentasjon på at jeg er rusfri, noe som fastlegen min vet jeg har brukt, og da mest sannsynlig nekter å kryssa av ja på at jeg er rusfri. Mitt spørsmål er da, om jeg bytter fastlege, og ber hen fylle ut en helseattest med unnskyldning «trykte feil da jeg søkte om førekort» kan han da fylle ut, uten at jeg slipper å pisse i seks måneder, og dermed utsette lappen et halvår til?
Takk på forhånd

Har også bare så det e sagt, faktisk vært rusfri, er det en sjans for at det går ann å bare ta ÉN test bare for å eventuelt overbevise ny fastlege… eller MÅ det være 6+ måneder med pissing…
Sist endret av skjefern; 1 uke siden kl. 04:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det er et stort problem for deg å bestå urinprøver i et halvt år for å få tilbake førerkortet nå som du veit det på forhånd ville jeg heller søkt om rehabilitering enn tilbakelevering av førerkort.
Trådstarter
16 0
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvis det er et stort problem for deg å bestå urinprøver i et halvt år for å få tilbake førerkortet nå som du veit det på forhånd ville jeg heller søkt om rehabilitering enn tilbakelevering av førerkort.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger ikke i å bestå prøvene, men heller det at det er et HALVT ÅR EKSTRA venting…. ligger i at jeg hadde spart i 6 år til drømmen av en førstebil, som jeg fikk nøtet i bare 4 måneder før en liten tabbe i russetida førte til fradragelse av lappen…

Sitat av skjefern Vis innlegg
Hei!
Nå har jeg søkt om tilbakelevering av førekort, som jeg da kan ta oppkjøring til midt i juni. Jeg har da ikke vært på noe pissing eller noe dokumentasjon på at jeg er rusfri, noe som fastlegen min vet jeg har brukt, og da mest sannsynlig nekter å kryssa av ja på at jeg er rusfri. Mitt spørsmål er da, om jeg bytter fastlege, og ber hen fylle ut en helseattest med unnskyldning «trykte feil da jeg søkte om førekort» kan han da fylle ut, uten at jeg slipper å pisse i seks måneder, og dermed utsette lappen et halvår til?
Takk på forhånd

Har også bare så det e sagt, faktisk vært rusfri, er det en sjans for at det går ann å bare ta ÉN test bare for å eventuelt overbevise ny fastlege… eller MÅ det være 6+ måneder med pissing…
Vis hele sitatet...
Har samtidig ikke fått noe krav fra verken domstol, politi eller lege om å måtte levere helseattest i det hele tatt, bare tenkte det blir for dumt å krysse av nei på rusbruk når det er det politiet har tatt lappen min for ….

Glemte viktig detalj; bytter IKKE lege kun for å snike meg unna lovverket, men fordi min fastlege ble igjen i nord etter jeg flyttet nedover, så pissing hadde vært 2 flyturer i måneden uansett !! xD
Sist endret av skjefern; 1 uke siden kl. 06:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helseattest kan du få på dagen hos allmennleger ved private legesentre, så ser ikke store problemet med å ikke gå gjennom fastlege, bare si at du må ha helseattest ift førerkort.

Og bare å krysse nei evt, mista lappen for rus i 2013, var ikke noe spørsmål i 2015 da jeg søkte om førerkort igjen.
Sist endret av thisisfifty; 1 uke siden kl. 08:54.
Trådstarter
16 0
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Helseattest kan du få på dagen hos allmennleger ved private legesentre, så ser ikke store problemet med å ikke gå gjennom fastlege, bare si at du må ha helseattest ift førerkort.
Vis hele sitatet...
SAY LESS

Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Og bare å krysse nei evt, mista lappen for rus i 2013, var ikke noe spørsmål i 2015 da jeg søkte om førerkort igjen.
Vis hele sitatet...
Too late men som sagt, er jo ført opp i rullebladet mitt at jeg har kjørt ruspåvirket, tørr ikke ta sjansen på å bli tatt i løgn i tillegg��
Sist endret av skjefern; 1 uke siden kl. 09:21.
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Helseattest kan du få på dagen hos allmennleger ved private legesentre, så ser ikke store problemet med å ikke gå gjennom fastlege, bare si at du må ha helseattest ift førerkort.

Og bare å krysse nei evt, mista lappen for rus i 2013, var ikke noe spørsmål i 2015 da jeg søkte om førerkort igjen.
Vis hele sitatet...
Vil de ikke spørre om hvorfor du trenger helseattest? Hva svarer man da?
Har ikke noe lyst å møte på trafikanter som deg i hverdagen, null ansvar å null ansvarsfølelse/bevisthet.
Helt blåst.
Det er serr ikke alt som burde hjelpes frem her på Fora!
Sist endret av Eyeamare; 1 uke siden kl. 12:03.
Skjønner virkelig ikke hvorfor de ikke bare kan ha en ordning hvor man pisser mens man samtidig får kjøre.. rent piss=beholde lappen. Hvorfor faen skal man behøve å ta bussen før du har bevist edruelighet i 6 mnd?! Ser greia om vedkommende har stått på brugata i 10 år og har heroinknekk i beina men i 99,9% av tilfellene er det jo bare helt normale folk som liker å kose seg med noe alternativt noen ganger i uken/mnd...
Trådstarter
16 0
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Har ikke noe lyst å møte på trafikanter som deg i hverdagen, null ansvar å null ansvarsfølelse/bevisthet.
Helt blåst.
Det er serr ikke alt som burde hjelpes frem her på Fora!
Vis hele sitatet...
Jeg tok ansvar da jeg innrømte for både politi og retten at jeg hadde gjort noe jeg ikke bør ha gjort, og godtok all straff de skulle slenge min retning. Jeg har sonet min straff, og selv da har jeg enda ubetinget fengsel som motivator til å opprettholde norske lovverk i framtiden.
Er bevis, og vet det jeg gjorde var galt.
Det jeg derimot ikke er villig til å bære på, er misledende/manglede veiledning fra den siden av saken som bør ha lakt fram alt så tydelig som mulig, og dette som da fører til unødvendig utsettelse av førekortet.

Masochist
Sist endret av skjefern; 1 uke siden kl. 12:21.
Sitat av skjefern Vis innlegg
SAY LESS


Too late men som sagt, er jo ført opp i rullebladet mitt at jeg har kjørt ruspåvirket, tørr ikke ta sjansen på å bli tatt i løgn i tillegg��
Vis hele sitatet...
Du skyter deg selv mildt sagt i foten ved å innrømme rusbruken da... Hva skal de gjøre om du lyver? Fengsle deg? Nå køddet du det til for deg selv her desverre

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Har ikke noe lyst å møte på trafikanter som deg i hverdagen, null ansvar å null ansvarsfølelse/bevisthet.
Helt blåst.
Det er serr ikke alt som burde hjelpes frem her på Fora!
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tenke det? Synes det er du som virker blåst her. Karen vil kjøre bil i sommer, hva er problemet?
Sist endret av HeiG2006; 1 uke siden kl. 12:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av skjefern Vis innlegg
Jeg tok ansvar da jeg innrømte for både politi og retten at jeg hadde gjort noe jeg ikke bør ha gjort, og godtok all straff de skulle slenge min retning. Jeg har sonet min straff, og selv da har jeg enda ubetinget fengsel som motivator til å opprettholde norske lovverk i framtiden.
Er bevis, og vet det jeg gjorde var galt.
Det jeg derimot ikke er villig til å bære på, er misledende/manglede veiledning fra den siden av saken som bør ha lakt fram alt så tydelig som mulig, og dette som da fører til unødvendig utsettelse av førekortet.

Masochist
Vis hele sitatet...
Flott at du tok ansvar og straffen din, det er kudos på sin plass.
Men du gjør jo ikke opp for det med å jukse deg tilbake til førerkort så til de grader når saken er ferdig sonet/avgjort, synes du skyter deg selv i foten der, det virker ikke som du egentlig angrer på annet enn tap av førerkort å at du var "ærlig" mot politiet.
just my 2cents
Sitat av skjefern Vis innlegg
Jeg tok ansvar da jeg innrømte for både politi og retten at jeg hadde gjort noe jeg ikke bør ha gjort, og godtok all straff de skulle slenge min retning. Jeg har sonet min straff, og selv da har jeg enda ubetinget fengsel som motivator til å opprettholde norske lovverk i framtiden.
Er bevis, og vet det jeg gjorde var galt.
Det jeg derimot ikke er villig til å bære på, er misledende/manglede veiledning fra den siden av saken som bør ha lakt fram alt så tydelig som mulig, og dette som da fører til unødvendig utsettelse av førekortet.

Masochist
Vis hele sitatet...
Gratulerer! Du er nå merket som narkoman for livet, og vil ikke få utskrevet noe sterkere enn C-prep.
Gjort det selv. Neste steg er å tatovere NARKIS i panna.
Husk å tilføre det til eventuell CV hos NAV osv..
Sist endret av SkammeligNykter; 1 uke siden kl. 12:52.
Trådstarter
16 0
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Flott at du tok ansvar og straffen din, det er kudos på sin plass.
Men du gjør jo ikke opp for det med å jukse deg tilbake til førerkort så til de grader når saken er ferdig sonet/avgjort, synes du skyter deg selv i foten der, det virker ikke som du egentlig angrer på annet enn tap av førerkort å at du var "ærlig" mot politiet.
just my 2cents
Vis hele sitatet...
Angrer på det jeg gjorde, som sagt, var en klums av meg under russetida.
Jeg gjør alt annet enn å jukse/prøve å jukse. Jeg mener derimot at jeg har blitt jukset med. Utallige telefoner og eposter retning politiet , og aldri noe svar på det hele angående pissing. «Dette er noe vi må se nermere på når tiden er inne for deg å kunne ta førekortet om igjen» ble jeg fortalt. «Jeg gjør og følger det politiet vil be meg om» sa legen gjennom det hele.
Frustrasjon min ligger i at om det NÅ, 10 mnd inn i en 12 mnd lappløs periode, kommer opp at det kanskje kan hend jeg må pisse i et halvår. E jo helt latterlig.

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Gratulerer! Du er nå merket som narkoman for livet, og vil ikke få utskrevet noe sterkere enn C-prep.
Gjort det selv. Neste steg er å tatovere NARKIS i panna.
Husk å tilføre det til eventuell CV hos NAV osv..
Vis hele sitatet...
Men forskjellen er, jeg røyket periodisk hasj da jeg var 16-17, og en gang under russtiden. Du skriver annenhver dag om et nytt rusmiddel.
Her tenker jeg til og med den norske stat kan skill oss to, og vår betydning for samfunnet
Sist endret av skjefern; 1 uke siden kl. 12:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av skjefern Vis innlegg
Men forskjellen er, jeg røyket periodisk hasj da jeg var 16-17, og en gang under russtiden. Du skriver annenhver dag om et nytt rusmiddel.
Her tenker jeg til og med den norske stat kan skill oss to, og vår betydning for samfunnet
Vis hele sitatet...
Om du er heldig, ja.
Trådstarter
16 0
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Gratulerer! Du er nå merket som narkoman for livet, og vil ikke få utskrevet noe sterkere enn C-prep.
Gjort det selv. Neste steg er å tatovere NARKIS i panna.
Husk å tilføre det til eventuell CV hos NAV osv..
Vis hele sitatet...
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Om du er heldig, ja.
Vis hele sitatet...
I dont like this government very much
"Angrer på det jeg gjorde, som sagt, var en klums av meg under russetida.
Jeg gjør alt annet enn å jukse/prøve å jukse. Jeg mener derimot at jeg har blitt jukset med."

Om du virkelig hadde angret, å at det var idioti under russetia, så hadde du tatt alle konsekvensene av det uten å bynne å balle med juks å fanteri.
Jeg hører HeiG2006 piper ibakgrunnen om at " fyren vil jo bare kjøre bil i sommer", han er tydeligvis ikke gammal nok til å kjøre han heller.
Trådstarter
16 0
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Om du virkelig hadde angret, å at det var idioti under russetia, så hadde du tatt alle konsekvensene av det uten å bynne å balle med juks å fanteri.
Vis hele sitatet...
Hva er det du faktisk babler om? Jeg har tatt alle konsekvenser som jeg ble framstilt, betalt alt jeg ble bedt om å betale, gitt fra meg lappen så lenge som de sa, og siden den dag hverken kjørt eller ruset meg.
Sitat av skjefern Vis innlegg
Hva er det du faktisk babler om? Jeg har tatt alle konsekvenser som jeg ble framstilt, betalt alt jeg ble bedt om å betale, gitt fra meg lappen så lenge som de sa, og siden den dag hverken kjørt eller ruset meg.
Vis hele sitatet...
HALLO?!
Ja du har tatt straffen, betalt bot å fratatt deg lappen, konsekvenser er ikke sort/hvitt å kan ta mange former, ja du har tatt alle konsekvenser hittils, nå må du ta alle konsekvenser av handlingen også fremover, sånn er voksenlivet.
Sist endret av Eyeamare; 1 uke siden kl. 14:01.
Seriøst nå driter du deg bare ut. Det er helt vanlig at urinprøver blir tatt når man søker om å få tilbake førerkortet og ikke fra man mister førerkortet etter ruskjøring, sånn er det for alle og det er for å holde folk som deg av veien. Blir tatt for ruskjøring og er sur på regjeringa og alle de som svarer deg her inne. Ser du ikke selv hvor patetisk du er? Tror du ikke både vi og politiet som stadig får telefoner med spørsmål om urinprøver har gjennomskua deg for lengst?
Sitat av skjefern Vis innlegg
Har også bare så det e sagt, faktisk vært rusfri, er det en sjans for at det går ann å bare ta ÉN test bare for å eventuelt overbevise ny fastlege… eller MÅ det være 6+ måneder med pissing…
Vis hele sitatet...
Stort sett 6mnd pissing men det er legen som vurderer om kravene til helseattest er oppfylt så du må nesten bare prøve.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
"Angrer på det jeg gjorde, som sagt, var en klums av meg under russetida.
Jeg gjør alt annet enn å jukse/prøve å jukse. Jeg mener derimot at jeg har blitt jukset med."

Om du virkelig hadde angret, å at det var idioti under russetia, så hadde du tatt alle konsekvensene av det uten å bynne å balle med juks å fanteri.
Jeg hører HeiG2006 piper ibakgrunnen om at " fyren vil jo bare kjøre bil i sommer", han er tydeligvis ikke gammal nok til å kjøre han heller.
Vis hele sitatet...
Jeg er gammel nok jo, har oppkjøring veldig snart jeg faktisk. hvor får du det fra at jeg ikke er gammel nok?

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
HALLO?!
Ja du har tatt straffen, betalt bot å fratatt deg lappen, konsekvenser er ikke sort/hvitt å kan ta mange former, ja du har tatt alle konsekvenser hittils, nå må du ta alle konsekvenser av handlingen også fremover, sånn er voksenlivet.
Vis hele sitatet...
Vedder på at du verken har bil eller lappen

Sitat av knert1 Vis innlegg
Seriøst nå driter du deg bare ut. Det er helt vanlig at urinprøver blir tatt når man søker om å få tilbake førerkortet og ikke fra man mister førerkortet etter ruskjøring, sånn er det for alle og det er for å holde folk som deg av veien. Blir tatt for ruskjøring og er sur på regjeringa og alle de som svarer deg her inne. Ser du ikke selv hvor patetisk du er? Tror du ikke både vi og politiet som stadig får telefoner med spørsmål om urinprøver har gjennomskua deg for lengst?
Vis hele sitatet...
"Både vi og politiet" hvem er vi?
Sist endret av HeiG2006; 1 uke siden kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Jeg er gammel nok jo, har oppkjøring veldig snart jeg faktisk. hvor får du det fra at jeg ikke er gammel nok?"
Say no more...

"Vedder på at du verken har bil eller lappen"
Say no more...

Kan si jeg har kjørt bil siden før du ble påtenkt i pungen til far`din, hehe sikkert før far din også ble påtenkt i sin fars pung..
Sist endret av Eyeamare; 1 uke siden kl. 15:42.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
"Jeg er gammel nok jo, har oppkjøring veldig snart jeg faktisk. hvor får du det fra at jeg ikke er gammel nok?"
Say no more...

"Vedder på at du verken har bil eller lappen"
Say no more...

Kan si jeg har kjørt bil siden før du ble påtenkt i pungen til far`din, hehe sikkert før far din også ble påtenkt i sin fars pung..
Vis hele sitatet...
Så du er en gretten gammel gubbe da med andre ord. Hva er så galt med at ts ønsker å kjøre bil nå etter flere mnd avhold fra rus?
Sist endret av HeiG2006; 1 uke siden kl. 16:21.
Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Så du er en gretten gammel gubbe da med andre ord
Vis hele sitatet...
Spoken like a true tween, hvor ble det av resten av argumentene dine, nei vent, du hadde ingen i utgangspunktet.
Annet enn at " fyren vil jo kjøre bil i sommer"
Sist endret av Eyeamare; 1 uke siden kl. 16:32.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Spoken like a true tween, hvor ble det av resten av argumentene dine, nei vent, du hadde ingen i utgangspunktet.
Annet enn at " fyren vil jo kjøre bil i sommer"
Vis hele sitatet...
Argumentet mitt er at han ikke burde måtte pisse i 6 mnd om han nå har vært rusfri i hele 12 mnd. Hvorfor skal det ha noe å si om man tar seg en blås eller linje en gang i blant når du ikke er påvirka mens du kjører?
Sist endret av HeiG2006; 1 uke siden kl. 16:35.
Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Argumentet mitt er at han ikke burde måtte pisse i 6 mnd om han nå har vært rusfri i hele 12 mnd. Hvorfor skal det ha noe å si om man tar seg en blås eller linje en gang i blant når du ikke er påvirka mens du kjører?
Vis hele sitatet...
I rest my case.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
I rest my case.
Vis hele sitatet...
Nei. Forklar hvorfor han ikke burde kjøre bil om han ikke er ruset mens han kjører er du snill
Sist endret av HeiG2006; 1 uke siden kl. 16:41.
Å bytte fastlege hjelper deg neppe. Det er større mulighet for at din nåværende fastlege vil være et bedre alternativ ettersom vedkommende kjenner deg og din historikk. En ny vil måtte bli kjent med deg og din historikk osv. I tillegg så er det ikke en kjapp prosess å skifte fastlege. Det er velkjent at det er en fastlege krise og det har vært det lenge. I påvente av ny fastlege (dette kan ta voldsomt med tid, alt ettersom venteliste hos den du søker deg over til osv) er det din tidligere fastlege som følger deg opp.
En konsekvens av å kjøre med ting i blodomløpet er at du mister lappen, må betale bot og ta oppkjøring og teori på nytt. Også teller det negativt inn at du har klart å dra på deg prikker OG har kjørt med dritt i blodomløpet i løpet av prøvetiden du hadde lappen (dette viser at du i utgangspunktet ikke var moden for de ansvar som ligger i å ha lappen).
Når det er utgangspunktet så er det den konsekvensen som kommer i tillegg. Den er fort gjort at er at du har et stempel i legeverden og ikke får smertelindring på samme måte som andre, det kan være at du blir behandlet annerledes av nav og sikkert andre småting også. Det positive for din del er at du er ung, så du har mulighet til å få reversert disse prosessene. Måten du gjør det på er gjerne å vise modenhet og ta ansvar. Et av disse signalene på modenhet er å stå i den motstanden som blir kasta på deg og ta det som et voksent menneske. Noe det ikke ser ut til at du gjør på en veldig god måte enda.
For å være helt ærlig med deg så kunne DU tatt ansvar, lest deg opp på ting og tatt initiativ til å ta urinprøver for lenge siden. Det ville vært positivt for deg og vist at du tar ansvar. Når DU ikke har gjort det og heller tenkt at "når perioden uten lappen er over så bare drar jeg til legen også årner alt seg"....jeg har full forståelse for tankegangen og forstår at det er kjipt å finne ut at det ikke er sånn det fungerer. Men, det tjener deg på ingen måte å gå til opprør og håndtere det som et offer.

At du har flytta på deg osv er ikke noe stress. Det er bare å ta kontakt med din nåværende fastlege også har vedkommende mulighet til å tilrettelegge for at du kan ta prøver der hvor du er (hvis du forsøker å gå et sted å ordne dette selv, så vil du neppe få gjennomslag. Men, fastlegen din får garantert gjennomslag). Jeg har vært og er i den situasjonen selv. Min fastlege er i et helt annet sted i landet enn meg. Og jeg tar mine prøver og gjør mine ting der jeg befinner meg.
Og, til sist....det er seks måneder. Det er ikke en dråpe i havet av tid engang. Selvom jeg har forståelse for at det kan oppleves sånn, spesielt når man er ung.

Velkommen til voksenlivet. Ditt første møte med det står du til stryk på. Ta lærdom og utvikle deg. Det vil tjene deg både i det korte og i det lange løp

Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Nei. Forklar hvorfor han ikke burde kjøre bil om han ikke er ruset mens han kjører er du snill
Vis hele sitatet...
Tar du utgangspunkt i at en som er tatt for rus kan SI at vedkommende ikke har rusa seg på 12 måneder?
Da har du en lang vei å gå. For tilliten til noen som har blitt tatt med noe som helst med rus er ikke så voldsomt høy(ofte med veldig god grunn).
Derfor må man gå og dra frem pølsa og pisse foran andre i seks måneder.
Å kjøre rusa (jeg vet godt at cannabis ikke fungerer like lenge som det slår ut. Allikevel så fungerer systemet sånn at de behandler deg som rusa så lenge du får utslag. Og det er realiteten. Alt annet er en utopisk tanke uten rot i virkeligheten) har kjipe konsekvenser. Og det med god grunn.
Sist endret av SaySo; 1 uke siden kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han har kjøreforbud!!
Ikke noe om å men eller hva om. Hans nåværende lege vil ikke krysse av på at han er kjørbar/rusfri å det er det helt sikkert en god grunn til.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Han har kjøreforbud!!
Ikke noe om å men eller hva om. Hans nåværende lege vil ikke krysse av på at han er kjørbar/rusfri å det er det helt sikkert en god grunn til.
Vis hele sitatet...
Så hvis du drar til legen og innrømmer hasjrøyking ( la oss si 1 gang i uken) og den legen gir deg kjøreforbud, synes du det er riktig bare fordi legen mener at det skal være sånn? Tåpelig argument ass, blir som å si at noe er feil/riktig kun fordi det er ulovlig/lovlig
Det er ikke legen som mener det skal være sånn, de har fått instrukser fra rettsvesen/staten/politi om å raportere det videre om det er rusbruk, alkoforbruk
De var i utgangspunktet ikke særlig fornøyd de heller ( legene ) da det bryter pasient/lege fortroligheten.
Men sånn ligger landet, da er det opp til OSS å tilpasse oss å vite hva man gjør til en hver tid.
Røyker du idag, blir stoppa i morgen å du gir positivt utslag, så er det et valg du har tatt på tross av de helt idiotiske reglene vi har til lands, å da blir det slik.

Å nei jeg synes ikke alt er riktig, men det er dog noe man må forholde seg til.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Det er ikke legen som mener det skal være sånn, de har fått instrukser fra rettsvesen/staten/politi om å raportere det videre om det er rusbruk, alkoforbruk
De var i utgangspunktet ikke særlig fornøyd de heller ( legene ) da det bryter pasient/lege fortroligheten.
Men sånn ligger landet, da er det opp til OSS å tilpasse oss å vite hva man gjør til en hver tid.
Røyker du idag, blir stoppa i morgen å du gir positivt utslag, så er det et valg du har tatt på tross av de helt idiotiske reglene vi har til lands, å da blir det slik.

Å nei jeg synes ikke alt er riktig, men det er dog noe man må forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Da er vi jo egentlig ganske enig
En liten avsporing men er det bare jeg som synes urinprøver for folk som har mista lapp pga rus gir falsk "trygghet"? Litt som med de som må levere urinprøver før ADHD medisinering. Det er jo en del som tar de prøvene og fortsetter etterpå med rus osv. Men prøvene den tida de tok var jo rene, heldigvis.
Det man oppnår er jo at de som må ta prøver er "ren" i perioden de ikke har førerkort eller har fått starta på ADHD medisiner. Men etterpå er det jo så si fritt fram. Noen må seff levere hver 3 mnd uanmeldt men disse virker det som legene er mye rundere i kantene på.
Sist endret av NokErNok; 1 uke siden kl. 21:12.
Trådstarter
16 0
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Han har kjøreforbud!!
Ikke noe om å men eller hva om. Hans nåværende lege vil ikke krysse av på at han er kjørbar/rusfri å det er det helt sikkert en god grunn til.
Vis hele sitatet...
Det er jo det jeg ville fram til, er det sånn at min gamle lege blir å si ifra til ny lege om at jeg har vært innom hun å innrømt bruk?

Dette er ikke ført opp noe plass i mine journaler heller.

Har uansett skrevet ny egenerklæring/søknad på førekort, som jeg skal til byen å levere, der jeg krysser NEI på regelmessig bruk av rusmidler, for det er sant.

For alt politi/vegvesen vet, så var det den ene gangen i russetiden..
Sist endret av skjefern; 1 uke siden kl. 21:16.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
En liten avsporing men er det bare jeg som synes urinprøver for folk som har mista lapp pga rus gir falsk "trygghet"? Litt som med de som må levere urinprøver før ADHD medisinering. Det er jo en del som tar de prøvene og fortsetter etterpå med rus osv. Men prøvene den tida de tok var jo rene, heldigvis.
Det man oppnår er jo at de som må ta prøver er "ren" i perioden de ikke har førerkort eller har fått starta på ADHD medisiner. Men etterpå er det jo så si fritt fram. Noen må seff levere hver 3 mnd uanmeldt men disse virker det som legene er mye rundere i kantene på.
Vis hele sitatet...


Ser definitivt poenget ditt og er ikke uenig. Når jeg gikk på slike prøver for adhd så skifta jeg ut mitt faste rusmiddel med noe annet og sterkere, men som har kortere levetid i urinen. Altså, fra cannabis til amfetamin.
Er helt klart at man kan fucke som pokker med prøver og alt sånt. Allikevel så er det en klar og tydelig beskjed fra systemet på hva som er greit og ikke. Nå er det voldsomt mange som er komplett umulig å gi denne kunnskapen og forståelsen til (meg selv inkludert tidligere i livet). Også er det en gang sånn at ingen som har vært igjennom en sånn kontrollrutine kan komme og være overrasket i ettertid hvis de har gjenopptatt gamle synder.
Så jeg tenker at det både har noe for seg å ha de testene og at det på sin måte er litt dødfødt.
Av erfaring så handler det om at den det måtte gjelde har et ønske om en vilje til å skape de nødvendige forandringene selv.

Og en ekstra ting mtp adhd testing er at det handler om å clean'e opp for utredningen. Det er hensiktsmessig ettersom det er en fordel å møte den personligheten vedkommende er og har uten all substans påvirkning.
Også er det mange som må opprettholde jevnlige prøver etter at de er ferdig utredet og går på medisiner. Også er det jo da en uviss andel som ikke får medisiner lengre ettersom de er ivrige på å tilta seg mye eller lite substanser utover medisinene. Har vel sett enkelte her blant annet som klager på at de ikke får medisiner pga rusbruk, men har hatt god hjelp av medisinene.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Vil de ikke spørre om hvorfor du trenger helseattest? Hva svarer man da?
Vis hele sitatet...
Siden fastlegens hans er en flytur unna, så kan det vel argumenteres med at avstand er ett problem, og venteliste på ny fastlege/time på nytt bosted er ett problem, raskere og mer effektivt med privat. Helsesjekk er helsesjekk, samma hvem lege som tar den vel… sneipen har jo vært rein i 12 måneder, og vi har vel alle vært idioter før vi fikk hår på brystet(og flertallet av oss etter)..

arbeidsgiveren min spurte om jeg hadde rulleblad, svarte ærlig angående røykinga ettersom politiattest var nødvendig for stillingen, og svaret hans var ‘’forskjellen på deg og meg, er at du ble tatt’’. Fikk jobben, vært rein i 11 år, og ja, jeg var idiot å kjørte rundt med en grammer i lomma, men så ble man klokere av sine feil også.
Tror ikke han er ute etter å høre hvor idiot han var. Og blir han stoppa i kontroll så kommer jo dommen opp uansett, så da blir det spyttprøver/blodprøver ved mistanke. Ser ikke problemet.
Trådstarter
16 0
https://ibb.co/9p125pp

https://ibb.co/tmLmYWW

Her er brev fra vegvesen, angående hva politiet krever, samt dommen min. Ingen plasser, fra ingen av vesenene nevnes urinprøver.

Er dette noe som dukker opp i det jeg skal bli vandelsklarert når jeg søker om tilbakelevering?

For det brevet fra vegvesenet kom i det jeg søkte, og det blir jo idiotisk at de skal automatisk sende ut brev der de sier politiet krever enn ting, for at politiet så skal kreve enda enn ting..
Hei Jeg har aldri blitt dømt i trafikksaker, men har altså mistet førerkortet pga. helse flere ganger.

Som jeg forstår dette, krever ikke politiet eller vegvesenet at du beviser at du er rusfri. Det er imidlertid en mulighet for at din fastlege ikke vil skrive ut helseattest til deg før du har bevist for fastlegen at du er rusfri, og det er isåfall et problem mellom deg og legen din, ingenting du kan vifte med for å unngå det. Hvis legen vurderer det som nødvendig, kan det hende du må pisse i 6 mnd.

Det beste du kan gjøre nå er å be om helseattest i stillhet når du skal gjøre det. Du nevner ikke selv urinprøver eller noe slikt, ikke gi legen ideer. La legen styre hele samtalen.
Trådstarter
16 0
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hei Jeg har aldri blitt dømt i trafikksaker, men har altså mistet førerkortet pga. helse flere ganger.

Som jeg forstår dette, krever ikke politiet eller vegvesenet at du beviser at du er rusfri. Det er imidlertid en mulighet for at din fastlege ikke vil skrive ut helseattest til deg før du har bevist for fastlegen at du er rusfri, og det er isåfall et problem mellom deg og legen din, ingenting du kan vifte med for å unngå det. Hvis legen vurderer det som nødvendig, kan det hende du må pisse i 6 mnd.

Det beste du kan gjøre nå er å be om helseattest i stillhet når du skal gjøre det. Du nevner ikke selv urinprøver eller noe slikt, ikke gi legen ideer. La legen styre hele samtalen.
Vis hele sitatet...
Så da er jo nøkkelen for meg å bare krysse nei på spørmålene angående helse osv, i søknaden ?

Eller er dette noe legen alikavel kan få beskjed om at æ har gjort, og da annulere min søknad om førekort?
Sitat av skjefern Vis innlegg
Så da er jo nøkkelen for meg å bare krysse nei på spørmålene angående helse osv, i søknaden ?

Eller er dette noe legen alikavel kan få beskjed om at æ har gjort, og da annulere min søknad om førekort?
Vis hele sitatet...
Legen din får ikke vite noe mer om dette ut over det du forteller. Legen din vet ikke at du har mistet lappen. Får ikke beskjed om noe heller.

Da jeg leverte sist så krysset jeg av nei på alt, viste seg etterpå at jeg skulle krysset av ja på om jeg bruker medisiner som kan påvirke kjøreevnen min, da det avhenger litt av hva slags effekt medisinen har på deg, ikke om medisinen faktisk har en rød trekant eller ikke. Uansett, ingen påpekte feilen, jeg fant det ut flere måneder etterpå da jeg fortalte en psykiater at jeg har fått lappen. Svaret ble «åja? uten å søke om dispensasjon? Rart når du bruker den medisinen» og sånt. Ble ikke diskutert videre, og gikk rett i historiebøkene. Ordner seg, du får dette gjennom
Sist endret av Tysteren; 1 uke siden kl. 13:56.
Siden dette bare er fortsettelsen på en annen tråd kunne du ikke bare tatt det i den?

Det er som sagt helt normalt at de krever urinprøver og ikke noe annerledes for deg enn alle andre. Det er ikke en stor urett som ble begått mot deg bortsett fra at politiet ikke klarte å skrive navnet på bilen din riktig.
Jeg har vært med på å ta urinprøver og når jeg skulle få tilbake lappen så ringte jeg politiet og forhørte meg om alt var ok og at de ville ta initiativ til å sjekke opp med min fastlege på urinprøver.
Og fikk til svar "hvis du ikke har fått noe spesifik beskjed eller dom på urinprøver, så er ikke det noe vi gjør".
Men, det kan hende at fastlegen din synes det er nødvendig.
Trådstarter
16 0
Sitat av SaySo Vis innlegg
Jeg har vært med på å ta urinprøver og når jeg skulle få tilbake lappen så ringte jeg politiet og forhørte meg om alt var ok og at de ville ta initiativ til å sjekke opp med min fastlege på urinprøver.
Og fikk til svar "hvis du ikke har fått noe spesifik beskjed eller dom på urinprøver, så er ikke det noe vi gjør".
Men, det kan hende at fastlegen din synes det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Er her jeg håper på å kunne krysse nei, og aldri tenke noe mere på det igjen

Sitat av knert1 Vis innlegg
Siden dette bare er fortsettelsen på en annen tråd kunne du ikke bare tatt det i den?

Det er som sagt helt normalt at de krever urinprøver og ikke noe annerledes for deg enn alle andre. Det er ikke en stor urett som ble begått mot deg bortsett fra at politiet ikke klarte å skrive navnet på bilen din riktig.
Vis hele sitatet...
Er det jeg lurer på, er det under vandelsklareringa de pønska på å få mæ til å gjør det? For nå har jeg som sagt ved FLERE annledninget blitt fortalt at vedtaket er: teori og oppkjøring
Sist endret av skjefern; 1 uke siden kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av skjefern Vis innlegg
Er her jeg håper på å kunne krysse nei, og aldri tenke noe mere på det igjen



Er det jeg lurer på, er det under vandelsklareringa de pønska på å få mæ til å gjør det? For nå har jeg som sagt ved FLERE annledninget blitt fortalt at vedtaket er: teori og oppkjøring
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke trenger å ha helseattest fra legen din så er det jo bare å kjøre på.
Hvis du trenger det og ikke krysser av ting du kjenner at du burde krysse av så er det fort gjort at folk ser rart på deg og ikke har tillit til deg.
Ville ringt vegvesenet og forhørt meg.
Nå husker ikke jeg helt åssen det skjemaet ser ut, men det er alltid en fordel å være ærlig er min erfaring.
Også er det flere jeg kjenner til som har kryssa av på usannheter på skjemaet og kommet seg unna med det.
Du er jo ung. Jeg skrev noe om det med å bli moden og slikt i den andre tråden din. Hvordan du ønsker å lære om handling og konsekvens er opp til deg og jeg dømmer ingen. Det er ditt liv, dine handlinger, dine ansvar og dine konsekvenser å bære
Jeg får først nevne at jeg er ikke enig i alt knyttet til urinprøver selv. Veit at hvis man mister lappen pga rus har det vært standard med pissing lenge. Hvis du mister lappen i 6 mnd eller mer skal fylkesmannen/statsforvalteren informers, så det ligger informasjon der. Om ny lege automatisk får dette veit jeg desverre ikke.

Kan det være at legen vil ha deg på urinprøver 6 mnd med førerkort og at du har misforstått den delen eller er du helt sikker på at du da må vente et halvt år til? Du kan også kontakte pasient- og brukerombudet for å få nærmere avklaring rundt dine rettigheter.

Kan jeg spørre hva slags alfa du har? Har selv hatt en chippa 159, mye morro og pen bil!
Sist endret av knert1; 1 uke siden kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
16 0
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg får først nevne at jeg er ikke enig i alt knyttet til urinprøver selv. Veit at hvis man mister lappen pga rus har det vært standard med pissing lenge. Hvis du mister lappen i 6 mnd eller mer skal fylkesmannen/statsforvalteren informers, så det ligger informasjon der. Om ny lege automatisk får dette veit jeg desverre ikke.

Kan det være at legen vil ha deg på urinprøver 6 mnd med førerkort og at du har misforstått den delen eller er du helt sikker på at du da må vente et halvt år til? Du kan også kontakte pasient- og brukerombudet for å få nærmere avklaring rundt dine rettigheter.

Kan jeg spørre hva slags alfa du har? Har selv hatt en chippa 159, mye morro og pen bil!
Vis hele sitatet...
Dessverre var det sånn at når jeg forhørte meg med legen, så sa hun at med en gang politiet spør om det, så skal ho være ærlig, og følge sine regler. (Disse sier da at jeg må dokumenter edruelighet 6+ mnd FØR jeg kan ta lappen)
Dette skjønner jeg supergodt, og derfor den forbanna vandelsklareringa er mitt siste håp på at det ikke blir noe krav på helsa.

Har en 11’ Giueletta med verdens sykeste rekke-4er, sportseksos, coilovers, og aftermarker turbo

Rakk på både godt og vondt å både montere samt oppleve alt dette på den korte tiden lappen var min. Det vonde er at trangen for lappen blir bare 100 ganger større når jeg vet hva jeg går glipp av