Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2119
Da starter bukkejakta, noen som har fått fine terreng, har egen ettersøkshund og gleder meg til jakten.. :-)
Sist endret av NeiTilUlv; 9. august 2023 kl. 02:05.
Skulle gjerne, men må desverre jakte på huleboer vis, så tror det utgår :/ kilovis med viltkjøtt er tingen

Freak må skaffe fler emojis..
Sist endret av Bønnemann1; 9. august 2023 kl. 02:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Skulle gjerne, men må desverre jakte på huleboer vis, så tror det utgår :/ kilovis med viltkjøtt er tingen

Freak må skaffe fler emojis..
Vis hele sitatet...
Kan du ikke jakte? er lov å være med selv om du ikke kan ha eget våpen.
Sitat av NeiTilUlv Vis innlegg
Kan du ikke jakte? er lov å være med selv om du ikke kan ha eget våpen.
Vis hele sitatet...
Hva er ettersøkshund?

Ellers lurer jeg på
Hvor skal du jakte i år?
Åssen ser kvota ut?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hva er ettersøkshund?
Vis hele sitatet...
En hund som er godkjent for søk etter skadet vilt. Alle jaktlag må ha tilgang på det når de jakter.
10 år siden jeg kjøpte hagle men ikke fiksa meg våpenskap enda så tørr ikke søke nytt våpen. Tenkte å jakte fugl da. Hvilket kaliber bruker du på rådyr? Jeg vurderer 6,5x55, kan jo brukes på det meste.
Bestilte meg rifle for ett år siden men siden jeg skulle ha noe sært noe fra et firma som tydeligvis ikke produserer i nærheten av nok, er den ikke kommet enda. Har bare hagle, så får holde meg til fugl ett år til. Å jakte rådyr uten hund, med hagle, er en utfordring jeg ikke er hypp på lmao.

Noen tips til å snike på/jakte rådyr uten hund? Har bare skogsterreng ikke jorder, men er noen hogstfelt.
Lokk ved hogstfelt
For bukk ja. Tenkte mer på ordinær rådyrjakt.
Sitat av NeiTilUlv Vis innlegg
Da starter bukkejakta, noen som har fått fine terreng, har egen ettersøkshund og gleder meg til jakten.. :-)
Vis hele sitatet...
Herlig

Skal for første gang på jakt nå til høsten. Registrert jeger siden 2005, men ikke kommet meg på jakt før nå. Det er småvilt jeg skal prøve meg på.

Det som er vanskelig er faktisk å komme seg ut på jakt, mange som stopper etter endt kurs/eksamen.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Å jakte rådyr uten hund, med hagle, er en utfordring jeg ikke er hypp på lmao.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri jaktet og har ikke tatt prøven heller, men er det vanskelig å jakte uten hund? Har alltid hørt det kun blir enklere å ha en med, ikke at det blir en utfordring uten.
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Jeg har aldri jaktet og har ikke tatt prøven heller, men er det vanskelig å jakte uten hund? Har alltid hørt det kun blir enklere å ha en med, ikke at det blir en utfordring uten.
Vis hele sitatet...
Spørs helt hva du skal jakte. Å jakte rådyr uten hund, vil jeg si er ganske utfordrende. Men med rifle, og bra terreng hvor man kan postere på kanten av et jorde f.eks. ved lysning og skumring, burde være rimelig bankers.

Ellers er jo støkkjakt på skogsfugl, med hagle, en vanlig jaktform å bedrive uten hund. Har selv skutt noen fugl på den måten, men det skal sies at det også kan være svært vanskelig. Med en hund vil den peke ut fuglen for deg så du faktisk vet hvor den er før den støkker. Uten hund må man være 100% påskrudd hele tiden, for plutselig flakser det opp en og da har man ett sekund på å sikte og skyte.
Da er klokka stilt til 03:15. og ventinga kan bare begynne.

Fått 7 voksene dyr i år. Så håper på uttelling!

Ladet noen 50grs GMX kuler i engangskutte sako hylser, så blir gøy å prøve noen nye kuler.
Ser ut som om kvotene rammer litt rart. Lite kvoter i områder med mye dyr og få jegere, mens det kryr av kvoter i dype skogområder pga arealkravet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av NeiTilUlv Vis innlegg
Kan du ikke jakte? er lov å være med selv om du ikke kan ha eget våpen.
Vis hele sitatet...
Ja nei, om noen trenger en elgku for å lokke hanner så bare spør om vi deler på kjøttet naturligvis

Kan gjøre rådyrku? og

En liten demo
https://youtube.com/watch?v=feC3QYOpdPI&feature=share9
Sist endret av Bønnemann1; 17. august 2023 kl. 23:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
(spøken var jævlig morsom, men kan stå for kaffekjelen og, selv om jeg er skeptisk til å reise på jakt med fremmede fra internett)