Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1084
Når har jeg krav på ny mobil? Er det når jeg leverer mobilen for for rep 3 gang på 6 uker eller når Nokia "føler" at denne mobilen ikke er no å reparere på?

Den blei våt en dag for ca 6 uker siden, skrudde den fra hverandre og blåste den tørr med trykkluft. Leverte den og fikk den tilbake etter 2 uker. På garantien.

Da var det bare tåke på kameraet og hadde standbytid på ca 3 timer. Har prøvd flere batterier, men det er mobilen som trekker strøm som en forgassermotor trekker bensin...

Leverte den dagen etter, og fikk den igjen i går. På garantien. Kameraet var byttet og fungerte fint, men levetiden var like dårlig. Fra fulladet batteri til at den slår seg av trengte den bare to mottatte meldinger og ett ubesvart anrop.

Skal levere den inn i morra tenker jeg, men kan jeg kreve ny mobil? Er det Expert som gir ut denne, eller må jeg vente på Nokia sender en?

Det er ikke no å si på kundeservicen ihvertfall. Hyggelige folk som gjør alt jeg ber om. All ære til de, men Nokia suger....
Garanti dekker vel egentlig ikke vannskader så vidt jeg vet, så du har vært heldig som har fått den på service 2 ganger.
Det ble en våt dag, og du forventer altså å få en ny telefon gratis? Det er vel å ta i litt hardt. Om den er utsatt for væskeskade har du egentlig ikke krav på noe særlig.

Og Nokia suger? Nokia er de eneste produsentene på det norske markedet som gir 2 års garanti. De andre gir 1 år. Men Nokia suger? Jaha..

Det du har krav på, etter forbrukerkjøpsloven, er å få pengene tilbake eller ny telefon når de har reparert mobilen 2 ganger for samme feil, og feilen fortsetter. Dette forutsetter selvfølgelig at den bare er blitt utsatt for normal bruk.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av arehei
Det ble en våt dag, og du forventer altså å få en ny telefon gratis? Det er vel å ta i litt hardt. Om den er utsatt for væskeskade har du egentlig ikke krav på noe særlig.

Og Nokia suger? Nokia er de eneste produsentene på det norske markedet som gir 2 års garanti. De andre gir 1 år. Men Nokia suger? Jaha..

Det du har krav på, etter forbrukerkjøpsloven, er å få mobilen reparert, eller ny telefon når de har reparert mobilen 2 ganger for samme feil, og feilen fortsetter. Dette forutsetter selvfølgelig at den bare er blitt utsatt for normal bruk.
Vis hele sitatet...
Det du har krav på etter forbrukerkjøpsloven, er å få pengene tilbake eller ny telefon, uavhengig av hvor mange ganger varen er reparert. Som du sier forutsetter dette mangel på varen, ikke at den har blitt utsatt for f.eks vann etc.

Nokia er faktisk den eneste mobilprodusent som selv har gått ut i media og sagt at de fleste telefonene deres kun er laget for å vare i ett år, men har gjennom sterkt press fra domstolene måttet endre praksis på dette.

Når det gjelder threaden har du i utgangspunktet all rett til å reklamere på produktet da reparasjonen tydeligvis ikke fungerte. Du kan kreve omlevering i henhold til Forbrukerkjøslovens §29 hvor det eksplisitt står nevnt at du kan velge reparasjon ELLER omlevering. Likevel har du selv skrudd opp mobiltelefonen, samt utsatt den for "unormal bruk". Prøv derfor å unngå å fortelle dette, og dersom de stiller seg tvilsomme spør du hvorfor de godtok det ved forrige reparasjon.
Ikke krav på en ting. Telefoner som er væskeskadet kan få skade i ettertid, og du har uansett ikke krav på noe som helst nå-

Sitat av Marken
Nokia er faktisk den eneste mobilprodusent som selv har gått ut i media og sagt at de fleste telefonene deres kun er laget for å vare i ett år, men har gjennom sterkt press fra domstolene måttet endre praksis på dette.
Vis hele sitatet...
Det er dementert. Alle Nokia telefoner solgt etter 1. april i år selges med to års fabrikkgaranti, og skal dermed vare i minst to år.

Sitat av arehei
Og Nokia suger? Nokia er de eneste produsentene på det norske markedet som gir 2 års garanti. De andre gir 1 år. Men Nokia suger? Jaha..
Vis hele sitatet...
Siemens har gitt to år i laaaange tider allerede da!

EDIT: Les om vannskader hos Nokia sitt norske hovedverksted, Anovo: http://www.anovo.no/hvorfor.php
Min nokia 6600 mistet jeg i vann, og alt kræsja. Jeg sendte den så inn til Nokia customer care. Rundt to uker etter fikk jeg en helt ny 6600 i posten. Godt mulig jeg var heldig.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Trash2000
Det er dementert. Alle Nokia telefoner solgt etter 1. april i år selges med to års fabrikkgaranti, og skal dermed vare i minst to år.
Vis hele sitatet...
Les innlegget mitt en gang til. Etter alle klager fra domstoler samt forbrukerombud har de nå endelig endret praksis på dette. Én av de få artikler som nevner dette: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2004/1102512295.54
Jeg snakka med en fyr på det som heter Mobil Fikser'n nå, (het noe annet den gangen) og de sa at hvis man ikke åpenbart kunne se at det var vannskader el. (jeg falt på mobilen min og skjermen gikk til helvette) så meldet de til nokia at det var noe feil med den delen som var ødelagt og repparerte på garantien. Så tror det ikke er så strengt egentlig
boogeyman's Avatar
Trådstarter
ok, men drit i det at den ble vannskadet. Den lå i lomma mi innenfor full regnbukse og jakke. Ble ikke utsatt for direkte vann, men fukt under klærne. Og ingen har sagt no om vann. Hverken meg, expert eller nokia. Men siden jeg nå har levert den inn 2 ganger for samme feilen, må jeg vente 3 uker til for å få en mobil som funker? Eller kar jeg krav på en ny?
fukt er jevngodt med vann. Fortsatt ikke krav på noe, og selv om du hadde hatt det ville det nok tatt minst tre uker. Tar tid ettersom at det må være 3x samme feil, og dette skal NCC selv kontrollere.
Du er heldig som har fårr reprasjon gratis ettersom du skrudde den fra hverandre og reklamasjons garantier er bare hvis det er feil fra dems side, ikke din..
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Trash2000
fukt er jevngodt med vann. Fortsatt ikke krav på noe, og selv om du hadde hatt det ville det nok tatt minst tre uker. Tar tid ettersom at det må være 3x samme feil, og dette skal NCC selv kontrollere.
Vis hele sitatet...
Som sagt skal det ikke være 3x samme feil. Dette er praksisen fra Kjøpsloven som sluttet å gjelde Forbrukerkjøp allerede i 2001. Denne gangen siterer jeg Forbrukerkjøpsloven:

"Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

En mobiltelefon utgjør sjelden/aldri en urimelig kostnad, og det er dermed fullt ut mulig å kreve omlevering.
Sitat av Marken
En mobiltelefon utgjør sjelden/aldri en urimelig kostnad, og det er dermed fullt ut mulig å kreve omlevering.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? Hvis du har en rettskilde som er enig med deg der, altså at det å omlevere alle mobiler som har feil ikke er urimelige kostnader, så vil jeg gjerne lese det.

Det er klart at praksisen i markedet er å forsøke retting fremfor omlevering. Man kan selv skjønne det blir urimelig: Forhandleren må gi dem en ny telefon. Den nåværende telefonen blir reparert, forhåpentligvis gratis for butikken, men telefonen må selges som brukt vare, altså til redusert pris. Det blir for noen hundrelapper og det må sies å være en urimelig kostnad.
Produsentene ønsker ikke å omlevere, og det er klart. Ligger noen tusenlapper i hver telefon, og det regnes som en uremlig kostnad. Da det blir utrolig mye billigere for produsentene og butikkene å reparere.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Begrunnelsen fra min tidligere foreleser i Forbrukerrett, samt tidligere forbrukerombud i Nord-Trøndelag, Theo Vildenfeld (Usikker på hvordan han staver etternavnet sitt), som hevdet at de fleste mobilselgere var store kjeder, og at antall mobiltelefoner som ble returnert til disse utgjorde en såpass liten del av deres totale regnskap at det ble å anse som en ikke-urimelig kostnad å ettergi kravene i §29. Videre er det opp til produsentene å enten produsere mobiltelefoner som fungerer som de skal, evt opp til selger å velge bort/ikke anbefale modeller som gjerne ikke fungerer riktig.
Sist endret av Marken; 28. juli 2005 kl. 23:16.
Du har krav på ny mobil så lenge det er samme feil 3 ganger. Men du kan ikke den tredje gangen bare gå til disken å kreve ny mobil der og da. Butikken må sende telefonen inn for å bekrefte at det er samme feil. Selv om symtomene er de samme så betyr det ikke at det er samme feil. Det er 5 års reklamasjon på telefoner i dag. Du har vært, som mange andre også sier, veldig heldig på at du fikk en vannskadet telefon på garantien. Ikke nok med det så åpnet du telefonen selv, noe som gjør at du kan bli totalt nektet garanti på grunn av dette og.

Sitat av Gitarfreaken
Min nokia 6600 mistet jeg i vann, og alt kræsja. Jeg sendte den så inn til Nokia customer care. Rundt to uker etter fikk jeg en helt ny 6600 i posten. Godt mulig jeg var heldig.
Vis hele sitatet...
Du var faktisk veldig heldig der ja
Ifølge forbrukerkjøpsloven har du krav på ny telefon etter 3. gangen hvis det ikke er din feil noen av gangene. Jeg gidder ikke finne frem lov og slikt, men det finner du på lovdata.no loven heter forbrukerkjøpsloven.
boogeyman's Avatar
Trådstarter
Sitat av salvatore
Ifølge forbrukerkjøpsloven har du krav på ny telefon etter 3. gangen hvis det ikke er din feil noen av gangene. Jeg gidder ikke finne frem lov og slikt, men det finner du på lovdata.no loven heter forbrukerkjøpsloven.
Vis hele sitatet...

Takker for første konkrete svaret