Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3169
Har merket at det er en del amerikahatere her på forumet og lurer på en ting. Hva med arrestasjonen av Saddam Hussein? USA har jo grunner til å bli hatet f.eks invasjonen av Irak som etter min og mange andres mening spillte på for tynne bevisgrunnlag til og bli nettopp invadert. Men hva med Saddam? Har hørt mange raddiser som sier at det var gale å arrestere han. Hva mener dere?
høh? Sikker på at du har hørt riktig? Mange mener at saken mot Saddam er ei farse, og det kan jeg være enig i på et rent juridisk grunnlag. Aldri hørt noen som har sagt at Saddam ikke burde bli arrestert.
Sadam var en diktator som var likt av mange, men hatet av enda flere i Irak. Jeg syns det var rett å arestere ham. Likegyldig om det var USAs jobb, eller noen andres.

Men jeg syns det er teit av deg å kalle folk som ikke er enig med arrestasjonen (og lignende ting) for "raddiser". Jeg misliker USA på mange punkter, men er på ingen måte noen raddis.

Sitat av hallaballa
Der ble svaret mitt slettet ja.....

sikkert en fuckings raddis som styrer det
Vis hele sitatet...
Jeg tror du burde tenke litt mer over hva du poster. Poster du dritt, så ender det i søppelkassen.
Nå er det ikke lenge til de er klare for rettsak i Irak heller. Jeg mener det var rett og arrestere Saddam Hussein, men med og gjøre det har skapet enda mer død og elendighet.
Sitat av hallaballa
Har merket at det er en del amerikahatere her på forumet...
Vis hele sitatet...
"Home of the Brave"
Jeg har reist mye, mye rundt i verden, og en ting er sikkert;
Ingen land i verden har gitt ett mer positivt intrykk enn USA.

Jeg har vært der 3 lange ganger, og vært i såvel slummen som i de beste forstedene fra Nord-Mexico til LA.
Til og med uteliggere der er rimelig happy ! Sikkert noen som motsier meg her, men jeg har faktisk snakket med flere uteliggere der.

Folk utenfor klager på klasseskille osv. men de gjør det ikke selv. Er sommeren for varm kjører myndighetene ut med isbiter og vann. Vinteren åpner for husly i offentlig regi, akkurat som i Norge.

Folk utenfor klager på helsesystemet deres (som forøvrig utenforstående ikke har noe med), og tror att man ikke får hjelp hvis man ikke har penger eller en god forsikring.
Dette er tull, alle innbyggere der får den hjelpen de trenger, jeg har sett dette med egne øyne.
Tingen er bare att de beste spesialistene tar jobber på private klinikker istedenfor offentlige sykehus. Det er rasjonellt, det hadde jeg også gjort. (Bedre lønn og bedre villkår).
Men det fører også til att de klarer å gjøre helt mirakuløse ting både innen medisin og kirurgi som de aldri hadde fått til under offentlige sykehus.
F.eks:
En gang jeg var i Houston ble en 8år gammel gutt dynket i bensin og satt fyr på av en 12år gammel nabogutt. 8åringen hadde forkullet hele kroppen, og det fantes kun en liten flik igjen av hud under den ene fotsålen. Ingen offenlige sykehus i hele verden kan hjelpe noen med en slik skade, og venter bare på att de skal dø, så han ble sendt til ett privatsykehus i Houston på myndighetenes regning. Der ble hudresten under foten hans plantet i ett eller annet molekylbasseng slik att den vokste i superfart, og to dager etterpå hadde de transplantert helt ny hud for hele kroppen hans.

Angående folks mening om att USA er ett verdenspoliti.... JA, hvilket annet land har resursene og viljen til å gjøre det ? Hvordan hadde verden sett ut hvis USA ikke hadde tatt den rollen ?
Hvordan hadde verdensfreden sett ut? Markedsøkonomien ? Vitenskapelig utvikling ?
Da hadde iallefall vi i Norge hatt det helt jævlig, det er jeg sikker på !!!
Tro meg, ingen folkeslag jeg har vært i kontakt med har vært så opptatt av menneskerettigheter som amerikanere. Skjelden har jeg truffet mer imøtekomment og hyggelig politi.

Hva folk mener om Bush som president... den var verre !
Jeg ble titt og ofte spurt om hva jeg synes om Bush sist jeg var i statene, spesiellt når jeg var i Texas. Jeg sa att jeg synes han var en redelig kar som ikke bare prater, men som også bruker handling.
Så og si alle jeg traff, til og med i hans egen hjemby, syntes att Bush burde gå av. Det var nesten ingen som likte ham. Hvordan han kunne vinne valget igjen forstår jeg ikke.
Men Bush som person kan ikke representere hverken landet i praksis, folket eller deres levesett.

"God bless USA", jeg er fullstendig enig !!!
Sist endret av nihao; 30. juli 2005 kl. 17:25.
Saddam Hussein klarte å styre Irak på den eneste måten det kan styres... med diktatur. Selv om han brukt sine metoder...
nihao: Meget bra innlegg, keep up the good work!

Jeg er selv ganske konservativ, og en "usa-venn". Dette med Saddam og Irak var riktig. Saddam var en forbryter av menneskerettighetene og måtte stoppes. Om det har ført til masse terror og slikt er en ting, men noe måtte gjøres. Og de eneste som har makt, resurser og mot til å gjøre noe slikt er USA. Irak og Saddam hadde fått flere advarsler av FN eller noe slikt pga. at han drepte så mange uskyldige, men ingen turte å gjøre noe ut av trusslene, bortsett fra USA. Det er bra vi har noen som tar på seg ansvaret som "verdenspoliti".
Og selv om noen mener Bush bare invaderte Irak for å kunne forsyne seg selv 100% med egen olje, hva så?? Er det noe galt i det? Er virkelig menneskene blitt så myke at vi ikke tillater en krig for å sikre seg resurser?! Det er kanskje ikke rett å drepe å mange mennesker, men det må da være lov å være litt egoistisk. Jeg vil si at det å gå til krig for en så viktig resurs som olje er en av de bedre grunner til å gå til krig. Det er til det beste for USA, man kan ikke tenke på alle de andre hele tida. Jeg mener ikke at man bare fordi man kan gå til krig, skal gjøre det, men det må da være lov?

Bobben: Jeg vil (som den meget usosialistiske personen jeg er) si meg delvis enig. Dagens byrokrati er kanskje greit nok, men bare siden Den Vestlige Verdens innbyggere er for godt opplyste. Den beste syreformen (mener jeg) vil være en der èn person har mye mer makt enn noen har i den Norske regjering. Noe à la USAs styremåte er mye mer effektiv enn slik det er i norge. Spesielt ettersom vi i Norge har hundre partier. Det fører til at man må ha sykt mange stemmer i valget for å kunne gjennomføre mesteparten av sin politikk. En ting som ville ha hjulpet betraktelig er å gjøre Regjeringen mindre, altså si at for eksempel bare et vist antall partier kan sitte i regjering, for eksempel (igjen) si at maks tre partier kan sitte sammen i regjering. Det ville -mener jeg- være mye mer demokratisk, for da trenger man mange stemmer for å bli hørt. Da ville små partier bli tvunget til å slå seg sammen med hverandre for å bli store nok til å komme i regjering. Slik det er nå vil (hvis man er jævli uheldig) man få en regjering med masse små dritpartier, og det vil garantert føre til regjeringskrise før eller senere, der noen av de folkevalgte blir tvunget til å stemme for et lovforslag man egentlig er veldig imot. Og det er ikke bra, for da bryter man valg-løfter, og slikt skal man ikke gjøre!^^

*bytte til forsvars-mode for å forsvare sine synspunkt mot motargumenter som garantert vil komme*
nihao: Endelig en person med likt syn på USA og amerikanere som meg selv..

Ikke kom her å si at Saddam Hussein var en bra mann/leder på noen som helst måte. "Folk glemmer fort"-talen passer bra inn her.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av salvatore
nihao: Meget bra innlegg, keep up the good work!

Jeg er selv ganske konservativ, og en "usa-venn". Dette med Saddam og Irak var riktig. Saddam var en forbryter av menneskerettighetene og måtte stoppes. Om det har ført til masse terror og slikt er en ting, men noe måtte gjøres. Og de eneste som har makt, resurser og mot til å gjøre noe slikt er USA. Irak og Saddam hadde fått flere advarsler av FN eller noe slikt pga. at han drepte så mange uskyldige, men ingen turte å gjøre noe ut av trusslene, bortsett fra USA. Det er bra vi har noen som tar på seg ansvaret som "verdenspoliti".
Og selv om noen mener Bush bare invaderte Irak for å kunne forsyne seg selv 100% med egen olje, hva så?? Er det noe galt i det? Er virkelig menneskene blitt så myke at vi ikke tillater en krig for å sikre seg resurser?! Det er kanskje ikke rett å drepe å mange mennesker, men det må da være lov å være litt egoistisk. Jeg vil si at det å gå til krig for en så viktig resurs som olje er en av de bedre grunner til å gå til krig. Det er til det beste for USA, man kan ikke tenke på alle de andre hele tida. Jeg mener ikke at man bare fordi man kan gå til krig, skal gjøre det, men det må da være lov?
Vis hele sitatet...
Herregud, jeg blir fysisk dårlig av det der pisspreiket ditt! Seriøst, eier du ikke medfølelse for andre mennesker? Det faktum at du syns det er riktig å innvadere Irak fordi USA skulle få sikre seg ressurser er det sykeste jeg har hørt på evigheter. Du får det til å høres ut som dét er helt OK, og det at de tok Saddam var bare en god liten bonus. Vel, da er du faen ikke noe bedre enn Saddam selv, for han styrte landet på den måten som passet han best, som er enklest, gjennom Frykt og Voldsbruk, noe USA selv praktiserer i stor grad.

Det å drepe hundretusenvis av mennesker fordi man vil gjøre det som er best for landet sitt (inklusivt det å leve i overdådig luksus som diktator) bør da i følge din logikk være helt greit, det må være lov å være litt egoistisk her i verden så sant det gagner felleskapet! Hvorfor er da Saddam så mye værre enn Bush?

Jesus, at det går an!
Sitat av nihao
En gang jeg var i Houston ble en 8år gammel gutt dynket i bensin og satt fyr på av en 12år gammel nabogutt. 8åringen hadde forkullet hele kroppen, og det fantes kun en liten flik igjen av hud under den ene fotsålen. Ingen offenlige sykehus i hele verden kan hjelpe noen med en slik skade, og venter bare på att de skal dø, så han ble sendt til ett privatsykehus i Houston på myndighetenes regning. Der ble hudresten under foten hans plantet i ett eller annet molekylbasseng slik att den vokste i superfart, og to dager etterpå hadde de transplantert helt ny hud for hele kroppen hans.
Vis hele sitatet...
Molekylbasseng? Du tenker ikke på vannmolekyler eller noe slikt? Såvidt jeg vet finnes det absolutt ingen kulturer som lar det vokse nesten fire kvadratmeter med hud på to dager (her snakker vi om svært effektiv cellereproduksjon, men det ble neppe særlig pent til slutt i noe tilfelle - hvis fettlaget er forbrent, skal det mye arbeid til å få laget noe som ligner på et menneske. Hvorfor tente denne andre gutten på en annen gutt er vel en mer aktuell problemstilling, men det har lite med USA å gjøre)
Angående folks mening om att USA er ett verdenspoliti.... JA, hvilket annet land har resursene og viljen til å gjøre det ? Hvordan hadde verden sett ut hvis USA ikke hadde tatt den rollen ?
Hvordan hadde verdensfreden sett ut? Markedsøkonomien ? Vitenskapelig utvikling ?
Da hadde iallefall vi i Norge hatt det helt jævlig, det er jeg sikker på !!!
Tro meg, ingen folkeslag jeg har vært i kontakt med har vært så opptatt av menneskerettigheter som amerikanere. Skjelden har jeg truffet mer imøtekomment og hyggelig politi.
Vis hele sitatet...
Hvordan hadde verden sett ut hvis USA ikke hadde bombet sivile og styrtet demokratiske valgte ledere? USA har gjort så mye rart gjennom årene at jeg neppe vet om et verdenspoliti er en fordel eller en ulempe. Sist jeg sjekket, så skapte man i alle fall ikke verdensfred ved å føre krig mot et par land. Men hey, mine punkter er like biased som noen andres, men for å stille det litt mindre på spissen: Er det i det hele tatt heldig at en nasjon skal være verdenspoliti og supermakt?

Og selv om noen mener Bush bare invaderte Irak for å kunne forsyne seg selv 100% med egen olje, hva så?? Er det noe galt i det? Er virkelig menneskene blitt så myke at vi ikke tillater en krig for å sikre seg resurser?! Det er kanskje ikke rett å drepe å mange mennesker, men det må da være lov å være litt egoistisk. Jeg vil si at det å gå til krig for en så viktig resurs som olje er en av de bedre grunner til å gå til krig. Det er til det beste for USA, man kan ikke tenke på alle de andre hele tida. Jeg mener ikke at man bare fordi man kan gå til krig, skal gjøre det, men det må da være lov?
Vis hele sitatet...
HEIL! LA OSS SENDE NORSKE SOLDATER FOR Å PLYNDRE AFRIKANERE!
Jeg tror neppe olje var motivet for Irak-invasjonen. Andre punkter inkluderer:
* En reell frykt for masseødeleggelsesvåpen basert på dårlig/dårlig tolket etteretning (vet ikke hvor mye jeg kjøper den, men den amerikanske administrasjonen var kjappe for å snu krigføringen fra at Irak var en trussel mot den vestlige verden til at den amerikanske hæren skulle spre demokrati. Selvsagt, hadde målet vært presentert som demokrati i utgangspunktet, så hadde neppe militæret fått mandat til å angripe)
* Base i midtøsten! Som springbrett for videre operasjoner og som mulighet for å sikre en posisjon i tilfelle gudene vet hva.
* Økonomiske motiver (business i krigssonen, oljedrilling, dynamikk i økonomien og en rekke andre mer eller mindre plausible teorier)
* Dirigering av oppmerksomhet for å sørge for at elefanten vinner neste periode: Kynisk, men det er et kjent faktum at krig alltid sørger for at folket er mindre villige til å skifte lederskap. Det kan også ha blitt brukt for å snu oppmerksomheten vekk fra nærliggende ting som lederskapet fryktet ville bli aktuelt fremover.

Poenget er at vi ikke vet hva som var motivet for krigen, og antagelig er det nok bare Rove og co som vet dette. En krig mot Irak har vært vurdert lenge, både fra Demokratene og Republikanerne sin side. Olje tror jeg neppe var motivet. Og ja, det er riktig så feil å invadere andre land med utgangspunkt i å stjele ressurser. Det vet regjeringen i USA: Hvis et land frigjøres, så stjeler man ikke ressursene deres samtidig.


Bobben: Jeg vil (som den meget usosialistiske personen jeg er) si meg delvis enig. Dagens byrokrati er kanskje greit nok, men bare siden Den Vestlige Verdens innbyggere er for godt opplyste. Den beste syreformen (mener jeg) vil være en der èn person har mye mer makt enn noen har i den Norske regjering. Noe à la USAs styremåte er mye mer effektiv enn slik det er i norge. Spesielt ettersom vi i Norge har hundre partier. Det fører til at man må ha sykt mange stemmer i valget for å kunne gjennomføre mesteparten av sin politikk. En ting som ville ha hjulpet betraktelig er å gjøre Regjeringen mindre, altså si at for eksempel bare et vist antall partier kan sitte i regjering, for eksempel (igjen) si at maks tre partier kan sitte sammen i regjering. Det ville -mener jeg- være mye mer demokratisk, for da trenger man mange stemmer for å bli hørt. Da ville små partier bli tvunget til å slå seg sammen med hverandre for å bli store nok til å komme i regjering. Slik det er nå vil (hvis man er jævli uheldig) man få en regjering med masse små dritpartier, og det vil garantert føre til regjeringskrise før eller senere, der noen av de folkevalgte blir tvunget til å stemme for et lovforslag man egentlig er veldig imot. Og det er ikke bra, for da bryter man valg-løfter, og slikt skal man ikke gjøre!^^
Vis hele sitatet...
Kjenner du til at vi faktisk tar hensyn til minoritetsparter og slikt her i Norge? Det at vi har "masse små drittpartier" er en god ting, fordi det betyr at man kan balansere seg i mye større grad enn med et topartisystem. Det er ikke veldig demokratisk å måtte velge mellom pest eller kolera slik tilstanden er i USA, eller hva? Hvis du tror at det ikke krever "sykt mange stemmer" for å gjennomføre noe hvis man har et topartisystem, vel - jeg tror ikke du helt har den grunnleggende forståelsen av et parlamentarisk system. Mange partier er en god ting, uansett hvordan man snur på det. Det største problemet mitt med USA er det politiske systemet hvor den politiske makten er delt mellom to parter på grunn av at hver stat må erklære en vinner.

Sitat av hallaballa
Har merket at det er en del amerikahatere her på forumet og lurer på en ting. Hva med arrestasjonen av Saddam Hussein? USA har jo grunner til å bli hatet f.eks invasjonen av Irak som etter min og mange andres mening spillte på for tynne bevisgrunnlag til og bli nettopp invadert. Men hva med Saddam? Har hørt mange raddiser som sier at det var gale å arrestere han. Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Du stiller spørsmål ingen forstår, min venn. Hvorfor skal noen, med mindre de har vært æresmedlem av nasjonalgarden i Irak, synes at det er galt å arrestere saddam?
Irak og Saddam hadde fått flere advarsler av FN eller noe slikt pga. at han drepte så mange uskyldige, men ingen turte å gjøre noe ut av trusslene, bortsett fra USA.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, Irak var det landet i verden etter Israel som brøt flest FN-konvensjoner. Likevell innvanderer de det ene landet, og pumper milliarder inn i det andre. Litt vel pussig, er det ikke?


Den Vestlige Verdens innbyggere er for godt opplyste. Den beste syreformen (mener jeg) vil være en der èn person har mye mer makt enn noen har i den Norske regjering.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at dette er heller ufint, men kan jeg stemple deg som fascist?
Sitat av IvIoyner
Molekylbasseng? Du tenker ikke på vannmolekyler eller noe slikt? Såvidt jeg vet finnes det absolutt ingen kulturer som lar det vokse nesten fire kvadratmeter med hud på to dager (her snakker vi om svært effektiv cellereproduksjon, men det ble neppe særlig pent til slutt i noe tilfelle - hvis fettlaget er forbrent, skal det mye arbeid til å få laget noe som ligner på et menneske. Hvorfor tente denne andre gutten på en annen gutt er vel en mer aktuell problemstilling, men det har lite med USA å gjøre)
Vis hele sitatet...
Jeg fulgte saken nøye mens den pågikk, jeg vet att de fikk det til.
Dock, som jeg sa, det blir gjort i privat sektor på lab som har sterk økonomisk ryggrad, og som jeg sa, det finnes ikke andre steder som kan gjøre dette.

Jeg har selv en heller merkverdig fysisk ting, jeg har ukontrollerte skjelvinger på hendene mine.
Dette har jeg hatt siden jeg ble født, og kan ha sammenheng med att min biologiske mor var ett dopvrak. Nervene mine er også mye mer robuste enn normalt, og jeg tåler visstnok betydelig mer smerte en mange andre.
Jeg har gjennomgått så og si alle tester som kan brukes for å finne ut hva det er, alt fra å scanne nervesystemet og hjernen, til blodprøver og medisinske ekspredimenter.
INGEN i Norge har den fjerneste anelse, og de fant abolutt ingenting unormalt.

I USA ble jeg 100% garantert både svar og resulterende behandlig ved ett privatsykehus, jeg avslo fordi jeg ikke hadde lang tid igjen av mitt besøk der.

Det man lærer under medisinstudier, spesiellt i Norge, er veldig, veldig begrenset...

Sitat av Pinh34d
Det stemmer, Irak var det landet i verden etter Israel som brøt flest FN-konvensjoner.
Vis hele sitatet...
Veeeel, har du glemt den som troner toppen ??? Kina er det jævligste landet når det kommer til brudd av internasjonale lover og menneskerettigheter. Sjekk det gjerne opp med HRW, AI, etc.
Når det kommer til brudd på lover under krigføring, så er det nok svin på de fleste stier, også Norge.
Men Irak var fullstendig jævlig under Saddam.
´
Sitat av nihao
Jeg fulgte saken nøye mens den pågikk, jeg vet att de fikk det til.
Dock, som jeg sa, det blir gjort i privat sektor på lab som har sterk økonomisk ryggrad, og som jeg sa, det finnes ikke andre steder som kan gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette? En mirakelløsning som gjør alt det stamceller mistenkes for å inneha må da være ganske gode nyheter, spesielt i USA hvor stamcelleforskning motarbeides.
Sitat av IvIoyner
´
Har du noen kilder på dette? En mirakelløsning som gjør alt det stamceller mistenkes for å inneha må da være ganske gode nyheter, spesielt i USA hvor stamcelleforskning motarbeides.
Vis hele sitatet...
Skal prøve å lete det opp, dette var vel i 2003 tenker jeg... Jeg skal sjekke med noe venner av meg i Houston som også fulgte saken mens jeg var der...
Saddam styrte Irak med frykt og voldsbruk.
USA styrer verden med voldsbruk.
That pretty much sums it up.
Sitat av duxo
Saddam styrte Irak med frykt og voldsbruk.
USA styrer verden med voldsbruk.
That pretty much sums it up.
Vis hele sitatet...
Det er feil ! USA sammen med Japan styrer verden med business !!
Selfølgelig har USA involvert seg i temmelig mangen væpnede konflikter, men hvorfor skulle det være negativt ? Dessuten er det "banditt-land" som blir rammet, land hvor det skjuler seg farlige momenter for verdens sikkerhet, eller hvor det produseres tonnevis med opium som dreper våre barn i tusentalls.

Den militære styrken og tilstedeværelsen av styrken som USA har i verden er som vi alle vet ganske stor. Når det er en væpnet konflikt på gang, som f.eks i Irak, så er det utrolig mange amerikanske soldater involvert. Det gjør att alle verdens øyne ser tett på USA og kritiserer alt som pr. sin egen definisjon ikke er egnede krigshandlinger.
I alle, absolutt alle omfattende militære operasjoner med hvilket somhelst land finnes det en brøkdel mennesker som utvikler sosiopatiske/psykopatiske trekk.
Forståelig nok med tanke på presset de utsettes for i krigshandlinger, men noen av dem kan flippe, og gjøre flere dumme ting som ikke sømmer seg hos siviliserte mennesker.

Folk har en tendens til å bruke disse eksemplene for å forklare eller skyldlegge hele det involverte landet, og i disse dager, spesiellt USA, da vi ikke fokuserer særlig på andre land. Så hverken landet eller den generelle befolkningen i USA bruker voldsfaktorer i den formen du nevner.

Bandittland som blandt annet Irak og Afghanistan var, brukte ikke slike midler.
De lager monstre som mishandler og torurerer alle som kommer på deres vei, og eier ikke respekt for verken menneskerettigheter eller medmenneskelig barmhjertighet.

Jeg kjenner personlig en rekke mennesker som har deltatt i krig flere plasser i verden, både Norske soldater i internasjonale operasjoner, og noen amerikanske.
Jeg kan love deg att uansett vestlig nasjon de jobber for, så er det liten forskjell i hvordan de oppfører seg i strid, og de har god rettskaffenhet.
Med unntak av "bandittlandets" torturister vel og merke...
Sist endret av nihao; 31. juli 2005 kl. 12:38.
Sitat av nihao
Bandittland som blandt annet Irak og Afghanistan var, brukte ikke slike midler.De lager monstre som mishandler og torurerer alle som kommer på deres vei, og eier ikke respekt for verken menneskerettigheter eller medmenneskelig barmhjertighet.
Vis hele sitatet...
Maken til generaliserende pisspreik har jeg ikke hørt på lenge. Du har tydeligvis ingen kunnskap om nyere verdenshistorie\politikk, og du har et skremmende hvitmalt bilde av USA. Også sier du at amerikanske\norske soldater oppfører seg eksemplarisk i krig, i motsetning til bandittene som torturerer? Hvordan i all verden klarer du å tenke så subjektivt? Det er på tide du slutter å sluke rått alt du hører fra dine amerikanske venner, du er tydeligvis hjernevasket. Og det mener jeg på det grunnlag av at du ikke tydeligvis realiteten.

Opium som dreper våre barn i tusentalls? når ble Irak en del av opiumsringen som tilføyer vesten med dop?


Det som skremmer meg er at USA ikke har lært av korea- eller vitenamkrigen.
Sitat av nihao
Bandittland som blandt annet Irak og Afghanistan var, brukte ikke slike midler.
De lager monstre som mishandler og torurerer alle som kommer på deres vei, og eier ikke respekt for verken menneskerettigheter eller medmenneskelig barmhjertighet.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det at de lager monstre ifra? Er det staten som sponser? nysgjerrig på kildene og vil ikke høre om no "sleeping brainwash-mode" behandling som jeg kan ta som vil overbevise moi.
Har ikke no faste kilder jeg heller, men jeg har veldig inntrykk av at usa har "lagd" ganske mange monstre(kannibaler og andre psyko'er) inndirekte på grunn av den Amrikanske kulturen. *Host* *host tolv år gammel gutt som fyrer opp en 8åring*.
Men selvfølgelig finnes det imøtekommende og hyggelig mennesker der, men har møtt folk fra Afghanistan og Irak som både virker minst like hyggelig(og noe smartere enn de Amerikanerne jeg har møtt). Lurer egentlig også på (hallaballa) om du har sett Farenheit 9/11?
Der for du inntrykk av hvor "mennesklig" den Amerikanske bombingen foregår og hvor mange uskylde(ikke-monstre og andre snillinger)som blir drept.


Oi Kalakov vi skrev visst samtidig er meget enig
Sist endret av ^Cherub^; 31. juli 2005 kl. 13:06.
Sitat av Kalakov
Maken til generaliserende pisspreik har jeg ikke hørt på lenge. Du har tydeligvis ingen kunnskap om nyere verdenshistorie\politikk, og du har et skremmende hvitmalt bilde av USA. Også sier du at amerikanske\norske soldater oppfører seg eksemplarisk i krig, i motsetning til bandittene som torturerer? Hvordan i all verden klarer du å tenke så subjektivt? Det er på tide du slutter å sluke rått alt du hører fra dine amerikanske venner, du er tydeligvis hjernevasket. Og det mener jeg på det grunnlag av at du ikke tydeligvis realiteten.

Opium som dreper våre barn i tusentalls? når ble Irak en del av opiumsringen som tilføyer vesten med dop?


Det som skremmer meg er at USA ikke har lært av korea- eller vitenamkrigen.
Vis hele sitatet...
I mine øyne er dere kommunistjævler de hjernevaskede.
Norske og Amerikanske soldater oppfører seg bra i krig, med unntak av sosiopatene som deltar. Selfølgelig kan det diskuteres om det virkelig GÅR ANN å oppføre seg bra i krig, men noen må gjøre drittjobben, det er det liten tvil om.

Irak var etter deres mening ett trusselbilde på verdenssikkerheten, jeg sa aldri att Irak var skyldige i Opiumsproduksjon, det var derimot sterkt Afghanistan.
Selvfølgelig er vietnamkrigen en skamplett på USAs historie, det synes så og alle amerikanere også. (personlig synes jeg att det var godt de ble kvitt noen kommunister, men den diskusjonen tror jeg vi skipper)
Men skal vi dømme dagens USA for det som skjedde for flere titalls år siden? Isåfall kan jeg grave frem dritt på hvilket som helst land i hele verden !

Du kan ikke sammeligne vietnamkrigen med dagens situasjon !

EDIT: Ok, skulle gjerne ikke generalisert "bandittlandenes" stridselementer som "torturister", men jeg prøvde å illustrere min poeng og mening når det kom til metodene de bruker på fienden sin. (Som ofte inkluderer sin egen befolkning)
Når det kommer til Vietnamkrigen, legger jeg meg flat, jeg vil ikke forsvare den...
Sist endret av nihao; 31. juli 2005 kl. 13:16.
Sitat av nihao
Jeg har selv en heller merkverdig fysisk ting, jeg har ukontrollerte skjelvinger på hendene mine.
Dette har jeg hatt siden jeg ble født, og kan ha sammenheng med att min biologiske mor var ett dopvrak.
Vis hele sitatet...
Ahh.. bitene faller på plass...
Sitat av LeeBress
Ahh.. bitene faller på plass...
Vis hele sitatet...
Gjør det ? Har du faglig kompetanse til å kunne legge til noe mer ?
Nimen Hao, du har virkelig, VIRKELIG, ikke peiling på hva du snakker om. Du prater jo bare av hat. Men jeg må si jeg er litt overasket, jeg trodde ikke det ble oppdratt slike commie-haters som deg lengre. Og du vet neppe hva kommunisme er engang.

Og hvorfor ikke sammenligne dagens situasjon med nam? Grunnen til av jeg dømmer USA for vietnam-kriger er fordi de ikke lærte av den. Nå er de jo i full gang igjen. Det er så sinnsykt paradoksalt av USA å bruke krig for å unngå krig. Da er en jo like langt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av nihao
I mine øyne er dere kommunistjævler de hjernevaskede.
Norske og Amerikanske soldater oppfører seg bra i krig, med unntak av sosiopatene som deltar. Selfølgelig kan det diskuteres om det virkelig GÅR ANN å oppføre seg bra i krig, men noen må gjøre drittjobben, det er det liten tvil om.
Vis hele sitatet...
Den dagen det hovedsakelig er soldater og ikke sivilister som rammes av krig så skal jeg være enig med deg i at sodatene oppfører seg bra. Dagens krigsmetoder gir i mine øyne ikke rom for 'god oppførsel', uansett hvordan du vender og vrir på det.
Irak var etter deres mening ett trusselbilde på verdenssikkerheten, jeg sa aldri att Irak var skyldige i Opiumsproduksjon, det var derimot sterkt Afghanistan.
Selvfølgelig er vietnamkrigen en skamplett på USAs historie, det synes så og alle amerikanere også. (personlig synes jeg att det var godt de ble kvitt noen kommunister, men den diskusjonen tror jeg vi skipper)
Men skal vi dømme dagens USA for det som skjedde for flere titalls år siden? Isåfall kan jeg grave frem dritt på hvilket som helst land i hele verden !
Vis hele sitatet...
Afghanistans opiumsproduksjon økte med 64% det første året etter Talibanregimets fall, nå er produksjonen sansynligvis enda høyere da 2004 var et veldig dårlig år mtp. vær og andre forhold som ødlegger avlingene. Afghanistan har aldri produsert så mye opium som nå!
Du kan ikke sammeligne vietnamkrigen med dagens situasjon !

EDIT: Ok, skulle gjerne ikke generalisert "bandittlandenes" stridselementer som "torturister", men jeg prøvde å illustrere min poeng og mening når det kom til metodene de bruker på fienden sin. (Som ofte inkluderer sin egen befolkning)
Når det kommer til Vietnamkrigen, legger jeg meg flat, jeg vil ikke forsvare den...
Vis hele sitatet...
Her har du et poeng, men du kan på ingen måte påstå at USA selv ikke har sine svin på skogen.
Noe på kanten og uten kildehevisning men det er jo noens mening....
http://www.student.uib.no/bof/irak.htm
Sitat av Kalakov
Nimen Hao, du har virkelig, VIRKELIG, ikke peiling på hva du snakker om. Du prater jo bare av hat. Men jeg må si jeg er litt overasket, jeg trodde ikke det ble oppdratt slike commie-haters som deg lengre. Og du vet neppe hva kommunisme er engang.

Og hvorfor ikke sammenligne dagens situasjon med nam? Grunnen til av jeg dømmer USA for vietnam-kriger er fordi de ikke lærte av den. Nå er de jo i full gang igjen. Det er så sinnsykt paradoksalt av USA å bruke krig for å unngå krig. Da er en jo like langt.
Vis hele sitatet...
Jeg er like mye imot kommier som kommier er imot kapitalisme. Om ikke mer.
Det har jeg vært siden barnehagealder, uten att jeg kan forklare det lengre.
Oppdragelsen min er det ingeting å si på, jeg ble oppdratt i en ganske velstående familie hvor begge foreldrene er sterkt venstrevridde. Selfølgelig kommer det i kontrast til mine synspunkter, men heldivis er det rom for å være forskjellige i verden.
Hat, i den formen du kjenner til har jeg ikke mot andre mennesker, uansett hvor de står.
Kommunisme som styreform anser jeg derimot som en pest i samfunnet som burde utryddes.
Jeg liker ikke å involvere meg i politiske spørsmål generellt, så jeg håper å slippe videre diskusjon på det temaet, med viten att du kjenner til mitt ståsted i saken.

Angående det å bruke krig som virkemiddel for å forhindre krig, det er strategiske spørsmål.
Krig er en kjempetrist situasjon, det synes jeg også. Men i mange tilfeller nødvendig.
Det å utgjøre striden i ett annet land enn sitt eget gir mangen kjempestore fordeler for egen rikssikkerhet, det er taktisk, det er dock mye høyere økonomiske utgifter, men mye mindre tap ev egen befolkning.

Sitat av Tias
Afghanistans opiumsproduksjon økte med 64% det første året etter Talibanregimets fall, nå er produksjonen sansynligvis enda høyere da 2004 var et veldig dårlig år mtp. vær og andre forhold som ødlegger avlingene. Afghanistan har aldri produsert så mye opium som nå!

Her har du et poeng, men du kan på ingen måte påstå at USA selv ikke har sine svin på skogen.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått at USA ikke har sine svin på stien, rent statistik skal de ha MYE svin på stien pga sin overveldende militære involvering i flere land.

Når det kommer til opiumsproduksjonen i Afghanistan så var det veldig trist å høre tallene dine.
Ett av målene USA påstod de hadde var å ødelegge denne produksjonen.
Hvis tallene dine stemmer, er det i mine øyne en alvorlig systemsvikt som trenger umiddelbar handling. Problemet for opiumsbøndene er vel helst att de ikke har andre måter å tjene penger på, grenseoverganger er som jeg ser det, like mye USA som andre involverte parters ansvar å passe på.

Holder ikke FN på med ett program for bønder i Afghanistan ?? For å få dem til å dyrke andre produkter mener jeg... Noen som vet ?
Sitat av nihao
Angående det å bruke krig som virkemiddel for å forhindre krig, det er strategiske spørsmål.
Krig er en kjempetrist situasjon, det synes jeg også. Men i mange tilfeller nødvendig.
Det å utgjøre striden i ett annet land enn sitt eget gir mangen kjempestore fordeler for egen rikssikkerhet, det er taktisk, det er dock mye høyere økonomiske utgifter, men mye mindre tap ev egen befolkning.
Vis hele sitatet...
Så du tror altså at Irak hadde muligheten til å føre en angrepskrig mot USA?


Når det kommer til opiumsproduksjonen i Afghanistan så var det veldig trist å høre tallene dine.
Ett av målene USA påstod de hadde var å ødelegge denne produksjonen.
Hvis tallene dine stemmer, er det i mine øyne en alvorlig systemsvikt som trenger umiddelbar handling. Problemet for opiumsbøndene er vel helst att de ikke har andre måter å tjene penger på, grenseoverganger er som jeg ser det, like mye USA som andre involverte parters ansvar å passe på.
Vis hele sitatet...
For å unngå å få sivilbefolkningen på nakken, opium er tross alt langt bedre fra et økonomisk synspunkt enn poteter eller hvete som krever mye mer av jordsmonnet, så har amerikanske sikkerhetsstyrker hatt et lukket øye ovenfor plantasjene.
Sitat av IvIoyner
Så du tror altså at Irak hadde muligheten til å føre en angrepskrig mot USA?
Vis hele sitatet...
Jeg tror att USAs trusselvurdering av Irak utgjorde en såpass såpass stor fare for sikkerehten att ett angrep var nødvendig. Selvfølgelig var nok ikke dette de eneste faktorene, men siden jeg ikke har inside-informasjon fra pentagon så kan jeg ikke si hva som ligger til grunn.

Bush får nok skylda, igjen ! Som jeg sa tidligere så er utrolig mange amerikanere Bush, og veldig mangen er også imot krigen i Irak.

Men jeg håper att Irak nå blir ett bra land med ett styre som er bra for folket der. Irakere generellt er gode folk som bare trenger å oppleve litt fred i livet, og muligheten til å leve fritt.
Sitat av nihao
Kommunisme som styreform anser jeg derimot som en pest i samfunnet som burde utryddes.
Jeg liker ikke å involvere meg i politiske spørsmål generellt, så jeg håper å slippe videre diskusjon på det temaet, med viten att du kjenner til mitt ståsted i saken.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne at du lager en ny topic der du foklarer hvorfor den kommunistiske ideologien er en pest i samfunnet. Gleder meg til å høre dine argumenter. Problemeter nok at du ikke har ett argument engang. Fordi du er hjernevasket til å syns at kommunisme er en fyfy-ting uten å egentlig vite hva det er.
Hmm.. Jeg må si at jeg ikke synes krig er en bra ting, men jeg er ikke imot invasjonen av Irak på noen måte. Når dere sier at dere blir fysisk kvalm av preiket mitt må jeg bare si at det kommer ant på kulturell oppdragelse. Nasjonalfølelsen i Norge sammenlignet med USA er null! Derfor er nesten hele verden bortsett fra USA imot invasjonen av Irak. Amerikanere er stolte av landet sitt, og det er en enormt god egenskap! Riktignok er ikke Amerikanere like stolt av landet sitt som i enkelte muslimske land, deriblant Irak. Jeg ser jo også at USA ikke hele tiden brukte "gode" metoder i Irak, men slik har det nok vært i alle kriger. Forskjellen i Irak er bare at det er så mange som er imot den krigen at det er like mange journalister der som soldater, og da får de med seg det meste som skjer av både brae og dumme ting.
Sitat av Kalakov
Jeg vil gjerne at du lager en ny topic der du foklarer hvorfor den kommunistiske ideologien er en pest i samfunnet. Gleder meg til å høre dine argumenter. Problemeter nok at du ikke har ett argument engang. Fordi du er hjernevasket til å syns at kommunisme er en fyfy-ting uten å egentlig vite hva det er.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke diskutere saken fordi jeg ser på kommunisme som politisk satanisme. Nesten som pedofile som lokker barn inn i bilen med løfter om godteri, for så å ta dem med til helvete.

Flere venner av mine foreldre som jeg ble oppdratt av var kommier, jeg har venner fra kina, og har hatt GANSKE mange diskusjoner om temaet.
Akkurat som med satanisme, så vil jeg ikke involvere meg i den skitne ideologien deres.
ALT historien har vist om emne er drap, tvang og hjernevasking.
Beklager, det er DERE som er hjernevasket !
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
salvatore: Og sånn skal det fortsette! Verden må få vite om de ugjerninger som våre 'allierte' utfører mot andre mennesker!

Det er helt rett at den nasjonale følelsen er mye sterkere i land som USA, men dette ser jeg i all hovedsak på som et negativt fenomen. Det å støtte ditt hjemland ukritisk bare fordi det er ditt hjemland er utrolig dumt, og jeg vil tørre å påstå at nasjonalisme er en av de mest farefulle tendenser verden noensinne har sett, best sammenlignet med konservative religiøse som støtter sin religion fordi det er den eneste rette.

Nasjonalismen var sterk i Tyskland på 20, 30 og 40-tallet, og uten nasjonalisme ville ikke de jævla sårene som vi i dag kaller 1. og 2. verdenskrig. DØD OVER NASJONALISMEN!
Sitat av nihao
Jeg vil ikke diskutere saken fordi jeg ser på kommunisme som politisk satanisme. Nesten som pedofile som lokker barn inn i bilen med løfter om godteri, for så å ta dem med til helvete.

Flere venner av mine foreldre som jeg ble oppdratt av var kommier, jeg har venner fra kina, og har hatt GANSKE mange diskusjoner om temaet.
Akkurat som med satanisme, så vil jeg ikke involvere meg i den skitne ideologien deres.
ALT historien har vist om emne er drap, tvang og hjernevasking.
Beklager, det er DERE som er hjernevasket !
Vis hele sitatet...
Hehe, kan ikke gjøre noe annet en å le. Zaijian sier nå jeg

Nasjonalisme\patriotrisme er bare en geografisk mindre versjon av rasisme. "Vårt land er best, dere andre er jøder".
Sist endret av Kalakov; 31. juli 2005 kl. 15:29.
Trådstarter
Sitat av Tias
Nasjonalismen var sterk i Tyskland på 20, 30 og 40-tallet, og uten nasjonalisme ville ikke de jævla sårene som vi i dag kaller 1. og 2. verdenskrig. DØD OVER NASJONALISMEN!
Vis hele sitatet...
Er vel litt hardt å slå slikt ned på nasjonalismen på den måten. Nasjonalismen former kultur og identitet og det er galt å bare se på noen sider ved den. Det finnes så mange andre argumenter på hvorfor 1. og 2. verdenskrig startet, men jeg gidder ikke å utdype meg for dette blir FOR offtopic.
Tias: Ja, det er de negative erfaringene verden har hatt med land som har sterk nasjonalfølelse. Men det nasjonalfølelse gjør er at man er mer stolt av landet sitt, det kan utnyttes på en gal måte, slik Hitler gjorde. Men det kan også brukes på en rett måte. Det fører for eksempel til bedre soldater, som er mer villige til å "ofre" seg for landet sitt, slik mange uheldigvis har blitt nøyd til i Irak. Og når folk kommer hjem fra krigen -uansett om det er i kiste eller i uniform- blir respekterte mennesker. Man skal ha respekt for dem som faktisk er på slagmarken og ofrer livet sitt for et bedre samfunn, uansett om "et bedre samfunn" er lavere oljepriser -som fører til større økonomisk vekst- eller og det er ett mindre ondsinnet diktatur.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
hallaballa og salvatore: Ja, dette er de negative aspektene med nasjonalisme, men det er jo også de som er mest utpreget. Jeg skal ikke nekte for at nasjonalisme øker nasjonal vekst, skaper bedre arbeidere og alt det der, men det er ikke nødvendigvis en god ting alikevel. Jeg ser ikke på et fenomen som ukritisk hyller et land og dets innbyggere som best som en god ting, det gjør jeg bare ikke.

USA og dets innbyggere ser på seg selv som verdens navle, mens alle andre hater amerikanere og landet de bor i. Sier ikke det noe som helst?

Jeg har ikke mer respekt for de som ofrer livet sitt i Irak enn jeg har respekt for Nazistene som ofret livet sitt for deres visjon av et bedre samfunn og fedrelandets vekst.
Sist endret av Tias; 31. juli 2005 kl. 15:43.
Jo, det sier at resten av verden ikke er oppdratt på samme måte som Amerikanere. Det sier derrimot ikke at alle Amerikanere er feite, selvopptatte jævler som ikke tenker på andre.
[quote=Tias]
USA og dets innbyggere ser på seg selv som verdens navle, mens alle andre hater amerikanere og landet de bor i. Sier ikke det noe som helst?/QUOTE]

kanskje du og folka i din omkrets hater amerikanere, men ikke jeg og majoriteten i min omgangskrets. Og jeg er fullblods Norsk !
Så og si alle land i verden kopierer USA på sett og vis, fra ungdom i Moskva og Beijing til Sørafrika og Alaska, HVORFOR skulle de gjøre det visst "alle andre" hater USA ???
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Uhm, vanlige mennesker kan ikke velge hva slags styresett vi har, hvilke produkter vi får inn i landet eller noe annet av nevneverdig betydning. Hvordan kan vi IKKE kopiere USA!?
Sitat av salvatore
Tias: Ja, det er de negative erfaringene verden har hatt med land som har sterk nasjonalfølelse. Men det nasjonalfølelse gjør er at man er mer stolt av landet sitt, det kan utnyttes på en gal måte, slik Hitler gjorde. Men det kan også brukes på en rett måte. Det fører for eksempel til bedre soldater, som er mer villige til å "ofre" seg for landet sitt, slik mange uheldigvis har blitt nøyd til i Irak. Og når folk kommer hjem fra krigen -uansett om det er i kiste eller i uniform- blir respekterte mennesker. Man skal ha respekt for dem som faktisk er på slagmarken og ofrer livet sitt for et bedre samfunn, uansett om "et bedre samfunn" er lavere oljepriser -som fører til større økonomisk vekst- eller og det er ett mindre ondsinnet diktatur.
Vis hele sitatet...
Nasjonale følelser har en del positive sider som du nevner, men det er også en del negative sider. Jeg synes at de negative sidene er verre enn de positive, men det er nå en smakssak. Etter 11/9 så man en oppblomstring i patriotisme, noe som er naturlig etter et angrep på landet. Ting som "freedom fries" og å erklære noen som amerikahatere bare fordi de kritiserer utenrikspolitikk eller den sittende regjeringen blir veldig mye lettere hvis det er et sterkt nasjonalt selvbilde. Jeg vil nå si at et rosenrødt bilde av sitt eget hjemland bidrar til å minske muligheten til kritikk, men heldigvis er ikke Norge så ille selv om vi har sterke nasjonalfølelser knyttet til befolkningen. Det henger nok mer sammen med at fotball er det mest kontroversielle i landet vårt også. Nasjonalisme brukes for å undertrykke logisk tenking og objektivitet. Sovjetunionen og USA har mye til felles der, men det antar jeg er vanskelig å svelge hvis man ikke ser på det objektivt...

Sitat av nihao
kanskje du og folka i din omkrets hater amerikanere, men ikke jeg og majoriteten i min omgangskrets. Og jeg er fullblods Norsk !
Så og si alle land i verden kopierer USA på sett og vis, fra ungdom i Moskva og Beijing til Sørafrika og Alaska, HVORFOR skulle de gjøre det visst "alle andre" hater USA ???
Vis hele sitatet...
Jeg hater aldeles ikke USA, men det er neppe fordi folk liker USA at amerikanske moter og produkter kan ses over hele verden: Kultureksport er et vanlig fenomen her i verden - hvis man har penger er det svært lett å få skjøvet sin egen kultur over på et annet land gjennom produkter og markedsføring. Japan med sin eksportøkonomi ser ut til å bli like ille som USA på det området i årene som kommer. Ingen kopierer USA. USA selger biter av seg selv.
Ingen bedrift lanserer ett produkt hvis det ikke er betydelig markedspotensiale.
Ta Europa til eksempel, i hvert land finnes ett utall med spisesteder.
Hamburgerkjeder er det også i flom. Men den bestselgende kjeden er McDonalds.

Eller Cola, Coca-cola har i nesten alle verdens land konkurranse fra andre aktører som lager cola produkter, fortsatt er Coca-cola den mest selgende drikken.

Det er sånn med det meste, og noe av grunnen er gjerne att Amerikanerene bruker en mye mer aggressivt reklamestrategi, og har ett betydelig mye større beløp å bruke på promotering.
Men faktum er att folk liker det !!!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nå bruker du akkurat samme taktikk som meg, nihao.

Hvem er folk? De færreste i min omgangskrets liker globaliseringen av McDonalds og Coca Cola. ^^
Sitat av Tias
Nå bruker du akkurat samme taktikk som meg, nihao.

Hvem er folk? De færreste i min omgangskrets liker globaliseringen av McDonalds og Coca Cola. ^^
Vis hele sitatet...
Men jeg antar att de kjøper produktene, selv om Norge har alternative produkter ???

---

Det er ikke å legge skjul på att jeg er av patriotisk innstilling til både Norge og USA,
gøy att menneker er forskjellige, eller hur ??
Sitat av nihao
I mine øyne er dere kommunistjævler de hjernevaskede.
(...)
Jeg er like mye imot kommier som kommier er imot kapitalisme. Om ikke mer. Det har jeg vært siden barnehagealder, uten att jeg kan forklare det lengre.
Vis hele sitatet...
Er det bare meg, eller er det noe som skurrer her?

Sitat av nihao
Jeg tror att USAs trusselvurdering av Irak utgjorde en såpass såpass stor fare for sikkerehten att ett angrep var nødvendig. Selvfølgelig var nok ikke dette de eneste faktorene, men siden jeg ikke har inside-informasjon fra pentagon så kan jeg ikke si hva som ligger til grunn.
Vis hele sitatet...
Det er flere ganger og fra flere hold nermest bevist at denne trusselvurderingen var feil, og det ble gjentatte ganger påpekt fra FN at dette mest sansynligvis var en feilvurdering, også i forkant av USA sin hastekrig mot Saddam. At Saddam ble fjernet var vel positivt, men at du forsøker å forsvare det juridiske grunnlaget for denne krigen er nesten litt latterlig. Baserer du teorien din om at krigen var legitim på en personlig vurdering om at det sansynligvis eksisterer slik "inside information" som altså skulle kunne rettferdiggjøre krigen? (Naiv og Pro-USA-biased paranoia kalles dette!)

Sitat av nihao
Flere venner av mine foreldre som jeg ble oppdratt av var kommier, jeg har venner fra kina, og har hatt GANSKE mange diskusjoner om temaet.
Akkurat som med satanisme, så vil jeg ikke involvere meg i den skitne ideologien deres.
ALT historien har vist om emne er drap, tvang og hjernevasking.
Beklager, det er DERE som er hjernevasket !
Vis hele sitatet...
Blir vel litt drøye paraleller her, eller hva? Det finnes nok ekstremister på begge sider her, og for meg fremstår du som livredd og paranoid for "kommie-spøkelset". Jeg er heller ikke noen tilhenger av kommunisme per se, men jeg har respekt for det sosiale ansvaret og fellesskapet eller hva jeg skal kalle det, som inngår i ideologien. Det går da virkelig an å diskutere og se ting an uten å straks fyre opp heksebålet...?

Sitat av nihao
(...) Eller Cola, Coca-cola har i nesten alle verdens land konkurranse fra andre aktører som lager cola produkter, fortsatt er Coca-cola den mest selgende drikken.

Det er sånn med det meste, og noe av grunnen er gjerne att Amerikanerene bruker en mye mer aggressivt reklamestrategi, og har ett betydelig mye større beløp å bruke på promotering. Men faktum er att folk liker det !!!
Vis hele sitatet...
Riktig. Jeg liker Cola, og er glad for mange andre ting jeg har fra USA. Det betyr imidlertid ikke at jeg automatisk godkjenner alt som kommer ut av USA. Mye fra statene er av det gode, men vi må få lov til å pirke på det som ikke er godt nok, for å gjøre ting bedre. I så måte er denne hvitmalingen din, som noen lenger oppe helt riktig kalte det, både meningsløs og destruktiv.

Om utenrikspolitikk
Utenrikspolitisk sett har USA gjort mye galt (og ofte i strid med det verdensbefolkningen generelt mener). Jeg snakker ikke her om Irak-krigen spesielt, men om hvordan USA ved å være egenrådig og sta har irritert på seg så mange verden rundt. Et eksempel på dette er isolasjonspolitikken deres: Det er mye som tyder på at denne ikke er den løsningen som best hjelper verden fremover, selv i tilfeller der det kan se slik ut (eks. Nord-Korea og Iran). La oss ta noen eksempler (Følgende er basert på artikkelen "How to Change Ugly Regimes" av Fareed Zakaria. Artikkelen står under seksjonen "World View" i den internasjonale utgaven av Newsweek fra 27.Juni `05):

- Libya: Tidligere sponsor av terror, og vistnok fortsatt styrt av en sprø fyr, men på vei mot å åpne økonomien og gjennomføre små politiske reformer - altså små skritt fremover. Her har USA brukt en strategi basert på "conditional engagement" (altså handel og avtaler på visse vilkår om jeg har forstått dette riktig).
- Iran: Latterlige lissom-valg og religiøse ledere som stadig strammer grepet om makten i landet. Her har USA hatt regimeskifte og isolasjon som mål og strategi.
-Cuba: Kommunismen lever videre. USA har boikottet og isolert landet fullstendig.
- Vietnam: Også fortsatt Lenninisme, men styret har visstnok lettet grepet om makten, og landet/kulturen er mye mer åpen f.eks. Cuba. Her har USA "normalisert" forholdene til et tidligere fiendtlig land.
- Ukraina, Georgia og Kirgisistan: Regimene har her fallt nermest av seg selv - i land som USA ikke har hatt en regimeskifte-politikk mot, men derimot fredlige politiske forhold til.
Og så den "store stygge ulven":
- Mao sitt Kina: Her åpnet Nixon og Kissinger for politiske forhandlinger (i stedet for en isolasjonspolitikken som f.eks. deb USA har mot Nord-Korea i dag). Som et resultat av dette er Kina i dag mer åpent og fritt enn det noen gang har vært.

For å sitere direkte fra ovenfornevnte artikkel:
I realize that it feels morally righteous and satisfying to "do something" about cruel regimes. But in doing what we so often do, we cut these countries off from the most powerfull agents of change in the modern world - commerce, contact, information.

Min lille konklusjon
USA forhaster seg alt for ofte, og "viser muskler" ved å gjennomføre sanksjoner eller gå til krig alt for fort og uten god nok planlegging eller grunn. Dette er trist, for mye av det USA gjør får konsekvenser for hele verden. Skal USA være verdens ledende stat i en demokratisk verden må de også ta følgen og ansvaret for dette, og være villige til å lytte litt mer til hva andre mener og tror.
Sist endret av Psy_Illusion; 31. juli 2005 kl. 18:35.
Veeeel, har du glemt den som troner toppen ??? Kina er det jævligste landet når det kommer til brudd av internasjonale lover og menneskerettigheter.
Vis hele sitatet...
Det endrer ikke poenget mitt... amerikanske selskaper er avhengige av billig kinesisk arbeidskraft, og det er store penger å tjene på markedet der, så de trår varsomt rundt landet.

hvor det produseres tonnevis med opium som dreper våre barn i tusentalls
Vis hele sitatet...
Hvor mange barn dør egentlig av overdose?
Dessuten, store deler av nordalliansen, USAs allierte i Afghanistan-krigen, finansierte seg jo med opium-smuggling. Taliban derimot, slo hardt ned på opiumdyrkning.
Hvem faen har sagt at bare fordi man kritiserer USAs utenrikspolitikk, eller styremåte generelt så er man en som hater statene som pesten?

Jeg har selv oppholdt meg der i et år. Betyr det at jeg oppnår "retten" til å kritisere helsevesenet deres? Det er dyrt (bla. Cuba overgår det), man får annenrangs hjelp hvis man ikke har forsikringer. Forsikringssystemet er helt på trynet, av flere grunner. Men, nok om det, tråden handlet ikke om helsevesenet, selv om du kommer og påstår at man har kritisert det.

Og hva med at du slutter å gå på personangrep? Å kalle folkene som argumenterer mot deg for kommunistjævler kommer du ikke langt med. Skulle jeg begynne å gå på personangrep med en gang noen ikke sier noe jeg liker? Ok, nihao, slutt å oppføre deg som en sta liten crackbaby.

Bare fordi sovjet kallte seg kommunistisk, så er det enda ikke slik at det har vært en eneste kommunistisk stat hittil. Ikke alle kommunister er onde menn med barter som kommer for å ta alle dine rettigheter og alt du eier heller. Ikke prøv å overbevise om at det er det kommunismen står for. Kommunismen kunne kansje ha fungert bedre hvis Amerika ikke kom og ødelagte alle forsøk påå skape en kommunistisk stat hittil. Selv demokratisk valgte ledere blir styrtet i deres regi. Verdenspolitiet som skal sikre demokrati og frihet. Frihet til å velge kun høyrepolitiske regjeringer.

Cuba. Hadde de hatt åpen handel, og USA hadde sluttet med den tåpelige boikotten, så ville landets økonomi ha blomstret. Dette vil selvfølgelig ikke USA for da viser jo Cuba at et noenlunde venstreradikalt styre kunne faktisk ha fungert.

Og at verdensfreden blir bedre ved å starte nye kriger bør selv en som deg skjønne at ikke akkurat henger på greip.

Jeg er enig i at Irakerene fortjener frihet, men det får de ikke av en USA støttet quisling-regjering og okkupasjon. Og at de tar "bandittland"? Tja, jeg vil kalle USA et banditland som trosser FN, og går til krig. Og "torturister"? Det har de jo også. Bare se på Abu Graihb, og Guantanamo.

Du ber også om faglig kompetanse innenfor psykologi. Det har du tydeligvis ikke, når du legger ut i det brede og lange om at enkelte soldater blir psykopater og sosiopater. Begge de uttrykkene er tatt ut av psykologien. Men, en med din faglige kompetanse visste jo dette? Skal jeg begynne å legge ut om at siden du misliker foreldrene dine, og de står langt til venstre innenfor politikken, så gjør du opprør mot dem ved å gå den andre retningen? Nei, jeg har ikke doktorgrad innenfor det feltet, og kan deretter heller ikke uttale meg om den saken. Akkurat som at du ikke kan si at noen blir psykopater og sosiopater av krigen. Du kan ikke vurdere dem slik, da det var vanskelig selv for en psykolog å kunne si at noen var psykopat når uttrykket fortsatt fantes. Derimot, jeg er enig i at enkelte soldater kan blir så presset at de opptrer irrasjonelt, og gjør dumme ting. Psykiske skader kan man heller ikke legge lokk på at er farlig lett å pådra seg under en krig.

Men, nå har du dratt tråden nok offtopic. Jeg vil nødig nedverdige meg til å sparke under beltestedet igjen, og jeg føler meg skitten for å ha gjort det. Derimot så føler jeg meg ikke skitten over at jeg står til venstre innenfor politikken, noe høyresiden innbitt prøver å få meg til å gjøre. "Heller død en rød" "Kommunistjævel" "Politiske satanist"


Og hallaballa: gjerne start opp en tråd om andre verdenskrig, kansje den utvikler seg bedre en denne?
Litt offtopic men
Cuba. Hadde de hatt åpen handel, og USA hadde sluttet med den tåpelige boikotten, så ville landets økonomi ha blomstret.
Vis hele sitatet...
Cuba sin økonomi har jo vokst non-stop siden 1994
Sitat av kriss
Litt offtopic men
Cuba sin økonomi har jo vokst non-stop siden 1994
Vis hele sitatet...
Meget mulig, men ikke på langt nær så mye som den kunne gjort om USA ikke hadde gjort det de kunne for å isolere landet. Om jeg ikke tar feil er det f.eks. ikke mulig å reise på ferie direkte til Cuba fra USA: man må reise via et annet land, og visstnok gjøre dette slik at man ikke blir oppdaget (Nei, jeg har ingen direkte kilder her, men gjør et søk på "USA Cuba policy" e.l., så finner interesserte sikkert mye rart). Cuba er en perle av et turiststed, så de taper nok enormt på dette.
Cuba, til Sovjetunionen solgte ett metrisk tonn sukker (siden Castro valgte heller å utvikle Cuba til å bli et ett-industriland) for $600. Etter at Sovjetunionen falt, måtte de selge den samme mengden sukker på verdensmarkedet for $200. Dette ga et jo et enormt krakk i Cubansk økonomi, og det ble bestemt at Cuba skulle bli en turistmagnet. Dette har de utviklet meget ekstensivt, og det er nå hovedkilden til Cuba sin økonomi utenom sukkerindustrien. En annen grunn til også at Cuba har vokst er at Venezuela med Chavez og den Boliviranske revolusjonen i spissen har f.eks. solgt subsidiert olje til Cuba, og hjulpet til med å utvikle oljefeltene som nylig ble funnet i Cuba's kyst. Men for å ikke dra dette alt for langt, så ja du har rett; hadde det ikke vært for Cuba sitt enormt gode helsevesen er det mange som mener at vi ville stått ovenfor en humanitær krise.
Det du nevner med at man ikke kan dra fra USA til Cuba, er ikke et større problem enn at mange velger å dra fra USA til Canada hvor de flyr til Cuba. Cuba sin økonomiske progressjon sammen med hendelsene i Latin-Amerika vil ble ekstremt intressant å følge!