Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1114
Hie..

Kjøpte en K750i telefon for noen timer siden, men kan ikke ta i bruk det nye abbonementet før om noen uker, noe som suger hardt..

Lurte da på om det var mulig eller om noen vet om det går an å låse opp denne telefonen selv, eller om den MÅ sendes inn?
http://www.unlock.no/modules.php?nam...howpage&pid=23 hadde tatt en titt på dette jeg..

da betaler du 200 for oppgradering og fjerning av opratørlås

edit: ser at unlock.no kanskje har trukket tilbake denne tjenesten..
Sist endret av BuzzR; 27. juli 2005 kl. 21:33.
Bare for å advare om å åpne operatørløsen; du kan bli nektet garanti ved eventuelle reperasjoner senere. Du har sansynligvis tatt en såkallt portering av ditt abonoment så mitt råd er å vente de 7 arbeidsdagene en portering tar.
Ring operatøren din å spør om koden, hvis de ikke vil gi den fra seg så må du true med tv2 hjelper deg e.l

poenget med en operatør lås er egnetlig ikke for å sperre for andre operatører men for å beskytte din telefon ved tyveri e.l
har de ikke sånt gratis på www.trycktill.com ? den siden har jeg nevnt i ihvertfall i poster, så søk min venn
Sitat av Cybergasm
Ring operatøren din å spør om koden, hvis de ikke vil gi den fra seg så må du true med tv2 hjelper deg e.l

poenget med en operatør lås er egnetlig ikke for å sperre for andre operatører men for å beskytte din telefon ved tyveri e.l
Vis hele sitatet...
Det du sier er helt feil. Du har rett til å få koden etter 1 år. Du har ikke peiling hva grunnen til operatørløs er egentligt. Operatøren sponser telefonene som blir sendt ut til butikkene. De gjør dette fordi at folk blir "tvunget" til da å bruke deres abonoment og ikke noen andres. Hva skal du me tv2 hjelper deg???
øøø.. ring å spør selv da mann! Telenor har fortalt til meg at sikkerhets koden er egentlig der for å sikkre telefonen din fra uvedkommende. Truer du med tv2 hjelper deg eller andre lignende ting så gir de deg koden siden de ikke kan nekte deg å få den pga. avtalen sier ingen ting om at mobilen er låst i ett år, det er kun at du må ha abb. i ett år..

Edit: Har selv fått 2 stk. sikkerhets koder fra telenor til 2 kampanje telefoner kjøpt hos narvesen hvis jeg ikke husker helt feil.
Sist endret av Cybergasm; 27. juli 2005 kl. 23:44.
Grunnen til at man låser en mobil til en operatør er enkel: man vil at kunden skal bruke abonnementet sitt i 12mnd og på den måten sørger selskapet enkelt for at man får en noenlunde stabil inntekt. Uten operatørlås hadde telefonen sannsynligvis blitt dyrere da operatørene ofte sponser telefonene mer enn 12xmndsavgift (som de uansett får tilbake pga avtaletid).

Sikkerhetskode er ikke det samme som låsekode. Man har f.eks mulighet til å skru på sim-lås på mobiltelefonen for å forhindre at enhver tulling kan sette inn sim-kortet sitt helt uten videre (forhindrer dog ikke at folk kan flashe software og på den måten unngå sperre)

Ved tyveri kan telefoner sperres EIR/CEIR ut ifra serienummer (imei), det er noe helt helt helt annet.

Forøvrig står det på sånn ca alle telefoner som selges operatørlåst at de er låst til <sett inn mobilselskap her> i 12 måneder. Hvis du ikke vil ha en låst en kan du betale litt mer så får du en ulåst tlf. Du har ikke rett til å få den utlevert før det har gått ett år
Sist endret av liasis; 27. juli 2005 kl. 23:50.
Cybergasm: øøøhhh jobber faktisk for Telenor så jeg tror hva jeg snakker om. Tanken bak operatørlås er som provisjon. Telenor sponser telefonene til butikkene. La oss si at en kontanttelefon koster 400 kr. Den er dyrere å lage men prisen er noe vi kan kalle kunstig. Med en låst telefon til Telenor så vil dem selv tjene peng på kjøp av kontantkort i fremtiden på denne kunden. Dette er ren hensikt tl å få monopol på denne kundens telefonkjøp i 1 år. Ikke si noe du ikke har peiling på.

Det med sikkerhet som du snakker om har moridin over her en klar forklaring på. Du må ikke blande disse tingene.
Sist endret av hallaballa; 27. juli 2005 kl. 23:53.
Seriøst, 2 kundebehandlere hos telenor har sagt det helt motsatte til meg... dette er ca. et halvt år siden, men regner egentlig ikke med at ting har forandret seg..

Edit: Men vil råde trådstarter til å prøve å ringe. Uansett hva som er riktig så har jeg fått 2 koder fra telenor 2-4 uker etter at telefonene ble kjøpt
Sist endret av Cybergasm; 27. juli 2005 kl. 23:56.
Tviler på at disse kundebehandlerne sa dette men jeg tror jeg vet hva jeg snakker om. Kunden i dette tilfellet har ingen rett til å klage. Det står på pakken, hvertfall hos telenor, at telefonen er låst i 1 år.

Cybergasm: Låsetid og bindingstid er to forsjellige ting. Avtalen på kjøpet av telefonen kan da selfølgelig innebære begge disse tingene. Sett deg ned å lær hva forsjellen er og som sagt; ikke fortsett å snakke om ting du absolutt ikke har peiling på. Du forvirrer andre med feilaktig informasjon.
Sist endret av hallaballa; 28. juli 2005 kl. 00:12.
Fjøslukt's Avatar
Trådstarter
Takker for svarene men jeg tror ikke jeg ringer, fordi jeg har ikke noen krav å få koden før det er godt et år.. Står veldig greit bakpå pakken av mobilen..

Dessuten er jeg ikke interresert i å lage en krangel med TeleNor som jeg synes har opptredd bra tidligere..

Må nok bare vente jeg, da..
det er ihvertfall helt klart at noen her blander sammen sikkerhetskode og operatørlås... 8)
Det stemmer det ja