Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 731
Hei. Sitter på jobb nå og irriterer meg over hvor treg denne macen er.
Har mast og spurt om å få en ny mac. Men til ingen nytte. Svar som "Jeg har ikke tid til å se på det nå", "vi må se på det en annen gang" og "du må smøre deg med tålmodighet" har vært klassiske svar i 8-10 måneder nå.

Sjekket nettopp speccs og lastet ned ett program som heter "Mactracker" for å sammenligne.

Viser seg at denne macen er fra 2004 og kjører en singel 1.8ghz prosessor samt 3.5 gb ram(lite på mac). Har også bare GeForce FX5200 skjermkort.

Når jeg jobber mye med photoshop og indesign, så er det vanlig at jeg har mange programmer kjørende samtidig og da er ikke denne maskinen god for noe.


Er det bare jeg som klager? Eller er dette for dårlig?
Jeg tviler ikke et sekund på at macen din er for gammel og dårlig til ditt bruk, men du har selvfølgelig ikke rett på noe som helst.
Du kan jo prøve å tilpasse deg litt mens du venter, hva med å ikke kjøre så mange programmer samtidig?

Hva står i kontrakten din om krav til utstyr på arbeidsplassen?
Krav er i mine øyne et sterkt misbrukt ord. Dessuten, hvis du går til sjefen til og krever en ny maskin, vil du automatisk sette han i en angrepet posisjon. Bruk heller litt velvilje og karisma, og spør om du kan få en ny fordi den begynner å bli treig. Bare ikke krev noe
Vanlig policy er vel at maskinvare byttes ut hvert andre år.

Jeg vil si at å måtte jobbe på så utdatert maskinvare er dårlige arbeidsforhold.
Sett deg på bakbeina og si du nekter å gjøre noe mer om du ikke får bedre arbeidsverktøy.
Mener ikke at jeg har krav... Men synes det bare er så frustrerende å bli forsinket i arbeidet, når man kan gjøre alt så mye mer effektivt når en har utstyr som er tilgjengelige per dags dato.
Bruker du versjoner av Adobe-programmene som matcher spesifikasjonene til Mac-en, da? Hvor jobber du, og hva jobber du med?
Sitat av Centurius Vis innlegg
Mener ikke at jeg har krav... Men synes det bare er så frustrerende å bli forsinket i arbeidet, når man kan gjøre alt så mye mer effektivt når en har utstyr som er tilgjengelige per dags dato.
Vis hele sitatet...
Da forklarer du han at det forsinker deg, og hør om han har råd til den kostnaden.
Prøv å sett opp et regnestykke over hvor mye tid som går tapt i å vente på at maskina jobber. Dette er tid du kunne ha brukt på å jobbe. Det tar neppe mange månedene før det ville ha lønnet seg å kjøpe nytt.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Vanlig policy er vel at maskinvare byttes ut hvert andre år.

Jeg vil si at å måtte jobbe på så utdatert maskinvare er dårlige arbeidsforhold.
Sett deg på bakbeina og si du nekter å gjøre noe mer om du ikke får bedre arbeidsverktøy.
Vis hele sitatet...
Tja, hos de fleste kunder jeg jobber hos byttes arbeidstasjoner hvert 3-4. år, serverparken byttes gjerne oftere dog.
Vil ikke si at 3,5 gb ram er for lite.
Om du kjører gammel/dårligere ram derimot..

Jeg jobber også med Indesign, Photoshop og Illustrator og du du får vell bare fremlegge hvordan arbeidet ditt påvirkes negativt grunnet gammel hardware!