Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 10885
Heisann!

Jeg er en gutt på 16 år som ønsker å bli DJ, altså etter en stund kunne klare å spille arrangementer.

Det jeg er ute etter, er et sted å begynne. Jeg er ikke ute etter en kjapp guide som forteller meg hvordan jeg skal bli DJ på 1-2-3. Personlig liker jeg mest House/Electro. Foreløpig er jeg bare en som skaffer musikk til fester, dvs. lager spillelister som vi kjører på diverse fester vi kommer innom.

Trenger jeg å kjøpe meg noe utstyr? Bør jeg ta noe som helst kurs?

Jeg er helt nybegynner i dette her, så mye jeg sier er vel helt ute på syre.

Uansett, takker for all hjelp!
Du kan laste ned noe program, feks VirtualDJ, å teste ut om du liker det før du kjøper utstyr. Noe kurs syntes jeg ikke du burde ta, siden da kopierer du mer eller mindre stilen dems. Du kan sjekke ut www.djtutor.com
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Heisann!

Jeg er en gutt på 16 år som ønsker å bli DJ, altså etter en stund kunne klare å spille arrangementer.

Det jeg er ute etter, er et sted å begynne. Jeg er ikke ute etter en kjapp guide som forteller meg hvordan jeg skal bli DJ på 1-2-3. Personlig liker jeg mest House/Electro. Foreløpig er jeg bare en som skaffer musikk til fester, dvs. lager spillelister som vi kjører på diverse fester vi kommer innom.

Trenger jeg å kjøpe meg noe utstyr? Bør jeg ta noe som helst kurs?

Jeg er helt nybegynner i dette her, så mye jeg sier er vel helt ute på syre.

Uansett, takker for all hjelp!
Vis hele sitatet...
Du kan vel starte smått med VirtualDJ? Med noen gode skins så funker det dritbra (med visse skins kan du gjøre andre og bedre ting), så du fatter greia litt. Jeg hadde hvertfall samme tanker som deg, men hadde ikke penger så jeg brukte virtualDj og lagde et par små mixer.
Hva er budsjettet ditt? Vil du ha DJ-set eller et program på PCen?
Sjekk ut www.mixmeister.com

Kan trygt anbefale dette programmet. Du finner det på diverse torrent sites. Har selv drevet med dette programmet i over 10 år.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Om du skal satse seriøst på det, så kjøper du 2 DJ CD-Spillere, om du har litt god råd, Pioneer. Og en DJ Mixer (Pioneer om pengene strekker til).
Eller to turntables (Platespillere), og DJ Mixer, + begynne å kjøpe inn Plater, og bygge opp en god samling.

Har selv vært DJ i 10 år, så om du trenger tips, bare spør i vei
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg er mer interessert i å spille på arrangementer og slikt, altså sette opp en spilleliste og få sangene til å gå i flyt over i hverandre, og ikke begynne å lage egne remixer. Det tror jeg at jeg tar senere.

Jeg har ikke noe fast budsjett enda, da jeg ikke har satt meg seriøst inn i dette enda. Men det gjør jeg senere. Nå vil jeg først lære det aller grunnleggende ved å være en DJ, og så gå mer seriøst inn for det, for så å spille på små arrangementer og slik.

Men hvor mye tror dere sånn omtrent et fullt DJ-set vil koste, og ikke av de dyreste merkene? Og hva er absolutt nødvendig å ha med, dersom du skal spille for en liten forsamling?

Takk igjen!
Heisann.

Først og fremst:

Har du tenkt å nå noen som helst vei som DJ, så se frem til noen års arbeid med musikk generelt.

Skal du bli kjent, og få mange spillejobber, så promoter du deg selv gjennom musikken...


Jeg har lagd musikk i underkant av 3 år, og har gjort offisielle remixer etc...

Lykke til btw! En herlig fremtid, that's 4 sure.
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg er mer interessert i å spille på arrangementer og slikt, altså sette opp en spilleliste og få sangene til å gå i flyt over i hverandre, og ikke begynne å lage egne remixer. Det tror jeg at jeg tar senere.

Jeg har ikke noe fast budsjett enda, da jeg ikke har satt meg seriøst inn i dette enda. Men det gjør jeg senere. Nå vil jeg først lære det aller grunnleggende ved å være en DJ, og så gå mer seriøst inn for det, for så å spille på små arrangementer og slik.

Men hvor mye tror dere sånn omtrent et fullt DJ-set vil koste, og ikke av de dyreste merkene? Og hva er absolutt nødvendig å ha med, dersom du skal spille for en liten forsamling?

Takk igjen!
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å starte med hardware. Så er det bare å øve og øve på beatmatching, bruk av EQ osv. Du kan få et bra starterkit hvis du kjøper brukt. Jeg anbefaler å finne dette brukt:

2 x Pioneer CDJ100
1 x Pioneer DJM100.

Disse kan du finne relativt billig på finn.no o.l for tiden.
Lykke til!
Bruk Traktor.

Det er enkelt og inneholder det meste en DJ har å leke seg med på et show
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av DvN2k Vis innlegg
Heisann.

Først og fremst:

Har du tenkt å nå noen som helst vei som DJ, så se frem til noen års arbeid med musikk generelt.

Skal du bli kjent, og få mange spillejobber, så promoter du deg selv gjennom musikken...


Jeg har lagd musikk i underkant av 3 år, og har gjort offisielle remixer etc...

Lykke til btw! En herlig fremtid, that's 4 sure.
Vis hele sitatet...
Han skulle bli DJ, ikke Producer
Hvordan kan du si det er en herlig fremtid om du bare har holdt på i 3 år med dette?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av fredeve Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den boken er faktisk utrolig bra. Har selv holdt på å 10 år, fant den boken der for 2 år siden. Utrolig mye nytt jeg lærte ett must
Anonimous's Avatar
Trådstarter
Igjen, tusen takk for svar alle sammen! Det eneste jeg trengte, var noen som kunne sette meg i riktig retning, istedenfor å begynne i gal retning. Da er det vanskelig å hente seg inn igjen Så takk for det!

Tenker jeg kjøper et DJ-set når jeg får utbetalt stipendet til høsten. Inntil da får jeg bare leke meg litt med VirtualDJ, som forresten var et supert program!
Jeg går på internasjonal skole og flere av kameratene mine har kjøpt seg DJ utstyr og spilt på store nattklubber som Armin Van Buren, Tiesto, Deadmau5, Ferry Corsten osv har spilt på. Disse folka er bare 16 - 19 år. Men kjøper du deg DJ set og praktiserer litt så blir du god etterhvert! Er sykt digg å sitte på klubb med åpen bar hele natta og god electro/house musikk! Han ene på 17 år fikk 3 100 bare for å spille i 2 timer.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Han skulle bli DJ, ikke Producer
Vis hele sitatet...
Veien til og bli en STOR DJ, er å promote deg selv med din egen MUSIKK, tror du Tiesto og dem ble kjent kun ved å spille andres musikk?

Sitat av iste2008 Vis innlegg
Hvordan kan du si det er en herlig fremtid om du bare har holdt på i 3 år med dette?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg arbeider sammen med hovedprodusenten, og plateselskap-eier Manuel Reuter, alias ( DJ Manian ). Han er musikkprodusenten i 'Cascada', han er co-producer i 'Spencer & Hill', og han har band som Tune Up!, Phalanx, Kareema etc...

Arbeider også sammen med Dennis Bohn, plateselskap-eier av Mental Madness, som var det største hands up plateselskapet ifra 2004-2007

Jeg jobber også sammen med produsenter og låtskrivere fra prosjekter som 'Azora' , 'Chasing', og 'B.S.C. Project'.

Folk som har produsert musikk aktivt i over 7 år, har jeg tatt igjen. Både produksjons-messig, og kvalitetsmessig.

Herlig?
Sitat av Same i Skauen! Vis innlegg
Jeg går på internasjonal skole og flere av kameratene mine har kjøpt seg DJ utstyr og spilt på store nattklubber som Armin Van Buren, Tiesto, Deadmau5, Ferry Corsten osv har spilt på. Disse folka er bare 16 - 19 år. Men kjøper du deg DJ set og praktiserer litt så blir du god etterhvert! Er sykt digg å sitte på klubb med åpen bar hele natta og god electro/house musikk! Han ene på 17 år fikk 3 100 bare for å spille i 2 timer.
Vis hele sitatet...
Lukkter bs av den der!

Til trådstarter, Kjenner du noen som har dj utstyr som du kunne fått prøvd deg på? Det er ofte greit å prøve seg litt frem før enn kjøper. Jeg selv spillte vell på andre sitt utstyr i 2 år før jeg kjøpte mitt eget. Dette gjorde at jeg viste hva jeg ville ha av utstyr.

Vist du bare skal spille på små jobber trenger du ikke kunne beatmixe masse andre muligheter til å switche enn å beatmixe

Skal du legge litt i det ville jeg ikke jeg kjøpt noe piss dette gjør bare at du vil ha nytt utstyr etter en stund. Etter min mening er Pinoeer cdj 800 mk2 . Mixer pioneer djm 400/600/700/800 minste kravet

Bransjestandaren nå er cdj 1000mk3, djm 800 og technis 1210mk2

cdj 800mk2 - http://www.djbutikken.no/product_inf...roducts_id=839

djm 400 - http://www.djbutikken.no/product_inf...roducts_id=841

Om noen her hører på hardhouse / hardtrance kan dere downe min siste mix her:

Roy-v - Daddy likes it hard!:
http://www.dump.no/files/dcbd82d9ec3...s_it_hard!.mp3
Sist endret av tøffel; 29. juli 2009 kl. 18:04.
Vil også anbefale deg å starte med Viritual DJ, å kjøpe deg en controller til 2000-2500kr for å ha noe å skru litt på.
Selv begynte jeg med Viritual Dj å brukte tastatur å mus til å mixe, men innså fort at man bør ha en controller å bruke istede for tastatur å mus, det er vel kansje en selvfølge også

Native Instruments har også et program som heter Tractor Dj, som også fungerer fantastisk bra!;D
(Der Tractor DJ også følger med mange typer controllere
Digga mixen din, Tøffel!
Mulig å få en tracklist på den?
Sitat av Lonnie Mack Vis innlegg
Digga mixen din, Tøffel!
Mulig å få en tracklist på den?
Vis hele sitatet...
Klart kan du få den!

Har egen tråd om settet her: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=132532 fint om du legger inn et godt ord der :P

Tracklist:

Andy Whitby & Matt Lee feat. MC Whizzkid
Rock It! (Klubfiller Remix) (introtrack)

RT Project
Take Me Away (Technikal & Caz Wood Remix)

Beatplayer & Kristine Blond
Loveshy (Andy Whitby & Klubfiller Mix)

Tom Parr
Missing You - Andy Whitby & Klubfiller Remix

Klubfiller
Defiant We Stand

Andy Whitby & Klubfiller
Universal Sound

Dougal & Gammer
Don't Stop Go (150bpm Mix)

Andy Whitby & Klubfiller
Like This!

Andy Whitby & Klubfiller
Rise Above

BK
Revolution - Andy Whitby & Klubfiller Remix

Kye Shand
9 mm

Andy Whitby & Klubfiller
Bass Pump

Matt Lee
Over 4 Me - Andy Whitby & Klubfiller remix

Andy Whitby & Matt Lee
Will 2 Ill (Klubfiller Remix)

Andy Whitby
U Ready (Bounce Mix)

Midi Distortion
GrooveTech

Kjøpt musikken på www.trackitdown.net
Sist endret av tøffel; 31. juli 2009 kl. 19:29.