Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 18895
Hei!
Er litt fortvilet nå, og lurer på hva jeg skal gjøre...
Noen av dere diskuterte priser og sånt i denne tråden, og fant ut at jeg fikk jævlig dårlig betalt.

Nettsiden jeg lagde inneholder:
  • Brukerregistering
  • Reset av glemt passord
  • Logg inn
  • Egen profil
  • Endre profilen sin
  • Kommentar på nyheter, og gjestebok i profil
  • Arkiv for gamle nyheter
  • Diverse undersider som f.eks om siden, tips til arrangement osv.
  • Adminpanel med mulighet for å Lage/endre nyheter og brukere, sende nyhetsbrev til alle registrerte,

Jeg fullførte siden etter totalt 15-16 timer arbeid, og fikk 1000 kroner for det. (Ja, det er lite)

Et par dager etter de hadde fått siden så fikk jeg meil av han at de ikke ville ha mer kontakt med meg fordi et sånt drittsystem som jeg hadde laget ville ikke de ha noe med å gjøre. Så jeg svarte de og spurte hvorfor, og så sa de at jeg ikke hadde laget noe av det de ville ha. Han sa også at det hadde vært problemer i styret og de måtte ha møte før de kune snakke med meg igjen. Jeg sa at jeg ikke skulle kontakte de før de hadde hatt møte, men jeg har ikke hørt noe fra de. Men når jeg så at de hadde kopiert alt jeg hadde laget, begynt å endre på det, og bruke det på to domener, så sende jeg en mail og spurte hvorfor de har kopiert det og endret på det når de ikke har betalt meg for fulle rettighetet til det?

Da svarte de med noe sånnt som "Greit, vi skal ikke bruke systemet ditt på *Nettsted* lengre"

Men nå ser jeg at de bruker det igjen, og jeg ser at det er mitt system på måten ting er satt opp, URL'er, og mappestrukturen på serveren. Klarte å lage meg en bruker vha en fil de hadde byttet navn på.

Snakket med noen som driver et firma som lager nettsider. De sa til meg at hvis ikke de har betalt meg for det, så har de ikke lov til å endre eller kopiere det jeg har laget fordi det er mitt åndsverk.

Så hva gjør jeg nå? Noen fjortisser sitter der ute med mitt åndsverk uten å ha betalt i nærheten av de de burde, og de vil ikke ha kontakt med meg.
Og så uheldig som jeg er så har jeg mistet mailene som jeg har vekslet med de
Men jeg har kopi av hele nettsiden på en ekstern HDD, hvis det hjelper.

Kan jeg på noen som helt måte anmelde de eller noe? Sorry for alle skriveleifer som kan ha lurt seg inn...

Her er en liste over noen ting som gjorde at jeg kjennte igjen mitt system:
  • Forsiden (Oppsett av siden, med meny/login ol.)
  • URL'er (brukte index.php?s=nyhet&o=12 osv. Alle disse er helt lik som de jeg skrev)
  • Jeg klarte å finne frem til de filene jeg ville finne på webhotellet deres. B.l.a config.php)
  • Profilsiden til hver bruker
Har du sendt dem faktura?
Du kan jo evntuellt gå til inkasso hvis de ikke betaler.
Du sier ingen ting om hva som var avtalt på forhånd. Skrev dere en kontrakt? Hadde dere avtalt fastpris eller timespris på forhånd? Siden du skriver at du har fått for lite betalt regner jeg med at dere hadde en (skriftlig?) avtale?
Når jeg lager en nettside som jeg skall ha betalt for, så laster jeg den opp på en egen server. Så får di se og betale for å få det sent på egen server.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruker å spesifisere kravspec, med kva som skal vere og ikkje. Jo fleire detaljer jo betre. I tillegg gir eg eit pristilbud eg meiner eg kan holde meg innanfor, i større eller mindre grad forpliktande.

Når produktet er ferdig går eg og kunde gjennom det i forhold til kravspec, og finner eventuelle avvik, og retter opp i dei / avtaler prisavslag for det. Når ting er retta opp i og følger kravspec betaler kunde. Betaler ikkje kunde sender eg til inkasso.

Få med kravspec. Alltid. Da har du svart på kvitt kva du skal levere og ikkje, og står veldig sterkt i en eventuell strid i etterkant.
Når du ikke har en kontrakt med dem, betyr det at du har ikke krav på penger - MEN det betyr ikke at de har lov til å bruke verket ditt heller. Med mindre om du har gitt dem tillattelse til det. De må enten betale for verket ditt eller la være å bruke det.

Du kan gi dem en sjanse til å betale deg, ellers anmelder du dem for å ha brutt åndsverksloven.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Når du ikke har en kontrakt med dem, betyr det at du har ikke krav på penger - MEN det betyr ikke at de har lov til å bruke verket ditt heller.

Du kan gi dem en sjanse til å betale deg, ellers anmelder du dem for å ha brutt åndsverksloven.
Vis hele sitatet...
Da må de også a det skriftlig som kontrakt.
Hvilken side er det de bruker?
Har du denne brevvekslingen pr mail? Og der godtar de at de skal betale deg 1000kr for det? Da har du i prinsippet ditt på det tørre, og de VIL tape i en eventuell forlikssak e.l.

Om de senere bestemmer seg for å ikke bruke det, så er det faktisk ikke ditt problem, men deres.

Inkassofirmaer er lite vits, siden de fleste ikke vil ta oppdrag fra privatpersoner (vet ikke om du har firma, men jeg gjetter på at du ikke har det?), og i tillegg koster det typisk rundt en tusenlapp i året bare for å ha selve inkassoavtalen med dem.

Forliksrådet er derimot noe helt annet, og det er det du skal satse på her.

Si fra til han at du kommer til å ta saken til forliksrådet hvis de ikke betaler pronto, og at utgiftene med dette vil det bli taperen av saken (som jeg kan garantere at blir dem, ut fra det du har fortalt) som må betale. Dette beløpet er ikke all verden, men det dreier seg om rundt 12-1300 kr eller så hvis jeg ikke husker helt feil (ett rettsgebyr for selve saken, pluss at du kan kreve et halvt rettsgebyr for å skrive forliksklagen, hvilket jeg naturligvis vil anbefale at du gjør). Det er ikke lov å ha med advokat i forliksrådet, så det trenger du ikke å bekymre deg om.

For å kunne ta saken til forliksrådet, må du først ha sendt han en skriftlig (mail holder ikke) purring/inkassovarsel, med 14 dagers betalingsfrist. Deretter kan du vel ta saken til forliksrådet når det har gått et par uker etter det igjen, hvis jeg ikke husker feil. Du trenger naturligvis også fullt navn og adresse på den personen (evt firmaet) som har gjort bestillingen hos deg, men det burde ikke være umulig å skaffe.

Jeg har hatt et par håpløse klienter før, og bare trusselen om forliksrådet pleier å myke dem opp raskt, fordi de VIL tape i en slik sak så lenge man har sitt på det tørre (dvs såfremt du har bestillingen deres, og avtalen om betalingen skriftlig - som sagt - mail holder, og du faktisk har levert det som var avtalt).

Foreslår at du starter med å skaffe korrekt adresse osv til han/dem, og deretter sender han en link til denne tråden.

Hm, ser at du skriver at du har mista mailvekslingen med dem, i såfall anbefaler jeg deg å starte med å lokke ut noen nye mail fra dem, er egentlig ikke værre.
Sist endret av atomet; 27. februar 2009 kl. 21:51.
Vet ikke hvordan det er med webdesignere, men blir ikke dette svart arbeid? Du fikk (skulle få) 1k og de fikk side. Ingen skatt?
Tusen takk for er bra svar atomet! Skal se hva jeg gjør.

Jeg har ikke firma nei, og har heller ikke noe bestilling da dette gikk for det meste (idiotisk) på msn.

Skal se om jeg får sendt han en mail om at han skal betale meg mer penger eller så går jeg til forliksrådet.
Hey, du har ikke loggen fra msn da?

I såfall er det godt mulig at det vil holde fint. Det spiller nemlig egentlig ikke noen rolle hvordan man gjør avtalen (pisset i snøen, hvisket den i øret, skrevet med blod på pergament, eller hogd den inn i fjellet - alt er like gyldig), problemet er bare at et er vanskelig å komme noen vei uten kunne bevise hva som ble avtalt, og dermed er det skriftlig som er tingen.
Tror ikke jeg har det, fordi jeg har formatert pc'en:S

Skal sjekke på den eksterne HDD'en snart

Skrev et lite utkast til mailen jeg skal sende til han.
Hva bør jeg forandre på?

Hei!
Vi avtalte pr. mail at dere ikke kunne ha kontakt med meg lenger pga noe problemer i styret, men at du skulle kontakte meg når problemene var løst. Jeg har enda ikke hørt noe fra dere.

Jeg ser at dere bruker mitt system på to domener, noe vi ikke ble enige om. Dere har også begynt å endre på systemet noe som vi heller ikke ble enige om at var greit. Dere har betalt 1000 kroner, noe som er ca 1/15 av det et proffesjonelt firma skulle tatt betalt. På grunn av det jeg har sett så vil jeg at dere skal betale meg penger for:

- Å kopiere mitt åndsverk uten tillatelse fra meg (1000,-).
- Endre på mitt åndsverk uten tillatelse fra meg (1500,-).
- For å ha betalt ekstremt lite i forhold til skikkelige priser (1000,-).

Hvis dere ikke ordner opp for dere så vil jeg kontakte forliksrådet. Jeg har snakket med en del personer om dette, og de sier at jeg har fått alt for lite betalt og at jeg burde gjøre noe med det.

Jeg kommer til å sende deg et inkassobrev der du får 14 dager på å betale. Hvis ikke jeg har fått pengene innen 14 dager etter jeg har sendt brevet, så kommer jeg til å kontakte forliksrådet.

Håper dette ordner seg uten noen store problemer.

Mvh
Aleksander ************
Vis hele sitatet...
Sist endret av fulloggal; 28. februar 2009 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde dere i det heletatt diskutert pris før du startet? For meg ser det ut som du var fornøyd med betalingen helt til du så en tråd her på forumet, og innså at du ville ha bedre betalt. Er det ikke litt galt å bli etterpåklok i en slik situasjon, og plutselig forlange mer penger, og i tillegg skylde på at kjøper betalte deg for lite? Det er tross alt du som selger en tjeneste, og kunden vet sjeldent hva denne utvikling innebærer og hva det er verdt. Du må jo være med i diskusjonen rundt pris, og ikke regne med at kunden betaler akkurat hva det er verdt.

Dra heller lærdom ut av dette. Fra nå av skriver du alltid kontrakt med hvor mange timer du tror du kommer til å bruke, og hva det (ca) vil koste. Kan også være lurt å holde tilbake kildekodene helt til betalingen er mottatt.
Vi diskuterte pris, og han sa at han skulle se hva de fikk til. Og så snakket han om at de skulle ha lan og måtte betale 25k eler noe, så de kunne ikke betale meg da. Vi skulle også ha gratis reklame på siden. Noe som vi ikke har.

Jeg har vært etterpåklok ja, men hvis vi ikke tenker på det da, og bare det faktum at de har kopiert og endre det jeg har laget. De har jo gjort noe de ikke har lov til.

Vha nettsidene deres og gule sider har jeg klart å skaffe meg fullt navn, adresse og mobilnummeret hans!
Sist endret av fulloggal; 28. februar 2009 kl. 01:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Moralen i denne tråden er klar:
-utvikle kravspesifikasjoner til produkt.
-estimer hvor lang tid du kommer til å bruke på å lage dette og orienter deg om betaling.
-krev en pris av kunde.
-lever produkt iht kravspesifikasjoner.
-om kunde sier at "det virker ikke", vis til kravspesifikasjonene og si de kan eventuelt kjøpe mer/annerledes funksjonalitet

dette er vel minstekrav av hva som må til synes nå jeg.
La det være en lekse, og ta deg skikkelig betalt neste gang. Krangling med kunder fører ikke til noe bra.

JA du er fucked men det betyr vel ikke at du kan rævkjøre DEM neste gang
Sist endret av utidetfri; 28. februar 2009 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså - du HAR fått det dere avtalte? Beklager, men da har jeg misforstått. Hvis du HAR fått det dere avtalte, så er selvsagt saken en helt annen, og det var bare dumt av deg å ikke kreve mer i utgangspunktet.

Såvidt jeg skjønner er det eneste du ikke har fått, som ble avtalt til å begynne med, gratis annonsering på sidene deres. DET kan (og bør) du selvsagt kreve, men at det ble avtalt så lite til å begynne med er dessverre din egen feil.

Å endre på programmeringen på noe slikt som dette tviler jeg egentlig på at du vil kunne kreve noe for.

Derimot: Hva mener du med at de har kopiert det? Har de begynt å bruke det på flere domener enn det som var avtalt (hvis ingenting spesifikt var avtalt om at de skulle kunne bruke det flere steder, må man nesten gå ut fra at det bare var det opprinnelige domenet det var snakk om)? I såfall kan du fint sende dem en regning for dette.
Sist endret av atomet; 1. mars 2009 kl. 14:32.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
- Å kopiere mitt åndsverk uten tillatelse fra meg (1000,-).
- Endre på mitt åndsverk uten tillatelse fra meg (1500,-).
- For å ha betalt ekstremt lite i forhold til skikkelige priser (1000,-).
Vis hele sitatet...
Du kan ikke kreve enda mer penger IGJEN. Du økte fra 450,- til tusen kroner. Forliksrådet kan ikke hjelpe deg med å melke penger urettsmessig. Det eneste du har rett til er å kreve at dem slutter å bruke/kopiere ditt materiale. Om de vil fortsette å bruke det utenom websiden du opprinnelig lagde det for, så blir det en annen sak, og mulig snakk om erstatning.

Du bør nøye deg med de tusen kronene dere ble enige om, og at de lover å ikke bruke/kopiere koden din til andre websider.
Ganske så enig med Wanna-b her, selv hatt noen jobber (ikke it-relatert) som går til fastpris, noen ganger går man i minus, men man har bundet seg til en fastpris. Et firma/person kan ikke komme i ettertid og kreve mer penger fordi de mener de fikk for dårlig betalt.

Om 1000kroner er i forhold til avtalen kan du ikke sende regning og kreve mer penger fordi du ikke er fornøyd.
Du kan heller ikke kreve penger for bruk av åndsverk, du kan komme med et krav om at de enten skal slutte å¨endre det eller forlange en sum for at de kan få rettighetene til verket.

Igjen, samme hva prisen ligger på for et verk har det ingenting å si om du har avtalt fastpris, og der vil du tape i et eventuelt forliksråd.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
I dag ringte "Anders fra AluSoft" til meg, og sa at jeg hadde lagt inn bestilling på over en million på nettsiden deres. Og at mine foreldre sikkert ikke hadde blitt så glad hvis de sendte faktura på det.
Da sa jeg at hans foreldre sikkert ikke ble så glad hvis jeg sendte faktura til de for å ha kopiert mitt åndsverk til 2 andre nettsider uten tillatelse fra meg.
Da sa han at de har lov å videreutvikle det, og jeg ikke kunne kreve mer penger.
Men det har jeg jo, siden jeg ikke har gitt han tillatelse til å kopiere eller endre på det jeg har laget til de. Bortsett fra designet.

Jeg har valgt å legge ut nettsidene her, sånn at dere vet at de holder på med litt "frekke" ting hvis jeg kan kalle det det.

Og grunnen til at jeg fant ut at de har kopiert mitt system er at jeg har klart å finne frem til configfilen på alle 3 domenene, funnet registreringssiden (for eksempel) Der mappestrukturen er helt lik på alle 3 domener, alt på de sidene er nesten likt.

Domenene er:
www.pc-siden.net
www.nettpro.net / www.alusoft.no
www.onairradio.no

Her er 3 registreringssider jeg har funnet. 2 av de er helt like, den ene er litt endret.
http://www.onairradio.no/sider/bruker/registrer.php
http://pc-siden.net/sider/bruker/registrer.php
http://nettpro.net/sider/kundeside/registrer.php

Jeg har tenkt å sendre regning til foreldrene hans, på 1000 for hver nettside han har kopiert/kopierer til.

Hva syns dere?
De har jo ikke lov å kopiere å endre på det med mindre de har fårr TILLATELSE fra meg, noe som de ikke har fått. Han sier de har lov å videreutvikle det. Har han det uten min tillatelse?
Sist endret av fulloggal; 8. mai 2009 kl. 13:14.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
...
Jeg har tenkt å sendre regning til foreldrene hans, på 1000 for hver nettside han har kopiert/kopierer til.

Hva syns dere?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor foreldre skal blandes inn i dette. For å drive virksomhet her i landet må man være myndig. Videre må man ha en registrert virksomhet for å kunne opprette norske domener (.no).

Ved å slå opp på Norid får man vite hvem som eier domenet, eller de to norske domenene i ditt tilfelle. Disse domenene er registrert på to enkelpersonsforetak med samme adresse - skulle gjette meg til far (55) og sønn (21). Det ene firmaet heter Harrybutikken, artig nok.

Har du noe uoppgjort i denne saken, må du rette kravet til virksomheten. For enkeltpersonsforetak betyr dette i praksis personen bak foretaket. Men benytt kontaktinformasjonen som du finner på Brønnøysundregisteret og bruk formell kommunikasjon (brev).

Alt dette er offentlige opplysninger og søkbart på Internet.

Skal du forsøke deg på privat inkassovirksomhet, skal du være klar over at det er et rigid regelverk med blant annet formkrav. Hvis ikke kommer du ingen vei.

Måten du agerer på og argumenterer, indikerer at du er ganske ung. Kanskje du skulle drøfte dette problemet med foreldrene dine? Er du umyndig kan du ikke trekke noen for retten uansett - herunder forliksrådet.
Har du virkelig lagt inn bestilling for 1 million på nettsiden deres, eller er dette bare noe han finner opp?
Uansett siden du ikke er myndig (som jeg forstår det) så har ikke du lov å bestille noe på internett.
Sitat av fomox Vis innlegg
Har du virkelig lagt inn bestilling for 1 million på nettsiden deres, eller er dette bare noe han finner opp?
Uansett siden du ikke er myndig (som jeg forstår det) så har ikke du lov å bestille noe på internett.
Vis hele sitatet...
Jeg registrerte en konto med informasjonen "lollo" som brukernavn, passord, navn, etternavn, firma, org.nr, tlf, og en epost fra mailinator.

Lurer på hvordan de fant ut at det var meg:S Men ja, jeg gjorde det...

OT: Hvis noen vil leke så kan de logge inn med strommenmat og passord 1
Sist endret av fulloggal; 8. mai 2009 kl. 14:02.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
...
Lurer på hvordan de fant ut at det var meg:S Men ja, jeg gjorde det...
Vis hele sitatet...
Hvem tror du ligger tynt an nå?

Du har i praksis forspilt sjansene dine til å få til en seriøs løsning på dette problemet. Du kan ikke gjøre rett med urett.
Sitat av capidog Vis innlegg
Hvem tror du ligger tynt an nå?

Du har i praksis forspilt sjansene dine til å få til en seriøs løsning på dette problemet. Du kan ikke gjøre rett med urett.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vet, men nå har han slettet kontoen min... Selv om det ikke har så mye å si.
Har vel ingen ting å si.
Fulloggal har ikke lov å bestille på internett, og han ble stoppet før ordren ble fullført.
De andre har begått lovbrudd, de må betale uansett hvis fulloggal vinner
Sitat av fomox Vis innlegg
Har vel ingen ting å si.
Fulloggal har ikke lov å bestille på internett, og han ble stoppet før ordren ble fullført.
De andre har begått lovbrudd, de må betale uansett hvis fulloggal vinner
Vis hele sitatet...
Så du mener at uansett hva jeg gjorde på siden deres så har ikke det noe å si for selve saken?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Så du mener at uansett hva jeg gjorde på siden deres så har ikke det noe å si for selve saken?
Vis hele sitatet...
Er klar over at det ikke er meg du spør direkte. Men sånn ligger det an:

Du har en disputt med disse folkene angående pris og rettigheter i forbindelse med en liten jobb du har gjort for dem.

Løsning dersom dere ikke kommer til enighet: Sivilrettslig sak. Krav til denne løsningen: Du må være myndig - eller få en verge til å representere deg

Du har opprettet en falsk bruker og lagt inn en falsk bestilling. Jeg antar at du er over den kriminelle lavalder.

Sistnevnte er en politisak, hvis de har lyst til å anmelde deg.
Ikke denne saken, men de kan vel annmelde deg for falsk informasjon når du bestilte osv. men den saken vil jeg tro politiet vil henlegge med en gang
Synes begge partene i denne saken framstår som utrolig barnslige og useriøse.

Dere avtalte en pris på 1000 kr for systemet, og de betalte dette. Dersom du har spesifisert at de kun kan bruke dette på den ene nettsiden, så har de ikke lov til å kopiere systemet ditt og bruke det andre steder.

Da ville jeg ha sendt en faktura for uautorisert bruk av dine systemer. Ja, en skikkelig faktura og ikke bare en e-post som sier "Dere må betale meg". Dersom faktura ikke blir betalt kan du ta saken til forliksrådet. Her bør du ta med så mye konkret bevis som mulig på at de bruker dine systemer utover det som var avtalt.

Hvorvidt du har laget deg bruker og lagt inn bestillinger og gjort andre barnslige handlinger er egentlig irrelevante for saken, da sakens kjerne går på at de har "stjålet" ditt system.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er ikke lov å ha med advokat i forliksrådet, så det trenger du ikke å bekymre deg om.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ikke med mindre det er nye endringer to siste årene...

man kan ha med advokat så lenge det er varslet på forhånd... Dukker motparten opp med advokat uten at dette er varslet så blir møte utsatt slik at den andre parten også har mulighet til å stille med advokat...

Litt OT men mener dette er riktig
Sikkerhetsklarert
Det morsomme her er at siden til alu soft faktisk reklamerer for at de sleger CMS, mens det de selv bruker er noe du har laget? Er det muligens ditt verk de bruker videre?
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Det morsomme her er at siden til alu soft faktisk reklamerer for at de sleger CMS, mens det de selv bruker er noe du har laget? Er det muligens ditt verk de bruker videre?
Vis hele sitatet...
Det får jeg da virkelig ikke håpe...
Hva kan jeg gjøre da? Bli rik? hehe
Hehehe - alusoft.no er jo *fantastisk*
Vi har CMS Systemer til websider og vi lager og spesielt for deg eg din bedrift prisene kan veriere til side til side vi prøver og holle prisene minimale i CMS Syteme kan du få flere nytige tin fks. masse sending av mail, intern kominikasjon med dine ansatte, Filbehandling osv.
Vis hele sitatet...
Jeg lukter tonnevis av kunder.

Jeg tror nok ikke løsningen er å kontakte foreldrene til personen .. hallo, hva er dette for noe ? Send en saklig og voksen e-post til kunden din, forklar din situasjon og hva dere var blitt enige om. Er de uenige om 'kontrakten' deres, ville jeg kontaktet nevnte forliksråd og bedt en tredjepart avgjøre. Hvis du synes det er verdt å bruke x antall tusen kroner på å redde ett 'åndsverk' på 15 timer.
Jeg brukte mer enn 15 timer på det...

Vi hadde ikke kontrakt... Uheldigvis.
Bare fordi dere ikke hadde en kontrakt betyr ikke det at de kan ta ditt system uten å spørre deg.
Det vil si du kan tilby dem en kontrakt slik at de får lov til å bruke det, eller de kan slutte å bruke det eventuelt møte til forliksrådet
Sitat:
Vi har CMS Systemer til websider og vi lager og spesielt for deg eg din bedrift prisene kan veriere til side til side vi prøver og holle prisene minimale i CMS Syteme kan du få flere nytige tin fks. masse sending av mail, intern kominikasjon med dine ansatte, Filbehandling osv.
Vis hele sitatet...
Er det bare meg eller var det full av skrivefeil?

Noen som har redigert det eller er det rett fra siden?
beklager, har du ikke bank nr. til de som betalte deg? de gjorde det vell over nettbank?
Jusformidlingen i bergen hjelper deg med dette. Få en time du, det er helt gratis.
Fulloggal,

Denne tråden begynner å gå litt i ring.

La meg kaste litt nytt lys på problemstillingen. Saken handler om to forhold, hvis vi holder de ukloke handlingene i ettertid utenfor.

1) Man er ikke enige om oppgjør for et arbeid. Det foreligger bare en muntlig avtale.

2) Man er ikke enige om bruksrettighetene til et åndsverk. Igjen foreligger bare en muntlig avtale.

Det er gjentatte ganger foreslått av debattantene å ta saken til forliksrådet. Dette er første skritt mot en sivilrettslig tvist etter tvisteloven. Før du vurderer dette, bør du sette deg godt inn i hva slags spilleregler som gjelder for dette, herunder "Lov om mekling og rettergang i sivile tvister (tvisteloven)".

Første bud er at du er myndig. Er du det, fulloggal? Du trenger ikke svare på det - men vær klar over det. Hvis ikke må verge, pluss en eventuell fullmektig (advokat) representere deg.

Selv om en muntlig avtale i utgangspunktet er like bindende som en skriftlig avtale, kan det by på enkelte utfordringer å dokumentere sin påstand. Er det eventuelle vitner som må inn i saken, tipper det fort over på et nivå hvor saken anses for komplisert for forliksrådet, og man henvises til tingretten. Forliksrådet kan typisk behandle uenighet om betaling basert på dokumentasjon.

Man må normalt bringe saken inn for forliksrådet der den anklagede bor. Sjekk ventetiden. Det hender at det går et år før saken er behandlet.

Så lenge det dokumenterte kravet ditt er på under 50.000,- og du åpenbart må regne med slossing fra motparten, bør du vurdere nøye om du ønsker å gå denne veien. Jeg anbefaler deg det ikke. Vurder eventuell fri rettshjelp, eller en time hos advokat før du bestemmer deg.

Når det gjelder forhold 2, så blir dette fort for komplisert for forliksrådet. Det er mange forhold som må belyses for å dokumentere at du eier åndsverket og at de faktisk kopierer ditt åndsverk uten din tillatelse. Igjen er vi inne på dette med muntlig avtale, og muligens påstand mot påstand. Retten må gjerne støtte seg på vitner (sakkyndige) i slike saker. Det tar fort et år før du får en sak som dette opp for tingretten også.

Men - hvis du har lyst til å gjøre slik de "store gutta" gjør i slike saker, så skal du gå direkte til tingretten (med hjelp av advokat), og be om en midlertidig forføyning mot kunden din. Da kan retten legge ned forbud mot videre bruk av ditt åndsverk i påvente av rettens behandling av tvisten. Dette med såkalt oppsettende virkning, dvs umiddelbart. Dersom det er behov for å sikre bevis i saken, kan man få rettens tillatelse til dette også (gjennomgang av PCer o.l.). Dette må i såfall gjøres av en 3. part. For å få en midlertidig forføyning må man ha en sikringsgrunn (slå det opp). Det går kort på at skaden for ditt vedkommende må være stor hvis motparten fortsetter sin ugjerning (som i at du "taper" åndsverket ditt).

Går man til et slikt skritt, så strammer man strikken ganske mye. Hvis saken din ikke holder - får du denne strikken midt i trynet selv (for å si det billedlig).

Så dette er sannsynligvis ikke en farbar vei, med mindre det står om veldig mye penger. Husk at dette er Norge. Vi lever ikke i en "see you in court" kultur, og domstolene har mer enn nok å drive på med ellers.

Du har stilt spørsmålet om du "er fucked". Jeg er nesten fristet til å si "ja", slik saken din ligger an. Primært på grunn av manglende skriftlige avtaler, som helt klart regulerer både pris og bruksvilkår. Og så har din motpart og du selv oppført dere litt umodent i ettertid, noe som ikke tar seg godt ut hvis saken kommer for retten.

Det beste du kan gjøre, etter min mening, er å skvære opp med firmaet. Få eventuelt hjelp av en jurist til å formulere et brev eller to.

Uansett - du fortjener ikke at noen stjeler ideene dine. Håper det ordner seg for deg. Og dette ble kveldens lengste innlegg i denne tråden, vet jeg.
§1 i ånderverksloven

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som
1) skrifter av alle slag,
2) muntlige foredrag,
3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill,
4) musikkverk, med eller uten tekst,
5) filmverk,
6) fotografiske verk,
7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst,
8) skulptur av alle slag,
9) bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket,
10) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket,
11) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art,
12) datamaskinprogrammer,
13) oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran.

For fotografiske bilder som ikke er åndsverk gjelder § 43a.
Vis hele sitatet...
Her står det svart på hvitt, at det han gjør, ikke er lov. Han har betalt for siden, men bruker systemene dine i flere sammenhenger. Dette er ditt arbeid!
Om du ikke får overbevist forliksrådet at han skulle betale deg, får du muligens overbevist de at han bruker ditt system uten din tillatelse, noe som også er ulovlig.
På den måten kan du vel også kreve penger av han, slik at du får det du ville ha
Men altså, jeg vil nå egentlig si at han dreit seg og er fuckt. Ja, man kan prøve alt mulig.

Men for det første har han vell gjerne jobbet svart? For det andre har han ikke noe kontrakt på det? Han sier jo selv han har mistet mailene han utvekslet med dem, noe som er grunn nok til å lure, i mine øyne.

Meg og en kamerat driver litt med dette, og vi får opptill 7k for å sette opp en joomla side med ok template.
Passer alltid på å lage kontrakt på det slik at vi har det å falle tilbake på.

Du er tydeligvis dyktig, til en viss grad, og vil få flere jobber. Husk det til neste gang bare.
Skriv kontrakt!!!
Ser ikke ut som den ungen har mye respekt over andres verk nei..hvis man ser på pc-siden, eller hva den siden het så ser man at alle nyhetene der kun er kopiert fra hw.no/itavisen.no osv..
Mange sier at han er fucked; men jeg skjønner ikke helt hvordan dere kan begrunne dette.

Greit nok at han brøyt åndsverk loven, men du kan ikke ta opp politiets rolle her du, og kreve inn penger for at de har brytt norsk lov, dette håndheves av norske Politi, la dem ta saken om du mener det er kjipt gjort.

Vær du garanter at de kommer til å anmelde ditt forhold ved forfalskede opplysninger og falsk bestilling i tilleg, mulig slikt blit henalgt, men du vet da aldri, har du uflax får du rulleblad, og da kan du vel bare begynne å lete etter en butikkjob som ansetter kriminelle egentlig.

Jeg ville heller bært denne etterpå klokheten tyngre om noe, jeg ser egentlig ikke at du har mye å hente her, en muntlig kontrakt som gikk rett vest, anser du lovbruddet mot opphavsloven som relevant bør du tenke over at du selv har lovbrutt på samme bølgelengde som dem, så dette er jo noe du kan se bort i fra egentlig.
Han kan ta penger fordi det var hans verk som var beskyttet av norsk lov.
Jeg vil annbefale deg å gå vidre med saken, fordi politiet kommer til å må bruke så mye ressursjer osv. på å finne
bevis på at du brukte falske opplysninger osv. så tror de kommer til å henlegge saken.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Men altså, jeg vil nå egentlig si at han dreit seg og er fuckt. Ja, man kan prøve alt mulig.

Men for det første har han vell gjerne jobbet svart? For det andre har han ikke noe kontrakt på det? Han sier jo selv han har mistet mailene han utvekslet med dem, noe som er grunn nok til å lure, i mine øyne.

Meg og en kamerat driver litt med dette, og vi får opptill 7k for å sette opp en joomla side med ok template.
Passer alltid på å lage kontrakt på det slik at vi har det å falle tilbake på.

Du er tydeligvis dyktig, til en viss grad, og vil få flere jobber. Husk det til neste gang bare.
Skriv kontrakt!!!
Vis hele sitatet...
Det med at jeg mistet mailene er ikke noe jeg sier. Jeg hadde de på skolepc'en, og så fucket den seg. Her er vel "Bevis" Nok?

Jeg er ikke registrert som bedrift eller frilans, men 1000,- er vel sånn sett ikke "nok" til å jobbe svart?

Det var min første jobb, og jeg tenkte ikke over kontrakt, men nå husker jeg ihvertfall det. Har lært...

Sitat av fomox Vis innlegg
Han kan ta penger fordi det var hans verk som var beskyttet av norsk lov.
Jeg vil annbefale deg å gå vidre med saken, fordi politiet kommer til å må bruke så mye ressursjer osv. på å finne
bevis på at du brukte falske opplysninger osv. så tror de kommer til å henlegge saken.
Vis hele sitatet...
Her skjønnte jeg ikke helt hva du mente. Skal jeg gå videre med at jeg "tullet" på nettsiden deres?

Sitat av blueshift Vis innlegg
Mange sier at han er fucked; men jeg skjønner ikke helt hvordan dere kan begrunne dette.

Greit nok at han brøyt åndsverk loven, men du kan ikke ta opp politiets rolle her du, og kreve inn penger for at de har brytt norsk lov, dette håndheves av norske Politi, la dem ta saken om du mener det er kjipt gjort.

Vær du garanter at de kommer til å anmelde ditt forhold ved forfalskede opplysninger og falsk bestilling i tilleg, mulig slikt blit henalgt, men du vet da aldri, har du uflax får du rulleblad, og da kan du vel bare begynne å lete etter en butikkjob som ansetter kriminelle egentlig.

Jeg ville heller bært denne etterpå klokheten tyngre om noe, jeg ser egentlig ikke at du har mye å hente her, en muntlig kontrakt som gikk rett vest, anser du lovbruddet mot opphavsloven som relevant bør du tenke over at du selv har lovbrutt på samme bølgelengde som dem, så dette er jo noe du kan se bort i fra egentlig.
Vis hele sitatet...
Dette er jo noe som alle kunne gjort da registreringen deres ikke er sikker i det heletatt. Kan jo registrere deg med et tlf-nr som er "analsex" hvis du vil det. Samme med fødselsdato/org.nr., faks og postnummer. Men je, jeg vet at jeg ikke skulle gjort det...


@capidog: Tusen takk for en sinnsykt bra post! Jeg er ikke 18, jeg er 16. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, men har tenkt til å sende en mail til forbrukerrådet. God/dårlig ide?

Tusen takk alesammen!
At du tullet på nettsiden deres har ingen ting å si
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Det med at jeg mistet mailene er ikke noe jeg sier. Jeg hadde de på skolepc'en, og så fucket den seg. Her er vel "Bevis" Nok?

Jeg er ikke registrert som bedrift eller frilans, men 1000,- er vel sånn sett ikke "nok" til å jobbe svart?

Det var min første jobb, og jeg tenkte ikke over kontrakt, men nå husker jeg ihvertfall det. Har lært...



Her skjønnte jeg ikke helt hva du mente. Skal jeg gå videre med at jeg "tullet" på nettsiden deres?



Dette er jo noe som alle kunne gjort da registreringen deres ikke er sikker i det heletatt. Kan jo registrere deg med et tlf-nr som er "analsex" hvis du vil det. Samme med fødselsdato/org.nr., faks og postnummer. Men je, jeg vet at jeg ikke skulle gjort det...


@capidog: Tusen takk for en sinnsykt bra post! Jeg er ikke 18, jeg er 16. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, men har tenkt til å sende en mail til forbrukerrådet. God/dårlig ide?

Tusen takk alesammen!
Vis hele sitatet...
At skole pc'n ble fuckt er bevis nok? Langt ifra, du har mistet det. Enkelt og greit. No more evidence.

Du har drevet LØNNET arbeid, UTEN å yte skatt. Svart arbeid.

Sitat av http://no.wikipedia.org/wiki/Svart_arbeid
.... men arbeidstaker har plikt til å sikre sine interesser ved ikke å inngå slike avtaler.
Vis hele sitatet...
Er jo akkurat det du har brent deg på her.
Vel, hvis han ikke kan få penger ut av det kan han allikevel kreve at de ikke bruker hans system hvis de ikke har betalt.