Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4676
Hei, jeg går på en kristen friskole som har kristendom som ett ekstrafag i første og andre videregående. Denne karakteren kommer på vitnemålet og problemet mitt er at jeg vil helst slippe unna dette faget.

Faget er satt opp på en måte som gjør at man kan velge å bruke kristendomskarakteren på vitnemålet istedet for ett annet femtimersfag. Derfor lurer jeg på om det er mulig å erstatte dette faget med ett annet fag, f.eks kjemi e.l. Ikke bare erstatte karakteren. Men slippe unna timene helt (vet at det er mulig å erstatte karakteren, men hva er poenget med å være i timer for ett fag du ikke skal ha noe karakter i når det blir bedre brukt til noe annet)

Har prøvd å snakke med skolen angående dette men de var ikke særlig beleilige og derfor håper jeg på at det er noen her som har enten sluppet unna noe lignende eller kan henvise til noen reglement e.l. som kan hjelpe meg.

Jeg sier det igjen, dette er ikke RLE faget i tredjeklasset som alle VG må gjennom, dette er ett spesialisert fag for kristne friskoler. Her er litt mer info om faget.

http://www.kff.no/maler/artikkel/article/3198
Sist endret av Vekst; 22. august 2011 kl. 15:04.
Det er ingen vits i å spesifisere dette kun dreier seg om ett fag, det kommer klart frem i teksten. Det blir heller mer plagsomt å lese.

Hvem har du vært i kontakt med på skolen? Om det kun er resepsjonisten, så anbefaler jeg deg å høre med rådgiver, eller gå høyere opp. Det er ingen her som kan uttale seg om skolereglementet bortsett fra skolens ansatte, og de som har kjennskap til systemet innad hos dere.
Vekst's Avatar
Trådstarter
Har tatt en tur innom rådgiveren men som sagt var han til lite hjelp. Grunnen til at jeg spør på nytt her er at jeg har spurt han om noe var mulig ved en tidligere anledning (noe som ikke har noe med saken å gjøre gidder derfor ikke spesifisere) hvor han svarte nei, selv om jeg vet at det er fullt mulig å gjennomføre (noen ett trinn over meg har gjort det). Derfor stoler jeg ikke helt på ham.
Ikke gå på en kristen skole?
Går du på en kristen skole, men vil komme deg unna kristendomstimer? Seriøst?
Du går vel ikke på kristelig gymnaisum? jeg går VGS 1 nå, og KG har akk. det samme systemet. jeg kommer til å være litt av en blasfemiker på denne skolen i undervisningen dette året

OT: Tror ikke det er mulig, men gjør det til noe fint og lær mer om religioner slik at du innser hvor mye bull** som står der
Hvorfor går du i det hele tatt på en kristen skole hvis du ikke vil ha kristne fag?
Jeg var kristen da jeg startet der, så innså jeg at jeg ikke var det likevel også likte jeg meg på skolen så jeg fortsatte. kanskje noe lignende med trådstarter.

man MÅ ikke være en kristen for å gå på en kristen skole
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Jeg var kristen da jeg startet der, så innså jeg at jeg ikke var det likevel også likte jeg meg på skolen så jeg fortsatte. kanskje noe lignende med trådstarter.

man MÅ ikke være en kristen for å gå på en kristen skole
Vis hele sitatet...
Kristne skoler skulle vært ulovlig.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Nei, man MÅ ikke være kristen for å gå på en kristen skole, men du har ingenting å klage på om du har Kristendomstimer på en kristen skole

Forøvrig enig med Xernox: Kristne skoler skulle vært ulovlig.
For å dra den enda lenger, religion burde i stor grad vært ulovlig.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Kristne skoler skulle vært ulovlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvis folk velger det av fri vilje, ser jeg ikke hvorfor man ikke skal kunne ha religiøse skoler.
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Hvorfor det? Hvis folk velger det av fri vilje, ser jeg ikke hvorfor man ikke skal kunne ha religiøse skoler.
Vis hele sitatet...
Hva med de som blir tvunget av foreldre?

Finnes det forresten ateist skoler?
Sist endret av Xernox; 22. august 2011 kl. 17:13.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hva med de som blir tvunget av foreldre?

Finnes det forresten ateist skoler?
Vis hele sitatet...
Jeg sa "hvis man velger det av fri vilje". Blir man tvunget av foreldre er det en annen sak, og det er veldig trist når sånt skjer.

Det vet jeg ikke. Alle vanlige skoler er jo fri for vektlegging på enkelte religioner, så på en måte er jo det det samme som en "ateist-skole".
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Hvorfor det? Hvis folk velger det av fri vilje, ser jeg ikke hvorfor man ikke skal kunne ha religiøse skoler.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig. Jeg stiller meg sterk imot religion og hvordan den blir frontet idagens samfund.
Men alle har rett til fri vilje og kan bestemme av egen mening. Regner med at denne skolen er privat eid noe som tilsier at de kan velge sitt eget reglemang noe du blir informert om før du deltar. Godtar du så gjør du det av din vilje og ingen andres. Hvis du ikke er enig så må du søke deg inn på en annen skole, ikke tråsse reglene du har akseptert selv før du godtok.

Hadde det vært en statligskole som du ble tildelt hadde saken vært helt annerledes.

Det beste du kan håpe på er at du kan snakke med leder og komme til en forståelse.


EDIT: så sterkt som jeg står imot kristendom så jeg på faget mere som en "historie" time, hvor jeg lærte meg og se hvor trangsynte folk egentlig er for og tro på det de blir frontet med. Hvis du må fortsette med faget, prøv og se på det med en annen vinkel, ikke som at noen tvinger deg til og tro eller følge det som blir fortalt
Sist endret av Sigurd4u; 22. august 2011 kl. 17:23.
jeg er bare glad at om 100 år ser vi like dumt på religiøse som vi i dag ser dumt på de som trodde jorden var flat
Sitat av WoggaBogga Vis innlegg
jeg er bare glad at om 100 år ser vi like dumt på religiøse som vi i dag ser dumt på de som trodde jorden var flat
Vis hele sitatet...
Religion har levd i flere 1000 år. Hvorfor skulle det knekke ned om 100?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Finnes det forresten ateist skoler?
Vis hele sitatet...
Offentlige skoler er stort sett religionsnøytrale, så sånn sett er de ganske ateistiske.
Føler du ikke det er litt idiotisk å starte på en kristen vgs om du vil slippe unna kristendomfaget?
Luring du er
Sitat av Legende Vis innlegg
Offentlige skoler er stort sett religionsnøytrale, så sånn sett er de ganske ateistiske.
Vis hele sitatet...
Det er de ikke i det hele tatt. Skolegudstjenester, 90% av RLE-faget handler om kristendommen.
Sitat av Legende Vis innlegg
Offentlige skoler er stort sett religionsnøytrale, så sånn sett er de ganske ateistiske.
Vis hele sitatet...
Vi hadde gudstjenester 2 ganger i året på barneskolen, hvor folk med f.eks. islamsk opprinnelse måtte ha med skriv fra foreldre for å bli med. Nå på ungdomsskolen har vi 1 gudstjeneste i året.

Jeg tipper de fleste offentlige skoler rundt om i Norge også har gudstjenester, så å si at norske skoler er religionsnøytrale blir feil.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Vi hadde gudstjenester 2 ganger i året på barneskolen, hvor folk med f.eks. islamsk opprinnelse måtte ha med skriv fra foreldre for å bli med. Nå på ungdomsskolen har vi 1 gudstjeneste i året.

Jeg tipper de fleste offentlige skoler rundt om i Norge også har gudstjenester, så å si at norske skoler er religionsnøytrale blir feil.
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg også, men mye har forandret seg de siste årene. På barneskolen husker jeg at vi så kristne filmer i skoletiden, sang kristne sanger før vi spiste, etc. Dette var på en helt vanlig skole i Rogaland. Nå er det ikke slik lenger, fordi Norge har blitt et mer flerkulturelt land og skolene har blitt mer religionsnøytrale. For ikke så lenge siden endret de jo også faget KRL (Kristendom, Religion og Livssyn) til RLE (Religion, Livssyn og Etikk) for å gjøre faget religionsnøytralt.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Finnes det forresten ateist skoler?
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, men skoler bør jo være sekulære og livssynsnøytrale. Og da er det vel ateismen (fravær av gudetro) som er nærmest.

Sitat av Cheeze Vis innlegg
Har tatt en tur innom rådgiveren men som sagt var han til lite hjelp. Grunnen til at jeg spør på nytt her er at jeg har spurt han om noe var mulig ved en tidligere anledning (noe som ikke har noe med saken å gjøre gidder derfor ikke spesifisere) hvor han svarte nei, selv om jeg vet at det er fullt mulig å gjennomføre (noen ett trinn over meg har gjort det). Derfor stoler jeg ikke helt på ham.
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde nevne for ham at dette ikke er så lurt, og at det kunne jo skje ting hvis kunnskapsdepartementet fikk høre om hvordan de holder på...

Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Regner med at denne skolen er privat eid noe som tilsier at de kan velge sitt eget reglemang noe du blir informert om før du deltar. Godtar du så gjør du det av din vilje og ingen andres. Hvis du ikke er enig så må du søke deg inn på en annen skole, ikke tråsse reglene du har akseptert selv før du godtok.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke usannsynlig at skolen har regler de må følge selv for å få holde på.
Vekst's Avatar
Trådstarter
Takk for svarene, og til alle som tror jeg er en idiot for å velge en kristen skole når jeg er en ateist så gjorde jeg det på akkurat samme grunnlag som mange velger kristen konfirmasjon for; venner.
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Takk for svarene, og til alle som tror jeg er en idiot for å velge en kristen skole når jeg er en ateist så gjorde jeg det på akkurat samme grunnlag som mange velger kristen konfirmasjon for; venner.
Vis hele sitatet...
Tror absolutt ikke du er noen idiot lurte bare på hvorfor du valgte kristen skole når du ikke liker kristne fag.

Selv konfirmerte jeg meg i kirken, men det var faktisk på det grunnlag av at jeg var litt kristen på den tiden. Nå har jeg derimot modnet endel siden det, og har meldt meg ut av Kirken og inn i Human-Etisk Forbund.
Sitat av nikons Vis innlegg
Det er de ikke i det hele tatt. Skolegudstjenester, 90% av RLE-faget handler om kristendommen.
Vis hele sitatet...
Skolegudstjenester er frivillig. At 90% av faget handler om kristendom er rett og slett bullshit...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Skolegudstjenester er frivillig. At 90% av faget handler om kristendom er rett og slett bullshit...
Vis hele sitatet...
Det var ikke frivillig å sitte og åpne luker om jesus i desember mnden. RLE var bullshit uansett hva det handlet om. Ja folk vil argumentere om at "vi skal lære om andre religioner osv". Vel hva med kjemi og ting vi faktisk har bruk for? Om jeg vil vite hvorfor jøder kutter huden på tissen sin så spør jeg på fritiden min.
Forresten, her vil jeg si ignorance is bliss (altså jeg hadde klart meg bedre uten å vite det med omskjæring)
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vel hva med kjemi og ting vi faktisk har bruk for? Om jeg vil vite hvorfor jøder kutter huden på tissen sin så spør jeg på fritiden min.
Forresten, her vil jeg si ignorance is bliss (altså jeg hadde klart meg bedre uten å vite det med omskjæring)
Vis hele sitatet...
Hva med folk som skal studere religion etter videregående? De har god bruk for å ha hatt religionsfaget på ungdomsskolen og videregående. Dessuten er religionsfaget et veldig nyttig fag, da man lærer om hvorfor mange av verdens store konflikter og kriger startet. Religion har i alle år vært et stort opphav til konflikter. Så ikke kom her og si at man ikke har bruk for faget! Alt dreier seg ikke bare om deg, vet du. Det finnes andre mennesker som har andre interesser enn bare realfag.
RLE-faget er like kristenfokusert som det var da det het KRL; den eneste forskjellen er navnet.
jeg er bare så sinsykt glad for at jeg slipper grusome kristendommen på vanlig VGS! relegion kan kysse meg der solen aldri skinner
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Kristne skoler skulle vært ulovlig.
Vis hele sitatet...
Og du er en idiot. Kan du begrunne dette patetiske utsagnet fra din side?
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Jeg sa "hvis man velger det av fri vilje". Blir man tvunget av foreldre er det en annen sak, og det er veldig trist når sånt skjer.

Det vet jeg ikke. Alle vanlige skoler er jo fri for vektlegging på enkelte religioner, så på en måte er jo det det samme som en "ateist-skole".
Vis hele sitatet...
hoho, hvem skal de tilbe da? jesusp kanskje

Men ontopic, ateisme er ikke noe du kan tro på. Det er en sykdom...
Sitat av sam500 Vis innlegg
Men ontopic, ateisme er ikke noe du kan tro på. Det er en sykdom...
Vis hele sitatet...
Hvordan da om jeg tør spørre?
Sitat av sam500 Vis innlegg
Men ontopic, ateisme er ikke noe du kan tro på. Det er en sykdom...
Vis hele sitatet...
Ateisme er ikke noe du kan tro på nei. Ateisme sier bare noe om man tror på Gud eller ikke. Hvis du påstår at man er syk hvis man ikke tror på Gud, er du et ufyselig menneske.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det var ikke frivillig å sitte og åpne luker om jesus i desember mnden. RLE var bullshit uansett hva det handlet om. Ja folk vil argumentere om at "vi skal lære om andre religioner osv". Vel hva med kjemi og ting vi faktisk har bruk for? Om jeg vil vite hvorfor jøder kutter huden på tissen sin så spør jeg på fritiden min.
Forresten, her vil jeg si ignorance is bliss (altså jeg hadde klart meg bedre uten å vite det med omskjæring)
Vis hele sitatet...
Nå aner jeg ikke hva du mener med "å sitte og åpne luker om jesus", men var det en skolegudstjeneste? Slik det er på skolen jeg arbeider på må alle ta et aktivt valg om de vil væe med på skolegudstjenesten til jul. Svært udramatisk. RLE er etter min mening et av de viktigste fagene vi har. Det bude være åpenbart for de fleste etter 22. juli. Innsikt i hvordan ulike mennesker tenker og føler er svært relevant for alle som bor her i landet. For ikke å snakke om etikkdelen av faget.

Mulig du har vært borti en udugelig lærer som har brukt faget som sin personlige misjonsmark, men det er heldigvis ikke slik over alt.
Sitat av losjien Vis innlegg
jeg er bare så sinsykt glad for at jeg slipper grusome kristendommen på vanlig VGS! relegion kan kysse meg der solen aldri skinner
Vis hele sitatet...
Newsflash; du har RLE på videregående også
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hva med de som blir tvunget av foreldre?

Finnes det forresten ateist skoler?
Vis hele sitatet...
Alle offentlige skoler.

Sitat av nikons Vis innlegg
Det er de ikke i det hele tatt. Skolegudstjenester, 90% av RLE-faget handler om kristendommen.
Vis hele sitatet...
RLE-faget inneholder LANGT i fra 90% om kristendom. Det meste vi hadde om var filosofer o.l. ting. Så skulle vi ha en forståelse og se sammenhenger og ulikheter mellom forskjellige religioner (Noe jeg synes er kjempeflott, for da ser man faktisk hva de forskjellige religionen har tatt fra hverandre/hva de gjør for å "tiltrekke" andre o.s.v.).

Læreren min var forresten Ateist, men han var kjempeflink lærer og var veldig objektiv når han pratet om de forskjellige religionen. Lærte ekstremt mye av han om Islam og Jødedom. (Ettersom det ikke er stort mer man kan lære om kristendom her i landet).

Så 90% din kan du justere ned til at det er fordelt ganske så jevnt. Husk også at kristendommen er delt i katolikker/ortodoks og protestanter. Veldig mange av filosofene var også kristene / andre religioner, så selvfølgelig trekkes da faglig stoff om kristendommen og dens tanker inn.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Nå aner jeg ikke hva du mener med "å sitte og åpne luker om jesus", men var det en skolegudstjeneste? Slik det er på skolen jeg arbeider på må alle ta et aktivt valg om de vil væe med på skolegudstjenesten til jul. Svært udramatisk. RLE er etter min mening et av de viktigste fagene vi har. Det bude være åpenbart for de fleste etter 22. juli. Innsikt i hvordan ulike mennesker tenker og føler er svært relevant for alle som bor her i landet. For ikke å snakke om etikkdelen av faget.

Mulig du har vært borti en udugelig lærer som har brukt faget som sin personlige misjonsmark, men det er heldigvis ikke slik over alt.
Vis hele sitatet...
Nei jeg mente at vi hadde julekalender og masse info om jesus og disipler osv hver dag i hele desember. I hele barneskolen.
Sitat av Tihi Vis innlegg
Newsflash; du har RLE på videregående også
Vis hele sitatet...
Vi hadde ikke RLE på elektro.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Alle offentlige skoler.
Vis hele sitatet...
Nei disse er nøytrale.
Sist endret av Xernox; 24. august 2011 kl. 20:21.
Sitat av nikons Vis innlegg
Det er de ikke i det hele tatt. Skolegudstjenester, 90% av RLE-faget handler om kristendommen.
Vis hele sitatet...
RLE-faget inneholder LANGT i fra 90% om kristendom. Det meste vi hadde om var filosofer o.l. ting. Så skulle vi ha en forståelse og se sammenhenger og ulikheter mellom forskjellige religioner (Noe jeg synes er kjempeflott, for da ser man faktisk hva de forskjellige religionen har tatt fra hverandre/hva de gjør for å "tiltrekke" andre o.s.v.).

Læreren min var forresten Ateist, men han var kjempeflink lærer og var veldig objektiv når han pratet om de forskjellige religionen. Lærte ekstremt mye av han om Islam og Jødedom. (Ettersom det ikke er stort mer man kan lære om kristendom her i landet).

Så 90% din kan du justere ned til at det er fordelt ganske så jevnt. Husk også at kristendommen er delt i katolikker/ortodoks og protestanter. Veldig mange av filosofene var også kristene / andre religioner, så selvfølgelig trekkes da faglig stoff om kristendommen og dens tanker inn.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ateisme er ikke noe du kan tro på nei. Ateisme sier bare noe om man tror på Gud eller ikke. Hvis du påstår at man er syk hvis man ikke tror på Gud, er du et ufyselig menneske.
Vis hele sitatet...
Agnostisk Ateist: Mistet sin tro på Gud/Fornekter Gud og religion og Gnostisk Ateist: Gud finnes ikke. Viktig å skille mellom dette, selvom jeg selv ikke helt forstår hva agnostikere tenker på/med. Enten tror man på Gud eller så gjør man det ikke, er ikke noe fasitsvar.

Ateisme er forsåvidt like religion som alle andre religioner, MEN at moralen og etikken er det motsatte av Gudstroende mtp Gud. Ateister gifter seg i kirken, og bryllupt/ekteskap kom med at det skulle være en hellig avtale mellom Gud og ekteparet. Og (dette er kun min egen mening til alle ateister), det er ganske hyklersk av dere å skrike på den ene siden at Gud ikke finnes og alt rundt/med Gud er tull, og på den andre siden så

1. Konfermeres veldig mange p.g.a. penger 2. Folk gifter seg og avlegger ekteskapsløfter (i Guds navn). 3. Feirer Jul og alle andre høytider. 4. Begravelser skjer på kristent vis som regel. (Det er de som kremeres også, som igjen går tilbake til Hinduistisk/Viking skikker).

Ikke ta det som angrep mot dere personlig, men jeg syns det er ganske teit å fornekte Gud på den ene siden, men feire høytidene og utføre ritualer som "Gud(er)" kom på/med.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Ateisme er forsåvidt like religion som alle andre religioner, MEN at moralen og etikken er det motsatte av Gudstroende mtp Gud. Ateister gifter seg i kirken, og bryllupt/ekteskap kom med at det skulle være en hellig avtale mellom Gud og ekteparet. Og (dette er kun min egen mening til alle ateister), det er ganske hyklersk av dere å skrike på den ene siden at Gud ikke finnes og alt rundt/med Gud er tull, og på den andre siden så

1. Konfermeres veldig mange p.g.a. penger 2. Folk gifter seg og avlegger ekteskapsløfter (i Guds navn). 3. Feirer Jul og alle andre høytider. 4. Begravelser skjer på kristent vis som regel. (Det er de som kremeres også, som igjen går tilbake til Hinduistisk/Viking skikker).

Ikke ta det som angrep mot dere personlig, men jeg syns det er ganske teit å fornekte Gud på den ene siden, men feire høytidene og utføre ritualer som "Gud(er)" kom på/med.
Vis hele sitatet...
Ateisme er ikke en religion. Ja folk gifter seg i kirken, begraves og konfirmeres(dette kan gjøres borgerlig) og "til og med" feirer jul. Dette er fordi det er tradisjon. Jeg vedder på at det finnes flere kristne som gifter seg i kirken fordi det er tradisjon, ikke fordi Guden deres sier det.

Selvfølgelig feirer vi Jul og andre høytider, hva ellers skulle vi gjort? Sitte hjemme for oss selv på selveste julaften og surmule? Jula er for å samles og spise god middag mm. Lite med religion å gjøre.
Forresten så motsa du deg selv i nr1: "1. Konfermeres veldig mange p.g.a. penger" De gjør det pga penger, ikke religion.

EDIT: Tenkte ikke over tråden vi diskuterte i, burde vel heller flytte over til "burde vi gjør opprør mot religion" tråden. Dette blir for offtopic.
Sist endret av Xernox; 24. august 2011 kl. 20:30.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ateisme er ikke en religion. Ja folk gifter seg i kirken, begraves og konfirmeres(dette kan gjøres borgerlig) og "til og med" feirer jul. Dette er fordi det er tradisjon. Jeg vedder på at det finnes flere kristne som gifter seg i kirken fordi det er tradisjon, ikke fordi Guden deres sier det.

Selvfølgelig feirer vi Jul og andre høytider, hva ellers skulle vi gjort? Sitte hjemme for oss selv på selveste julaften og surmule? Jula er for å samles og spise god middag mm. Lite med religion å gjøre.
Forresten så motsa du deg selv i nr1: "1. Konfermeres veldig mange p.g.a. penger" De gjør det pga penger, ikke religion.
Vis hele sitatet...
Og (dette er kun min egen mening til alle ateister), det er ganske hyklersk av dere å skrike på den ene siden at Gud ikke finnes og alt rundt/med Gud er tull, og på den andre siden så
1. Konfermeres veldig mange p.g.a. penger
Vis hele sitatet...
Ja de gjør det på grunn av penger og ikke religion. Så rumpa de kan kjøpes for 20-30-tusen kroner, mens på en annen side så er du HELT imot kirken og Gud. Perfekt definisjon på hykler, spør du meg.

Blir jo litt sånn "Jeg hater fotball, og jeg hater VIF ennå mer, men jeg sitter og ser på alle fotballkamper fordi alle andre gjør det" o.O Har du ikke fri vilje lenger? Må være med i saueflokken. Er du imot noe så får du stå for det og være imot det akkurat så mye du selv ønsker, men da bør en ikke være hykler (mener jeg).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Ivar Vis innlegg
Agnostisk Ateist: Mistet sin tro på Gud/Fornekter Gud og religion og Gnostisk Ateist: Gud finnes ikke. Viktig å skille mellom dette, selvom jeg selv ikke helt forstår hva agnostikere tenker på/med. Enten tror man på Gud eller så gjør man det ikke, er ikke noe fasitsvar.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke noe viktig å skille mellom disse, da det ikke er noe skille. "Ateist" beskriver en mangel på gudetro, og "agnostiker" beskriver en mangel på muligheten for sikker kunnskap. Det er to forskjellige ting.

Ateisme er forsåvidt like religion som alle andre religioner, MEN at moralen og etikken er det motsatte av Gudstroende mtp Gud. Ateister gifter seg i kirken, og bryllupt/ekteskap kom med at det skulle være en hellig avtale mellom Gud og ekteparet. Og (dette er kun min egen mening til alle ateister), det er ganske hyklersk av dere å skrike på den ene siden at Gud ikke finnes og alt rundt/med Gud er tull, og på den andre siden så
Vis hele sitatet...
Ateisme er ikke en religion. En religion er en ideologi basert på overtro. Ateisme er kun en enkelt ting, mangel på gudetro, og en ideologi må bestå av mer enn bare en enkelt ting. En ideologi er et sett av ideer. Dessuten er det ikke noe overtro i mangelen på gudetro.

Det er ganske løgnaktig av deg å lyve om ateister og hva du mener de gjør. Hvis en eller annen tenåring som ikke tror på Gud likevel konfirmerer seg, så er det hans sak. Det har ingen verdens ting med ateisme eller andre ateister å gjøre.

1. Konfermeres veldig mange p.g.a. penger 2. Folk gifter seg og avlegger ekteskapsløfter (i Guds navn). 3. Feirer Jul og alle andre høytider. 4. Begravelser skjer på kristent vis som regel. (Det er de som kremeres også, som igjen går tilbake til Hinduistisk/Viking skikker).
Vis hele sitatet...
1. Irrelevant.

2. Ateister avlegger ikke ekteskapsløfter i Guds navn, da de ikke tror på Gud.

3. Jul er en hedensk høytid, så det er de kristne som har tatt over en hedensk skikk. Ateister som feirer jul gjør det ikke som kristne.

4. Hva har kristne begravelser med saken å gjøre?

Du er så ekstremt forvirret at jeg lurer på om du troller.

Ikke ta det som angrep mot dere personlig, men jeg syns det er ganske teit å fornekte Gud på den ene siden, men feire høytidene og utføre ritualer som "Gud(er)" kom på/med.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at ateister feirer Gud? Herregud mann, du må legge fra deg hasjpipa.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Ja de gjør det på grunn av penger og ikke religion. Så rumpa de kan kjøpes for 20-30-tusen kroner, mens på en annen side så er du HELT imot kirken og Gud. Perfekt definisjon på hykler, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor omtaler du ateister som en ensartet gruppe? Det eneste ateister har til felles er at de ikke tror på Gud. Det er ikke noe hyklersk i hva andre velger å gjøre.

Skjerp deg. Dette blir bare patetisk.
Teist: Du tror på gud eller guder
Ateist: Du tror ikke på gud eller guder
That's it!

Ateister er ikke en gruppe og kan ikke sammenlignes med religion. De er ikke anti-religion eller anti-kristne og har ikke nødvendigvis noe til felles med andre ateister.
Sist endret av Bothrops; 12. september 2011 kl. 11:13.