Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 14487
Du tenker på dette tipper jeg.

Den er omdiskutert og tvilsom. Rekorden for søvnløshet er på 11 dager mener jeg. Det er derimot registrerte tilfeller den andre veien, altså for mye søvn. Tilstanden heter Kleine-Levins syndrom.
Når jeg døgner så skjer det samme som jeg ser hos andre her:
24:00 - 02:00 - Småtrøtt, ting går litt tregt
03:00 - 05:00 - Ting løser seg og jeg tenker fortere, presterer bedre ingame og mer kreativ, tør mer (les: sosiale sperrer)
06:00 - 12:00 - Føler meg helt normal, men mistet litt tidsperspektiv
13:00 - 16:00 - -"-
17:00 - 24:00 - Tenker fortere, se kl 03:00->05:00
01:00 - 06:00 - Begynner å bli ordentlig trøtt, mista tidsperspektivet helt. (Hjelper som sagt å drekke noe vann, ta seg en dusj og få seg litt luft)
10:00 - 14:00 - Dupper av 2-4 sec flere ganger og ser helt jævlig ut, kroppen fungerer dårlig og alt er vanskelig, går på tomgang, alt skjer automatisk klarer ikke å resonere eller tenke over ting.

Har selv problemer med søvn (klarer rett og slett ikke å sovne i 'allmanns tid') og merker det at om jeg sover 3-4 timer (ergo legger meg sent) så orker jeg mer på skolen enn om jeg legger meg tidlig og sover 3-4 timer + 2-3 timer i med å glane i taket...
Sist endret av Molykun; 16. april 2009 kl. 22:27.
Jeg opplever enkelte netter at sjangsen for og sove blir rett og slett HELT borte etter rundt fire tiden. Merklig nok blir jeg helt våken, nesten mer våken enn jeg har normalt vært på mange uker. Jeg får ikke sove den natten. Men det har bare sjedd 4-5 ganger, men er et merkelig fenomen. Noen andre som har opplevd noe lignende?
Når jeg døgner er det som regel fordi jeg holder på med noe som gjør at jeg glemmer tida og begynner å bli kjempelogisk og finner ut at søvn er jo bare bortkasta og kjedelig. (Noe som jeg er helt uenig i til vanlig)

Ved døgning eller lite søvn blir jeg mer hyper til tider, og plutselig kan alt stoppe. Som regel er det som å være litt full synes jeg.

Døgning er gøy, men så er jeg plaget med migrene noe helt sinnsykt så da kan jeg liksågodt bare skyte meg selv i hodet
Digital nomade
trippy's Avatar
Et lite tips hvis man holder på og døgne eller prøver nye døgn variasjoner : ALLDRIG ta deg en liten blund eller legg deg på sofaen, kroppen din er da så sliten at du kommer til og sovne vannvittig tungt og ikke minst, lenge.
Nyere forskning mener at når man sover bryter man ned et giftstoff som samler seg i hjernen i løpet av dagen. Å ikke sove blir vel kanskje litt som å ikke fise - man forgifter organene sine.

Blir ikke smartere av å døgne, man blir bare dummere slik at alt virker mye smartere. Litt som Elaine i Seinfled i den episoden hvor hun ikke skulle ha sex...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da jeg studerte for noen år tilbake i tid så opplevde jeg stadig dette. Og det var helt fantastisk. Jeg fikk utrettet så utrolig mye, samtidig som jeg fikk ha et sosialt liv og vært med på alt som skjedde. Helt fantastisk. Skulle ønske jeg fikk et snev av den perioden tilbake igjen.
Sitat av eskilf Vis innlegg
Jeg har sittet hele natta nå med seks kamerater og pratet om det ene og det andre. I tre-tida satte en av dem i gang en "Open moment" der alle skulle si hva man ble irritert over med hverandre. Det irriterte vettet av meg. Nå sitter jeg her irritabel og jævla apatisk. Jeg blir irritert over alt. Jeg er sutrete, kjedelig og egentlig bare jævlig forbanna over alt.

Døgning kan ha downere. Jeg har en nå og det gjør meg enda mer irritert. Så jeg stopper der.
Vis hele sitatet...
Jeg pleier ikke å døgne, men merker at jeg blir svært irritert når klokka nærmer seg 04-05. Alle stemmer synes å ha en irriterende innvirkning på meg, samme med musikk, jeg blir irritert over alle lyder, den minste lyd får meg til å si "helvete". Jeg merker også ofte når jeg våkner før jeg skal på jobb (altså ikke i helgene), at jeg er svært negativ ovenfor mine tidligere eller fremtidige avgjørelser. Alt virker helt sløkket. Mens om kvelden derimot, er jeg mer følsom og positiv til det meste. Legger psykiske planer ovenfor meg selv, hendelser jeg burde gjøre, som jeg ikke har turd før, skal jeg gjøre dagen etter. Men om morgenen igjen, virker mye av dette som noe helt absurd.

Men i morgen er det 16. mai, og da skal det festes til langt på morgenkvisten, uten å ta hensyn til min vanlige døgnrytme.
Jobber da i forsvaret. Og, under noen utenlandsturer så har jeg vært våken lengre enn 24 timer strekk. Og det har jeg hatt spesielle opplevelser med. Når du f.eks har stått toppsikrer i ca 22 timer og totalt 26 timer uten søvn. Så har jeg opplevd at jeg ser ting som ikke er der. Jeg vet godt at det jeg ser, ikke er der. Men er morsomt at hjernen gjør puss på deg. Kan sverge engang når jeg brukte nattopptikk. At jeg så en krokodille som lå foran bilen vår, men i virkeligheten var det en stokk. Var morsomt å prøve å melde det inn til nabo bilen

" 7-3, har mulig observasjon på en krokodille kl 0300 for din posisjon. Kan du bekrefte?"
Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor døgning er så fantastisk? Jeg har døgna titt og ofte i flere år nå (med eller uten hjelpemidler) og synes egentlig jeg bare ender opp med humørsyke, dårlig oppmerksomhet og reflekser, og trøtt som f.. når søvnen kaller, til jeg ender opp i senga. Har faktisk hendt at jeg sover bedre (selvom jeg snur tida opp-ned) med hjelpemidler for å holde meg våken, enn når jeg døgner uten. Ellers syns jeg nå døgning uten hjelpemidler er oppskrytt og i verste fall selvpining i lengden! Forstår overhodet ikke hva som er så fantastisk med døgningen? Du blir jo ikke supermann, ikke presterer du bedre, ikke får du med deg handlinga i en film, stort sett går tankegangen treigt, du klarer ikke å lese, du fins ikke kreativ, du fins ikke tiltakslysten og jeg har en tendens til å fryse eller merker en merkelig kulde når morgenkvisten kommer, spesielt på beina og ryggen, akkurat som et vindu var åpen uten at det er noe vindu åpen. Hva er det egentlig som får dere til å synes døgning er så fantastisk?
Jeg har et spørsmål; Hvorfor blir man så kritthvit i ansiktet når man er oppe lenge?
du trenger jo ikke nødvendigvis å bli det, men antakeligvis har det med at du er utslitthet å gjøre..

Selv har jeg nåå sovet 2-3 timer på 2 døgn, og skal på jobb.. Litt vanskeligere å trekke på smilet, men fungerer jo normalt, selv om jeg ikke føler meg som en red bull akkurat.
Du orker ikke å spekulere noe særlig når du er trøtt og utslitt, og du kan lett bli aggressiv eller irritert. Du kan også ha korte formuleringer på ting, og bruke minst mulig energi som mulig.. Du kan også virke totalt uintressert i samtaler selv om du ikke er det, ved at svarene dine ofte er korte og enkle.
det kan kanskje være sant, får samme opplevelse når jeg er oppe for lenge, jeg er et ordentlig sove menneske
Samme skjer med meg.. Merker lett om jeg går ut etter en natt uten søvn at jeg blir "pussa".. rydder å vasker hele huset.. får syke poser under øynene til slutt
Døgning er fantastisk hvis man har en kjemisk ublanse i hjernen som gjør at man blir mer og mer gira av å være våken. Har flere som er manisk-depressive i familien min. Og vært nært øyevitne til den fantastiske følelsen enkelte føler ved å være våken døgn etter døgn i manisk tilstand. Det kan føles fantastisk for den det involverer, men slitsomt for den som er rundt og må rydde opp i alt den maniske gjør.
Skjønner ikke at folk kan bli mer og mer gira :P har jo blitt overtrøtt og blitt hyper som f eks når man er ekstra lenge oppe når man er vant til en rutine som f eks å legge seg klokken 11 for så å våkne tidlig for å gå på jobb.

Elsker og døgne. Får lissom mer ut av dagen, og elsker stillheten tidlig på morran i 4 5 tiden. Har vært oppe en uke i strekk noen ganger i ferier. Jeg forander meg vel ikke no spess, men etter noen døgn så blir jeg mer tom i hodet på en måte, vanskeligere for å dra på smile båndet. Utover mot slutten så er jeg på en måte ikke trøtt, bare faen så sliten, å gjøre en aktivitet i lengre tid er da så å si helt umulig i og med at kroppen blir bly tung og jeg blir svimmel. Tenker også utrolig dumt, som f eks å lage seg noe frokost, helle oppi melk i bolle og glasse, putte kornflakesen i glasse og sjokolade pulveret i bollen :P Når jeg blir sånn så bare går jeg å legger meg heheh
Klokka er 04:29 og kan med hånda på hjertet si at jeg fortsatt ikke skjønner vitsen med døgning. Er forsåvidt nykter nå så det er grunnen til at jeg døgner i dag, men kan av sådan grunn ikke påstå at jeg føler meg særlig mer tilfreds nå enn jeg gjør til vanlig, annet enn at det er ganske stille ute og derfor lite distraksjon. Det er litt digg. Klokka er nå 04:32
Vitsen med døgning er det du som lager. det er ikke bare en men mange forskjellige vitser med det.
min vits med døgning i natt er fordi døgnrytmen min har tryna.

og selv bruker jeg ikke kjenne meg noe "bedre" før dagen faktisk har starta.
du får vente å se. =)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ohio, this is france calling.
Døgning kan vel brukes om flere typer av søvnforstyrrelse, personlig har jeg de fleste av de.

Født og oppvokst i nordnorge er del en av min søvnforstyrrelse, midnattsolen og mørketiden forvirrer sinnet ditt noe så grønnjævlig dersom du er mottakelig for slik søvnforstyrrelse, dette kan jeg huske tilbake til jeg var 6-7år gammel da jeg kunne våkne midt på natten og det eneste jeg hadde å ta meg til var å sortere donaldblader eller snike meg inn til 386'en.

Så plutselig dukket internett opp hjemme i 94'ish og gjorde livet enda mer givende på natten enn på dagen (da veldig mange folk i USA o.l var våken på denne tiden), husker også flere sommere hvor det var vanlig at dialup-leverandørene tilbydte gratis dialup på visse dager \ uker noe som ikke gjorde livet bedre.

Etter en stund ble det jo kjempepopulært med LAN-parties, og jeg arrangerte mine første en gang i 97'ish hvis jeg ikke husker feil, her kunne vi sitte våkne i dagesvis og spille masse forskjellige spill over *host* coax, i de dagene var vi stort sett 5-8 stykker i kjelleren, eller et par ganger i året 40-50 stk på et grendehus, lovely, her skjedde også min første store døgning i 98-99 en gang, fire dager med kun 30min søvn på dag to.

I bakgrunnen har jeg også jobbet som avisbud siden jeg var 9år til jeg var omtrent 21, i forskjellige stillinger fra dagbladet til lokalavisen, mange av disse jobbene på natten, og også langdistansebud i nattearbeid, dette er bare noe man tilpasser seg.
(Våkne klokken 04 på natten for å gå med avisen til folk, så dra på skolen klokken 0730 og komme hjem igjen rundt 16, fin disiplin det).


Og endelig har jeg funnet meg en jobb som passer min rytme perfekt, høyere stilling i IT-markedet, her er det _mye_ nattejobbing (hvis man vil) og avspasering i ettertid (hvis man vil).
Ingenting er som å ha en jobb som passer ypperlig inn med døgnrytmen din (hvis jeg skulle beskrevet min døgnrytme, ville den sett ut som et juletre liggende på siden med downs og aids), som du trives i, f.eks bli oppringt av en kollega klokken 03 natt til en helligdag for så å jobbe i 10-12 timer med feilsøking, gr8!.
Finnmarking her. vi har også middnattsol å mørketid vi også : )
det påvirker, det er en ting som er sikkert.
Nå som sola er oppe nesten mesteparten av dagen kjenner jeg at det "skjer" heletiden. det blir aldri helt stillt på en måte...
som den ekstremt sosiale & rastlause person jeg er føler jeg at middnattsol er midt i blinken for meg : )

Mørketiden er det stikk motsatt.
på det værste... Å komme seg opp 7 om morran, tørr ikke tenke på det engang...
Interessant tema.

I slekta på faren min sin side er det flere tilfeller av personer som går i søvne.
Der i blant meg.

Har registrert at jeg går i søvne dersom jeg er utslitt eller er under press/ er
stresset.
Når man "døgner" under krevende omstendigheter, enten det er fysisk eller psykisk vil dette i de fleste tilfeller føre til at den som "døgner" blir utslitt.

Når dette skjer meg er det nesten helt sikkert at jeg går i søvne i løpet av den aktuelle natten, helst innen kort tid etter at jeg har sovnet.
Noen som vet om man kan utvikle narkolepsi av dette, hvis man gjør det regelmessig?
Ikke at jeg gjør det, men interessant å vite
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
Noen som vet om man kan utvikle narkolepsi av dette, hvis man gjør det regelmessig?
Ikke at jeg gjør det, men interessant å vite
Vis hele sitatet...
Tvilsomt, jeg har bare blacket ut en gang, uheldigvis mens jeg kjørte bil.
Sånn var min siste døgneopplevelse:
22:00-06:00 Alt fungerer som normalt, tiden begynte å gå veldig sakte i slutten
06:00-12:00 Tenker fortere, tiden går veldig seint. Trodde klokka var 12, men så var den bare 8.
12:00-14:00 Vondt i hodet, alt går slow motion.
14:00-- Sykt deilig å få såve
Sitat av Kramer Vis innlegg
Noen som vet om man kan utvikle narkolepsi av dette, hvis man gjør det regelmessig?
Ikke at jeg gjør det, men interessant å vite
Vis hele sitatet...
Ja, viss du er så trøtt av døgning at du faller og slår deg så hardt i hodet at akkurat den delen som kontrollerer bevisstheten blir defekt.
Nesten like stor sjanse som å dø av en fallende kokosnøtt på Svalbard.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tvilsomt, jeg har bare blacket ut en gang, uheldigvis mens jeg kjørte bil.
Vis hele sitatet...

OT: Hvordan gikk det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Verdaling Vis innlegg
OT: Hvordan gikk det?
Vis hele sitatet...
Null problem, har ingen hukommelse av hva som skjedde de 2-3 kilometerne, men var tilstede igjen rett før et lyskryss, så det var praktisk.

Har nok noe med at jeg kjørt den veien mange ganger at jeg faktisk ikke kjørte av veien mens jeg var "borte".
Flaks at det ikke ble verre enn det der tenker jeg

Btw, jeg syns jeg så for en stund siden her på freakforum at det faktisk fins lover mot å kjøre bil når man er sliten og trøtt.. stemmer det?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg hadde skikkelig døgning på nittitallet. Da jeg studerte. Det begynte gjerne med at jeg var gira over en forelesning og tok meg en joggetur. En lang joggetur. Etter det kunne jeg sitte oppe hele natten og lese, finne alternative kilder og skrive notater til det jeg leste. På det mest ekstreme sov jeg kanskje en time hvert døgn og var på skolen eller drev med sosiale ting resten av tiden. Blir helt utmattet av å tenke på det i dag......
Vel jeg døgner ofte selv. Jeg har ADHD og Asperger Syndrom og er en rasslaus nerd som ofte ikke får sove før mine prosjekter er blitt ferdige.
En god natt søvn er viktig.
Om du er uthvilt er ikke nokk. Hjernen danner nye celler kunn i søvn og ofte døgning kan ha psykiske negative effekt og du kan få problemer pga døgnin i senere alder.
Ifølge en dokumentar på Discovery, så kan du ha nedsatt imunnforsvar pga. mangel på søvn, og en del andre ting som jeg ikke husker.

Grunnen til din mere effektive hjerne etter å ha døgnet er fordi hjernen utløser en kemikale som hjelper deg med å være våken, Du kann ha havnet i en nød situasjon fks. Men det betyr ikke at det er sunnt.

Dette kann diskuteres da det ikke finnes 100% sikkerihet på dette, da mange forskere selv er uenige.
Og hjernen er fortsatt mystisk i vitenskapens verden
hadde 2 netter som jeg ikke fikk sove og kan si at det ikke påvirket sinnet på noen bra måter.
dagen etter den ene natten som jeg ikke fikk sove så var jeg sinnsykt sliten, tenkte ikke klart og noen ganger hente det faktisk at jeg så milde hallisjoner...

Den andre natten, som var i går, så fikk jeg heller ikke sove, eller, sov vel kanskje 2 timer og kan si at jeg ikke har hat det så veeldig kult på jobb, jeg sitter i kassa på en butikk for tiden og en del ganger så klarte jeg å spørre kunder om de ville ha kvittering isteden for pose pluss at jeg ga til bake feil flere ganger, og noen ganger glemte jeg faktisk å gi tilbake cash i det heletatt og om ikke det var nok så skrev jeg også feil beløp mottatt av kunden på pcen noen ganger, disse feila har jeg aldri begått før!

Så med andre ord, i dag lærte jeg hvor viktig det faktisk er å sove, trodde man bare ble slapp og sliten, men man blir faktisk helt tullete i hode.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er vel nok vitenskapelige bevis på at bipolare mennesker ikke trenger søvn når de er maniske. Jeg vet ikke hvordan det er med asperger o.l. sykdommer. Men jeg kjenner spesielt godt til bipolar lidelse. Er du bipolar så kan du i de maniske fasene fungere uten søvn i det hele tatt på det verste. Og du kan bli svært hissig eller sint dersom noen provoserer deg. Jeg vet dette av erfaring med familie.
Har kommi i den såkalte sommerdøgnrytmen, og da er jeg ofte oppe i et døgn + -
må si at jeg blir mer kreativ utover natta når det kommer til ideer til tegninger, og andre ting.

i fjor sommer døgna jeg, pluss at jeg var ute med en kompis å skata fra morran av til utpå dagen. når klokka var sånn rundt 17:00 og jeg skulle hjem holdt jeg på å sovne mens jeg gikk igjennom skauen :P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Må bare spørre, har du ADHD?
Jeg får værtfall følelsen av at jeg skriver tekster bedre når jeg har vært oppe i lengre tid.
Klarer å konsentrere meg (Har store konsentrasjonsvansker)

Kjenner meg igjen 100% i det du beskriver.
Part time ninja
locked65's Avatar
Mye interresant lesestoff i denne tråden
jeg sliter også med søvn og det har jeg gjort hele mitt liv.
Helt siden jeg var en liten unge og knapt kunne gå på bena, så måtte min far ut og kjøre med meg i bil til jeg sovnet.
og når jeg endelig sovnet utpå natten så var jeg oppe mellom 5-6 og like pigg som alltid.
etterhvert når jeg ble eldre, fra ca 3 klasse til 7 klasse så klarte jeg og sovne normalt om kvelden.
men jeg var oppe før folk hadde begynt og tenkte på og stå opp.
så kom ungdomsskolen og helt fra 8 klasse så snudde allt.
jeg fikk ikke lenger sove om kveldene ble oppe om nettene, gjerne opptil 4-5 dager om gangen. Sånn er det enda, men jeg har innstilt meg på og prøve og legge meg kl 23.00 akkurat og opp i 7 tiden eller rundt der engang.
Men jeg klarer ikke snu mer enn 1 time ca i uken. og så kommer helga og kjøret er igang igjen. Jeg blir bare liggende i sengen til jeg ikke gidder mer så står jeg opp og er oppe så lenge at jeg bare stuper til sengs og endelig får sove godt.
Jeg har bare fått "blackout" en gang, midt på lyse dagen om sommeren. Jeg var ute og kjørte båt så plutselig våkner jeg opp en annen plass og skjønte stort sett ikke en dritt.
og det skjedde 2 ganger før jeg klarte og komme meg hjem. da jeg naturligvis skjønte hva som sto på. Jeg har ikke opplevd noe hallusinasjoner av den sterke typen, om ikke jeg har vært på LAN eller spillt i noen dager i strekk for eksempel. da kan jeg begynne og inbille meg ting å bli paranoid som fyttigrisen.
Sist endret av locked65; 22. januar 2010 kl. 12:00.