Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 11466
fordi det er en form for å holde massene i bånd. sånn at frustrerte folk kan drikke seg drita istedet for å gjøre noe med den latterlige livstilen vi har. se på samene og indianerene

også fordi det er kjempegøy!
Det er vel det samme som gjør at Cannabis er ulovlig: politikk og tradisjoner. Det er vel et ganske upopulært standpunkt å ta for stemmeavhengige politikere å ville forby noe som rundt 95% av befolkningen bruker.

Det er vel ingen som påstår at alkohol er ufarlig, spørsmålet er om det er et større problem lovlig eller ulovlig. Man har jo prøvd seg med spritforbud i Norge, det viste seg som et større problem ulovlig.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Staten tjener IKKE på dette stoffet.

De taper ca 6 milliarder etter fratrekk. De tjener 20 på det, men taper 26.
kjedelig streiting
Sitat av reklame Vis innlegg
Jimmy Hoffa: Du har mange veldig gode poeng. Jeg er ganske overbevist om at dersom man hadde hatt cannabis *istedenfor* alkohol, hadde det garantert tjent samfunnet. Når det er sagt, tror jeg alkohol blir kriminalisert, fremfor cannabis legalisert. Det er kanskje synd at det herskes lite kunnskap blandt folket der ute.

Når det er sagt, vil jeg på ingen måte kalle cannabis for et risikofritt rusmiddel. Det er skader og konsekvenser for bruk av cannabis også, uansett hvor mye du vrir og vender på det.

Hadde du for eksempel du satt deg i ett fly, dersom du visste at piloten hadde røyka hasj kvelden før og potensielle "flashbacks" er tilstede?
Vis hele sitatet...
Våkn opp litt! Alkohol var forbudt i flere land på 20-30 tallet. Og hva skjedde? Vi fikk mafiagrupper som capone, folk drakk mer sprit pga det ble lettere og få tak i osv. Deretter ble alkoholen igjen lovlig. Hvorfor det tror du? Pga forbudet var så velykket? I iran får du dødstraff om du blir tatt full mange nok ganger, alikevel er det folk som drikker der.

Du får heller ikke "flashbacks" av cannabis, man skal ikke kjøre eller drive med maskiner når man er påvirket, samme hvilket stoff det er.

La oss si du har en pilot som røyker idag, og ikke har så veldig bra moral. Blir han tatt for og bruke cannabis på fritiden vil han få dette på rullebladet, og antagligvis miste flylisensen sin, blir han tatt påvirka mens han flyr ett fly vil han få straff, få det på rullebladet og miste lisensen sin. Da kan han jo likegjerne fly mens han er rusa, ettersom han uansett mister jobben om han blir tatt?

Forbud fungerer ikke!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Våkn opp litt! Alkohol var forbudt i flere land på 20-30 tallet. Og hva skjedde? Vi fikk mafiagrupper som capone, folk drakk mer sprit pga det ble lettere og få tak i osv. Deretter ble alkoholen igjen lovlig. Hvorfor det tror du? Pga forbudet var så velykket? I iran får du dødstraff om du blir tatt full mange nok ganger, alikevel er det folk som drikker der.

Du får heller ikke "flashbacks" av cannabis, man skal ikke kjøre eller drive med maskiner når man er påvirket, samme hvilket stoff det er.

La oss si du har en pilot som røyker idag, og ikke har så veldig bra moral. Blir han tatt for og bruke cannabis på fritiden vil han få dette på rullebladet, og antagligvis miste flylisensen sin, blir han tatt påvirka mens han flyr ett fly vil han få straff, få det på rullebladet og miste lisensen sin. Da kan han jo likegjerne fly mens han er rusa, ettersom han uansett mister jobben om han blir tatt?

Forbud fungerer ikke
Vis hele sitatet...
Stemmer i med legalize der, illegalisering av alkohol forsterker bare problemet. Forbudt frukt smaker best.
Som legalize dro opp: Forbudet i statene på 20-tallet gav bare enorm rikdom til det illegale markedet. Det optimale hadde vært legalisering av cannabis og alkohol, der da staten kunne tatt avgifter på cannabisen som de gjør med alkoholen. Når de diskuterer å dele ut heroin gratis til heroinmusbrukere kan jeg ikke skjønne hva som er problemet med å "legalize it" !
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det er veldig mange flere som misbruker, ikke bruker, men misbruker hasj i forhold til hvor mange som driver med det, enn det er folk som missbruker alkohol. Med andre ord: Om du begynner å røyke hasj og å drikke alkohol, så er sjansene mye større for at du missbruker hasj enn alkohol.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder for dette?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg vet ikke om det er nevnt så langt.. men øl og vin har jo en sterk tilknytning til mat. Det er mye smak i drikkevarene, og smaken kan matches med maten man spiser. Dette kan jo ikke sies om så mange andre rusmidler. (Men Cannabis kan ihvertfall til dels brukes i matlaging som et slags krydder.) Jeg tror denne koblingen til mat er en av grunnen til at alkohol står så sterkt i kulturen vår. Det virker berikende på kulturen.
fordi de fant ut at det var for mye vold, drap, økonomisk kriminalitet under forbudet enkelt og greit.
man skulle tro vi hadde lært av våre feil, men det er mennesklig å gjøre feil, og være litt naiv over lengere tid
Alkohol brukes og misbrukes.
Under forbudstiden ble det smugling av akohol, lettere å få tak... osv...
Hvordan er det med cannabis da? =/
Det brukes (og misbrukes), og det er hyppig smugling av denne varen..
?Minner LITT om da alkohol var forbudt?

Hvilken effekt ville det fått om vi legaliserte cannabis?
Løsningen er jo grei den. Legalisering vil (sannsynligvis) føre til et mer avslappet forhold til varen, over tid,
folk ville fått et rusmiddel hvor de fungerer i samfunnet...
Og, personlig, tror jeg overgangen til junk ville blitt redusert... (Å være kriminalisert fører til mye kødd...)

Jeg er kanskje ikke så jævlig smart, men dette funker i huet mitt.

Må legge til at Cannabis er blitt brukt i århundrer,
muligens lenger enn alk., og det er forsket mye på dette middelet.

Grunnen til at det ikke snakkes om sykdommer/skader
knyttet til bruk av cannabis, må sannsynligvis være
fordi dette stoffet ikke er så veldig skadelig på helsen.

Hadde man funnet farlige bivirkninger av cannabis-bruk,
ville sannsynligvis politikerne brukt dissa for å styrke
"hatet" ovenfor cannabis.
Sist endret av EmilAways; 30. januar 2009 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Syns ikke vi burde kriminalisere alkohol, det kommer bare til å føre til en haug med dritt, tror ikke jeg trenger å utype meg noe mer der.
legalisering av cannabis hadde vært det beste for norge etter min mening, da har vi muligheten til å velge mellom alkohol og hasj, lovlig! tenk hvor mange som ikke tåler alkohol og som blir klin gærne i fylla, da hadde vi hat et alternativ til de, pluss at vi hadde blitt kvitt en haug av kjeltringer og jeg er 100% sikker på at det hadde blitt MYE mindre bråk på byen, pluss at cannabis ikke er så veldig skadlig heller, alkohol er MYE mere skadlig.
Tror du meg ikke kan du jo gjøre et forsøk.
Drikk i en månde i strekk for så og røyke en månde i strekk så skjønner du fort at alkohol er gift i forhold (selvom alkohol er gift da)
Jeg holder med dere som vil avkriminalisere Cannabis i Norge. Jeg tror det hadde fungert veldig bra, men staten ville jo tatt avgift på det. Snakker vi da 200-250kr grammet? Ved avkriminalisering, mener dere at vi skal ha lov til å plante selv? Hva med salg? Kan hvem som helst drive med det?

Slike ting gjør at avkriminaliseringen av Cannabis vil tære på lommeboka vårs i hvertfall. Kjenner jeg staten rett hadde vi ikke fått lov til å dyrke selv, selge selv og alt gikk gjennom et stats monopol på Cannabis med høye avgifter.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Syns ikke vi burde kriminalisere alkohol, det kommer bare til å føre til en haug med dritt, tror ikke jeg trenger å utype meg noe mer der.
legalisering av cannabis hadde vært det beste for norge etter min mening, da har vi muligheten til å velge mellom alkohol og hasj, lovlig! tenk hvor mange som ikke tåler alkohol og som blir klin gærne i fylla, da hadde vi hat et alternativ til de, pluss at vi hadde blitt kvitt en haug av kjeltringer og jeg er 100% sikker på at det hadde blitt MYE mindre bråk på byen, pluss at cannabis ikke er så veldig skadlig heller, alkohol er MYE mere skadlig.
Tror du meg ikke kan du jo gjøre et forsøk.
Drikk i en månde i strekk for så og røyke en månde i strekk så skjønner du fort at alkohol er gift i forhold (selvom alkohol er gift da)
Vis hele sitatet...

Det er vel mer vanlig at noen røyker en måned i strekk enn å drikke en måned i strekk?

Røyker man cannabis blir det fort slik at man røyker en nå og en da, men de aller fleste som drikker holder seg til helger eller spesielle anledninger.

Vil også påpeke at veldig få som drikker hver eneste helg. (Snakker da om folk med litt vett i hodet og ikke russ etc.)
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Det er vel mer vanlig at noen røyker en måned i strekk enn å drikke en måned i strekk?

Røyker man cannabis blir det fort slik at man røyker en nå og en da, men de aller fleste som drikker holder seg til helger eller spesielle anledninger.

Vil også påpeke at veldig få som drikker hver eneste helg. (Snakker da om folk med litt vett i hodet og ikke russ etc.)
Vis hele sitatet...
Zolantor. Jeg tror ikke du vet helt hva du snakker om.
16 June, 1994 er du født. 14 år og påpeker at veldig få som drikker hver eneste helg? Kanskje i 8-9. klasse ja.
Du har ennå ikke vært igjennom 18-24 år alderen ennå, da skikkelig drikke-kultur begynner å sette seg, men fortsatt drikke med kompiser og stikke på byen i helgene.

Du har dermed noe sannhet i at folk som røyker cannabis ofte bruker stoffet i tider der alkohol ikke er "vanlig" å bruke. Men det er vel bare å lage et forbud mot offentlig røyking av Cannabis da. Som med offentlig drikking.

Men igjen, så blir det mye det samme som å blade ut sprit og cola i en cola-flaske å sutte på som å røyke offentlig.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg holder med dere som vil avkriminalisere Cannabis i Norge. Jeg tror det hadde fungert veldig bra, men staten ville jo tatt avgift på det. Snakker vi da 200-250kr grammet? Ved avkriminalisering, mener dere at vi skal ha lov til å plante selv? Hva med salg? Kan hvem som helst drive med det?

Slike ting gjør at avkriminaliseringen av Cannabis vil tære på lommeboka vårs i hvertfall. Kjenner jeg staten rett hadde vi ikke fått lov til å dyrke selv, selge selv og alt gikk gjennom et stats monopol på Cannabis med høye avgifter.
Vis hele sitatet...
Sitat av regjeringen.no
Alkoholavgiftene på ei flaske rimelig sprit utgjør rundt 70 prosent av salgsprisen, for vin og øl rundt 40 prosent.
Vis hele sitatet...
La oss da si at avgiften på cannabis blir på 70%. La oss også si at prisen på 100g blir 6000kr (det er selfølgelig omtrent umulig å gjette hvor mye Norge AS må betale, men 6000 er vel ikke et _så_ urealistisk tall).

6000+((6000/100)*70) = 10200

10200 for 100g, altså 102kr per gram. Det er da vel ikke så mye mer enn avgiften dagens dealere krever?
:Edit:# Til ettertanke. Mitt regnestykke var feil #:Edit:

Men jeg kom til å tenke på en ting. Hvis den Norske Stat kjøper inn Cannabis som vi kan kjøpe i Norge (lovlig) kjøper de jo inn i STORE kvantum og får en bedre pris. Når du legger avgiftene på denne prisen igjen så er det mulig at prisen kanskje holder seg på samme nivå eller billigere?
Sist endret av Clr; 30. januar 2009 kl. 15:14.
kjedelig streiting
Sitat av Graapho Vis innlegg
La oss da si at avgiften på cannabis blir på 70%. La oss også si at prisen på 100g blir 6000kr (det er selfølgelig omtrent umulig å gjette hvor mye Norge AS må betale, men 6000 er vel ikke et _så_ urealistisk tall).

6000+((6000/100)*70) = 10200

10200 for 100g, altså 102kr per gram. Det er da vel ikke så mye mer enn avgiften dagens dealere krever?
Vis hele sitatet...
Slik som det er idag, vil du på det svarte markedet kjøpe ca 100g for 4000. Og 1kg for 30k. Dette gir deg en grampris på henholdsvis 40 og 30 kr grammet.

Hadde det vært lovlig, og vi kunne kjøpt direkte fra kilden nede i Marokko ol, så tenker jeg prisen ville vært nærmere 10kr grammet. Muligens under dette og. Man må jo også ta med fraktpriser osv. I Norge blir det vel beslaglagt mellom 500-1000 kg årlig. Både tollere og smuglerne regner med at det er ca 10% som blir tatt. La oss si vi det er ca 750 000gram i gjennomsnitt.. La oss si vi får kjøpt inn ett gram for 12kr med frakt da, og legger en avgift på 50kr grammet på. Da ville vi fått inn 50 x 750 000 = 38 mill på kun en særavgift. Det er godt mulig skadene vil overgå disse 38 milla, men man må også ta med hvor mye politi/rettsvesen/toller ressurser man ville spart.

Ang det med og bli kvitt det svarte markedet ved en legalisering, må man ha avgiftene på ett rimelig nivå, og ha en hard nok straff mot de som smugler/selger svart. Det vil da ikke lønne seg for dem og drive med det.

Det eksempelet ditt ang 6000 for 100 gram viser bare at du ikke skjønner denne problematikken helt.. Det er ikke selve stoffet som er dyrt, men det er den risken smuglere/langere/dyrkere må ta som gjør stoffet dyrt..

I Nederland er jo ikke cannabisen så veeeldig billig, men dette skyldes at det ikke finnes noe legale handelsruter for stoffet.

Vil nesten påstå at cannabis ikke koster så mye mer enn en appelsin å dyrke i ett bra klima. Under opptimale forhold kan hamp vokse opptil 2cm i døgnet noe som sier litt.
Litt OT, men legalize it tenker litt i feil baner når han snakker om direkte fra marokko og prisene han forholder seg til.
En forutsetning for å i hele tatt tenke tanken på legalisering er jo at Norge må dyrke det selv. Vi kan ikke sitte å importere en vare som er ulovlig i så store deler av verden og som fører til så mye faenskap der det dyrkes i dag.

Hasj dyrket i Norge gjøre det letter å kontrollere distribusjonen og kvaliteten og det vil skape arbeidsplasser.
Som Arild Knutsen har sagt før meg så ser jeg også for meg en situasjon der vi får merkede varer, med styrke, produsent, aldersgrenser og advarsler.
Vi kan ikke bare legalisere hasj og regne med at det er en ålreit løsning.
Sist endret av Mith; 30. januar 2009 kl. 15:28.
Sitat av Mith Vis innlegg
Litt OT, men legalize it tenker litt i feil baner når han snakker om direkte fra marokko og prisene han forholder seg til.
En forutsetning for å i hele tatt tenke tanken på legalisering er jo at Norge må dyrke det selv. Vi kan ikke sitte å importere en vare som er ulovlig i så store deler av verden og som fører til så mye faenskap der det dyrkes i dag.

Hasj dyrket i Norge gjøre det letter å kontrollere distribusjonen og kvaliteten og det vil skape arbeidsplasser.
Som Arild Knutsen har sagt før meg så ser jeg også for meg en situasjon der vi får merkede varer, med styrke, produsent, aldersgrenser og advarsler.
Vi kan ikke bare legalisere hasj og regne med at det er en ålreit løsning.
Vis hele sitatet...
Ja, kjenner vi Norge rett så m det jo bli slik. Er egentlig ganske enig i det at det skaper arbeidsplasser. Store deler av jordbruket på Jæren (vestlandet) blir omgjort til dyrkningsplantasjer og coffee-shops på hvert gatehjørne. Butikkene selger 20pk med ferdigrullede jointer og på resturant kan du bestille ei pipe. Da må jo Norge være verdens beste land å bo i!
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Litt OT, men legalize it tenker litt i feil baner når han snakker om direkte fra marokko og prisene han forholder seg til.
En forutsetning for å i hele tatt tenke tanken på legalisering er jo at Norge må dyrke det selv. Vi kan ikke sitte å importere en vare som er ulovlig i så store deler av verden og som fører til så mye faenskap der det dyrkes i dag.

Hasj dyrket i Norge gjøre det letter å kontrollere distribusjonen og kvaliteten og det vil skape arbeidsplasser.
Som Arild Knutsen har sagt før meg så ser jeg også for meg en situasjon der vi får merkede varer, med styrke, produsent, aldersgrenser og advarsler.
Vi kan ikke bare legalisere hasj og regne med at det er en ålreit løsning.
Vis hele sitatet...
Ja jeg tok forbehold ang det hvis du leste hele teksen . Om vi skulle dyrka all Cannabisen i Norge, ville det selvfølgelig blitt dyrt. Det er dog flere land som har såpass sløve lover at det ikke ville blitt noe problem og importert fra dem. Da må vi selvfølgelig få forandra på noen FN lover osv. Eller omgått dem.

Om vi skulle legalisert Cannabis slik som de gjør i Nederland, vil vi fremdeles slite med at folk kommer til og kjøpe fra tvilsomme ledd.

Og nei, vi kan selvfølgelig ikke bare slippe hasjen "fri" uten noen restriksjoner, noe jeg aldri har sagt..

Vi kan ikke sitte å importere en vare som er ulovlig i så store deler av verden og som fører til så mye faenskap der det dyrkes i dag.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at dyrkinga av Cannabis fører til så mye faenskap feks nede i marokko? Bøndene dyrker bare en vare de får betalt for, det er vel heller de andre mellomledda som fører til mye faenskap.

Sitat av Clr Vis innlegg
Ja, kjenner vi Norge rett så m det jo bli slik. Er egentlig ganske enig i det at det skaper arbeidsplasser. Store deler av jordbruket på Jæren (vestlandet) blir omgjort til dyrkningsplantasjer og coffee-shops på hvert gatehjørne. Butikkene selger 20pk med ferdigrullede jointer og på resturant kan du bestille ei pipe. Da må jo Norge være verdens beste land å bo i!
Vis hele sitatet...
Det og plante Cannabis ute i ett land som Norge, er vel ikke akkurat det mest lønnsome du kan gjøre. Tror poteter er bedre da . Du kan jo plante masse lowrydere da, men de gir jo ikke akkurat den største avlinga.
Sist endret av legalize_it; 30. januar 2009 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det og plante Cannabis ute i ett land som Norge, er vel ikke akkurat det mest lønnsome du kan gjøre. Tror poteter er bedre da . Du kan jo plante masse lowrydere da, men de gir jo ikke akkurat den største avlinga.
Vis hele sitatet...
Det var et knippe ironi og en liten spøk smuget inn der da
Det var bare for å sette det på spissen av joy. Men hvem vet. Vi går jo mot varmere tider med denne globale oppvarmingen så det er jo lov å håpe.
Ellers så har vi jo en stor diskusjon rundt det om jorden og Planet X i 2012 vil bety dommedag og vil endre på polene (N & S) og da kommer Norge til å ligge nærmere ekvator. Hvis vi bare overlever disse "katastrofene" som skal komme!

Men over til seriøsitet:

Hvordan ville det være å vokse Cannabis i drivhus ute om vinteren? Er det testet i Norge enda?
kjedelig streiting
Sitat av Clr Vis innlegg
Det var et knippe ironi og en liten spøk smuget inn der da
Det var bare for å sette det på spissen av joy. Men hvem vet. Vi går jo mot varmere tider med denne globale oppvarmingen så det er jo lov å håpe.
Ellers så har vi jo en stor diskusjon rundt det om jorden og Planet X i 2012 vil bety dommedag og vil endre på polene (N & S) og da kommer Norge til å ligge nærmere ekvator. Hvis vi bare overlever disse "katastrofene" som skal komme!

Men over til seriøsitet:

Hvordan ville det være å vokse Cannabis i drivhus ute om vinteren? Er det testet i Norge enda?
Vis hele sitatet...
Tviler på at det vil virka, da de fleste sorter trenger mye lys i beggynelsen av vokseperioden, for deretter og gå over til 12 timer lys 12 mørkt osv.

OT: En annen tåpelig lov vi har er jo den imot industrihamp, da kunne vi kanskje fått store deler av landbruket vårt mer lønnsomt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
legalize_it: Det at cannabis skal legaliseres i Norge er urealistisk nok, men at Norge, med alt sitt diplomatiske arbeid skal regelrett drite i FN sanksjoner og støtte illegal handel på verdensbasis er helt bak mål, det kommer aldri til å skje.

For at en legalisering i det hele tatt skal være realistisk må vi ta over produksjon og distribusjon innenlands, spørsmålet er man man skal tillate dyrking på enkeltpersonsnivå eller om man skal la den private sektoren ta seg av det, jeg tviler på at nordmenn vil la skattepengene sine gå til å produsere cannabis, på samme måten som at staten heller ikke produserer alkohol eller tobakk.
kjedelig streiting
Sitat av Dodecha Vis innlegg
legalize_it: Det at cannabis skal legaliseres i Norge er urealistisk nok, men at Norge, med alt sitt diplomatiske arbeid skal regelrett drite i FN sanksjoner og støtte illegal handel på verdensbasis er helt bak mål, det kommer aldri til å skje.
Vis hele sitatet...
Du støtter ikke lenger "illegal" handel, så lenge du handler fra en kilde.. Det er flere andre land hvor de dyrker cannabis, både for medisinske og andre grunner. Selv så tror jeg cannabis vil bli "legalisert" i FN, lenge før i Norge. Og hvilke land er det som hører på alt FN sier?

For at en legalisering i det hele tatt skal være realistisk må vi ta over produksjon og distribusjon innenlands, spørsmålet er man man skal tillate dyrking på enkeltpersonsnivå eller om man skal la den private sektoren ta seg av det, jeg tviler på at nordmenn vil la skattepengene sine gå til å produsere cannabis, på samme måten som at staten heller ikke produserer alkohol eller tobakk.
Vis hele sitatet...
Man kan feks tillate 5 planter privat, og la større bedrifter ta seg av stor-produsjon, og det går ann og importere en del. Og hva er du snakker om? "jeg tviler på at nordmenn vil la skattepengene sine gå til å produsere cannabis". Mener du at vi skal subsidiere Cannabisen og selge den for mindre enn det koster og dyrke den? Det er isåfall den eneste måten skattepenger kunne bli brukt på det. Nei det vil nok bli private firmaer som tar seg av dyrkinga. + En del import.

Og ang hva staten gjør og ikke gjør, sjekk oljefondet. Er en del penger der som er investert i ikke så etiske ting..
er flere måter man kunne ha fiksa salget av cannabis på! men det smarteste ville nok vært å la enkeltbedrifter få lov til å dyrke cannabis selv og ha egne shapper som polet hvor de selger det, med avgifter til statet, da hadde nok ikke prisen blitt så høy heller... vis feks staten får 30kr pr gram og bedriften 70kr så hadde nok alle blitt glade og prisen hadde fremdeles ligget på 100kr, shit, hadde vært mye penger å tjene på det...
Selvfølgelig måtte det vært regulert på samme måte som alkohol!
Å dyrke selv hjemme er ikke noe å snakke om en gang, er det lov å lage sin egen sprit kanskje?
Hadde det vært lovlig å dyrke selv, så hadde det fremdeles vært et illegalt market og mange flere rike asiatere i norge

men må si vi er litt OT nå
Sist endret av sykofant; 30. januar 2009 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det må jeg si jeg og.
Men vent. Jeg vet hvorfor alkohol er lovlig.
Folk liker alkohol! Og en politiker som ulovliggjør alkohol vil være veldig lite populær.
Og politikerne vil vel ikke være upopulære vil de? Nei det vil de ikke.
Demokrati vettu.
kjedelig streiting
Sitat av sykofant Vis innlegg
er flere måter man kunne ha fiksa salget av cannabis på! men det smarteste ville nok vært å la enkeltbedrifter få lov til å dyrke cannabis selv og ha egne shapper som polet hvor de selger det, med avgifter til statet, da hadde nok ikke prisen blitt så høy heller... vis feks staten får 30kr pr gram og bedriften 70kr så hadde nok alle blitt glade og prisen hadde fremdeles ligget på 100kr, shit, hadde vært mye penger å tjene på det...
Selvfølgelig måtte det vært regulert på samme måte som alkohol!
Å dyrke selv hjemme er ikke noe å snakke om en gang, er det lov å lage sin egen sprit kanskje?
Hadde det vært lovlig å dyrke selv, så hadde det fremdeles vært et illegalt market og mange flere rike asiatere i norge

men må si vi er litt OT nå
Vis hele sitatet...
Tror nok det heller må bli omvendt, at staten får 70 kr grammet, og bedriften 30 . Et par 3 planter hjemme burde uansett vært lov. Men det blir jo litt det samme som HB. Men man kan jo fremdeles lage vin hjemme
men så snakker vi ikke om vin heller... men om et stoff som alltid har blitt sett ned på og som også er kriminelt! jeg er ikke imot å plante selv hjemme, men jeg VET at vi aldrig hadde fått lov til det
jeg tviler på at nordmenn vil la skattepengene sine gå til å produsere cannabis, på samme måten som at staten heller ikke produserer alkohol eller tobakk.
Vis hele sitatet...
Men skattepengene våres gikk jo til det nye operahuset. Jeg har på ingen måte noe bruk for et operahus og er veldig lite intressert i å bruke dette. Jeg tror faktisk at flesteparten i Norge ikke kommer til å ha besøkt det engang om 5-6år.

Og en annen ting så er jo ikke cannabis ulovlig hvis det blir legalisert så da må jo folk bare godta at det er et rusmiddel på lik linje med alkohol.
En annen ting som er nevnt tidligere i tråden er jo at ved legalisering av cannabis kanskje åpner andre folks tanker til å sette alkoholen på hylla en stund og heller slappe av med cannabis-rusen.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Alkohol er lovlig fordi det er elsket av folket i årtusner!
Vis hele sitatet...
pedofili,voldtekt og menn som herjet var også elsket av folket i flere årtusner.
Iværtfall av mennene, heldigvis så har vi vokst ut av det.De fleste av oss værtfall...

Alkohol er nødvendig for å holde folket der de vil ha folket.
nemlig der nede. av de som er der oppe.
Hadde alkoholen blitt fjernet, hadde enda en gledesfaktor for menneskeheten forsvunnet. Man kan ikke fjerne alt mulig som skader kroppen. Skal man kanskje fjerne feit mat også? Utrolig mange som dør av det òg.
Anonimous har ett velldig bra poeng.
Hadde man fjernet alt som er helsefarlig eller i lengden farlig for kroppen, hadde vi ikke overlevd.

Alkohol er et rusmiddel man selv velger å drikke, med viten idag, vet alle at alkohol er helsefarlig i lengden når de drikker det.
Men som sagt tidligere i tråden, er alkohol så innarbeidet i norsk kultur at det ville ikke vert spørsmål om fjerne det, og godt er det!
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Hadde alkoholen blitt fjernet, hadde enda en gledesfaktor for menneskeheten forsvunnet. Man kan ikke fjerne alt mulig som skader kroppen. Skal man kanskje fjerne feit mat også? Utrolig mange som dør av det òg.
Vis hele sitatet...
Jeg er selvsagt helt enig, begynner å se meg lei på mangelen av enkeltmenneskets rett til egne valg nå til dags.

Det jeg tror trådstarter egentlig vil poengtere med denne tråden er hvorfor alkohol er lov, kontra flere rusmidler, gjerne mer harmløse enn alkohol, ikke er lov.
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Hadde alkoholen blitt fjernet, hadde enda en gledesfaktor for menneskeheten forsvunnet. Man kan ikke fjerne alt mulig som skader kroppen. Skal man kanskje fjerne feit mat også? Utrolig mange som dør av det òg.
Vis hele sitatet...
Og da kommer vi jo også inn på gledesfaktoren ved cannabisen da. Bruk av cannabis er ikke nytt for verden, men i Norge er det "nytt" (les: småbruk siden 60 tallet, kontra andre land). Derfor har vi ikke fått cannabis inn i kulturen vi lever i kontra alkoholen.

Jeg syntes ikke det er feil at alkohol er lovlig, men jeg skulle ønske jeg kunne ta samme valg ved bruk av cannabis som ved alkohol og at konsekvensene ble de samme. (Du får ikke bot for å konsumere alkohol hjemme/på utesteder o.l)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er bevist at alkohol gjør deg mer skade enn cannabis, med det lurer jeg på hvorfor alkohol er lovlig og cannabis ikke.

Men jeg forstår også "hvorfor" alkohol er lovlig, siden det er en del av Nordisk kultur. Hvis vikingene hadde dyrket hasj planter istedenfor å brygget mjød, så hadde det vært motsatt i dag.

Det her er bare min mening, kan du si. Står akkurat det samme men bare mye mer utdypende overfor.
cannabis er ulovlig fordi på 30-40 tallet i usa var det tre gribber av noen menn som kun tenkte på egen rikdom og så planten som konkurranse. Så de skapte mer eller mindre en konspirasjon for å ulovliggjøre cannabis. Dette ble gjort med kontroll, manipulasjon, propaganda og løgner. ref. http://www.druglibrary.org/schaffer/...act/taxact.htm
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette er fjortissrølpefyll i norden og har for såvidt ingenting med diskusjonen å gjøre. Tar man f.eks et vinland som Frankrike! Der har de helt andre holdninger til alkohol enn vi nordmenn har.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er alkohol kulturen i Frankrike mer relevant på et norsk diskusjonsforum enn kulturen i Norden?


Side note: Hører hele tiden at folk snakker om at cannabis er mindre skadelig en alkohol. Kan noen gi meg en link til en respektabel forskningsrapport ?
Sist endret av jarl; 4. juni 2009 kl. 20:50.
Sitat av jarl Vis innlegg
Side note: Hører hele tiden at folk snakker om at cannabis er mindre skadelig en alkohol. Kan noen gi meg en link til en respektabel forskningsrapport ?
Vis hele sitatet...
http://health.howstuffworks.com/heal...ug-ranking.htm værsågod kompis =)
Sitat av jarl Vis innlegg

Side note: Hører hele tiden at folk snakker om at cannabis er mindre skadelig en alkohol. Kan noen gi meg en link til en respektabel forskningsrapport ?
Vis hele sitatet...
Har du noen gang hørt om noen som har ødelagt kroppen sin av cannabis? Har du hørt om noen som har gått helt rebelsk i cannabisrus? Har du noen gang hørt om noen som har dødd av cannabis overdose?

På en annen side:

Hvor mange blir ikke utsatt for vold, bilulykker, voldtekt, drap, sykdom, rusproblemer og familieoppløsning med alkohol? Der har vi alkohol i et nøtteskall.

Så det er merkelig at cannabis er ulovlig og alkohol er lovlig. Noen sier at kulturen våres har skylden? Er ikke Norge et kristent land? Forbyr ikke kristendommen alkoholisme? Eller tar jeg feil?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Muradi: er ikkje skadeverknadane av alkohol strengt tatt eit argument mot å legalisere fleire rusmiddel, og heller eit argument for å forby alkohol? Slik du framstiller det så er det iallefall den konklusjonen eg ser som naturleg å komme med.
Har ikke lest hele tråden men her er min mening:

Om alkohol hadde blitt oppfunnet nå 2009 så tviler jeg sterkt på at det hadde vært lovlig.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
Har du noen gang hørt om noen som har ødelagt kroppen sin av cannabis? Har du hørt om noen som har gått helt rebelsk i cannabisrus? Har du noen gang hørt om noen som har dødd av cannabis overdose?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt at noen har dødd av cannabis, men alle de andre tingene du spør om har jeg vært med om. Det skjer i mye større skala enn du tydeligvis er klar over.
Cannabis klarer like fint å ødelegge mennesker som alkohol gjør.
Sist endret av Mullah; 5. juni 2009 kl. 22:56.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg har aldri hørt at noen har dødd av cannabis, men alle de andre tingene du spør om har jeg vært med om. Det skjer i mye større skala enn du tydeligvis er klar over.
Cannabis klarer like fint å ødelegge mennesker som alkohol gjør.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte? Kan det ha noe med forbudet å gjøre tro?
Sitat av Sky Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takker Liker og lese fagstoff om emner som dette

Har du noen gang hørt om noen som har ødelagt kroppen sin av cannabis? Har du hørt om noen som har gått helt rebelsk i cannabisrus? Har du noen gang hørt om noen som har dødd av cannabis overdose?
Vis hele sitatet...
Hva jeg har hørt om når det gjelder skadene folk har fått når det gjelder cannabis bruk bryr meg ikke stort. Da dette gjerne vris i den retningen de som forteller historiene vill. En nøytral forskningsrapport som Sky linket meg er infoen jeg forholder meg til.
Det er en enkel grunn til at alkohol er tillatt. Folk liker alkohol.

Hvorfor er industrielt framstilt sukker tillatt?

Hvorfor er cola tillatt? (Bare tenk på fosforsyra - spiser jo faen meg opp tenna)

Folk flest røyker ikke joints. Voksne ser på det som unødvendig og helseskadelig. Alkohol sees ikke på som unødvendig, fordi en selv liker å drikke alkohol.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg har aldri hørt at noen har dødd av cannabis, men alle de andre tingene du spør om har jeg vært med om. Det skjer i mye større skala enn du tydeligvis er klar over.
Cannabis klarer like fint å ødelegge mennesker som alkohol gjør.
Vis hele sitatet...
Ikke ifølge Lancet. http://www.thelancet.com/journals/la...04644/fulltext
kjedelig streiting
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Har ikke lest hele tråden men her er min mening:

Om alkohol hadde blitt oppfunnet nå 2009 så tviler jeg sterkt på at det hadde vært lovlig.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner poenget ditt, men hvilket rusmiddel ble funnet opp på 00 tallet? Jeg ser mange av motstanderne av legalisering kommer med det samme argumentet. Dog så mener jeg det er særdeles lite gyldig. Cannabisen har allerede kommet til landet, og vært her en god stund nå. Spørsmålet må jo være hvordan vi skal behandle stoffet...