Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  343 34649
Det hele blir veldig morsomt når man tenker på grunnen til at hun er godt "integrert" i Norge, med norske venner og nettverk. Grunnen er at norske myndigheter ikke har oversikt over hvem som er i landet.

Så hva gjør man med illegale innvandrere som kanskje har vært her i 10 år ? Og som ikke har snyltet på velferdsgoder og kanskje har unngått nordmenn i frykt for utsendelse. Man kan jo si at de har vært smarte fordi de ikke har stilt seg så lagelig til hogg med å gi ut en bok, stille opp med bilde og HOLDT FOREDRAG OM HVORDAN DET ER Å VÆRE ULOVLIG INNVANDRER.

Og som det er foreslått fra et par hold, gi amnesti til alle papirløse. Javel, man aksepterer at alle som opp til idag har klart å forville seg over grensen skal få papirer og statsborgerskap. Hvilken herlig erklæring er ikke dette over den manglende kontrollen ? Og hvis tallet på på papirløse spriker fra 3000 til 30000 skal du nok se at det er mange rare historier. Vi har jo krigsforbrytere vi vet om i landet allerede. Det kan godt hende at vi gir massemordere på flukt en gyllen sjanse. De kan finne opp en ny historie, nytt navn, nytt opprinnelsesland og si hei til den nye friheten.

Sitat av atomet Vis innlegg
2: For noen hundre år brant vi også hekser på bålet, og det er bare noen få tiår siden det fremdeles var kriminelt for menn å ha sex med menn her i landet, og under krigen var det i følge okkupasjonsmaktens lover ulovlig å ha radioapparater, ulovlig å skjule jøder, osv. At "loven sier det" er ikke noe argument, loven er ikke automatisk korrekt. Det er vi - menneskene som bor i norge - som definerer og skaper loven, og dersom tilstrekkelig mange mener at loven er feil, så bør den helt klart endres.
Vis hele sitatet...
Du synes det ikke blir rart å bruke disse lovene som eksempler i denne sammenhengen ? "og under krigen var det i følge okkupasjonsmaktens lover ulovlig å ha radioapparater, ulovlig å skjule jøder"

For å så fortsette med "At "loven sier det" er ikke noe argument, loven er ikke automatisk korrekt. Det er vi - menneskene som bor i norge - som definerer og skaper loven"

Det var jo ikke sånn at de lovene ble vedtatt av en norsk folkeforsamling.
Det jeg reagerte på er at jeg tror du bruker disse eksemplene på å illustrere når norske lover går over styr. Det er jo ikke sånn at disse lovene ble impletert etter krigen.
Jeg forstår godt at folk er kritiske til loven, det er MYE der som burde vært endret. Men dersom loven ikke åpner for skjønn, kan ikke myndighetene gjøre det. Saken er vel at det er muligheter for skjønn, og at store deler av Norges befolkningen mener forvaltningen burde gitt henne oppholdstillatelse. Det kan godt være, men da bør vi få klare regler på hva som godtas.

Dersom jeg het Achmed, kom fra Somalia, hadde tatt master i botanikk, skrevet bok om hjemmedyring av cannabis, holdt foredrag for legalisering, ble kåret til årets "nordmann" av Normal, hadde donert halve lønna mi til redd barna og tidligere var ustraffet; skal jeg vedde vaselin-boksa mi på at folk flest hadde ment jeg burde bli sendt ut av landet. Noen vil kanskje mene forskjellene er vesentlige, men da må vi få på plass et regelverk som styrer dette.

Og hva med de andre papirløse flyktningene som ikke har blitt et kjent fjes i norsk media. Fortjener ikke de samme behandling som Marie?
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Ser for meg at de som skriker ut om at loven her må følges blindt til punkt og prikke uansett bare fordi det er loven, er de samme som kan finne på å anmelde en liten vennegjeng som spiller poker sammen fordi det er brudd på den hellige ufeilbarlige norske lov.
Vis hele sitatet...
Javel, så bra at du har lært deg kunsten med å argumentere med å tillegge andre mennesker egenskaper og meninger de ikke har. Til og med hinter til at disse ser på lovene som hellige, og derfor kan puttes i samme klasse som de som mener at sharialover bør gjelde og religiøsitet skal gjennomsyre lovverket.

Nå skal det sies at jeg har pleid å bruke samme virkemiddel selv før, men ser selvsagt manglene ved å bruke det.
For en flaks, jeg kan bare starte på høyskolen til høsten uten noe videre om og men!, dessuten trenger jeg ikke og betale skatt lengre heller! wohoo!. det har jeg lært av denne saken som "hele Norge" nå støtter opp om.
Hun fortjener ikke særbehandling, det blir for dumt. Vel og bra om hun får arbeidstillatelse, hun virker ikke som den "klassiske" innvandrersnylteren. Men at hun skal få behandling som ikke er på linje med alle andre som oppholder seg i landet uten tillatelse, er jeg sterkt imot.
Hun vil antakelig bli en ressurs for Norge hvis hun får bli, og de som stemmer ja har nok rett i mange av sine argumenter.
Men det er ikke dette saken dreier seg om.
Saken er at dette er en politisk agendasak for å gjøre det lettere for ulovlige innvandrere å få bli i landet.
Hvis hun får bli vil det skapes presedens og det vil automatisk komme en hærskare av andre som sier: hvorfor får hun bli og ikke vi - vi kommer jo fra et land med krig, det gjør ikke hun? osv osv..
Dette er en kunstig skapt mediasak skapt av folk med politiske motiver iht flyktingelovgivningen i landet.
Er sannsynligvis ingen tilfeldighet at kjæresten hennes er journalis i klassekampen f.eks.

Det er med bakrunn i dette at hun MÅ utvises. Så får hun evt søke om å komme tilbake som arbeidsinnvandrer evt gifte seg eller begge deler.
Vi kan IKKE sende signaler ut om at "hvis du sniker deg unna lenge nok i Norge så får du bli her".
Verken finske eller norske asylmyndigheter har funnet at Maria Amelie har behov for beskyttelse.
Familien fikk avslag på asylsøknaden i 2002, da Maria var 17 år. Anken ble avvist to år senere. Da var hun 19 år, og følgelig myndig. At foreldrene hennes tok avgjørelser for henne som barn, fritar henne ikke fra sitt selvstendige ansvar etter at hun ble myndig.

Alt hun har foretatt seg i landet, har skjedd uten at hun har hatt lov til å være her. At hun har arbeidet frivillig på festivaler, skrevet en bok, tatt en utdannelse, lært seg norsk osv, synes jeg er irrelevant.

For all del, jeg er veldig for at utlendiger lærer seg norsk, tar en utdannelse etc. men først etter at de har fått innvilget lovlig opphold / arbeidstillatelse i landet. Har man ikke lovlig opphold, så kan man ikke velge om en vil forlate landet eller ei. Da skal man forlate landet, det burde ikke vært en diskusjon engang.

Jeg synes forøvrig det er sært med alle som sammenligner saken hennes med Mullah Krekar sin.
"Mullah Krekar får bli, men Maria Amelie må ut." Nei, Mullah Krekar får faktisk ikke bli. Det er vedtatt at han skal sendes ut av landet, men inntil Irak avskaffer dødsstraff, så kan vi ikke sende ham ut av landet.
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Vi kan IKKE sende signaler ut om at "hvis du sniker deg unna lenge nok i Norge så får du bli her".
Vis hele sitatet...
Det er jo litt mer ved Maria enn at hun bare har sneket seg unna lenge nok. Ser ikke noe problem ved å sende ut signal om at hvis du blir 100% integrert, høy utdannelse og gjør masse frivillig arbeid så får du bli. Vi burde vel tvert i mot oppmuntret til dette. De som ikke har gjort noe av dette kan jo ikke skrike ut at det er urettferdig at de blir kastet ut og ikke Maria.

Sitat av Kattunge Vis innlegg
Jeg synes forøvrig det er sært med alle som sammenligner saken hennes med Mullah Krekar sin.
"Mullah Krekar får bli, men Maria Amelie må ut." Nei, Mullah Krekar får faktisk ikke bli. Det er vedtatt at han skal sendes ut av landet, men inntil Irak avskaffer dødsstraff, så kan vi ikke sende ham ut av landet.
Vis hele sitatet...
Som aldri kommer til å skje. De har sagt at de ikke skal henrette han, men ingenting vil være godt nok for Norge til å gi slipp på han. Virker det som.
Sist endret av Don Veto; 15. januar 2011 kl. 16:12.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det er jo litt mer ved Maria enn at hun bare har sneket seg unna lenge nok. Ser ikke noe problem ved å sende ut signal om at hvis du blir 100% integrert, høy utdannelse og gjør masse frivillig arbeid så får du bli. Vi burde vel tvert i mot oppmuntret til dette. De som ikke har gjort noe av dette kan jo ikke skrike ut at det er urettferdig at de blir kastet ut og ikke Maria.
Vis hele sitatet...
Hvordan ser du for deg at en lovtekst som sier at du skal være "
100% integrert, høy utdannelse og gjør masse frivillig arbeid" så får du bli
skal utformes uten at det hyles ut om forskjellsbehandling, tråkking på andres kulturer og rasisme?
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Hvordan ser du for deg at en lovtekst som sier at du skal være "
100% integrert, høy utdannelse og gjør masse frivillig arbeid" så får du bli
skal utformes uten at det hyles ut om forskjellsbehandling, tråkking på andres kulturer og rasisme?
Vis hele sitatet...
Sier ikke noe om lovteksten jeg, aldri vært flink til å skrive lovtekst Mener å gjøre det mulig å gå fra flyktning til arbeidsinnvandrer uten å måtte forlate landet først, mer individuell behandling og at det går an å bruke litt skjønn og sunn fornuft i spesielle saker som dette.
Sist endret av Don Veto; 15. januar 2011 kl. 16:23.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det er jo litt mer ved Maria enn at hun bare har sneket seg unna lenge nok. Ser ikke noe problem ved å sende ut signal om at hvis du blir 100% integrert, høy utdannelse og gjør masse frivillig arbeid så får du bli. Vi burde vel tvert i mot oppmuntret til dette. De som ikke har gjort noe av dette kan jo ikke skrike ut at det er urettferdig at de blir kastet ut og ikke Maria.
Vis hele sitatet...
Du ser ikke noe problem med å ta høyere utdannelse som du ikke har rett på ved å jukse seg til den ? Du mener vi bør oppmuntre folk til å holde seg skjult etter de har blitt bedt om å dra, for å så ta seg til rette og bruke utdanningssystemet i Norge ? Hun ble "integrert" fordi norske myndigheter ikke har oversikt over hvem som befinner seg innenfor Norges grenser.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
De som ikke har gjort noe av dette kan jo ikke skrike ut at det er urettferdig at de blir kastet ut og ikke Maria.
Vis hele sitatet...
Er du løk ? Det er jo ikke sånn at illegale innvandrere egentlig KAN gjøre noe av dette. Dette har skjedd fordi norske myndigheter ikke vet hvem som befinner seg i landet. De tar en stor risiko hvis de bestemmer seg for å snylte på norske velferdsgoder. Altså risikoen for å bli oppdaget å sendt hjem øker betraktelig når du prøver å komme inn på videregående og universitet uten papirer. Dessuten er det vel få illegale innvandrere som tør å kritisere andre illegale innvandrere i offentligheten.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Sier ikke noe om lovteksten jeg, aldri vært flink til å skrive lovtekst Mener å gjøre det mulig å gå fra flyktning til arbeidsinnvandrer uten å måtte forlate landet først, mer individuell behandling og at det går an å bruke litt skjønn og sunn fornuft i spesielle saker som dette.
Vis hele sitatet...
Men når hun og foreldrene ikke får flyktningstatus da ? For det har faktisk en domstol slått fast at de ikje får.
Norge burde ha takhøyde for bruk av vett, også i formelle saker som denne.

At delinkventen er "hvit", overveiende integrert i samfunnet og innstilt på å leve under rådende forhold og etter gjeldende lover, spiller tydeligvis ingen rolle. Om hun hadde vært sort, blakk, uten sosialt nettverk og tigget på gaten, ville pipen hatt en annen lyd. Jeg gremmes.
Jeg må bare få lov til å spørre uten å ha saumfart hver eneste millimeter av saken; hvordan kan hun ha gått fra grunnskole og opp til fem år på høgskole uten å ha blitt snappet opp av systemet? Hun var da ulovlig innvandrer fra første sekund.

Hei, du skal søke skoleplass her? Neeeeeeida, du trenger ikke papirer, bare skriv på en serviett hva du heter, så lager vi legitimasjon til deg.
Sitat av dynamite Vis innlegg
Jeg må bare få lov til å spørre uten å ha saumfart hver eneste millimeter av saken; hvordan kan hun ha gått fra grunnskole og opp til fem år på høgskole uten å ha blitt snappet opp av systemet? Hun var da ulovlig innvandrer fra første sekund.
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Ingen gode svar fra systemet, bortsett fra at *hun er oppdaget*. Dermed arresteres hun prompt og sendes ut av landet, for å oppfylle lover og paragrafer.

Dette vil nok, som et massekrav, og i omstendelige former for ikke å blamere de utallige saksbehandlere, bli omgjort. Hvis ikke, er jeg *enda* mer tvilsom til Norske Lover enn jeg noengang har vært.
Dette handler ikke spesielt om denne saken, men jeg ser en del mennesker inne på dette forumet som har misforstått en del knyttet til hva det vil si å være norsk/nordmann. Det eneste kravet til å være norsk er norsk statsborgerskap. Hvis jeg ikke har tro på demokratiet eller er kriminell, blir jeg ikke kastet ut av landet. Hvor skulle Norge sende meg? Det samme gjelder folk med innvandrerforeldre - mennesker som selv er født og oppvokst i Norge (uavhengig av hudfarge eller matkultur for den saks skyld). De er like mye nordmenn som jeg er. Hadde vært rart hvis de ble stilt andre krav til mennesker med innvandrerbakgrunn, ettersom veldig mange i dette landet har innvandrere som forfedre. Skal man bli nordmann etter 8. generasjoner? 20. generasjoner? Blir man fortere nordmann hvis man har innvandrerforeldre fra Tyskland?

Det er på tide at Norge tar et oppgjør med sin nasjonalisme.
Jeg oppfatter deg som *enig*. I det minste tilnærmet.

Hva pokker er en "god nordmann"? Eller "god kvinne av norsk herkomst"?

Latterlig. Jeg ble født i Norge i 1955; av 50% svensk herkomst. I årevis bodde jeg utenlands. Hvor mine ben blekner, har ingen interesse for andre enn de som gidder å grave de ned. Hva jeg *mener* er kanskje av sosial interesse: og der er jeg like norsk som tydeligvis mesteparten viser i meningsmålinger - 60% spurte mener at hun er berettiget til opphold.

Selvfølgelig er hun det. Like mye som meg. En drammenser har tilbudt jobb (jeg kjenner ikke vedkommende, men jeg hadde gjort det samme selv, om jeg hadde hatt mulighet; jeg er altså drammenser) og hva *pokker* er det nå som hindrer myndighetene fra en fravikelse? Stahet? Nidkjærhet? Dumhet?
Sitat av Elber Vis innlegg
Dette handler ikke spesielt om denne saken, men jeg ser en del mennesker inne på dette forumet som har misforstått en del knyttet til hva det vil si å være norsk/nordmann. Det eneste kravet til å være norsk er norsk statsborgerskap. Hvis jeg ikke har tro på demokratiet eller er kriminell, blir jeg ikke kastet ut av landet. Hvor skulle Norge sende meg? Det samme gjelder folk med innvandrerforeldre - mennesker som selv er født og oppvokst i Norge (uavhengig av hudfarge eller matkultur for den saks skyld). De er like mye nordmenn som jeg er. Hadde vært rart hvis de ble stilt andre krav til mennesker med innvandrerbakgrunn, ettersom veldig mange i dette landet har innvandrere som forfedre. Skal man bli nordmann etter 8. generasjoner? 20. generasjoner? Blir man fortere nordmann hvis man har innvandrerforeldre fra Tyskland?

Det er på tide at Norge tar et oppgjør med sin nasjonalisme.
Vis hele sitatet...
Et oppgjør med sin nasjonalisme? Og erstatte det med hva?
Globalisme? -Vi ser jo hvor fint det går nedover kontinentet.

Det er ingenting galt i å være patriot og være glad i landet sitt.
Heller er det ikke galt å være kritisk til hva man slipper inn i landet sitt.

Forøvrig vil jeg ikke si at nordmenn er spesiellt "nasjonalistiske".
(Jeg regner med at du med nasjonalisme mener "høyreekstrem"
/fremmedfientlig).
Tvert imot så har vi tatt imot med åpne armer, men det har ført til store problemer og vil i økende grad fortsette med det. Eks: terrorgrupper som etablerer seg i Norge, 100% ikkenorske overfallvoldtektet, gjengkriger m.m.

Hva det vil si å være nordmann er ikke opp til deg å bestemme og si at andre har misforstått.
En person som viser sin takknemlighet over å få norsk statsborgerskap med å
rakke ned på landets folk og verdier og bedriver kriminalitet, vil i manges øyne slett ikke oppfattes som norsk selv om han har fått en liten rød bok det står Norge på.
Prinsippielt sett så synes kanskje folk at hun bør sendes ut av landet for å vise at vi ikke forskjellsbehandler folk. MEN, denne jenta snakker flytende norsk, har masse norske venner, har en master ved NTNU og var frivillig ved Statoil siden 2004. I tillegg har hun en potensielt jobb som journalist.

Hun er svaret på en vellykket integrering, og nå skal vi sende henne ut? For at Stoltenberg skal vise at han har baller nok? Å sende henne til et land som ikke engang finnes lengre (sovjet unionen), og i tillegg sende henne til en plass hvor hun antageligvis ikke kjenner noen blir alt annet enn riktig.
Sist endret av Posyyy; 15. januar 2011 kl. 21:11.
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Et oppgjør med sin nasjonalisme? Og erstatte det med hva?
Vis hele sitatet...
Trenger man å erstatte det med noe i det hele tatt? Er det slik at du må føle tilhørighet til ett bestemt sted? Selv har jeg ingen tilknytning til Norge som land, og jeg ville aldri kalt meg Nordmann. Født og oppvokst i Norge, så langt slekten rekker.

Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Det er ingenting galt i å være patriot og være glad i landet sitt. Heller er det ikke galt å være kritisk til hva man slipper inn i landet sitt.
Vis hele sitatet...
Her nevner du selv ett av problemene jeg ser ved patriotismen din, som jeg synes grenser litt mer til nasjonalisme forøvrig. Du mener at fordi du er født på ett sted så har du mer rett til å bo der enn de som er født ett annet sted. Jeg kan ikke se logikken i det, beklager.

Når det kommer til selve saken med jenta, så mener jeg at hun gjerne kan få bli, da sett utifra et rent moralsk synspunkt. Fra et mer samfunnsrettet og juridisk perspektiv ser jeg derimot problemene med å la hun bli. Loven skal være lik for alle. At loven bør endres er jeg likevel enig i. Nå er hun jo tilbake i Norge iløpet av ikke så lang tid, det er jo bare en formalitet at hun må utsendes.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Her nevner du selv ett av problemene jeg ser ved patriotismen din, som jeg synes grenser litt mer til nasjonalisme forøvrig. Du mener at fordi du er født på ett sted så har du mer rett til å bo der enn de som er født ett annet sted. Jeg kan ikke se logikken i det, beklager.
Vis hele sitatet...
Det at vi, nordmenn, har opparbeidet oss ett velfungerende samfunn der nordmenn skal få dra nytte av de goder vi har opparbeidet synes jeg kvalifiseres til en god nok grunn til at vi kan velge/tillate hvem som skal få bo her, om det så er p.g.a de egenskapene de kan tilby eller fordi er flyktninger.

Det at hun er en oppegående person, med utdannelse, norske venner og kjæreste forandrer fortsatt ikke det faktum at hun oppholder seg i Norge illegalt.

Loven skal være lik for alle, flyktninger uten tillatelse og som ikke står i fare for å bli straffet eller skadet hvis de blir sendt hjem skal bli sendt hjem.
Jeg ser ikke problemet ved at hun blir sendt hjem slik at hun så skal kunne søke om tillatelse på et annet grunnlag, som sagt; loven er(og bør være) lik for alle.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Det at vi, nordmenn, har opparbeidet oss ett velfungerende samfunn der nordmenn skal få dra nytte av de goder vi har opparbeidet synes jeg kvalifiseres til en god nok grunn til at vi kan velge/tillate hvem som skal få bo her, om det så er p.g.a de egenskapene de kan tilby eller fordi er flyktninger.
Vis hele sitatet...

Nå knytter du et "vi" til en gruppe mennesker som har arbeidet for et godt samfunn. Dette har også Amalie, det som skiller henne fra gruppen er et spørsmål fødested. Det virker også som om du trekker en relasjon fra deg selv, til arbeidere som har bygget opp Norges industri i fortiden, noe som for meg virker søkt. Det er hva du har gjort som har relevans for meg, ikke hva noen folk fra et område du har til felles med dem har gjort.

At noen mennesker gjør krav på et landeområde på grunn av deres herkomst er etter min mening en sinnssvak tradisjon.

Sitat av Zolantor Vis innlegg
Det at hun er en oppegående person, med utdannelse, norske venner og kjæreste forandrer fortsatt ikke det faktum at hun oppholder seg i Norge illegalt.
Vis hele sitatet...
Ja, loven skal være lik for alle, kanskje loven bør endres? Eller at det blir mer godtatt å bruke skjønn og sunt vett når man dømmer.

Men jeg forstår at jeg kanskje har et litt unormalt syn når det kommer til landegrenser, så det jeg sier her blir vel kanskje litt på eggen på temaet i denne tråden. Så jeg tror jeg gir meg nå.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Trenger man å erstatte det med noe i det hele tatt? Er det slik at du må føle tilhørighet til ett bestemt sted? Selv har jeg ingen tilknytning til Norge som land, og jeg ville aldri kalt meg Nordmann. Født og oppvokst i Norge, så langt slekten rekker.


Her nevner du selv ett av problemene jeg ser ved patriotismen din, som jeg synes grenser litt mer til nasjonalisme forøvrig. Du mener at fordi du er født på ett sted så har du mer rett til å bo der enn de som er født ett annet sted. Jeg kan ikke se logikken i det, beklager.

Når det kommer til selve saken med jenta, så mener jeg at hun gjerne kan få bli, da sett utifra et rent moralsk synspunkt. Fra et mer samfunnsrettet og juridisk perspektiv ser jeg derimot problemene med å la hun bli. Loven skal være lik for alle. At loven bør endres er jeg likevel enig i. Nå er hun jo tilbake i Norge iløpet av ikke så lang tid, det er jo bare en formalitet at hun må utsendes.
Vis hele sitatet...
Scipio, jeg og noen venner kommer og slår oss ned i huset ditt..
Ifølge din logikk så har vi jo like stor rett på det som deg.

Er det greit? -Tenkte meg ikke det nei..
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Scipio, jeg og noen venner kommer og slår oss ned i huset ditt..
Ifølge din logikk så har vi jo like stor rett på det som deg.

Er det greit? -Tenkte meg ikke det nei..
Vis hele sitatet...
Nei, for leiligheten min har jeg betalt for. Personlig.

Har du betalt for å kunne forby mennesker å kjøpe leilighet for så å bo i Norge? Jeg ser ikke hvordan spørsmålet ditt har noen relevans. Kanskje jeg misforstår, men dette blir off-topic tror jeg, men du kan gjerne svare meg på melding.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Nå knytter du et "vi" til en gruppe mennesker som har arbeidet for et godt samfunn. Dette har også Amalie, det som skiller henne fra gruppen er et spørsmål fødested. Det virker også som om du trekker en relasjon fra deg selv, til arbeidere som har bygget opp Norges industri i fortiden, noe som for meg virker søkt. Det er hva du har gjort som har relevans for meg, ikke hva noen folk fra et område du har til felles med dem har gjort.

At noen mennesker gjør krav på et landeområde på grunn av deres herkomst er etter min mening en sinnssvak tradisjon.



Ja, loven skal være lik for alle, kanskje loven bør endres? Eller at det blir mer godtatt å bruke skjønn og sunt vett når man dømmer.

Men jeg forstår at jeg kanskje har et litt unormalt syn når det kommer til landegrenser, så det jeg sier her blir vel kanskje litt på eggen på temaet i denne tråden. Så jeg tror jeg gir meg nå.
Vis hele sitatet...
Mine forfedre har bidratt til at jeg og andre nordmenn har og skal fortsette å nyte de godene vi igjennom alle år har strevd og slitt for å opparbeide oss.
For at det skal fungere så kan vi ikke tillate at mennesker illegalt skal oppholde seg i norge å nyte goder de ikke bidrar til.

Marie Amelie arbeidet svart, bidro hun til våre samfunnsgoder via skatt? Marie Amelie bidro ikke, oppholdt seg ulovlig men likevel kostet hun vårt samfunn flerfoldige tusen ved å gå på skole. Hadde hun rett til det? Har noen som helst rett til og dra nytte av våre goder uten å bidra?
Det er interessant. Hun skal ut men Krekar får bli...........

Det er rart med det der.
Sist endret av Henrik-Vanger; 15. januar 2011 kl. 22:31.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Mine forfedre har bidratt til at jeg og andre nordmenn har og skal fortsette å nyte de godene vi igjennom alle år har strevd og slitt for å opparbeide oss.
For at det skal fungere så kan vi ikke tillate at mennesker illegalt skal oppholde seg i norge å nyte goder de ikke bidrar til.
Vis hele sitatet...
Du sier ikke noe nytt her, bare det samme om igjen. Så da kan vel jeg gjør det og. Jeg ser ikke at din relasjon til dine forfedre har noen betydning for at andre ikke skal kunne oppholde og arbeide for føden i dette "landet." Betydningen du legger i illegal har ikke stort å si for meg, at loven sier at noe ikke er legalt gjør det ikke illegalt for meg. Dine forfedres goder er ikke goder skapt av deg som gir deg en særegen rettighet i mine øyne.

Alle mennesker som skaper, uansett nasjonal-tilhørighet fortjener å bli mottatt overalt i verden i mine øyne.

Sitat av Zolantor Vis innlegg
Marie Amelie arbeidet svart, bidro hun til våre samfunnsgoder via skatt? Marie Amelie bidro ikke, oppholdt seg ulovlig men likevel kostet hun vårt samfunn flerfoldige tusen ved å gå på skole. Hadde hun rett til det? Har noen som helst rett til og dra nytte av våre goder uten å bidra?
Vis hele sitatet...
Som et menneske har hun rett til utdanning og trygghet. Hadde hun kunnet det, så er jeg ikke i tvil om at hun ville ha foretrukket å være en registrert borger.

Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Det er interessant. Hun skal ut men Krekar får bli...........

Det er rart med det der.
Vis hele sitatet...
Krekars liv er etter hva jeg forstått truet hvis han returnerer, det er ikke Amalies. Hadde hun kunnet skifte fra flyktning, til arbeidssøkende hadde hun sikkert fått godkjent opphold.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Marie Amelie arbeidet svart, bidro hun til våre samfunnsgoder via skatt? Marie Amelie bidro ikke, oppholdt seg ulovlig men likevel kostet hun vårt samfunn flerfoldige tusen ved å gå på skole. Hadde hun rett til det? Har noen som helst rett til og dra nytte av våre goder uten å bidra?
Vis hele sitatet...
Ja. Det er ethvert demokratisk samfunns forbannede plikt, punktum. Dette tilfelle er dessuten så soleklart, at bare byråkrater kan finne på å motsette seg. Hvem bryr seg om byråkrater? Bare byråkratene ...
Jeg er overhodet ikke enig med trådstarter i denne saken. Hva vil folk tro om Norge dersom de lar henne bli i landet? Som om ikke vi framstår naivt nok allerede. Jeg mener dette er en prinsippsak der det burde understrekes at Norge vil være nøye på ulovlig innvandring, og statuere et eksempel på at innvandring ikke kan gå ubemerket i Norge. Og det er jo akkurat her i denne saken vi burde sette ned foten, nettopp fordi den blir framhevet i media til de grader.

At det er tvil i denne saken gjør bare at jeg fortviler enda mer over den norske regjeringen og det norske folk.
Jeg mener hun bør bli kastet ut. Loven er lik for alle.

Ellers kom jeg over denne siden her, som kanskje vil være intressant lesning for mange..

Maria Amelie (22) er papirløs innvandrer fra “Kaukasus”, har bodd åtte år i Norge og klart seg godt. Hun er på mange måter et prakteksemplar av en innvandrer: snakker og skriver norsk og tar tatt mastergrad ved NTNU, for Statoil.

Men i fjor sto hun frem med boken Ulovlig norsk, hun ble valgt til Årets nordmann av Ny Tid, skrev kronikk i Aftenposten og har holdt foredrag land og strand rundt. Hun valgte mao å stå frem offentlig, og ikke bare det: Andre har valgt å gjøre henne til en offentlig person. Det minner om en kampanje. Hvorfor? Åpenbart for å utvirke et amnesti for papirløse innvandrere.

Amelie som person er en god sak. Det visste de som lanserte henne. Men de utfordrer myndighetene.

Dette kommer sjelden frem i mediene, for de er selv en del av godhetsindustrien. Det betaler seg ikke å komme med motforestillinger, tror mediene. Kjør saken som human touch, et flott menneske med en vond bakgrunn mot ubarmhjertige myndigheter. En klassiker.

Men virker den like godt? Blant en gruppe urban middelklasse, åpenbart. De identifiserer seg med den gode sak og Maria. Men det har skjedd noe i opinionen de senere år. Folk ser ikke bare personen, de ser også gruppen, tallene, mengden. De forstår at ikke alle som har det vondt i verden kan komme til Norge. De er blitt skeptiske.

Hvis mediene skulle ytt Maria og opinionen rettferdighet, burde de stilt kritiske spørsmål om f.eks. kampanjejournalistikken.

Myndighetene har gjentatte ganger sagt at det ikke kan være slik at fordi noen har sterke og innflytelsesrike venner, skal deres sak omgjøres og gå foran andres. Amelies samboer er journalist i Klassekampen. Hun er adoptert av Ny Tid, som har fulgt henne og kunne melde om pågripelsen onsdag kveld, hun blir backet opp av NOAS, Dag Hareide, rektor ved Nansenskolen. Listen kunne gjøres mye lengre.

Det støttespillerne håper er selvsagt at hennes sak ikke vil være unntaket, men en rambukk som åpner døren til legalisering for illegale i Norge. Alle er ikke like ressurssterke som Amelie. Ut fra hvilke kriterier skal de få opphold?

NRKs Janne Kjellberg hadde i radio en serie programmer om illegale innvandrere. Det er en tøff tilværelse: sove på sofaen hos bekjente, kjenne på usikkerheten ved å bli avslørt, ta seg svart arbeid osv. Skjebnene er mange og sterke. Men kvalifiserer det til opphold?

De gode menneskene later som om en hard skjebne er et kriterium for å få opphold i Norge. Men også blant Amelies venner finnes det folk som vet at det ikke er slik systemet fungerer.

Politikerne og systemet må tenke regler og presedens. Man kan ikke velge den ene fremfor den andre fordi man liker noen bedre og synes vedkommende passer inn i ens egen gruppe.

Amelie kunne ha valgt å fortsatt ligge lavt. Da hadde hun trolig kunnet leve ubemerket. Flere gjør det. De har ansvarsfulle jobber innen helsesektoren, men mangler offisiell oppholdstillatelse. Kjellbergs serie ga noen interessante eksempler på det.

Men det var ikke nok. Amelie og hennes venner ville forandre norsk flyktningpolitikk. Hun ble kjørt frem og gikk selv høyt ut. Det var å utfordre myndighetene.

Kunne de valgt å overse henne? Prisen for å sende henne ut kan bli høy.

Hvis myndighetene skal “vinne”/lande på bena, må de vite hva de gjør. Det er ikke opplagt.

Godhetsindustrien vil gjerne gjenta amnestiene som Spania innvilget to ganger. Men mye vann har rent i havet siden. Et amnesti vil være stikk i strid med vindene som blåser i dagens Europa.

Det nye stikkordet i innvandringspolitikken er utvelgelse, å være selektiv: Man ønsker høyt kvalifiserte mennesker. I så måte er Amelie et godt eksempel. Problemet er at hun er i feil kategori. Hun er illegal.

Ved å kjøre henne frem på vegne av de illegale har vennekretsen tatt en stor risiko. Det er politisk umulig for myndighetene å gi etter. Det snakkes om 5000-6000 illegale i Norge. Tallet kan være mye høyere. Men viktigst er det som statssekretær Pål Lønset sier at det vil uthule selve asylinstituttet og gjøre myndighetenes kontroll illusorisk. Alle kan få bli bare de kommer seg til Norge.

Når vi vet at det står en stort svart industri bak som håver inn enorme summer på å smugle mennesker til Europa, burde forkjemperne bli betenkt, eller i det minste ha noen motforestillinger.

Den nye generalsekretæren i NOAS, Ann-Magrit Austenå, var nylig gjest i Sånn er livet. På den ene siden bagatelliserte hun tilstrømmingen til Europa: bare 250.000 kommer og av dem får bare 75.000 bli. På den andre siden: de nærmeste årene vil Europa måtte importere et stort antall mennesker fra Afrika og Asia, sa Austenå, de trengs for å kunne ta eldrebølgen. Slike bevegelser har det vært opp gjennom historien, og de vil bli like gode europeere som dagens, konkluderte hun.

Austenå har i flere år jobbet som journalist i Dagbladet, og vært leder av Norsk Journalistlag. Hvordan er det mulig å inneha en slik posisjon og ha så lavt presisjonsnivå? Er det en villet naivitet eller kunnskapsløshet? Anno 2011 er det ikke lov å være så uvitende.

Europa har mistet sin uskyld. Problemene med innvandringen har vist seg å være store og komplekse. De som forsøker å forenkle og gjøre dette til et spørsmål om godhet, gjør både sine egne samfunn og de illegale en bjørnetjeneste.
Vis hele sitatet...
Sitat av Capital Vices Vis innlegg
Jeg er overhodet ikke enig med trådstarter i denne saken. Hva vil folk tro om Norge dersom de lar henne bli i landet? Som om ikke vi framstår naivt nok allerede.
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke hva trådstarter egentlig mente ... men jeg er redd for landets omdømme dersom hun blir deportert. Jeg har fulgt slike saker i årevis, og sjelden har jeg sett et klarere eksempel på bevisstløs regelrytteri. Dette mennesket er norsk så godt som noen. Hadde jeg i sin tid valgt å være egypter, hadde jeg blitt mottatt med åpne armer. Vi må være et kaldt folkeferd, som ikke kan ta til oss helstøpte mennesker med muligens lurvete pass ... som til alt overmål skriver seg fra mindreårig tid. Jeg fryser på ryggen (og også ellers) over slik innstilling.
Sitat av Renik Vis innlegg
.*.
Vis hele sitatet...
Du presterte et j* langt innlegg, og deler av det er jeg faktisk enig i. Vi *må* nødvendigvis følge våre egne regler og forskrifter.

At enkelte kasus er mer ressurssterke enn andre, må vi være klar over - og ikke la disse overskygge søknader fra mer beskjeden bakgrunn.

I så måte, er dette tilfellet oppblåst. I verste fall, blir hun "utvist" til Russland, for deretter å kunne komme tilbake etter 1 år. Hva slags spill for kulissene er dette? Hva slags spill med mennesker?

Utvis notoriske forbrytere og bannlys ekstremister av ethvert slag. Skjerm landegrensene og bevar det ariske heil hansen ... men la nå denne jenta i fred.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Du synes det ikke blir rart å bruke disse lovene som eksempler i denne sammenhengen ? "og under krigen var det i følge okkupasjonsmaktens lover ulovlig å ha radioapparater, ulovlig å skjule jøder"

For å så fortsette med "At "loven sier det" er ikke noe argument, loven er ikke automatisk korrekt. Det er vi - menneskene som bor i norge - som definerer og skaper loven"

Det var jo ikke sånn at de lovene ble vedtatt av en norsk folkeforsamling.
Det jeg reagerte på er at jeg tror du bruker disse eksemplene på å illustrere når norske lover går over styr. Det er jo ikke sånn at disse lovene ble impletert etter krigen.
Vis hele sitatet...
Rart nei? Det er nettopp det som er poenget: At loven sier noe vil ikke nødvendigvis si at det er det som er RETT, selv om loven sier det. Det er motsatt: I demokratier er det loven som skal tilpasses samfunnet, av samfunnet, ikke samfunnet som skal tilpasse seg loven. Samfunn som tvinges til å tilpasse seg loven pleier vi heller å kalle diktatur e.l.

Lover kan være urettferdige, utdaterte, dårlig skrevet, påtvunget av en okkupasjonsmakt osv, og over tid - og gjerne raskere dersom enkeltsaker av diverse grunner blir høyt profilert og folk dermed blir mer obs på at en lov er "feil" - blir loven endret for å tilpasses hva vi (altså "det norske folk") mener er rett og galt.

Og, i dette tilfellet mener altså et stort flertall blant annet at det at hun har vært her så lenge og kom hit som mindreårig, bør bety at hun skal få bli. Da bør loven tilpasses dette. Nettopp fordi loven SKAL være lik for alle. Her har man rett og slett et stjerneeksempel som får folk til å forstå hvorfor loven er feil, og da bør man benytte anledningen til å få endret loven.

Sitat av khawaga Vis innlegg
Du presterte et j* langt innlegg, og deler av det er jeg faktisk enig i. Vi *må* nødvendigvis følge våre egne regler og forskrifter.

At enkelte kasus er mer ressurssterke enn andre, må vi være klar over - og ikke la disse overskygge søknader fra mer beskjeden bakgrunn.

I så måte, er dette tilfellet oppblåst. I verste fall, blir hun "utvist" til Russland, for deretter å kunne komme tilbake etter 1 år. Hva slags spill for kulissene er dette? Hva slags spill med mennesker?

Utvis notoriske forbrytere og bannlys ekstremister av ethvert slag. Skjerm landegrensene og bevar det ariske heil hansen ... men la nå denne jenta i fred.
Vis hele sitatet...
Hvis hun blir UTVIST, så kan hun vel ikke komme tilbake på minimum to år, eventuelt lengre. Hvis hun blir nektet opphold og deportert, så kan hun komme tilbake om en uke på f.ex. spesialistgrunnlag. Og hvis hun blir utvist til russland, og fortsetter å gjøre det hun gjør best, nemlig å skrive som hun gjør, så kan hun kjapt få besøk av noen av putins gamle kolleger. Hvorpå hun aldri mer vil ha noe behov for beskyttelse. Eller luft.
Dere som sier at hun har høy utdannelse. Vel, det forandrer ikke det at hun fikk utdannelsen ULOVLIG. Med andre ord hadde hun ikke rett på skolegang i utgangspunktet siden hun oppholdte seg ulovlig i landet. Derfor er argumentet med skolegang ikke gjeldende synes jeg. Hun har bodd her og fått skolegang ulovlig.

Jeg synes ikke at man burde gjøre forskjell. Slik som Stoltenberg sier (damn er faktisk enig med karen for en gangs skyld) "Vi må likebehandle, ikke særbehandle fordi noen får mye oppmerksomhet". Hadde ikke Marie Amelie skrevet boken og fått så mye publisitet som hun har fått, ville ingen brydd seg. Dessuten synes jeg at dette ikke er rettferdig for de tusener av familier som blir sendt ut av landet. Spesielt familier med unger som ikke har noen tilhørighet i landet de kommer fra.

Marie Amelie vil ikke ha noe problemer med å "overleve" hvis hun blir sendt ut. Det er verre med de familiene som blir sendt ut av landet med små barn.
hun vent hun bor her uten å ha lov, hvorfor lager hun en BOK av alle ting? det er som en ticket for å bli busta jo....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjakon2 Vis innlegg
hun vent hun bor her uten å ha lov, hvorfor lager hun en BOK av alle ting? det er som en ticket for å bli busta jo....
Vis hele sitatet...
Fordi vi faktisk har ytringsfridom, og fordi vedkommande ikkje nett har gått inn for å leve i skjul.
Sitat av atomet Vis innlegg
Og, i dette tilfellet mener altså et stort flertall blant annet at det at hun har vært her så lenge og kom hit som mindreårig, bør bety at hun skal få bli. Da bør loven tilpasses dette. Nettopp fordi loven SKAL være lik for alle. Her har man rett og slett et stjerneeksempel som får folk til å forstå hvorfor loven er feil, og da bør man benytte anledningen til å få endret loven.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk ikke med meg folkeavstemninga? Søren au.
Forrige valg til vårt lovgivende organ ga da veldig godt resultat til partier som heller vil stramme inn på innvandrings- og asylpolitikken enn å løse opp.

Greit nok om folk vil ha andre lover, men da får dere stå for det. Verste jeg vet er folk som ikke tar ansvar for sine egne handlinger. f. eks folk som stemmer noe annet enn det de mener og fortsatt klager når det ikke blir som de vil.
Eller folk som bor her ulovlig og sier til alle, inkludert politiet som har ansvar for å sørge for at lovene blir overholdt, hvor de er.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvis han ble bragt til landet av sine foreldre for 13 år siden, ikke "hører hjemme" noen andre steder, hadde tatt en mastergrad ved NTNU, hadde et stort sosialt nettverk og ellers ikke hadde gjort en flue fortred; han skulle selvfølgelig aldri blitt sendt ut.




Vis hele sitatet...
Man må ta mastergrad ved NTNU for å få bli i dette området du kaller Norge? Når har en mastergrad gjort noen til et bedre menneske? Jeg sympatiserer selvsagt med jenta, men herregud, det er snakk om 5 år med studier, skjønner ikke hvordan det skal forandre noe. Mennesker er mennesker og mennesker er grådige.
Hver eneste krone hun tjener på boken, burde kreves inn av den norske stat, for å dekke utgiftene ved den ulovlige skolegangen hennes.
Sitat av atomet Vis innlegg
Rart nei? Det er nettopp det som er poenget: At loven sier noe vil ikke nødvendigvis si at det er det som er RETT, selv om loven sier det. Det er motsatt: I demokratier er det loven som skal tilpasses samfunnet, av samfunnet, ikke samfunnet som skal tilpasse seg loven. Samfunn som tvinges til å tilpasse seg loven pleier vi heller å kalle diktatur e.l.

Lover kan være urettferdige, utdaterte, dårlig skrevet, påtvunget av en okkupasjonsmakt osv, og over tid - og gjerne raskere dersom enkeltsaker av diverse grunner blir høyt profilert og folk dermed blir mer obs på at en lov er "feil" - blir loven endret for å tilpasses hva vi (altså "det norske folk") mener er rett og galt.
Vis hele sitatet...
Det jeg reagerte på er at jeg tror du bruker disse eksemplene på å illustrere når norske lover går over styr. Altså at det har vært vanlige med lover vedtatt av den norske folkeforsamlingen som lignet på okkupasjonsmakten. Men jeg tror jeg misforsto deg litt.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Jeg fikk ikke med meg folkeavstemninga? Søren au.
Forrige valg til vårt lovgivende organ ga da veldig godt resultat til partier som heller vil stramme inn på innvandrings- og asylpolitikken enn å løse opp.

Greit nok om folk vil ha andre lover, men da får dere stå for det. Verste jeg vet er folk som ikke tar ansvar for sine egne handlinger. f. eks folk som stemmer noe annet enn det de mener og fortsatt klager når det ikke blir som de vil.
Eller folk som bor her ulovlig og sier til alle, inkludert politiet som har ansvar for å sørge for at lovene blir overholdt, hvor de er.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk flertall selv blant FrP-velgere for å la henne bli, det er INGEN velgergrupper der det er flertall for å kaste henne ut: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10021014
Sitat av EoT Vis innlegg
Man må ta mastergrad ved NTNU for å få bli i dette området du kaller Norge? Når har en mastergrad gjort noen til et bedre menneske? Jeg sympatiserer selvsagt med jenta, men herregud, det er snakk om 5 år med studier, skjønner ikke hvordan det skal forandre noe. Mennesker er mennesker og mennesker er grådige.
Vis hele sitatet...
En mastergrad fra NTNU gjør at det er særdeles lite sannsynlig at man er en kynisk fjott som kun har kommet til Norge for å snylte på velferdsystemet. Det gjør også at det er høyst sannsynlig at man kommer til å være et produktiv medlem av samfunnet, som beriker Norge med mer enn Halalkjøtt og konedenging.

Fanden heller, la hu bli. Arbeidsinnvandring av folk som ønsker å være produktive og nyttige er jo bare kult, og særdeles godt for Norge på lang sikt. Skulle virkelig ønske vi var mer åpne og kyniske på det området.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
En mastergrad fra NTNU gjør at det er særdeles lite sannsynlig at man er en kynisk fjott som kun har kommet til Norge for å snylte på velferdsystemet. Det gjør også at det er høyst sannsynlig at man kommer til å være et produktiv medlem av samfunnet, som beriker Norge med mer enn Halalkjøtt og konedenging.

Fanden heller, la hu bli. Arbeidsinnvandring av folk som ønsker å være produktive og nyttige er jo bare kult, og særdeles godt for Norge på lang sikt. Skulle virkelig ønske vi var mer åpne og kyniske på det området.
Vis hele sitatet...
Man må følge et norsk lov i slike tilfeller. Og ho har vært i Norge ulovelig. Husk at man må søke asyl så fort man kommer til Norge; denne har ho fått avslag på og skulle reist ut av landet på dette tidspunktet. Dette skjedde ikke, og på dette tidspunktet brøt ho Norsk lov. P.g.a. dette må ho derfor sendes ut av landet nå; uavhengi av hvor flott menneske ho er.

Ved å la ho bli i landet vil det kunne gi intrykk av at det er greit å bryte norsk lov. Om UDI gir avslag på søknaden din, så kan du bare fortsette å bo i Norge; og om du er her lenge nok og går på skole her så har det ikke noe å si at man søkte. Jeg ser ikke helt hvordan dette skal fungere i praksis.

Jeg er personlig for arbeidsinvandring til Norge, men problemet her er at man sjeldent på forhånd kan enkelt se hvem det er som vil integrere seg og vil være en god arbeidsressurs (som er forutsetningen for arbeidsinvandring, til forskjell fra flyktinger og asylsøkere).
Det er mye som for meg til å løfte på øynebrynene ved denne dama.

Hun har all denne utdannelsen, men er ikke i jobb (noe som ville sikret henne opphold). Er det fordi hun fortsatt studerer, eller hvordan var livssituasjonen hennes egentlig i forkant av saken? Det kan jo ha vært vanskelig å få seg jobb siden hun ikke kan skatte, men virkelig, her burde det ha gått opp et lys for henne om at situasjonen hennes for alltid vil være midlertidig om hun ikke får gjort noe med saken (å leve som ulovlig innvandrer er å utsette problemet, ingenting til vil løse seg ved å vente). Hvorfor har hun ikke bare giftet seg med kjæresten sin? Og kanskje viktigst av alt: hvorfor har hun ikke bare tatt seg noen måneders "ferie" i Russland (en nærliggende by som St. Petersburg kanskje?) for å søke om norsk statsborgerskap som arbeidsinnvandrer?

Jeg beklager å måtte fornærme mange av Amalies tilhengere, men dama virker som hun er litt tjukk i huet, utdanning og språkferdigheter til tross. Og måten media har dekket saken på har vært kvalmende, snakk om å spille fele på folks følelser istedenfor å presentere et saklig og oversiktlig bilde. Jeg ble lei av å lese sympatiartiklene første dagen oppstyret startet. At kjæresten hennes fikk boltre seg i Klassekampen med skrivefeil og usaklig vinkling var rett og slett flaut.
Dette er min mening. Å den er ment til dere som mener hun må ut.

At hun blir sendt ut er helt på trynet. Uansett hva loven sier. Jenta ER norsk. Noen ganger må det gå an å se mellom fingra på ting.

Det er også lover rundt det å ha særskilt tilknytning til Norge, som fører til oppholdstillatelse. Har man ...vokst opp her, tatt utdannelsen her, fått et sosialt nettverk her og jobbet her, ja da har man jaggu tilknytning til landet! Hvis man ikke ser det er man blind. At de ikke bruker denne loven er helt uforståelig. At hun kom hit som barn gjør saken bare enda mer uforståelig. Det var ingenting hun kunne gjøre for å ikke havne opp i Norge.

Grunnen til at hun har vært her så lenge er jo nettopp fordi hun har ventet på den endelige avgjørelsen. Sånne ting tar lang tid i Norge. Hun ble først vurdert i en sak for noen år siden sammen med moren sin. Når den ble avslått søkte hun på nytt, uten moren sin. Men den ble avslått den også for noen dager siden. I mellomtiden har hun gjort det eneste hun kunne gjøre og som var fornuftig å gjøre. Gå på videregående, jobbe, få seg venner og ta seg en utdannelse. Det kalles å leve!

Å siden hun valgte å gjøre noe fornuftig mens hun ventet, ble hun tilslutt norsk, med høy utdannelse, skrevet en bok og er åpenbart blitt en stor ressurs. Men noen av dere vil kaste hun ut for å lage et eksempel og for å følge loven? Javel, er det fordi dere er redd at flere ulovlige innvandrere vil bli fullt integrert og ta høyere utdanning? Og kanskje til og med få gitt ut en bok? Det hadde vært forferdelig, ja få hun ut, vi kan ikke gi slike signaler!

Det er en grunn for at denne saken blir tatt opp i media, og har skapt debatter i hele landet. Rett og slett fordi det er helt bak mål at vi har det sånn i Norge anno 2011! Den andre grunnen er at det selger. Og avisene trenger også penger til å overleve. Ser en del av dere her ikke liker at det står i media. Vel, det er lov å la vær å lese det? Slutt å klag.

At noen av dere kan sitte der hjemme å dytte henne enda lenger ned i søla fatter jeg ikke. Dere har ikke peiling på hva hun har gjennomgått. Tenk om du hadde sittet innesperret på Tranum, og alt du ville var å legge deg i den varme senga sammen med kjæresten. Men du kunne ikke, fordi du skulle bli sendt til Russland. Ett land som er helt fremmed for deg, hvor du ikke kjente noen, ett sted du ikke hadde vært på 12 år og har absolutt INGEN tilknytting til. Kan dere sette dere inn i det? Jeg kan ikke, men jeg vet det må være helt jævlig.

Dere burde faktisk se opp til denne jenta. Hun risikerte alt med å gi ut denne boka. Som tar opp ett veldig viktig tema i samfunnet og som er reellt for veldig mange mennesker i Norge. Kanskje hun med denne boka klarer å forandre på noe, sånn at folk slepper å leve i frykt, ulovlig? Noen lever her kanskje ulovlig for å gjøre ugang, men ikke alle. Noen gjør det for at de er lykkeligere her ulovlig, en lovlig i sitt eget land. Tenk på det... Å skal folk straffes for det? Skal folk straffes for å prøve å finne lykke? Jeg må jo spørre, ifølge neon av dere så virker det sånn.

http://www.dagbladet.no/2011/01/16/n...elie/15083954/

Der ser du hvor hun ender opp hvis hun blir sendt ut av Norge. Skjønner godt at hun valgte å leve ulovlig her istedenfor. Det ville de fleste gjort!

Og til slutt. Blir hun sendt ut, kan hun bare søke om arbeidstillatelse i Norge når hun kommer til å Russland å har fått papirene i orden der. Dette er noe hun får også siden hun har fått tilbud om arbeid i Norge. Men dette kan ta lang tid fordi Russland er like treige på sånt som Norge.

Så hvis dere støtter at dine skattepenger går til en meningsløs flybillett + vakter på flyet som sørger for at hun kommer fram. Pluss alle andre formaliteter som må ordnes i forbindelse med å sende folk ut av landet. Å det er dyrt!! Så er det greit for meg, men ikke klag når skattene økes.

Hvis dere lurer på hvorfor hun ikke bare kan søke arbeidstillatelse nå? Vel, det er ikke lov. Man kan kun søke arbeidstillatelse i landet man er ifra. Enda en duste lov.

Det går an å vise litt medfølelse, selv til folk man ikke kjenner. Og ikke minst, bruke hode og sunn fornuft. Uansett hva loven måtte mene.

Da har jeg sagt mitt.
Sitat av etse Vis innlegg
Man må følge et norsk lov i slike tilfeller.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvorfor må man følge loven blindt i "slike tilfeller", uten å utvise fnugg av skjønn?
Sitat av etse Vis innlegg
Ved å la ho bli i landet vil det kunne gi intrykk av at det er greit å bryte norsk lov.
Vis hele sitatet...
Nei, man gir et inntrykk av at det er greit å bruke skjønn. En positiv ting, synes jeg.
Anbefaler Harald Stanghelles kommentar i dagens Aftenposten: «Stå opp for reglene»
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvorfor det? Hvorfor må man følge loven blindt i "slike tilfeller", uten å utvise fnugg av skjønn?

Nei, man gir et inntrykk av at det er greit å bruke skjønn. En positiv ting, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg som regel er den siste som tar til ordet for å respektere autoriteter og lovgivning, så forstår til og med jeg at dette er fundamentalt for rettstaten.

Man kan ikke se på denne saken mellom fingra, fordi jenta har vært heldig nok til å få mediadekning og en utdanning, mens man hadde plent sendt en somalier uten utdanning ut, fordi folket ikke sympatiserte med ham i like stor grad. Skal man ha folkeavstemning på hver utsending? Nei, man må følge regelverket. Det denne saken viser, er ikke at man trenger mer skjønn innad i systemet, men en revurdering av hele systemet.
At hun har et nettverk, kjæreste, utdannelse(som hun nok ikke hadde krav på) osv. er en konsekvens av at hun har oppholdt seg i Norge ulovlig.
I tillegg jobbet hun svart. Gjelder ikke den røda boka for personer uten norsk statsborgerskap i Norge?
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jenta ER norsk.
Vis hele sitatet...

er hu Norsk når hun kom til norge som 13 åring?
har hun Norskt pass?
har hun Norskt person nummer?
har hun Norske foreldre(være seg biologisk,adoptiv eller foster)
har hun fått godkjente asylpapirer av norge slik att hun kan få Norskt statsborgerskap etter 8år elns i Norge?

send hu hjem til permafrosten og la hu få kjenne lovene på lik linje som de andre som bryter loven.

det faktum att hun har lurt det Norske systemet i så lang tid burde jo ikke være en formildende faktor, men heller en skjerpende faktor som gir dama en svak innreise nekt på la oss si 25-30år- også kjent som livstid her i Norge.
Sitat av EoT Vis innlegg
Selv om jeg som regel er den siste som tar til ordet for å respektere autoriteter og lovgivning, så forstår til og med jeg at dette er fundamentalt for rettstaten.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er ikke enig. Jeg mener tvert imot at det er fundamentalt for trettstten og rettsikkerheten at det kan utvises skjønn i tilfeller der loven ikke tjener noens interesser. Å sende henne ut av landet er en lose/lose-situasjon.
Sitat av EoT Vis innlegg
Man kan ikke se på denne saken mellom fingra, fordi jenta har vært heldig nok til å få mediadekning og en utdanning, mens man hadde plent sendt en somalier uten utdanning ut, fordi folket ikke sympatiserte med ham i like stor grad.
Vis hele sitatet...
Nei, forskjellen ligger ikke i folkets sympati, men i vellykket integrering. Å integrere innvandrere (første og annen genrasjons) i det norske samfunnet er i mange tilfeller vanskelig, og dette er faktisk en suksesshistorie i så måte. Hun har ikke fått utdannelse og mediadekning fordi hun har flaks, men fordi hun er ressurssterk. Slike folk er vi tjent med å ha boende her.
Sitat av EoT Vis innlegg
Det denne saken viser, er ikke at man trenger mer skjønn innad i systemet, men en revurdering av hele systemet.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er pussig at du mener at vi blindt skal følge et system som du selv mener trenger en revurdering...