Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 10123
Hei,

Jeg jobber med en open source bok om Raspberry Pi og JavaScript. Boken er beregnet fra 12 år og oppover, og innholdet (tekst, bilder og screencasts) er på Norsk. De første 4 (av 7) kapitler er nå lagt ut under en Creative Commons lisens.

Målet er å lære bruk av Raspberry Pi, Raspian, GPIO, motorer, LED lys, mostandere osv. Alt programmeres i JavaScript og node.js.

Jeg er på utkikk etter dere som ønsker å lære dere å bruker Raspberry Pi i forbindelse med enkel elektronikk, og mottar svært gjerne tilbakemeldinger og kommentarer til både innhold og utforming!

Direkte link til Raspberry Pi innholdet: http://kodegenet.no/courses/courses_raspi

Om du synes dette høres interessant ut, tar jeg svært gjerne mot tilbakemeldinger!
Jeg har ikke så mange innvendinger til dette innlegget, bortsett fra at om du skal lære bort noe så bør du i vert fall vite hva du lærer bort.

For det er relativt stor forskjell på motstander og motstandere. Just saying
Trådstarter
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Jeg har ikke så mange innvendinger til dette innlegget, bortsett fra at om du skal lære bort noe så bør du i vert fall vite hva du lærer bort.

For det er relativt stor forskjell på motstander og motstandere. Just saying
Vis hele sitatet...
Vanskelig å vite om det du skriver er ment sarkastisk, eller seriøst - smiley til tross. Jeg regner med at det finnes skrivefeil her og der i teksten, og tar gjerne mot tilbakemeldinger på det, om du har noen.

Ellers er jeg usikker på hva du mener. Forskjellen på en "motstander" og flere "motstandere" er jo entall og flertall.

Dersom du mener jeg har bommet på noe grunnleggende, si gjerne fra så retter jeg opp i det. Om du mener det er såpass store mangler i teksten og videoene at du mener det fremstår som at jeg ikke har peiling på det jeg skriver, ønsker jeg svært gjerne at du er mer spesifikk. Jeg er webutvikler og programmerer av yrke, så det kan godt hende at det har sneket seg inn noen brister i det elektronikk-faglige.

Mvh,
Joachim Haagen Skeie
Sitat av joachimhs Vis innlegg
Ellers er jeg usikker på hva du mener. Forskjellen på en "motstander" og flere "motstandere" er jo entall og flertall.
Joachim Haagen Skeie
Vis hele sitatet...
En motstand-den motstanden-flere motstander-alle motstandene
Trådstarter
Sitat av Sjanten Vis innlegg
En motstand-den motstanden-flere motstander-alle motstandene
Vis hele sitatet...
Ja, OK. Jeg ser den
Sitat av joachimhs Vis innlegg
Vanskelig å vite om det du skriver er ment sarkastisk, eller seriøst - smiley til tross. Jeg regner med at det finnes skrivefeil her og der i teksten, og tar gjerne mot tilbakemeldinger på det, om du har noen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikkje han var sarkastisk. Fant skrivefeil på første siden du linket til uten å ha lest innlegget engang.

- Introduksjon og utdeling av RaspberryPi
- ntroduksjon til Linux
Vis hele sitatet...
Dette er skrivefeil/slurv som det lyser av, siden den ligger i en liste, og man ser fort at det mangler en 'I' uten å ha lest den engang.

EDIT: Og hvorfor bruke javascript til å styre noe fysisk? Bruk javascript til det den er laget for, klient side språk for nettlesere, så kan man heller bruke en mer egnet språk for styring av elektronikk. Arduino må jo være like godt egnet til dette, om ikkje bedre. (Den har jo et eget C-lignanes språk, samt IDE til å programmere i).
Sist endret av 0xFF; 31. mars 2014 kl. 21:13.
Neida, jeg var ikke sarkastisk. Og ikke ute etter å rette skrivefeil, for det har jeg nok av selv.

Men det er noe grunnleggende å ikke vite forskjellen på motstander og motstandere. Motstandere er noen som ikke liker noe, og kanskje protesterer. Motstandere har ingenting i elektronikkverden å gjøre, slik jeg har lært det.

Jeg referer til hva Sjanten skrev:
Sitat av Sjanten
En motstand-den motstanden-flere motstander-alle motstandene
Vis hele sitatet...
Haha, ser nå at jeg kom med kanskje tidenes dårligste eksempel på hva motstandere er. Men du skjønner poenget, og hvis ikke får du søke på google
Sist endret av KarlsenK; 31. mars 2014 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvorfor begynner folk å pirke på små skrivefeiler? Se heller på innholdet.
Jeg er nokså sikker på at folk forstår at ntroduksjon egentlig skal være Introduksjon..
Skjønner at folk syntes skrivefeiler ikke ser bra ut, men jeg tørr vedde på at han tar skrivefeilene til sin tid, og heller søker kritikk på selve innholdet, iallefall til nå.

At du idet heletatt gidder å lage en slik bok er jo fantastisk!

Har skummet litt igjennom, syntes den ser lettltest og forståelig ut, mektig med dokumentasjon og gode bilder, og samtidig ikke for mye unødvendig informasjon.
Bra med de små videosnuttene også. Liker også at du tilrettelegger både for Windows og mac brukere

Kommer garantert til å bruke denne ved en senere anledning, da jeg ofte blir veldig fort sliten av engelsk dokumentasjon.
Sist endret av Fleff; 31. mars 2014 kl. 21:36.
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg tror ikkje han var sarkastisk. Fant skrivefeil på første siden du linket til uten å ha lest innlegget engang.

Dette er skrivefeil/slurv som det lyser av, siden den ligger i en liste, og man ser fort at det mangler en 'I' uten å ha lest den engang.

EDIT: Og hvorfor bruke javascript til å styre noe fysisk? Bruk javascript til det den er laget for, klient side språk for nettlesere, så kan man heller bruke en mer egnet språk for styring av elektronikk. Arduino må jo være like godt egnet til dette, om ikkje bedre. (Den har jo et eget C-lignanes språk, samt IDE til å programmere i).
Vis hele sitatet...
Skrivefeil er det nok en del av foreløpig - selv om de er uønsket, er det ikke dem jeg fokuserer på foreløpig. Jeg skriver innholdet i forkant til hver av de 7 kursdagene som jeg holder på biblioteket. Det initielle målet er ikke å få innholdet feilfritt, men å få innholdet publisert og tilgjengelig i tide til at det kan læres bort på kurset.

Du må gjerne kalle det slurv, men disse kan lukes bort over tid - noe de vil når innholdet skal gås gjennom på nytt etter at kurset er ferdig i slutten av mai. Jeg kunne godt ha ventet til mai med å annonsere nettsiden, men fordelen med å gjøre det tidlig er at andre får muligheten til å lese innholdet.

Det er flere årsaker til at JavaScript er valgt. Når jeg startet planleggingen av kurset, var målet å lære programmering til ungdommer ved å bruker en Raspberry Pi datamaskin og ved å bygge noe fysisk som er morsomt for aldersgruppen. Ettersom jeg primært er webutvikler selv, ønsket jeg å holde meg til et språk jeg mestrer godt selv. Med node.js har JavaScript mange av de samme fordelene som f.eks. Python har når man ska lære konseptene bak programmering.

Den andre årsaken er at bilen etterhvert skal styres via en enkel webapplikasjon, og da må JavaScript læres uansett, og jeg tror det er en stor fordel at det ikke er nok en ny teknologi, ettersom ungdommen allerede skal gjennom grunnleggende Linux, bruk av kommandolinje, og lære seg å programmere underveis. Det holder å lære ett språk.

Rent Hardware-messig er nok Arduino et vel så godt alternativ, men det bommer litt i forhold til målet med kurset.

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Neida, jeg var ikke sarkastisk. Og ikke ute etter å rette skrivefeil, for det har jeg nok av selv.

Men det er noe grunnleggende å ikke vite forskjellen på motstander og motstandere. Motstandere er noen som ikke liker noe, og kanskje protesterer. Motstandere har ingenting i elektronikkverden å gjøre, slik jeg har lært det.

Jeg referer til hva Sjanten skrev:

Haha, ser nå at jeg kom med kanskje tidenes dårligste eksempel på hva motstandere er. Men du skjønner poenget, og hvis ikke får du søke på google
Vis hele sitatet...
OK. Jeg vet utmerket godt forskjellen på hva komponenten "en motsatnd" er, og hva personaet "en motstander" er. Jeg tror det også kommer såpass godt frem i teksten og i videoene at jeg ikke mener at vi skal koble personaet "motstander" inn i kretsene.

Dersom dette ikke kommer godt frem i teksten, ønsker jeg gjerne at du forteller meg hvor dette er, så jeg kan rette opp i det. For slik jeg leser teksten, så er det snakk om en skrivefeil, og ikke en fundamental feil i forståelsen i teksten.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvorfor begynner folk å pirke på små skrivefeiler? Se heller på innholdet.
Jeg er nokså sikker på at folk forstår at ntroduksjon egentlig skal være Introduksjon..
Skjønner at folk syntes skrivefeiler ikke ser bra ut, men jeg tørr vedde på at han tar skrivefeilene til sin tid, og heller søker kritikk på selve innholdet, iallefall til nå.

At du idet heletatt gidder å lage en slik bok er jo fantastisk!

Har skummet litt igjennom, syntes den ser lettltest og forståelig ut, mektig med dokumentasjon og gode bilder, og samtidig ikke for mye unødvendig informasjon.
Bra med de små videosnuttene også. Liker også at du tilrettelegger både for Windows og mac brukere

Kommer garantert til å bruke denne ved en senere anledning, da jeg ofte blir veldig fort sliten av engelsk dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemeldinger! Jeg er enig at skrivefeil er uheldig, og jeg ønsker å luke dem ut. Men prioriteten akkurat nå er å få innholdet ferdig i tide til kursdagene som holdes, og at innholdet er forståelig og lettlest. Det er alltid en mulighet til å fjerne skrivefeilene senere.

Målgruppen er fra 12 år og oppover, og jeg tror det er viktig at det finnes materialet på norsk, spesielt for den yngste aldersgruppen.
Sist endret av joachimhs; 31. mars 2014 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kommer på ingen måte fram i teksten at du ikke mestrer, eller forstår forskjellen på disse to.

Jeg viste ikke om det var en enkel skrivefeil, eller om du rett og slett ikke viste "bedre". For det er faktisk folk som kaller flere motstander for "motstandere" noe som er helt feil. Det betyr derimot ikke at disse folkene ikke kan faget sitt rent praktisk. Men feil er feil, og slike feil kan få deg til å se ut som en amatør som folk kanskje ikke vil "satse" på eller investere i..
Du burde muligens også ta for deg noe lære rundt real-time operativsystemer for Raspberry pi (med tanke på en radiostyrt bil osv)
Sitat av robojot Vis innlegg
Du burde muligens også ta for deg noe lære rundt real-time operativsystemer for Raspberry pi (med tanke på en radiostyrt bil osv)
Vis hele sitatet...
Realtime OS er kult, kanskje jeg kan ta med et kapittel om det mot slutten, men målet her er ikke egentlig den radiostyrte bilen, men å lære å programmere og koble elektronikk sammen med en Raspberry Pi

Realtime OS faller også litt under kategorien "nok en ting å lære seg", og jeg tror lista er ganske lang for dette prosjektet allerede

Edit: Raspberry Pi mangler også noe hardware for at OSet det kjører kan bli et vaskeekte Realtime OS, men for de aller fleste praktiske bruksområder kan man komme langt nok om man ikke trenger garantert presisjon på millisekundnivå. Risc OS kan konfigureres med CONFIG_PREEMPT_RT, som i svært mange tilfeller er godt nok. Alternativer som Xenomai er også mulig: http://powet.eu/2012/07/25/raspberry-pi-xenomai/.

Men utifra at vi programmerer i JavaScript er det per definisjon ingenting som er "realtime", ettersom det aller meste foregår "async"
Sist endret av joachimhs; 1. april 2014 kl. 10:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av joachimhs Vis innlegg
Realtime OS er kult, kanskje jeg kan ta med et kapittel om det mot slutten, men målet her er ikke egentlig den radiostyrte bilen, men å lære å programmere og koble elektronikk sammen med en Raspberry Pi
Vis hele sitatet...
Det er jo relativt sjelden ein treng det i consumerverdenen. Dagens datamaskiner er såpass kjappe at best effort er nær nok sanntid for mykje - og om det skulle skjære seg i et av hundre programscan er det ikkje kritisk. RC-bil er prima døme i så måte - skulle ting skjære seg så den får 0.8° sving istaden for 0.9° er det ikkje kritisk.
Ta det fra en som alltid har hatt lyst til å programmere, og som har null innsikt i hvordan elektronikk funker.

Jeg synes dette virket veldig bra, og kunne tenke meg å kjøre prosjektet for å se om jeg klarer/skjønner noe. Legger du også ut hvor man kan få kjøpt de sakene du bruker?
Takk for tilbakemelding Ruh!

Jeg har det på planen å legge opp lenker til hvor de forskjellige delene kan kjøpes inn. Skal si ifra når det er på plass! Om du kjører prosjektet, er jeg veldig interessert i å høre hvordan du synes materialet forklarer konseptene, samt hvor enkel den er å forstå og følge!
Kapittel 5, kursinnholdet til morgendagens kurs, er nå ute på http://kodegenet.no/courses/courses_...apters_raspi_5.

Kapittelet handler om likestrømsmotorer (DC motorer), hvordan disse kan styres, samt hvordan man kan bruke en motor kontroller for å styre både motorens retning og hastighet.

Screencasts mangler foreløpig, men forhåpentligvis rekker de å blir konvertert og klar for opplastning til i morgen tidlig.
Først må jeg si at det er et prisverdig tiltak! Har en nevø jeg nå vil tipse om kurset. Han kjøpte en Rasberry Pi for 3 mnd. siden, men det går veldig trått framover med Phyton... Det ungdom på hans alder trenger er å komme fram til den morsomme delen, og det fort, og det er jo det dette kurset retter seg mot.

Stusser litt på denne(dobbell)lenken:
(http://kodegenet.no/raspberypi/utstyr.html)[http://kodegenet.no/raspberypi/utstyr.html]
Har prøvd alle mulige og umulige kombinasjoner av denne linken, men kommer bare fram til en tom side.

Nå er jo hverken sida eller kurset ferdig, men du kunne kanskje arbeide litt med å få sida opp på på søkemotorer?
Takk for fine kommentarer, Eivor!

Jeg har planer om å sette sammen en pakke som inneholder alle delene som trengs for å gjennomføre alle eksemplene i kurset. Noen av delene bestilles fra leverandører fra Norge, mens andre deler er relativt mye billigere fra Asia. Problemet med asiatiske leverandører er ofte at de har ganske lange og upressis leveringstider

Noen av delene kan man jo få tak i over disk på f.eks. Clas Ohlson. Om du er interessert, kan jeg sette sammen en pakke med utstyr til deg? Jeg må i så fall bestille opp flere biler Ta i så fall kontakt på joachim (at) haagen-software.no.

Jeg jobber litt med å få siden inn i søkemotorer, Google har i alle fall indeksert alle sidene for et par dager siden, men page-ranken oppdateres bare ca. hver 3 måned, så siden kommer nok godt ned på listen blandt søkeresultatene enn så lenge.

Sitat av Eivor Vis innlegg
Først må jeg si at det er et prisverdig tiltak! Har en nevø jeg nå vil tipse om kurset. Han kjøpte en Rasberry Pi for 3 mnd. siden, men det går veldig trått framover med Phyton... Det ungdom på hans alder trenger er å komme fram til den morsomme delen, og det fort, og det er jo det dette kurset retter seg mot.

Stusser litt på denne(dobbell)lenken:
(http://kodegenet.no/raspberypi/utstyr.html)[http://kodegenet.no/raspberypi/utstyr.html]
Har prøvd alle mulige og umulige kombinasjoner av denne linken, men kommer bare fram til en tom side.

Nå er jo hverken sida eller kurset ferdig, men du kunne kanskje arbeide litt med å få sida opp på på søkemotorer?
Vis hele sitatet...
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvorfor begynner folk å pirke på små skrivefeiler? Se heller på innholdet.
Jeg er nokså sikker på at folk forstår at ntroduksjon egentlig skal være Introduksjon..
Skjønner at folk syntes skrivefeiler ikke ser bra ut, men jeg tørr vedde på at han tar skrivefeilene til sin tid, og heller søker kritikk på selve innholdet, iallefall til nå.
Vis hele sitatet...
Har selv det jeg vil kalle skjermdysleksi. Når jeg skriver må jeg kanskje omskrive setningen. Det blir litt klipp ut/lim inn og sletting, og plutselig har det sneket seg inn en stavefeil (eller grammatisk feil).
Poenget mitt er at jeg ser meg blind på teksten, særlig når jeg har jobbet lenge med den.
Rådet mitt er å skrive ut teksten, gjerne med større bokstaver enn den ferdige teksten skal ha. Det pleier å fungere for meg.

Sitat av joachimhs Vis innlegg
Takk for fine kommentarer, Eivor!

Jeg har planer om å sette sammen en pakke som inneholder alle delene som trengs for å gjennomføre alle eksemplene i kurset. Noen av delene bestilles fra leverandører fra Norge, mens andre deler er relativt mye billigere fra Asia. Problemet med asiatiske leverandører er ofte at de har ganske lange og upressis leveringstider

Noen av delene kan man jo få tak i over disk på f.eks. Clas Ohlson. Om du er interessert, kan jeg sette sammen en pakke med utstyr til deg? Jeg må i så fall bestille opp flere biler Ta i så fall kontakt på joachim (at) haagen-software.no.

Jeg jobber litt med å få siden inn i søkemotorer, Google har i alle fall indeksert alle sidene for et par dager siden, men page-ranken oppdateres bare ca. hver 3 måned, så siden kommer nok godt ned på listen blandt søkeresultatene enn så lenge.
Vis hele sitatet...
Det med utstyr ordner seg, tror jeg, fant nettbutikkene robonor.no og shop.ehobby.no
Hvis poden bare er tålmodig nok kan han søke opp Rasberry Pi kit på E-bay og kjøpe derfra. Det med bil kan kanskje bli aktuelt, får høre med poden. Kan være han allerede har en egnet bil.
Sist endret av Eivor; 9. april 2014 kl. 10:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Eivor Vis innlegg
Det med utstyr ordner seg, tror jeg, fant nettbutikkene robonor.no og shop.ehobby.no
Hvis poden bare er tålmodig nok kan han søke opp Rasberry Pi kit på E-bay og kjøpe derfra. Det med bil kan kanskje bli aktuelt, får høre med poden. Kan være han allerede har en egnet bil.
Vis hele sitatet...
Høres bra ut! EHobby har jeg kjøpt noe utstry fra tidligere, og servicen der er upåklagelig! Har ikke hørt om robonor.no før, skal ta en titt.

Det aller meste av deler får man tak i relativt enkelt. De 2 delene som kan være litt vanskelig er motor kontrolleren, og selve bilen (som er stor nok til å få plass til en del utstyr).

Motor kontolleren jeg har brukt er basert på L298N, og kan kjøpes fra Deal Extreme bl.a. Jeg vil anbefalle denne, som har hjelpe-LED lys som viser om du gir strøm inn til korrekte styringspinner: http://www.dx.com/p/l298n-stepper-mo...arduino-120542

Bilen har jeg kjøpt inn fra SainSmart: http://www.sainsmart.com/robotics/sa...ove-black.html

Deal Extreme har også en variant av den bilen, men med litt kraftigere motorer
Takker for tips. Bilen var litt dyr, har vent meg til å tenke hvis_den_blir_stoppa_i_tolla-priser.
______________________________

En STOR digresjon dette, men det er nifst hvor overvåket vi blir på nettet. Var faktisk innom DealExtreme i går, for å se om de hadde "Breadbord". I dag var jeg inne på ei side for å finne noen icon-filer, som er så langt fra elektroniske duppeditter som det går an. Der dukka det sannelig opp en reklame fra DealExtreme. Med breadbord og leketøy for voksne av den vulgære typen (kors på hjertet, har aldri i mitt liv søkt på sistnevnte).
Crimea River
Alec's Avatar
Det er en bra prosjekt du jobber med og jeg syntes du har gjort en veldig god jobb.

Men jeg er enig noen av de over, du burde valgt et annet programmeringsspråk. Muligens Python som burde være enkelt å lære og som videre kan bli veldig stort.

Men til hvordan du har utformet teksten og bildene, så er jeg veldig positiv. Det er enkelt å lese og du har en veldig god ratio av bilder og tekst.
Når det gjelder å lese guider så er jeg som en liten unge.. Jeg trenger bilder og demonstrasjoner for å ikke miste fokuset på teksten og for å sette et bilde på hva jeg leser. Det var veldig lett å lese igjennom hva du skriver.

Du har fortalt hvilket deler du skal bruke, og du forteller at man kan finne link til hvor man kan kjøpe det på nettsiden din.
Veldig bra. Et ekstra pluss er om du hadde hatt en overall oversikt slik som nå i starten, også lager du spesifikke delelister per kapittel, slik at man ikke behøver å kjøpe ALT på en gang.
Selve linken til nettsiden fungerer heller ikke (hvit side), så den må du også fikse.


"Konfigurere datamaskinen din som en ruter" er ikke noe du bør gå inn for i guiden. Be dem heller koble til en skjerm med HDMI kabel for å se IP adressen. Nettverkskabelen går inn i switchen eller routeren de allerede har. Alternativt WLAN dongle, som du eventuelt linker til. Hold deg på temaet du skal lære bort, så slipper de å knote med PC innstillinger , ip scannere og annet urelatert.
Takk for tilbakemeldinger!

Personlig tror jeg ikke programmeringsspråket har så veldig mye å si, og vi skal skrive noe JavaScript for å styre bilen via en enkel website etterhvert, så da blir det ikke 2 språk å sette seg inn i om jeg holder meg til JavaScript

Jeg skal se på hvordan jeg kan få lagt inn en utstyrsliste for hvert kapittel, det var en god ide!

Jeg har fikset linken til siden hvor delene er oppgitt og foreløpig linket videre til nettbutikker som selger de forskjellige delene. Jeg har også oppdatert linken i kapittel 1, slik at den nå er korrekt.

Sitat av Alec Vis innlegg
Det er en bra prosjekt du jobber med og jeg syntes du har gjort en veldig god jobb.

Men jeg er enig noen av de over, du burde valgt et annet programmeringsspråk. Muligens Python som burde være enkelt å lære og som videre kan bli veldig stort.

Men til hvordan du har utformet teksten og bildene, så er jeg veldig positiv. Det er enkelt å lese og du har en veldig god ratio av bilder og tekst.
Når det gjelder å lese guider så er jeg som en liten unge.. Jeg trenger bilder og demonstrasjoner for å ikke miste fokuset på teksten og for å sette et bilde på hva jeg leser. Det var veldig lett å lese igjennom hva du skriver.

Du har fortalt hvilket deler du skal bruke, og du forteller at man kan finne link til hvor man kan kjøpe det på nettsiden din.
Veldig bra. Et ekstra pluss er om du hadde hatt en overall oversikt slik som nå i starten, også lager du spesifikke delelister per kapittel, slik at man ikke behøver å kjøpe ALT på en gang.
Selve linken til nettsiden fungerer heller ikke (hvit side), så den må du også fikse.

"Konfigurere datamaskinen din som en ruter" er ikke noe du bør gå inn for i guiden. Be dem heller koble til en skjerm med HDMI kabel for å se IP adressen. Nettverkskabelen går inn i switchen eller routeren de allerede har. Alternativt WLAN dongle, som du eventuelt linker til. Hold deg på temaet du skal lære bort, så slipper de å knote med PC innstillinger , ip scannere og annet urelatert.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hadde vært artig med en radiostyrt bil utstyrt med et kamera der programvaren motion kjører på raspberryen sammen med face-recognition via OpenCV.

Basert på vilke ansikter som gjenkjennes så utløses deretter diverse handlinger
som velkomshilsen(via text-to speech)/tuting/akselerasjon
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Nest siste kursdag på Lambertseter vel overstått, som betyr at kapittel 6, som omhandler selve byggingen og programmeringen av bilen, styrt via PCens tastatur.

http://kodegenet.no/courses/courses_...apters_raspi_6

I tillegg har jeg lagt ut en appendix som forklarer hvordan man får koblet Raspberry Pien til et trådløst aksesspunkt, slik at den blir helt trådløs.

http://kodegenet.no/courses/courses_...apters_raspi_8
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Siste kapittel, som tar seg av styring av bilen via en smarttelefon er nå lagt ut:

http://kodegenet.no/courses/courses_...apters_raspi_7