Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2110
Ja, en som prøver å selge meg konsertbilletter overpriset, det er absolutt ikke veldig langt over orginalpris men det er ikke første gangen kommer borti dette.
Så da tenkte jeg, hva kan man gjøre for å få han til å ta imot orginalpris lovlig. Utpressing er jo ikke lov så hvordan kan dette gjøres lovlig?
Vel, han kan jo bare si " sorry, men da selger jeg ikke den til deg " og prøver du å "true" han med politi eller noe lignende vil det nok ikke akkurat få førsteprioritet.

Du må nok også ha bevis, og kanskje noe juicy på at han holder på med store utsalg av billetter som er overpriset.
Sikkerhetsklarert
Markedet som bestemmer prisen.

Er det utsolgt og ingen måter å få tak i bilett på så er det opp til deg om du vil kjøpe den overpriset eller ikke.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Jeg har en mail fra han hvor han sier prisen og betaligsmåte, men om jeg ikke tar helt feil er det ikke lov å selge svart sånn :O
http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html

Finner ikke noe om at det skal være ulovlig fra han sin side.
sånn er verden. som nevnt tidligere så er det supply/demand som bestemmer prisen. med mindre du kan bevise at han har kjøpt mange biletter for å selge gidder ikke politiet gjøre en dritt. fordi de har ordentlige saker å ta seg av. narkotika, voldsforbrytelser og voldektsaker som ikke blir oppklart.

on topic: prøv å press han med å si at en annen er villig til å selge billigere thou hvis billetene er utsolgt kommer bare prisene til å stige. du burde nok kjøpt billet tidligere.
herregud, han kan da for faen selv den for hva han vil, hvis du ikke liker prisen så ikke kjøp den eller sørg for å kjøpe billett i god tid neste gang. nei det er ikke lovlig men det er ofte likevel folk som selger billetter på den måten, om det ikke er en kamerat eller noe er det fult mulig å rapportere om svartebørs, men du trenger vel ikke skrive en tråd om at finnes folk som gjør "bad things", du vet vel fra tidligere at svartebørs er ulovelig ?

mener ikke være kjip, men som toeless sa, grow up ffs, life is life.
Sist endret av exceed; 19. november 2010 kl. 09:54.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Klart han kan selge den for det han vill, bare lurer på om noen har vert borti noen gode metoder for å få overpriserne litt ned i pris, moralprekener og ot'inga kan dekk dra et annet sted med.

Hva om jeg ikke har jobb, studerer, er blakk og var for sent ute til å skaffe ståplasser?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Uten at jeg kan lovene så er å selge svart på den måten ulovlig, å kjøpe å selge ting videre uten å skatte av det ulovlig.
Er ikke alle som har fast inntekt og ikke alltid har råd til å punge ut dobbel pris.
Vis hele sitatet...
hva vet du om han er skattepliktig eller ikke?
hva vet du om han skatter av det?

så du sier du ikke har råd til billetten... "synd for deg" dukker opp i hodet mitt... hva er det egentlig du vil?
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av somnium Vis innlegg
hva vet du om han er skattepliktig eller ikke?
hva vet du om han skatter av det?

så du sier du ikke har råd til billetten... "synd for deg" dukker opp i hodet mitt... hva er det egentlig du vil?
Vis hele sitatet...
Jeg vet absolutt ikke om han er skattepliktig eller ikke "Kan ikke lovene."
Men ja, synd for meg. Jeg har ikke råd til billettene, lurer enkelt å greit på om det var noen måte å få han til å sette ned prisen igjen. Bare sende en mail til politiet eller liknende.

Synes det er en passende tid til å slette tråden, var ikke noe hjelp å få allikevel. Har vell uttrykt meg litt feil å så jeg skal ta skylda for for det.
Sist endret av Oransje; 19. november 2010 kl. 10:15.
Litt feil? Du drar strikken langt om den ene ideen din var å ringe politiet for en konsert billett som lå litt over i pris. geez
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Nå snakker jeg ikke om denne billetten, jeg kom bare på temaet på grunn av at jeg kom over det. Si det er en som selger 10-15 billetter til 3x pris da.

PS, pc'n min går tom for strøm nå.
Sist endret av Oransje; 19. november 2010 kl. 10:22.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Nå snakker jeg ikke om denne billetten, jeg kom bare på temaet på grunn av at jeg kom over det. Si det er en som selger 10-15 billetter til 3x pris da.
.
Vis hele sitatet...
Da unngår du bare å kjøpe billettene. Problem solved!
Det er jo ikke å drive salg svart om han selger deg en billett overpriset, så lenge det ikke er i stor grad som at han f.ex skulle tjent over 50.000 på salget sitt for da må du registrere bedriften din om du tjener over dette.

hvis "politiet" eller noen andre med høy autoritet som har med den slags å gjøre skulle bry seg om sånne filleting hadde de ikke hatt noe annet å gjøre for da kan jeg ikke selge telefonen min til en kompis engang.
Hahahaha "Welcome to the real world"
Sorry dude, om han vil selge biletten til den prisen er det lite du kan gjøre for å endre det. Markedet bestemmer sånne priser, og tydeligvis sier markedet at den billetten koster xxx,-
For å si det veldig enkelt: Har du ikke cash, too bad for you!

Og, nei: Å sende en mail til politet fungerer ikke. Forget it.
Ulovlig å selge biletter til over salgspris. Det er visse utsalgssteder som har lov til å selge billetter ( i alle fall til de fleste konserter osv). Dette pga at de fleste arrangementer er statlig støttet slik at alle skal ha mulighet til å oppleve kultur. Om noen selger billetter på feks finn.no høyere enn utsalgspris er det bare å sende mail til finn så sletter de anonsen med en gang.
Blir som å klage på at noen selger deg overpriset hasj. Hvis du ikke liker prisen så kjøper du bare ikke varen.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Ulovlig å selge biletter til over salgspris. Det er visse utsalgssteder som har lov til å selge billetter ( i alle fall til de fleste konserter osv). Dette pga at de fleste arrangementer er statlig støttet slik at alle skal ha mulighet til å oppleve kultur. Om noen selger billetter på feks finn.no høyere enn utsalgspris er det bare å sende mail til finn så sletter de anonsen med en gang.
Vis hele sitatet...
Men, du får ikke billetten billigere om du gjør det...
Nath: les over, du har allerede vært med å betale en del av billetten i form av skatt. Så derfor er det ulovlig å selge over utsalgspris i norge. Dette er ikke ett fritt marked med tilbud og etterspørsel som mange her hevder. (Nå vet jeg riktignok ikke hvillken konsert det er snakk om osv, dette er jo ulikt om det er en lokal pub som har leid inn ett band osv.)
I 2007 ble det i Norge forbudt ved lov å overprise billetter til kultur- og idrettsarrangementer ved videresalg, men svartebørsen lever fremdeles.
Moret: enig, bare forklarte hvordan dette markedet fungerte, og at det ikke er ett fritt marked som mange hevder.

Løsningen derimot vet jeg ikke, si fra til finn, så sletter de annonsen, så kan han ringe han siden? kanskje han da ikke vil ha så mange å selge den til? jeg vet ikke, men pleier å rapportere når jeg finner noen slike selv.
på finn står jo billetter oppført med liste pris og når man ringer på billetten får man den att noen har bydd så og så mye for billetten, og skal man ha må man by over.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Takk, endelig kom det noe litt mere saklig, fått litt mere innsikt i det. Skal gjøre alt jeg kan så douches ikke får solgt det dyrere. Fuck em'

"Hvis det ikke er budrunde da :')"
Sist endret av Oransje; 19. november 2010 kl. 12:21.
Hvis du vil ha kilde:
Lov om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kultur- og idrettsarrangementer
Lov om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kultur- og idrettsarrangementer

§ 1. Det er forbudt å selge billetter til kultur- og idrettsarrangementer til en høyere pris enn den som er påført billetten fra arrangørens side, eller som billetten første gang ble solgt for. Dersom billetten er solgt gjennom en annen aktør enn arrangøren på grunnlag av avtale mellom arrangøren og aktøren, og det er betalt en særskilt billettavgift som fremgår av billetten, kan billettavgiften også være inkludert i salgsprisen ved videresalg.

§ 2. Kjøperen kan kreve tilbake fra selgeren den del av en betalt billettpris som overstiger de beløp som følger av § 1.
Vis hele sitatet...
Finn.no Regler
Følgende produkter/annonser er ikke tillatt på FINN torget (listen er ikke uttømmende):
(...)
c) Billetter som annonseres i strid med svartebørslovgivningen i det aktuelle landet arrangementet holdes. I henhold til Forbrukerombudets anbefalinger innebærer dette bl.a. at det alltid må oppgis pris for billetter til arrangementene, og at det ikke er tillatt å selge til en pris som er høyere enn arrangørens utsalgspris. Ved salg av billettpakker skal pakkens innhold prisspesifiseres.
Vis hele sitatet...
Du kan altså kjøpe billetten og så kreve prisdifferansen etterpå. Kan jo bli litt mas og kjas hvis han er vrang og du må ty til rettslige skritt. Eventuelt true/opplyse på forhånd - men han kan jo ignorere deg og få solgt uansett til andre.
Sist endret av Kinseek; 19. november 2010 kl. 12:37.