Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3083
Hei, noen som vet om det er farlig å ha en døgnrytme som denne?

Mandag - Tirsdag = Våken i over 24 timer. Tirsdag - Onsdag = Sove rundt 12 timer. Onsdag - Torsdag = Våken i over 24 timer. Torsdag - Fredag = Sove rundt 12 timer osv sånn over lang tid.
Vanskelig å stille skadeomfang av døgnrytme, ville tro det kan være helt individuelt for hver og en.
Men på en annen hånd, så er jo søvn utrolig viktig for at alt skal fungere optimalt i kroppen hos oss alle, så spør deg selv: Merker jeg noe på kroppen?
Jeg tror ikke det er en "farlig" søvnrytme.

Mulig at det kan medvirke til en eller annen lidelse på veldig lang sikt (kropper flest liker jevn søvnrytme) som søvnproblemer, kanskje depresjon og annet lignende. Men igjen tror jeg at kroppen vil fortelle deg det ganske greit.
hvilken døgnrytme du har spiller ingen rolle så lenge du føler deg våken og opplagt. Vist du merker at du begynner å bli litt ekstra surrete og du finner ut at det sitter en ku i kaffekoppen din... da er det på tide å revurdere opplegget ditt. TROR JEG
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Så lenge du ikke har mye hodepine, føler deg opplagt, og ikke ruser deg på noe stoffer, samt myye kaffe og energidrikker for å holde deg oppe, så ser jeg ikke noe problem, om du liker det sånn.

Er dette jobbsammenheng? Vil vite litt mer Nysgjerrig.
Døgnrytmen er jo opp til hver enkelt å vurdere. Hørtes litt lite ut med gjennomsnittlig 5timers søvn i døgnet, men for all del hvis du er uthvilt å ikke føler at du trenger mer søvn. Men søvnmangel kan i lange løpet føre til diverse lidelser.
Så pass på!
Det er en rekke studier som blant annet har funnet økt kreftfare og nedsatt levealder hos yrkesgrupper som jobber natteskift. I lys av dette vil jeg si at en slik døgnrytme som trådstarter beskriver er "farlig".
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Døgnrytmen er jo opp til hver enkelt å vurdere. Hørtes litt lite ut med gjennomsnittlig 5timers søvn i døgnet, men for all del hvis du er uthvilt å ikke føler at du trenger mer søvn. Men søvnmangel kan i lange løpet føre til diverse lidelser.
Så pass på!
Vis hele sitatet...
Som f.eks skolen? Jeg har selv hatt et snitt på sikkert ikke mer enn 4 timer pr natt i over ett år, og det går HARDT utover skole for meg. Jeg gjør det elendig på skolen (går sikkert den hardeste linja også, hard 5 timer mer enn almenn i uka). Det blir søvn som hovedprioritet når jeg kommer hjem, får ikke gjort lekser og alt er bare ræva. Jeg driter i venner (folk får ikke tak i meg uansett, fordi jeg ikke har telefon), ser bare film. Det er det kjedeligste livet man kan tenke seg, jeg er lei. Prøver nå å komme ut av de dårlige vanene.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Som f.eks skolen? Jeg har selv hatt et snitt på sikkert ikke mer enn 4 timer pr natt i over ett år, og det går HARDT utover skole for meg. Jeg gjør det elendig på skolen (går sikkert den hardeste linja også, hard 5 timer mer enn almenn i uka). Det blir søvn som hovedprioritet når jeg kommer hjem, får ikke gjort lekser og alt er bare ræva. Jeg driter i venner (folk får ikke tak i meg uansett, fordi jeg ikke har telefon), ser bare film. Det er det kjedeligste livet man kan tenke seg, jeg er lei. Prøver nå å komme ut av de dårlige vanene.
Vis hele sitatet...
Hørtes ikke bra ut, tror du burde ta grep å komme deg ut av den dårlige rytmen.
Som felix_poker påpeker er det haugevis av studier som peker på at det meste utenfor den "normale" søvnen med minst 7,5 timer er skadelig i større eller mindre grad.

Når det kommer til trådstarters spørsmål, så er denne artikkelen relevant, da den diskuterer hvorvidt det er mulig å "spare" opp søvn: http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239981

Forskerne påpeker at kronisk søvnmangel vil svekke utførelsen time for time av oppgaver som krever rask reaksjon og oppmerksomhet. Særlig hvis du skal være våken lengre enn vanlig, eller jobbe om natta.

Forklaringen ligger i kroppens naturlige døgnrytme; det føles naturlig for oss å være våkne på dagtid, noe som kan bidra til å maskere tegn på tretthet. Men effekten vil avta ettersom timene går.

Den samme døgnrytmen sørger for at når kroppen går inn i lavprestasjonsdelen av sin 24-timers rytme, altså om natten, blir effekten av kronisk søvnmangel (over tre uker i studien) spesielt merkbar.

Svekket reaksjonstid

I testene var reaksjonstiden rundt ti ganger dårligere for de med søvnmangel som skulle være våkne lengre, utover kvelden/natta, sammenlignet med gruppen som sov nok.

Risikoen for feil og ulykker vil øke, påpeker forskerne fra blant annet Harvard University og Bingham and Woman’s Hospital.

Personer som sover for lite over tid kan dog føle seg temmelig uthvilte når de våkner, samt på ettermiddag og tidlig kveld.


(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)
- Til tross for en opplevelse av å være restituert, vil man være sårbar særlig med hensyn til å fungere godt hvis man skal være våken lenge, eller utføre et krevende arbeid.

- Og studien viser jo nettopp at effektene av kronisk søvnmangel kan bli særlig negative mellom midnatt og morgen for arbeidstakere.

Det sier den norske søvnforsker og professor Ståle Pallesen til forskning.no.
Pallesen er tilknyttet Universitetet i Bergen og Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer.

- Kan lure oss

Professoren understreker at resultatene som framkommer i studien særlig vil ha stor betydning for nattarbeidere, eksempelvis helsepersonell i nøkkelfunksjoner eller folk i transportbransjen.

På nettsiden til Harvard University påpeker forskerne at kampanjer som har til hensikt å bedre folkehelsen, bør vektlegge de ”potensielt skjulte konsekvensene ved kronisk søvnmangel”.

- Dette er en veldig spennende studie med topp internasjonale folk. Den viser nettopp at det søvnmønsteret mange har, med for lite søvn i ukedagene og mer i helgene, kan lure oss til å tro att vi får nok søvn, ved at vi tilsynelatende fungerer bra.

- Men kroppen kan rett og slett ikke lures til å hente seg inn på denne måten, fortsetter Pallesen i sine kommentarer til studien.
Vis hele sitatet...
Ellers er det bare å grave seg ned i andre mer eller mindre relevante artikler:
http://www.forskning.no/LimeTopicAdd...aer/helse/sovn
Jeg har hatt fucka døgnrytmer som det der i over et år nå, lever ennå
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Jeg har hatt fucka døgnrytmer som det der i over et år nå, lever ennå
Vis hele sitatet...
Heldig du
Hadde jeg vært en eller annen forsker, så skulle jeg turt å påstå at dette var farlig. Men ihvertfall. Jeg ville ikke hatt denne døgnrytmen!
Jeg kan ikke skjønne hvorfor dere ønsker å gå inn i slike døgnrytmer. Er det bare jeg som synes det er utrolig godt å få slappe av 7-8 timer hver dag?
Jeg sover 3 timer om dagen, og 4 om natten. Gjort dette siste 7årene, aldri hatt noen problemer med det.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Jeg sover 3 timer om dagen, og 4 om natten. Gjort dette siste 7årene, aldri hatt noen problemer med det.
Vis hele sitatet...
Hvis du føler at du fungerer greit i dagliglivet er jo det bra, men statistisk sett løper du antakelig en noe større risiko for en del sykdommer enn dem som sover 7-8 timer om natten.
Sikkert litt inviduelt, men husk på at sansene blir ganske så sløve av å være oppe såpass lenge. Så jeg ville selv ikke kombinert en slik fast døgnrytme med bilkjøring eller bruk av andre tunge maskiner som krever konsentrasjon.
Har lenge hatt en interesse for søvn og døgnrytme, og lest mye om det gjennom årene.

De fleste undersøkelser jeg har vært borti påpeker at det viktigste med døgnrytmen er rutine,
så hvis du holder et fast søvnmønster skal det ikke ha så mye å si om du fordeler timene litt
utover uken (gitt at du sover nok timer totalt).

Flere og flere prøver ut alternative døgnrytmer for tiden, som bifasisk eller
polyfasisk søvn (sove flere ganger om dagen, i kortere perioder). Den mest ekstreme varianten
av polyfasisk søvn kalles "überman-schedule", som går ut på at man fordeler søvn slik at man
sover 6 ganger om dagen, i 20-30 minutter hver gang.

Har lest om folk som prøver slike alternative døgnrytmer i lange perioder, og går til lege for å
sjekke at de ikke tar skade av det på noen måte. Så langt har jeg kun hørt positive tilbakemeldinger.

Jeg har selv prøvd en mindre krevende variant av søvn-rutinen kalt "everyman", hvor man sover rundt
6 timer om natten, med 3 powernaps spredt utover dagen. Det tar en stund å komme inn i, og hvis man
dropper/utsetter en av lurene midt på dagen, crasher man hardt.

Det er ikke gjort mye forskning innenfor dette området, så du kan ikke gjøre stort annet enn å prøve.
Jeg kan ikke gjøre annet enn å råde deg til å holde rutine på det, hvis du bestemmer deg for å prøve
det ut. Bare vær klar over at det kommer til å være ganske jævlig i begynnelsen.

Er interessert i å høre hvordan det går, om du ender opp med å prøve. Så hadde vært fint om du kunne
slenge ut et innlegg etter et par uker.
Sitat av Nimtrix Vis innlegg
Har lenge hatt en interesse for søvn og døgnrytme, og lest mye om det gjennom årene. De fleste undersøkelser jeg har vært borti påpeker at det viktigste med døgnrytmen er rutine,
så hvis du holder et fast søvnmønster skal det ikke ha så mye å si om du fordeler timene litt
utover uken (gitt at du sover nok timer totalt).
Vis hele sitatet...
Interessant. Hvis du har tilgang på en slik undersøkelse, del gjerne! Jeg har alltid hørt og lest at det er avgjørende at søvnen forekommer om natten og gjerne påbegynnes før midnatt, samt at man ikke kan "ta igjen" tapt søvn ved å sove mer i helgene f. eks.
Sitat av Nimtrix Vis innlegg
Flere og flere prøver ut alternative døgnrytmer for tiden, som bifasisk eller
polyfasisk søvn (sove flere ganger om dagen, i kortere perioder). Den mest ekstreme varianten
av polyfasisk søvn kalles "überman-schedule", som går ut på at man fordeler søvn slik at man
sover 6 ganger om dagen, i 20-30 minutter hver gang.

Har lest om folk som prøver slike alternative døgnrytmer i lange perioder, og går til lege for å
sjekke at de ikke tar skade av det på noen måte. Så langt har jeg kun hørt positive tilbakemeldinger.
Vis hele sitatet...
"Überman" og liknende har jo mange ganger blitt tilbakevist som umulig å følge i lengre perioder. Jeg har vel stort sett aldri hørt en eneste positiv tilbakemelding
Sitat av Nimtrix Vis innlegg
Jeg har selv prøvd en mindre krevende variant av søvn-rutinen kalt "everyman", hvor man sover rundt
6 timer om natten, med 3 powernaps spredt utover dagen. Det tar en stund å komme inn i, og hvis man
dropper/utsetter en av lurene midt på dagen, crasher man hardt.
Vis hele sitatet...
Du kan jo fint klare deg med 6 timer hver natt, selv uten powernaps om dagen. Jeg lever slik, og selv om det ikke er optimalt (jeg funker best med 7-8 timer på øyet), så kan jeg gå slik i ukesvis.
Sitat av Nimtrix Vis innlegg
Det er ikke gjort mye forskning innenfor dette området, så du kan ikke gjøre stort annet enn å prøve.
Vis hele sitatet...
Det er gjort en hel del søvnforskning. Men det er kanskje spesifikt på slike alternative døgnrytmer du tenker på?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
I"Überman" og liknende har jo mange ganger blitt tilbakevist som umulig å følge i lengre perioder. Jeg har vel stort sett aldri hørt en eneste positiv tilbakemelding
Vis hele sitatet...
Umulig å følge på grunn av fysisk/psykisk skade? Har lest om mange som dropper det pga sosiale
årsaker (er vanskelig å finne tid til 8 powernaps om dagen).

Vet at bloggeren Steve Pavlina holdt det gående i rundt 6mnd, men sluttet pga sosiale årsaker.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du kan jo fint klare deg med 6 timer hver natt, selv uten powernaps om dagen. Jeg lever slik, og selv om det ikke er optimalt (jeg funker best med 7-8 timer på øyet), så kan jeg gå slik i ukesvis.
Vis hele sitatet...
Når jeg tenker meg om, var det 5 timer, med 2 powernaps. Men personlig fungerer jeg ikke med 6 timer søvn uten powernaps. Varierer jo veldig fra person til person.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er gjort en hel del søvnforskning. Men det er kanskje spesifikt på slike alternative døgnrytmer du tenker på?
Vis hele sitatet...
Ja, var det jeg mente
har hatt 6timers søvn pr døgn i snart 10år og er konstant trøtt, sover jeg lengre så blir jeg totalt ødelagt, sover jeg bittelitt mindre så er jeg mer opplagt, men føler lissom att kroppen må ha 6timer

noen dager er jo hardere enn andre, har vel ca 3 dager i mnd som det soves 30 min etter middag noe som ødelegger resten av dagen
Sitat av Nimtrix Vis innlegg
Umulig å følge på grunn av fysisk/psykisk skade?
Vis hele sitatet...
"Skade" blir kanskje å ta i litt, men de fleste jeg har hørt om som har prøvd, har gitt opp fordi de var trøtte hele tiden. Så vidt jeg har skjønt er også opphavet til metoden helt uvitenskalpelig.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
"Skade" blir kanskje å ta i litt, men de fleste jeg har hørt
om som har prøvd, har gitt opp fordi de var trøtte hele tiden. Så vidt jeg har skjønt er
også opphavet til metoden helt uvitenskalpelig.
Vis hele sitatet...
Det vil vel kanskje fungere for noen, og andre ikke, jeg vet ikke. Vil ikke påstå at det fungerer
for alle, eller at det er et bedre alternativ til den originale søvnrutinen, men synes idéen rundt
alternative døgnrytmer er veldig interessant.

Og ja, kanskje viktig å påpeke opphavet er uvitenskapelig.