Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1988
BRAND ∞ STRONG
«Silje» ble rundlurt av seriesvindleren
«Hei! Er du int i aksjer og investering da? tjene millioner», skrev han innledningsvis.

Han lovet henne betydelig avkastning.

– Det var snakk om millionsummer. Jeg var litt skeptisk i starten, men han forklarte meg hvordan dette kom til å foregå og viste til tidligere eksempler. Alt virket veldig ryddig og ordentlig, sier hun.


Litt skeptisk, randoms på tlf.?
Hva faen.
Sist endret av vindaloo; 16. april 2023 kl. 21:03.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sliter med å være sympatisk når det hadde alle røde flagg som kunne være. Inklusive å lete etter en suggardaddy..
Det er mange mange saker som dette hvor folk blir svindlet og fortalt at de skal bli rike hvis de investerer. Det er lett å sitte på utsiden og tenke hvordan i helvete det går an å være så lettlurt, men så enkelt er det nok ikke. De hadde møttes flere ganger fysisk og hatt mye kontakt, han var god på å manipulere og snakke for seg. Klart, da får man et godt forhold og man stoler på hverandre. Disse svindlerne er mestere i manipulasjon, selv for den skarpeste kan gå fem på.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av something Vis innlegg
Disse svindlerne er mestere i manipulasjon, selv for den skarpeste kan gå fem på.
Vis hele sitatet...
Den skarpeste også? Mener du det?

Jeg er ikke spess smart, men dette ville jeg styrt klar av.
Sist endret av vindaloo; 16. april 2023 kl. 22:24.
Vet vel egentlig ikke om det har noe med hvor smart man er om man går på noe sånt, hvem som helst kan bli manipulert. Er vel litt rart å gi alle pengene sine til noen som skal investere i aksjer for deg, det kan man jo gjøre selv, så jeg vet ikke.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Den skarpeste også? Mener du det?

Jeg er ikke spess smart, men dette ville jeg styrt klar av.
Vis hele sitatet...
Hørte om en fysiker på cern som gikk på en sånn ekteskapssvindel på nett. Så ja, det er nok noe psykologi i sving her som ikke bare handler om IQ. Når det gjelder å gå på sånne bli-rik-fort-scams har det vel likhetstrekk med spillegalskap, som ikke kun rammer dumme folk.
Uansett hvor nære noen er, eller hvor mange ganger noen har fysisk møttes så burde det uansett ringe en stor bjelle med et enda større rødt flagg på seg når slike spørsmål dukker opp? Aldri skjønt hvordan noen kan bli manipulert så jævlig hardt til å bare gi fra seg hele formuen sin til en eller annen tilfeldig de møtte nylig?
Tja mennesket når det er født så fødes det godtroende mot whatever det møter. Noen beholder det til voksen alder.
Indianerne som møtte Columbus var vennlige,godtroende mot sine besøkende og tilbød frukter,mat og vennskap.
Og professoren i Bergen som møtte en amerikansk general på nettet lånte bort 2-3 millioner(var på åsted norge ifjor elns)
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Hørte om en fysiker på cern som gikk på en sånn ekteskapssvindel på nett.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva ekteskapssvindel er, men alle menn er i faresonen for å bli lurt hvis sex er involvert.
Ingen ting er mer fordummende en det.
Fordi folk er dumme og kan bli lurt til absolutt alt så lenge det blir lagt til rette for det.
Phisingsvindel, manipulering av tekst, bilder, video, telefonnummer, avsender, mailadresser osv gjør fort at man kan gå på en smell.

Noen ting er selvfølgelig veldig mye mer obvious enn andre ting.
«Silje» hadde lastet ned en såkalt sugardating-app.
Silje ble umiddelbart kontaktet av en som ville henne utrolig godt. (hallo?)
– Det var snakk om millionsummer. (hallo?)
Hun trodde sparepengene var trygt investert. (ved å overføre de til en annens navn) (HALLO?!?)
– Jeg er heldig som har hatt en kjæreste rundt meg som jeg har kunnet snakke med.

silje var altså på tur å golddigge seg avgårde.
blir lurt trill rundt, pga hennes mangel på oppmerksomhet, urealistiske forventninger og ukontrollerte følelser.

synes synd i segselv å kryper tilbake til typen.

både silje og typen er jo blåst.
Podcasten Henlagt har en episode som heter Nigerisvindel.
Der var det bl.a. referert til en person som sendte 450k i gebyrer til svindlere som lurte han til å tro han hadde vunnet 15 mill i spansk lotteri.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vet ikke hva ekteskapssvindel er, men alle menn er i faresonen for å bli lurt hvis sex er involvert.
Ingen ting er mer fordummende en det.
Vis hele sitatet...
Siktet til den klassiske utenlandske internettkjæresten som skal gifte seg med deg og flytte til deg, men bare akkurat trenger noen hundre tusen til å fikse papirer og betale operasjonen til sin akutt syke mor. Så vidt jeg vet er både kvinner og menn ofre for dette.

Siden du synes det er så åpenbart at behovet for sex overkjører sunn fornuft, så kan du sikkert sette deg inn i at folk kan ha andre behov også, hvis utsikter til tilfredsstillelse får dem til å gjøre ting de burde skjønt var dumt? Alle er irrasjonelle hvis man bare trykker på rett knapp.
Sist endret av *pi; 17. april 2023 kl. 16:41.
Man kanke alltid ha guarden oppe og er svindlern god så kan hvem som helst drite seg ut.

Selv om man skulle være «dum» så er det synd på de stakkarene som kanskje mister store summer eller alt for den saks skyld. Ufint å le av dem.

Finnes unntak der og da seff….
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Siden du synes det er så åpenbart at behovet for sex overkjører sunn fornuft, så kan du sikkert sette deg inn i at folk kan ha andre behov også, hvis utsikter til tilfredsstillelse får dem til å gjøre ting de burde skjønt var dumt? Alle er irrasjonelle hvis man bare trykker på rett knapp.
Vis hele sitatet...
Jo men millioner av kr fra tilfeldige folk som kontakter deg på tlf.?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Man kanke alltid ha guarden oppe og er svindlern god så kan hvem som helst drite seg ut.
Vis hele sitatet...
De får jo heller ikke hele historien på en gang, slik vi gjør når vi hører om det etterpå. Har man først slukt et agn, er hjernen vår ganske god på å bekrefte sin egen teori. Jo lengre ut på limpinnen man går, jo mer har man å tape på at man tok feil.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo men millioner av kr fra tilfeldige folk som kontakter deg på tlf.?
Vis hele sitatet...
Jeg synes også det høres utrolig ut, men faktum er at folk gjør det. Du nevner jo selv et behov du oppfatter som så sterkt at det trumfer sunn skepsis. Folk har ulike behov, og kicket ved lettjente penger har vist seg å være en veldig effektiv knapp å trykke på hos mange. Jeg synes det er ganske åpenbart at det ikke er frontallappen man har henvendt seg til i denne telefonsamtalen.
Sist endret av *pi; 17. april 2023 kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Folk har ulike behov, og kicket ved lettjente penger har vist seg å være en veldig effektiv knapp å trykke på hos mange. Jeg synes det er ganske åpenbart at det ikke er frontallappen man har henvendt seg til i denne telefonsamtalen.
Vis hele sitatet...
Jo du har sikkert rett.

Sitat av *pi Vis innlegg
Du nevner jo selv et behov du oppfatter som så sterkt at det trumfer sunn skepsis.
Vis hele sitatet...
Ja og dette har jo historien bevist gang på gang.
Folk med makt helt til toppen lar land og karriere gå til grunne for muligheten til sex