Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 5123
En etter en av den gamle garden mønstrer av ser det ut til, er skuta i ferd med å gå ned?

Tidligere i dag var det en helsides sex annonse her, er det sånn freak skal leve ut sine siste dager, som et obskurt sex forum? Det hadde vært synd.
Så den annonsen jeg og.

Som mods har påpekt tidligere er det vel en formidabel innsats som skal til for å holde ting ryddig over tid her.


Hvilke andre norske forum bruker du?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Generasjons skifte?
Vis hele sitatet...
Mulig

Sitat av Jerna Vis innlegg
Hvilke andre norske forum bruker du?
Vis hele sitatet...
Ingen.
Gidder egentlig ikke snakke med så mange, men freak er et bra sted på mange måter og en institusjon som bør bevares.
Har også lagt merke til at mange av de "gamle gutta" blir borte. Har ikke sett noe fra Vidarloo, eller dodecha i det siste.
Håper de tar en bare tar en pause, og kommer tilbake.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Har ikke sett noe fra Vidarloo..
Vis hele sitatet...
vidarlo heter han.

Jeg burde kanskje ikke tatt navnet vindaloo, blir mye forvirring
Både vidarlo, dodecha og mange andre old boys lurker nok her omtrent daglig fortsatt, uten å vise så mye livstegn.

Forumet har jo utviklet seg til å bli 85% rusrelatert, og det av dårlig kvalitet. År og dag siden sist jeg leste en god rusrapport, men jeg har egentlig ikke så interesse av det at jeg har fulgt med heller. Før har det jo bare en liten del av forumet som var om rus, en mye større andel var om IT og Pyro, samt andre undergrunnstemaer.

En annen faktor er Facebook. Alle forumer driver å dør ut, mange norske har avgått de siste ti årene fordi så mye flyttes til Facebook, hvor det er umulig å finne igjen gamle "tråder", og å holde en saklig diskusjon. Eneste grunnen til at dette forumet har såppass aktivitet som det har er vel fordi temaene som tas opp her er noe folk ikke vil ha forbundet med facebookprofilen sin.

Men nei, jeg tror ikke Freiak kommer til å dø ut med det første, men det er jaggu meg lenger og lenger mellom hver tråd og innlegg av en kvalitet som er verdt å lese.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Så den annonsen jeg og.

Som mods har påpekt tidligere er det vel en formidabel innsats som skal til for å holde ting ryddig over tid her.


Hvilke andre norske forum bruker du?
Vis hele sitatet...

Hvilke bruker du?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hvilke bruker du?
Vis hele sitatet...
Ingen andre norske forum nei..som jeg vet av. Kun freak og ett par utenlandske forum om grasvekster
Ungdommen er på TikTok, Snap, Insta osv.. Tradisjonelle forum er for "gamlinger", Og de som vil ruse seg går ikke til freak lenger for å finne info slik som i gamle dager. Det feltet har rusinfo.no tatt over. Sikkert mange andre faktorer som jeg ikke kommer på akkurat nå.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Da jeg begynte å kikke innom her var det først og fremst Urban Exploration delen som interesserte meg,
men jeg fant fort ut at det var mye spennende her, både av temaer og folk.

Litt trist egentlig å se det smuldre opp.
Er det ikke litt dead internet theory i det a?

Med det mener jeg det som dere poengterer med at aktivitet samles på noen få steder (reddit, facebook)
Sitat av vindaloo Vis innlegg
En etter en av den gamle garden mønstrer av ser det ut til, er skuta i ferd med å gå ned?

Tidligere i dag var det en helsides sex annonse her, er det sånn freak skal leve ut sine siste dager, som et obskurt sex forum? Det hadde vært synd.
Vis hele sitatet...
Nei, vi synker ikke.

Den "gamle garden" har for lengst passert alderen det er for å skaffe seg fast partner og barn, så ikke alle kan være like aktive lenger. Det finnes også som nevnt side opp og side ned med mobildingsalternativer der småbarna kan gå og få dopaminfiksen sin.

Oi, du så spam med usømmelig bilder! Det skjer faktisk en gang i blandt at vi ikke rekker å slette unna slikt før noen ser/svarer på det. Ja, det var spam.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Oi, du så spam med usømmelig bilder!
Vis hele sitatet...
Jeg tok meg ikke nær av det og snakket ikke egentlig om den posten spesifikt. Jeg brukte den
som et bilde (pun intended) på hvordan jeg håpet freak ikke skulle bli.
Diskusjonsforum har lenge vært på vei ut, nådestøtet er nok verktøy som chatgpt. Men det virker som at Freak sin chat har fått en oppsving i det siste, spesielt etter at det ble enklere å koble opp for folk flest gjennom Discord. Verdt å ta seg en tur innom.

Det er til og med noen av oss som bruker IRC.
Hvorfor skulle ChatGPT bidra til å drepe forum? I følge folk på Internett er jo denne AIen døden for absolutt alt som er menneskeskapt med ord. Kommer ikke til å finnes en utvikler eller en manusforfatter i arbeid om fem år liksom. Jeg syns ikke det ser sånn ut fra den kvaliteten jeg har sett boten spy ut, men.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
chat har fått en oppsving i det siste, spesielt etter at det ble enklere å koble opp for folk flest gjennom Discord. Verdt å ta seg en tur innom.
Vis hele sitatet...
skjønner det, men da må jeg liksom snakke med noen.

Å skrive en linje nå og da passer meg bedre
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hvorfor skulle ChatGPT bidra til å drepe forum? I følge folk på Internett er jo denne AIen døden for absolutt alt som er menneskeskapt med ord. Kommer ikke til å finnes en utvikler eller en manusforfatter i arbeid om fem år liksom. Jeg syns ikke det ser sånn ut fra den kvaliteten jeg har sett boten spy ut, men.
Vis hele sitatet...
Det er mange grunner til det og du ser det allerde skjer på steder som Reddit og YouTube. Verktøy som chatgpt er som stereoider for informasjonskrigen som pågår på Internett. Et tenkt scenario kan være diskusjonen rundt temaer som Russlands invasjonskrig i Ukraina. Jeg tror vi står ovenfor en era hvor mengden informasjon blir så overveldende at det blir umulig å forholde seg til det, eller moderere det effektivt.

Enden på visa er vel at nesten alle diskusjoner online er mellom flere instanser av chatgpt, alle tunet for å fremme et spesifikt narrativ.
Jeg har vært her siden 2003, med to forskjellige kontoer, (fant ikke igjen passordet i 2012 og lagde en ny bruker). Jeg har helt klart vært en mer ivrig leser, enn en som kommenterer eller lager tråder.

Jeg er innom minimum en gang om dagen. Når man har vært her så lenge, så ser man mange komme og gå, mens noen bare blir her år etter år.

Mange finner forumet i en tid de trenger den og forsvinner når de ikke trenger den, mens andre, som meg, er for nysgjerrig på alle de rare trådene som blir laget og "må" innom ganske ofte.

Det er vel normal syklus på et forum og noe av det jeg liker best med freak, den fornyer seg selv med tiden.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Nei, vi synker ikke.

Den "gamle garden" har for lengst passert alderen det er for å skaffe seg fast partner og barn, så ikke alle kan være like aktive lenger. Det finnes også som nevnt side opp og side ned med mobildingsalternativer der småbarna kan gå og få dopaminfiksen sin.

Oi, du så spam med usømmelig bilder! Det skjer faktisk en gang i blandt at vi ikke rekker å slette unna slikt før noen ser/svarer på det. Ja, det var spam.
Vis hele sitatet...
Jeg rakk å svare på den, så da var den nok nettopp lagt ut.
Det er en helvetes jobb å holde styr på dette forumet og spesielt når det dukker opp tråder der det blir mye følelser og følgelig useriøse personangrep osv.

Kom i skade for å være en av disse useriøse i en tråd for en tid tilbake, og etter at tråd ble steng sendte jeg en pm til en av crew, hvor jeg fikk en relativt like useriøs rant om at nå var det nok og at noen snart ikke gidder mer.

Skjønner det godt på den ene siden, at jeg spesifikt fortjente akkurat den reaksjonen, nei. At det går en kule varmt noen ganger går ikke an å forhindre, men jeg tror vi alle kan bli bedre på å faktisk passe på at vi ikke lar dette bli et sted der vi bare kan ventilere ut det dummeste vi har tenkt på den dagen. Eller feks opprette tråder om ting du finner på Google. Det står jo i reglene.

Og kanskje også tenke litt mer på hvordan vi møter spesielt de yngre nyere brukerne.

Og takk til alt crew
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det er en helvetes jobb å holde styr på dette forumet og spesielt når det dukker opp tråder der det blir mye følelser og følgelig useriøse personangrep osv.

Kom i skade for å være en av disse useriøse i en tråd for en tid tilbake, og etter at tråd ble steng sendte jeg en pm til en av crew, hvor jeg fikk en relativt like useriøs rant om at nå var det nok og at noen snart ikke gidder mer.

Skjønner det godt på den ene siden, at jeg spesifikt fortjente akkurat den reaksjonen, nei. At det går en kule varmt noen ganger går ikke an å forhindre, men jeg tror vi alle kan bli bedre på å faktisk passe på at vi ikke lar dette bli et sted der vi bare kan ventilere ut det dummeste vi har tenkt på den dagen. Eller feks opprette tråder om ting du finner på Google. Det står jo i reglene.

Og kanskje også tenke litt mer på hvordan vi møter spesielt de yngre nyere brukerne.

Og takk til alt crew
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke det, egentlig? Hvis det var tråden jeg tror, mener jeg.
[quote=robhol;3814885]Hvorfor ikke det, egentlig? Hvis det var tråden jeg tror, mener jeg.[/

hvis du har noe å si eller spørre om, så ta det på pm
Sist endret av NodSquad; 1. mars 2023 kl. 13:49.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Lol nope.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Kom i skade for å være en av disse useriøse i en tråd for en tid tilbake, og etter at tråd ble steng sendte jeg en pm til en av crew, hvor jeg fikk en relativt like useriøs rant om at nå var det nok og at noen snart ikke gidder mer.

Skjønner det godt på den ene siden, at jeg spesifikt fortjente akkurat den reaksjonen, nei.
Vis hele sitatet...
Når en blir gammel nok så lærer man at alle historier har minst to sider. Og jeg føler på gikta at den andre siden i dette tilfellet er ganske interessant.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Kom i skade for å være en av disse useriøse i en tråd for en tid tilbake, og etter at tråd ble steng sendte jeg en pm til en av crew, hvor jeg fikk en relativt like useriøs rant om at nå var det nok og at noen snart ikke gidder mer.
Vis hele sitatet...
Er den om den jenta du ville kontakte?
Sist endret av vindaloo; 1. mars 2023 kl. 16:43.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er den om den jenta du ville kontakte?
Vis hele sitatet...

Ohoi! Den var artig
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er den om den jenta du ville kontakte?
Vis hele sitatet...
Nope. Det var bare litt sinnatrolling som gikk litt over streken. Ingen stor greie
Uansett, jeg er ihvertfall glad for at du er tilbake, vindaloo. Tomrommet du forlot oss i er igjen fyllt opp, av merkelige meninger og nogenlunde kloke betraktninger. For meg er du en av den eldre garde, ditt profilbilde og dine ord var en av de jeg jeg lot meg merke ved når jeg var ny her.

Du õg Nodsquad! Må dere aldri forlate oss igjen. Fred ut.
Sist endret av Majao Gibensis; 6. mars 2023 kl. 17:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Uansett, jeg er ihvertfall glad for at du er tilbake, vindaloo. Tomrommet du forlot oss i er igjen fyllt opp, av merkelige meninger og nogenlunde kloke betraktninger. For meg er du en av den eldre garde, ditt profilbilde og dine ord var en av de jeg jeg lot meg merke ved når jeg var ny her.

Du õg Nodsquad! Må dere aldri forlate oss igjen. Fred ut.
Vis hele sitatet...
Vindaloo har jo aldri forlatt oss?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Uansett, jeg er ihvertfall glad for at du er tilbake, vindaloo. Tomrommet du forlot oss i er igjen fyllt opp, av merkelige meninger og nogenlunde kloke betraktninger. For meg er du en av den eldre garde, ditt profilbilde og dine ord var en av de jeg jeg lot meg merke ved når jeg var ny her.

Du õg Nodsquad! Må dere aldri forlate oss igjen. Fred ut.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Enten blander du noen brukernavn her eller så heier du på forumets nedgang
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Enten blander du noen brukernavn her eller så heier du på forumets nedgang
Vis hele sitatet...
Da må du forberede deg på en skvett, gett.
Smaken er som baken, din fortjener ikke staken.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Enten blander du noen brukernavn her eller så heier du på forumets nedgang
Vis hele sitatet...
Er vindaloo den brukeren som først dukker opp i tankende dine hvis du skal rangere medlemmer etter "Most Likely to destroy freak"?

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Uansett, jeg er ihvertfall glad for at du er tilbake, vindaloo.
Vis hele sitatet...
Når var jeg borte og vet du hvor jeg dro?
Sist endret av vindaloo; 6. mars 2023 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er vindaloo den brukeren som først dukker opp i tankende dine hvis du skal rangere medlemmer etter "Most Likely to destroy freak"?
Vis hele sitatet...
Sagt med litt glimt i øyet, da missforståelsen baserer seg på det jeg antar er legenden selv: vidarlo. Altså, det er få på planeten her som kan måle seg med denne fyren.

Du skaper liv her, det skal du ha vindaloo, og det var vel litt stygt å vinkle det slik jeg gjorde.
Nei, jeg snakker ikke om Vidarlo.

Mulig jeg tar feil, men var du ikke borte en stund?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Da må du forberede deg på en skvett, gett.
Smaken er som baken, din fortjener ikke staken.
Vis hele sitatet...
Da må jeg bare spørre, hva mener du om den ordentlige eldre garden her inne? Altså f.eks vidarlo og de andre som ble nevnt her.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Nedgraderer du meg fra en som hadde potensial i seg til å ødelegge et helt forum til "liv og røre maker"?
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du skaper liv her, det skal du ha vindalo..
Vis hele sitatet...
Litt diffus stillingsbeskrivelse syns jeg og er ikke helt sikker på hva som forventes, men hyggelig å kunne bidra med noe.
Jeg setter pris på dere alle
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Dette er ca. den 1000ende tråden som spår nFFs død. Jeg har sett dem med jevne mellomrom, omtrent hvert eneste år, siden jeg registrerte meg en gang i 2001.

Det betyr ikke dermed at forumet ikke er døende, det kan det godt hende at det er, og det har jeg uansett ikke noe grunnlag for å uttale meg om. Meg for meg er det tydelig at til tross for at vindaloo, og mange andre kloke hoder før ham, gang på gang har uttrykt misnøye om retningen forumet tar, så har det overlevd.

Jeg personlig finner nok ikke lenger den samme gleden av å henge her som jeg engang gjorde. Kanskje har forumet endret seg, og det har det helt sikkert, men for min del tror jeg nok det handler mest om min egen endring. Sånn tror jeg det er for mange. Men forumet lever videre, med eller uten oss.

Lenge leve nFF!
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Da må jeg bare spørre, hva mener du om den ordentlige eldre garden her inne? Altså f.eks vidarlo og de andre som ble nevnt her.
Vis hele sitatet...
Litt skumle, og sjeldne å se.
Noen av de, voldsomt strenge. Helt ærlig tørr jeg ikke si rett ut hva jeg føler.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er vindaloo den brukeren som først dukker opp i tankende dine hvis du skal rangere medlemmer etter "Most Likely to destroy freak"?


Når var jeg borte og vet du hvor jeg dro?
Vis hele sitatet...
Aner ikke, men tipper Indre Østfold. Det er vel kanskje en måneds tid siden, hvor jeg følte jeg ikke hadde lest deg en stund, og da hadde du en lite trivelig kommentar rettet til deg selv fra en av de eldre vise menn som signatur.
Sist endret av Majao Gibensis; 6. mars 2023 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Nei, jeg snakker ikke om Vidarlo.

Mulig jeg tar feil, men var du ikke borte en stund?
Vis hele sitatet...
Veeel, det har vært utlevert ferier,i enkeltes meninger altfor få av dem også
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Veeel, det har vært utlevert ferier,i enkeltes meninger altfor få av dem også
Vis hele sitatet...
Hvor ofte syns du at jeg burde feriere da, eller syns du jeg bør bosette meg permanent der og ikke returnere?
Så lenge du har dekning der er det ikke så nøye for meg hvor du oppholder deg.
Jeg er ikke av de aktive respondentene her på berget, men lurker og svarer på noe her og der.

I mitt syn har det vært et taktskifte, spesielt i rusdelen. Der er det mye ræl og gjentakende temaer (les: urinprøverelaterte) som man enkelt kan finne svar på via søkefunksjon eller google.

I andre deler kan man også se tendenser til forhåndsdømming før man har forsøkt å se hele bildet. Det er greit å ta feil, men da bør man også ha integritet nok til å innrømme det og forsøke å rette opp i etterkant etterhvert som det kommer flere nyanser til syne.

Sistnevnte er en av årsakene til at jeg ikke orker å bidra så mye. I tillegg har jeg som mange andre her et liv fylt med hus, barn og jobb som naturlig nok tar mye tid og står over nFF på prioriteringslista.

Har flyttet dialogen over på discord og har nesten utelukkende gode erfaringer. Både fjasete og med substans. Det setter jeg stor pris på.
Jeg har lagt merke til at det har dabbet litt av, men som nevnt tidligere har dette skjedd mange ganger før.
Jeg skrev en lignende tråd i 2009, tror jeg.

Med det sagt, folk blir selvfølgelig lei av å svare på innlegg som man møysommelig tidligere har besvart et titalls ganger over årenes løp.
Jeg tar meg ofte i å begynne å skrive et innlegg, google, vedlegge kilder osv. - for så å fundere på hvorfor jeg faktisk gidder å holde på.
Så ender det med å lukke fanen og at jeg finner på noe jeg mener er mer interessant istedenfor å sitte å bruse med fjærene ovenfor andre brukere jeg er uenige med.

Så det går hovedsaklig i daglig lurking, med visse unntak.
Litt for mye koffein på morgenen mens jeg lurker er et eksempel på dette.

Og som nevnt tidligere; det er temmlig høy aktivitet på discorden blant veteranene.
Det gjelder både voice calls og vanlige samtaler i chatten.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg tar meg ofte i å begynne å skrive et innlegg, google, vedlegge kilder osv. - for så å fundere på hvorfor jeg faktisk gidder å holde på.
Vis hele sitatet...
En løsning er å skrive et standardsvar i feks Notisblokk, som du da bare kopierer og limer inn som svar. Og muligens justere innholdet litt.

Jeg merker dete samme problemet i en Facebook-gruppe jeg er med på, hvor folk spør om det samme flere ganger om dagen.
Sitat av Knask Vis innlegg
Med det sagt, folk blir selvfølgelig lei av å svare på innlegg som man møysommelig tidligere har besvart et titalls ganger over årenes løp.
Jeg tar meg ofte i å begynne å skrive et innlegg, google, vedlegge kilder osv. - for så å fundere på hvorfor jeg faktisk gidder å holde på.
Så ender det med å lukke fanen og at jeg finner på noe jeg mener er mer interessant istedenfor å sitte å bruse med fjærene ovenfor andre brukere jeg er uenige med.
.
Vis hele sitatet...
Kjenner til dette, og om man faktisk har orket å skrive ferdig og poste det, så avfeies hele arbeidet ditt med anekdotisk piss, så blir man anklaget for å være en elitisk kødd som elsker å bruke fremmedord, samtidig er disse folka de værste på å kalle andre for snøflak.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Med det sagt, folk blir selvfølgelig lei av å svare på innlegg som man møysommelig tidligere har besvart et titalls ganger over årenes løp.
Jeg tar meg ofte i å begynne å skrive et innlegg, google, vedlegge kilder osv. - for så å fundere på hvorfor jeg faktisk gidder å holde på.
Vis hele sitatet...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
En løsning er å skrive et standardsvar i feks Notisblokk, som du da bare kopierer og limer inn som svar. Og muligens justere innholdet litt.

Jeg merker dete samme problemet i en Facebook-gruppe jeg er med på, hvor folk spør om det samme flere ganger om dagen.
Vis hele sitatet...
Selv om man kan forhindre mye av det gjennom klare regler så vil irritasjon, krangling og lignende alltid dukke opp
i varierende grad der mennesker samles og veldig mye av det som spørres om kunne folk fint ha googlet seg frem til selv, så når man
allikevel velger et forum så er det jo bla. fordi det også tilfører andre kvaliteter en det rene oppslagsverk gjør eller at man er på
jakt etter info som er vanskelig å finne og dårlig/feilaktig beskrevet andre steder, men som et nisje forum kan ha kompetanse på.
  • At man trenger å få noe forklart i tillegg til informasjonen
  • En interaksjon med andre
  • Erfaringer
  • Andre perspektiv
Kan for eksempel være noen av grunnene folk har for å velge freak fremfor google og Wiki.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Jerna Vis innlegg
Ingen andre norske forum nei..som jeg vet av. Kun freak og ett par utenlandske forum om grasvekster
Vis hele sitatet...
Er jo kvinneguiden da
Sitat av kamelia Vis innlegg
Er jo kvinneguiden da
Vis hele sitatet...
Den er vel for damer?