Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1944
Kom akkurat over et klipp på youtube hvor en mann tydeligvis blir mishandlet av en kameramann. Synes det er kvalmt og ekkelt hvordan de kan velge å klippe bort mesteparten av filmingen og offentlig bare vise delen hvor offeret er provosert og kjefter til kameramannen. Det som førte til denne provokasjonen var at kameramannen blir bedt om å la offeret være i fred av faren, da velger kameramann å si "fuck off" og "fucking terrorist". Hva synes dere? Er det riktig at media kan vende og vri på saker slik at vi får en helt annen forståelse av saker? Er det riktig det kameramannen gjør for å lage en sak? Diskuter..

Youtube klippet
Regner med dette ikke er fra norge?
Det er både uetisk og veldig manipulerende av media, men er ikke overalt man har de restriksjonene de har ellers i landet. Som Vær Varsom Plakaten.
Når det kommer til politikk kan man ta hva media publiserer med en klype salt, Fordi de vil vinkle det slik at det favoriserer redaktørens/journalistens synspunkter!
Dette er en gammel sak. Er dette et eksempel på hvordan media "vrir" på saker? For konsekvensene av denne hendelsen var at alt som foregikk ble allmenn kjent, og at kameramannen som slang med leppa fikk sparken:

http://www.news.com.au/national/chan...-1225853550904
Er vel ikke noe sjokk at media vrir på ting for å få mest dramatisk mulig utfall? Hvilken av videoene hadde du klikket på? En tilsynelatende gal mann som går løs på en kameramann eller en som smiler og snakker om 9-4 jobben sin?
Sist endret av Doc. Lester; 20. mai 2011 kl. 17:09.
Trådstarter
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Dette er en gammel sak. Er dette et eksempel på hvordan media "vrir" på saker? [/url]
Vis hele sitatet...
Er dette et dårlig eksempel? Kan ikke du begrunne dine påstander, ellers blir det for dumt..

Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Er vel ikke noe sjokk at media vrir på ting for å få mest dramatisk mulig utfall? Hvilken av videoene hadde du klikket på? En tilsynelatende gal mann som går løs på en kameramann eller en som smiler og snakker om 9-4 jobben sin?
Vis hele sitatet...
Dette vet de fleste mister. Er ikke det som er viktig, men er det de gjør riktig? Skal vi bare godta dette? Det er jo feil det de gjør. Synd hvordan media kan ha såpass stor makt.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Var dette noe nytt for deg OP? Om det så var, så er jeg meget glad for at du nå har fått åpnet øynene.
Media vil alltid forme saker slik at de skaper klikk, og fronter det de selv tror på.

Se f.eks på de politiske artiklene i media. De avisene som er ganske rødlig, har helt andre syn på sakene, og vinkling, enn det de mer borgelige avisene.
True phreak.
Media vrir på alt. De gjør det for å få flere følgere, som gir dem større inntektsbase. Å ta en titt på Dagbladet.no, og se hva slags artikler som ligger der bør si sitt. Det er hundre saker om MGP og kongebryllupet i England, som er der i flere dager/uker, mens saker som faktisk påvirker folks liv, som f.eks Kopinors forslag om å opprette obligatorisk kjøp av pensum for studenter i Norge (for å nevne et eksempel jeg kommer på i farten), faller ned på listen, og ut av forsiden i løpet av fem timer.

Det er slik alle bedrifter fungerer, dessverre. Gi folk det de vil ha. For medier er det mer "vis ting folk ønsker å se", og det er dessverre ikke saker som at militante faksjoner i Kongo tvinger fedre til å voldta sine egne døtre med et gevær mot hodet i Kongo. Det folk flest ønsker å lese om er lettvint stoff man ikke behøver å engasjere seg i, som f.eks at Katy Perry stilte opp i Sesamy Street med utringet topp, og at en eller annen realitydeltageer gjorde et eller annet med en eller annen ukjent dame på byen. Trist, men sant.

Edit: *Sukk*. Åpnet nettavisen for å se hva som stod der nå.

Ting om en fotballstreik.
Trusselplanene til Al Quaida
Kongen av Sverige har visst driti seg ut, og man har funnet sexbilder.
Ektepar fikk parkeringsbot under vielsen.
Piss om bloggeren "Voe".
En eller annen barnekjendis har blitt voksen.
Rar kar med tatoveringer og fucka øreflipper.
Mislykkede voksfigurer av kjendiser.

Jeg føler IQ'en min synker mens jeg leser dette her...
Sist endret av Orph; 20. mai 2011 kl. 19:15.
Youtube klippet

Dette er vel mer et eksempel på at media provoserer for å lage debatt enn at de faktisk vrir på sakene.
Jeg har et et ekspen om en veninne av meg som ble intervjuet i forbindelse med en musikkopptreden (to sider i lokalavisa). Mannen spørte jo om alt mulig tull og alt som ble skrevet i avisa var totalt vridd i forhold til hva han spurte om, og hva hun svarte, som for eksempel når intervjueren spurte; "Er du interessert i gutter?" og hun svarte "ehh, ja, jeg er jo glad i gutter". Dagen etter står det med stor skrift i avisa "<insert name> SØKER KJÆRESTE"!

Dette er jo såklart bare en liten morsom filleting, men det viser jo bare at media skrur mer på saker enn Ola Nordmann tror.
Sist endret av chu; 20. mai 2011 kl. 19:23.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Er dette et dårlig eksempel? Kan ikke du begrunne dine påstander, ellers blir det for dumt..
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det. I setningen etter den du siterte. :/
Massemedium produseres av mennesker. Mennesker er subjektive vesen.
Sitat av chu Vis innlegg
Youtube klippet

Dette er vel mer et eksempel på at media provoserer for å lage debatt enn at de faktisk vrir på sakene.
Jeg har et et ekspen om en veninne av meg som ble intervjuet i forbindelse med en musikkopptreden (to sider i lokalavisa). Mannen spørte jo om alt mulig tull og alt som ble skrevet i avisa var totalt vridd i forhold til hva han spurte om, og hva hun svarte, som for eksempel når intervjueren spurte; "Er du interessert i gutter?" og hun svarte "ehh, ja, jeg er jo glad i gutter". Dagen etter står det med stor skrift i avisa "<insert name> SØKER KJÆRESTE"!

Dette er jo såklart bare en liten morsom filleting, men det viser jo bare at media skrur mer på saker enn Ola Nordmann tror.
Vis hele sitatet...
Og derfor skal man alltid be om sitatsjekk..

Tror ikke noen journalister klarer å skrive ordrett alt som intervjuobjektet sier. Lett å gjøre feil når man har skrevet ned et stikkord fra setningen og tar resten på hukommelsen..
Samt media er med på å sløve ned evnen til å tenke blant den generelle delen av befolkningen. Ved at de sender et innslag om et bestialsk familiedrap utført av faren, hvor det rett etterpå kommer et innslag om ola nordmanns handleevne, eller en bjeffende hund på trøgstad. Nyhetsinnslag som er individrettet, og ikke rettet mot den generelle delen av befolkningen har alldri vært no god ting.

Og media er langt i fra nøytral spør du meg. De retter seg så til de grader etter følelser istedenfor relevante ting, etter mitt verdensbilde. Noe som innebærer at de er kun ute etter din oppmerksomhet, din fulle kritikkløse oppmerksomhet. Så lenge de vet at du svelger de som de serverer deg så er de strålende fornøyd. Vi er fremdeles alle ulike, foreløpig. Men om Aldous HUxley sin bok "a brave new world" innehar noen form for relevans.

Og apropos, sjekk ut boken Amusing ourselves to death ~ Neal Postman
En bok som omhandler mediaøkologi(trorjeg) og to gamle forfatteres dystre fremtidsvisjoner.. Sjekk den ut, en liten utfordring fra meg til deg TS...