Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4640
Funker elevkort som legitimasjon i butikk når jeg skal kjøpe tobakk eller alkohol?
Har mistet bankkortet mitt og blir ofte spurt om å vise leg.

På forhånd takk for svar!
Nei, det er ikke gyldig legitimasjon.
Det er kun for å bevise at du går på den skolen og er et bevis på at du kan få studentrabatter noen steder.
Det skader ikke å prøve, det er noen som lar det går... Når jeg startet å jobbe på vinmonopolet så fikk jeg aldri vite fakta om gyldig og ikke gyldig legitimasjon.
En gyldig legitimasjon er når fulle fødselsnummer står der 11 siffer, feks; Førekort, pass, bankkort osv..

Om du har pass så bruker du det, eller få noen du kjenner til og kjøpe, venner gjør sånt
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Studentbevis skal i teorien ikke fungere som gyldig legitimasjon, annet enn for å fremlegge bevis for at du er elev ved gitt skole. Men jeg har erfart tidligere å kunne legitimere meg fullstendig med navn, foto og fødsel- og personnummer ved å fremlegge opp til flere typer kort med samme navn, fødselsdato/personnummer og bilde ovenfor politi, butikkansatte, apotek, sykehus o.l.
Da har jeg bla. lagt frem 2 stk studentbevis for samme skole, som beviser at jeg har gått 2 år videregående, båtførerbevis, skadde bankkort med navn og signatur, bankkort med navn og fødsel- og personnummer.

Verdt et forsøk. Ellers er det bare å høre på KaiN sitt elleville råd: spør en venn
det skal egentlig ikke funke men det gjør det av og til. avhengig av personen i kassa.
Sterkt avhengig av hvor god opplæring butikkmedarbeideren har fått. Skolebevis skal i teorien avfeies på stedet som legitimasjon for kjøp av tobakk- alkohol.
du kan jo dra med deg passet ditt. Regner med du har ett?
Har ikke hørt om mange som får kjøpt tobakk/alkohol med elevkort som ID, så nei. Tviler veldig på at du kan få brukt det.
Alle ganger jeg har lånt vekk mitt bankkort, har jeg kommet inn på pub osv med elevbeviset, også de gangene jeg har vært nødt til å bruke det på butikken Men er vell som noen sier ovenfor, avhengig av personen som skal se det, men skader ikke å prøve