Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3641
Jeg sitter nå å lurer på om jeg skal gå for linux mint, eller ubuntu. Virker som at dette er de mest kjente og brukte distroene der ute.

Jeg har selv INGEN erfaring med linux, men vil prøve å sette meg inn i dette, og kanskje bruke det fast.

Hvorfor skal jeg gå for linux mint?
Hvorfor skal jeg gå for ubuntu?

Help ?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Linux mint;

//PERSONLIG ERFARING//

-Litt mer "windows" GUI
+Lett å bruke

Ubuntu
+Lett å bruke
+Ubuntu softwaresenteret
-Litt kronglete innimellom på noen mer avanserte oppgaver.

Det er vel mer smak og behag og personlig mening.

Test litt selv
Er du Newbie så kjører du på med Ubuntu.
Er du en newbie så kommer du nok ikke til å bry deg noe særlig om forskjellen fordi du vet nok ikke hvordan det påvirker deg. Anbefaler Ubuntu for brukervennlighet. community, forums og dokumentasjon.
Jeg endte opp med noe som kalles 'et bedre Ubuntu', Kanotix.
Basert på den stabile utgaven av Debian Linux, KDE 4.6 men med pakker og oppgraderinger, bl.a en
rekompilert Ubuntukjerne.

Utrolig stabilt. Installeren er litt røff i kantene men funker. Hovedutvikleren gir støtte gjennom en IRCkanal, løser faktisk
brukeres problemer slik. Tysk distro, forum på tysk men alle spm som stilles på engelsk besvares på engelsk + fins eng forum.
Jeg installerte det i mai ifjor, er nettopp kommet ny utg. er nok lettere å installere og sette opp nå.
Kombinasjonen av Debians stabilitet og smarte tweaks og oppdateringer gjør at jeg holder meg til det.
Nvidia/ATI drivere etc. installeres gjennom script laget av hovedutvikleren.
Sitat av wordguru Vis innlegg
Jeg sitter nå å lurer på om jeg skal gå for linux mint, eller ubuntu. Virker som at dette er de mest kjente og brukte distroene der ute.

Jeg har selv INGEN erfaring med linux, men vil prøve å sette meg inn i dette, og kanskje bruke det fast.

Hvorfor skal jeg gå for linux mint?
Hvorfor skal jeg gå for ubuntu?

Help ?
Vis hele sitatet...
Same shit, different name. Men, Ubuntu er faktisk hakket mer sexy, derfor stemmer jeg Ubuntu.
Sitat av moret Vis innlegg
Same shit, different name. Men, Ubuntu er faktisk hakket mer sexy, derfor stemmer jeg Ubuntu.
Vis hele sitatet...
Unity er ikke sexy.
Sitat av Foxboron Vis innlegg
Unity er ikke sexy.
Vis hele sitatet...
Der kan vi være enig, skjønner ikkje hvorfor alt skal bli så veldig tablet vennlige, selv gnome-3.x er blitt tablet vennlig, hva med oss old skewl nerder som helst liker å sitte å fikle i terminal vinduet?

Men til TS: Ubuntu er nok det beste valget for en nybegynner, det er brukervennlig, så å si alt kan utføres via en gui. Og den har en stor pakkebrønn.
Sitat av Foxboron Vis innlegg
Unity er ikke sexy.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg var av samme oppfatning, men så brukte jeg det en stund og nå synes jeg det er fett. Dessuten dro jeg opp Ubuntu på PC'en hjemme; begge kidsa syntes unity var en finfin måte å bruke pc'en på og var kjempefornøyde med hele greia.

For old skewl-gutta så er jo CrunchBang, RedHat og BSD gjeldende?
http://g1203.hizliresim.com/v/j/3kygv.png

Jeg er Kubuntu fan.

Synes det er visuelt bra og brukervennlig.
Sist endret av Thriller; 14. juni 2012 kl. 11:22.
Utifra hva jeg har lest om Linux så er det ofte smart å starte med Linux Mint for brukere med lav eller ingen erfaring med Linux. Det er fordi Linux Mint minner mest om windows mtp menyer etc samt at det aller meste bare virker og er inkludert. Nett-tv, youtube og nettbank er ofte vanskelig i Linux men det bare virker i Linux Mint.

Så forsøk Linux Mint og liker du det ikke så forsøker du noe annet senere.
Grunnen til at jeg bruker noe sånt som kanotix er at det er basert på den stabile Debian utgaven, dermed blir det ikke tonnevis av oppdatert programvare å laste ned. jeg bruker mobilt bredbånd til internett og da gidder jeg ikke og kan ikke bruke kvoten på sånt.
Mint har vel en versjon basert på Debian hvis dette skulle være et poeng.
broren min som jobber med IT har gått fra Ubuntu til Mageia, en 'fri' versjon av Mandriva, som også skal være noe av det mest brukervennlige av distroer.
hver gang jeg prøver ubuntu syns jeg det blir for ustabilt.

For terminalfreaker med litt gammel hardware, prøv antiX ..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Der kan vi være enig, skjønner ikkje hvorfor alt skal bli så veldig tablet vennlige, selv gnome-3.x er blitt tablet vennlig, hva med oss old skewl nerder som helst liker å sitte å fikle i terminal vinduet?
Vis hele sitatet...


AWM, DWM, FVWM, BeastWM, SpectreWM.. Trenger jeg nevne flere?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Enkelt sagt: Jeg bruker chrome.... Ja og operativsystemet heter visst Ubuntu. Poenget er at det er ikke så relevant lenger hvilket os du bruker, da du mest sannsynlig kommer til å henge på nettet via browseren din allikevel mesteparten av tiden du bruker maskina. Velg derfor hvilken som helst distro - bare favorittbrowseren din kjører feilfritt.
Sist endret av Lidskjalv; 7. august 2012 kl. 23:09.
Du kommer til å løpe inn i ett og annet problem med Linux. Som regel er det en og annen driver som ikke fungerer og du vil f.eks. få litt problemer med det trådløse nettverket eller tastaturetspråket plutselig nekter å være noe annet enn engelsk. Da kan det være greit å ha Ubuntu - det er et enormt community og det er alltid noen som har hatt det samme problemet som deg (og løst det).
Når jeg var helt grønn så lastet jeg ned ubuntu etter å ha lest en tråd her på forumet. Fikk ikke helt til å bruke den så jeg fant meg linux mint da fikk jeg til litt mer. Nå bruker jeg Zorin og trur jeg har fått til en del. Så det er tydelig det finnes varianter for alle sorter mennesker så du får bare prøve ut hva som passer deg og din tilnærming best.
Sitat av Lidskjalv Vis innlegg
Enkelt sagt: Jeg bruker chrome.... Ja og operativsystemet heter visst Ubuntu. Poenget er at det er ikke så relevant lenger hvilket os du bruker, da du mest sannsynlig kommer til å henge på nettet via browseren din allikevel mesteparten av tiden du bruker maskina. Velg derfor hvilken som helst distro - bare favorittbrowseren din kjører feilfritt.
Vis hele sitatet...
What? Regner med du kjenner trådstarter med det utsagnet der, hvis ikke er det jo vås fra ende til annen.
Du kan jo eventuelt sjekke ut PEAR-Linux.
Sitat av Pløyd Vis innlegg
Du kommer til å løpe inn i ett og annet problem med Linux. Som regel er det en og annen driver som ikke fungerer og du vil f.eks. få litt problemer med det trådløse nettverket eller tastaturetspråket plutselig nekter å være noe annet enn engelsk. Da kan det være greit å ha Ubuntu - det er et enormt community og det er alltid noen som har hatt det samme problemet som deg (og løst det).
Vis hele sitatet...
Omtrent alle nettverkskort fungerer i Linux, også Broadcom. Men hvis du har et Atheros kort, så skal alt gå helt fint.