Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5626
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Er det noen som vet om nettforumet The Flat Earth Society Forums er seriøs business, eller om det rett og slett er en veldig detaljert og intrikat webhoax? Jeg er klar over at Flat Earth Society er eller har vært en ekte organisasjon, men har vanskelig for å tro at det fortsatt eksisterer mennesker som er så trangsynte.

Noen sentrale synspunkter disse menneskene (FE-ere som de liker å bli kalt, "Flat Earthers") har er:
  • Jorda er sirkelformet flat
  • Sola og månen, som begge har en diameter på 50km, beveger seg i en sirkelbane langs ekvator 8000km over jordoverflaten.
  • Det finnes ikke tyngdekraft, i stedet eksisterer det en form for mørk energi som dytter jorda underfra og opp med en akselerasjon på 9,81m/s^2 for å simulere det vi kaller tyngdekraft.
  • Alle verdens nasjoner som har et romprogram er med i en større konspirasjon kalt "The Conspiracy". I følge FE-erne har altså NASA aldri vært i rommet, og pengene de brukte på romprogrammet ble egentlig brukt til å utvikle bildebehandlingsprogrammer for å forfalske bilder av en kuleformet jordklode.
  • På "kanten" av jorda har vi Antarktis. Antarktis går rundt hele jordkloden, og er visstnok en 50 meter høy mur av is som er bevoktet av vakter som kjenner til The Conspiracy. Ingen vet hva som skjer om man faller utenfor.
  • Satellitter eksisterer ikke, da det er umulig å sende noe i bane "rundt" jorda. I stedet er det sendere på bakken som gjør samme jobben.

Dette er bare få av teoriene FE-erne tror på, og alle disse punktene er tatt fra deres FAQ. Hvordan kan det ha seg at noen personer (det er ikke få heller!) kan være så usannsynlig trangsynte at de kan leve i en verden hvor vi har en overflod med beviser på at jorda er rundt, og absolutt ingen beviser på at jorda er flat. All vår teknologi er på en eller annen måte basert på de fysiske lovene, og ifølge dem er ikke disse sanne!

Det verste av alt er at de virker som normalt oppegående personer...
Hvordan kan vi ha atmosfære? Hvis jordplaten blir dyttet "oppover" vil ikke da gassen som atmosfæren består av "renne" av jorden? Eller dytter denne mørke kraften atmosfæren også? Hva er denne mørke kraften?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av pyramide Vis innlegg
Hvordan kan vi ha atmosfære? Hvis jordplaten blir dyttet "oppover" vil ikke da gassen som atmosfæren består av "renne" av jorden? Eller dytter denne mørke kraften atmosfæren også? Hva er denne mørke kraften?
Vis hele sitatet...
Det er fjell rundt, så atmosfæren ''renner'' ikke avsted.
Dark matter er den mørke kraften.

Diskuter med de på forumet dems. Uansett hva du sier, så svarer de i forenkla form: Vel, motbevis det vi sier da''

Noe som da egentlig er umulig. Alle fotos av jorda som rund, er forfalskninger. De er en gjeng bedrevitere alle sammen, som tror de er noe..
Jeg er ganske sikker på at de er seriøse, men hvorfor de tror på det der skjønner jeg ikke. Det kan ha noe med at mennesker er dumme, noen tror at det ikke er liv utenfor jorda, kreasjonen, scientologi, at myndighetene styrer oss med brikker i hodet. Jeg er egentlig ikke overrasket over det hele men det er morro å lese om det FE tror på
Tipper kanskje 10% av de er seriøse og resten er 4chan folk og andre tullinger som vil være med for å trolle.. Håper i hvertfall det for deres skyld.
Håper ikke det er seriøst. Om det er det blir en annen sak. Blir vel litt som med andre grupper med egne synspunkter. (hinter litt til religion). Man må vel bare godta at ikke alle er like
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er fjell rundt, så atmosfæren ''renner'' ikke avsted.
Dark matter er den mørke kraften.

Diskuter med de på forumet dems. Uansett hva du sier, så svarer de i forenkla form: Vel, motbevis det vi sier da''

Noe som da egentlig er umulig. Alle fotos av jorda som rund, er forfalskninger. De er en gjeng bedrevitere alle sammen, som tror de er noe..
Vis hele sitatet...
Denne veggen er 50 meter høy, og alle har vel vært mer enn 50 over havet? Hvis det da er 50 meter over havet det er snakk om da. Uansett, disse folka her er noen jævla idioter. Egentlig ikke verdt å ha noe med, bortsett fra som et en underholdende kuriøsitet.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av pyramide Vis innlegg
Denne veggen er 50 meter høy, og alle har vel vært mer enn 50 over havet? Hvis det da er 50 meter over havet det er snakk om da. Uansett, disse folka her er noen jævla idioter. Egentlig ikke verdt å ha noe med, bortsett fra som et en underholdende kuriøsitet.
Vis hele sitatet...
Det er vann rundt fastlandet, så denne 50 meter høye veggen, bevoktet av ca 100 personer grenser kun til vann. Om et fjell på fastlandet er over 50 meter så har ikke det noe å si iforhold til vannstanden ..
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det kryr av trolls på den siden, det er ekstremt få av de som faktisk er seriøse.
Ta en tur ut på havet. Se deg rundt til du ser en båt kommer mot deg i horisonten. Ser man nøye etter, så skjønner man fort at jorden er rund.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ta en tur ut på havet. Se deg rundt til du ser en båt kommer mot deg i horisonten. Ser man nøye etter, så skjønner man fort at jorden er rund.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det The Conspiracy vil ha deg til å tro.
Det er jo strengt tatt ganske åpenbart at det bare er trolling. Jeg mener, elefanter og skilpadder som holder jorda oppe? Hallo i luken... Det er fortsatt jævla artig å lese da
Sist endret av Archj; 9. juni 2009 kl. 21:34.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Archj Vis innlegg
Det er jo strengt tatt ganske åpenbart at det bare er trolling. Jeg mener, elefanter og skilpadder som holder jorda oppe? Hallo i luken... Det er fortsatt jævla artig å lese da
Vis hele sitatet...
Det kan også kalles et humoristisk innslag. Jeg vet ikke helt jeg. Mange av disse personene virker skrudd, og det er i såfall et rimelig dypt rollespill de bedriver...
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Regner med at det er 0 der som faktisk tror jorden er flat. Er vel mer en slags hobby å kunne sitte å argumentere, krangle og sutre seg fram til at de alltid har rett. Finnes forøvrig flere utdypninger på siden, som så og si bekrefter at jorden er flat (går på hukommelse, har ikke vært der på lenge).

Samt at 95% av medlemene såklart kun er der for lulz og trollz
Jeg tror at FES er noe i samme duren som Church of the Flying Spaghetti Monster.
Morsomt er det iallefall å lese om alle disse tåpelige argumentene! Hører jeg et forum med Round Earth Society?
Jeg har fått min daglige porsjon med humor! Takk ticks!
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Regner med at det er 0 der som faktisk tror jorden er flat. Er vel mer en slags hobby å kunne sitte å argumentere, krangle og sutre seg fram til at de alltid har rett.
Vis hele sitatet...
Like dumt som å si at ingen kristne avviser Big Bang-teorien, og tror at Gud er skyld i jordens tilblivelse for knappe 6000 år siden.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av obskøn Vis innlegg
Like dumt som å si at ingen kristne avviser Big Bang-teorien, og tror at Gud er skyld i jordens tilblivelse for knappe 6000 år siden.
Vis hele sitatet...
Har vært på siden selv, og der var det(på den tiden. 1 år siden ca.) èn eneste person med mer enn 1000 innlegg som svarte seriøst på spørsmål. Regner med at det er en del folk som leser der i to minutter og tenker "DETTE VAR FETT! Dette skal jeg tro på", men har særdeles liten tro på at noen faktisk tror at Jorden er flat med hele sitt hjerte.

Kan legge til at de har relativt gode teorier på ting, men at det dessverre (for dem) ryker på noen par punkter.
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Har vært på siden selv, og der var det(på den tiden. 1 år siden ca.) èn eneste person med mer enn 1000 innlegg som svarte seriøst på spørsmål. Regner med at det er en del folk som leser der i to minutter og tenker "DETTE VAR FETT! Dette skal jeg tro på", men har særdeles liten tro på at noen faktisk tror at Jorden er flat med hele sitt hjerte.

Kan legge til at de har relativt gode teorier på ting, men at det dessverre (for dem) ryker på noen par punkter.
Vis hele sitatet...
Jeg har særdeles liten tro på at kristne faktisk tror på at Jorden ble skapt for 6000 år siden av Gud... Folk tror på utrolig mye rart, så at noen tror på at Jorden er flat, forundrer meg ikke.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av obskøn Vis innlegg
Jeg har særdeles liten tro på at kristne faktisk tror på at Jorden ble skapt for 6000 år siden av Gud... Folk tror på utrolig mye rart, så at noen tror på at Jorden er flat, forundrer meg ikke.
Vis hele sitatet...
Tror heller på at det finnes noen blandt de millioner kristne som tror på Bibelen m.m., enn at det er noen blandt de litt over 18 000 som har registrert seg på FlatEarthSociety.org. Men for all del, finnes mange spesielle personer der ute...

Men tilbake til topic. Tviler virkelig på at det er noe særlig med seriøse troende på denne teorien. Men det må være en utrolig kreativ gjeng som sitter der og finner opp ting, vrir på fakta og bygger opp den ene konspirasjonsteorien etter den andre. Nå vet ikke jeg noe om dette er siden som fant opp alle grunnteoriene angående den flate jorden, men isåfall er det et godt stykke arbeid, uanvhengig om det er sant eller ei.

Har du litt tid til overs, er det absolutt et forum det er verdt å lese litt på. Men bare litt.
Hehe. Med referansen til turtles all the way down, er jeg sikker på at det i utgangspunktet bare er noen med litt humor som vill gjøre et poeng.

For de som ikke vet hva referansen sikter til:
Turtles all the way down er et uttrykk som sikter til en uendelig regresjon innen troen på universet og dets begynnelse. Det er usikkert hvor historien stammer fra, men følger man Stephen Hawkings A Brief History of Time, holder den på at det kommer fra et foredrag av Bertrand Russel. Men det er mange andre steder den kan ha oppstått.

Historien går som følger: En vitenskapsmann hadde holdt et foredrag om universet og vårt solsystem. På slutten av foredraget hadde en gammel dame reist seg opp og sagt: "Alt du har fortalt oss er nonsens. Jorden er en flat plate som står på ryggen til en gigantisk skilpadde." Vitenskapsmannen smilte før han svarte: "Hva står skilpadden på?" Den gamle damen hadde tenkt seg om og så sagt: Du er veldig fornuftig, unge mann. Veldig fornuftig. Men det er skilpadder hele veien ned!"
Jorda er faktisk ikke helt rund. Den er mere Egg formet
The Flat Earth Society er like mye tull som de kristene i USA.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hvorfor ville NASA lyge om at Jorda var rund, hvis den faktisk var flat?
Sist endret av Mexxy; 16. juni 2009 kl. 11:12.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
The Flat Earth Society er like mye tull som de kristene i USA.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "de kristne i USA"? Utdyp litt er du snill
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av snki Vis innlegg
Hva mener du med "de kristne i USA"? Utdyp litt er du snill
Vis hele sitatet...
Tror han mener de oppmerksomhetssyke kristne ekstremist gruppene i USA som bare holder helvete.
Med de kristne i USA mener jeg evangelister og mormonere spessielt, men også kristne forøvrig som tror på det som står i bibelen.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
The Flat Earth Society er like mye tull som de kristene i USA.
Vis hele sitatet...
Eller di alle relliøse folka?
Hvorfor har ingen falt over kanten? Rundt jorden er det en 150 km høy isvegg som blir patruljert av snipere!
Ta en tur til deres "off-topic" del av forumet så finner du kjapt ut at selv moderatorene gjør narr av FE. Og oppførselen minner meg sterkt om 4chan. Gjennomført trolling... nothing more.
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Hvorfor har ingen falt over kanten? Rundt jorden er det en 150 km høy isvegg som blir patruljert av snipere!
Vis hele sitatet...
Men på grunn av den globale pannekake varmingen smelter isveggen og vannet renner ut
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Jorda er faktisk ikke helt rund. Den er mere Egg formet
Vis hele sitatet...
ehh, eggformet?
http://blogs.babycenter.com/momformation/files/2009/05/egg.jpg
http://www.cliffshade.com/colorado/images/earth_west.jpg

Ja, jorden er tykkere rundt ekvator, men jeg må si at den er mer rund enn eggformet.
Jorden er vell en ellipsoide?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/Gnuplot_ellipsoid.svg/600px-Gnuplot_ellipsoid.svg.png
Den var vel litt drøy den der, men ja, den er sånn. Bare ikke såå flat.
jeg melder meg inn med en gang! endelig noe som bekrefter det jeg alltid har trodd!!!

Ser det er flere her som har potensialet til å bli medlem i en lignende sekt også, come and join me

Post 900 ikke lenge til det blir 911 nå.
Sist endret av sykofant; 24. juni 2009 kl. 02:10.
Ganske morsomt å sjekke innom FE, spesielt FAQ'en.
Jeg tviler på at det er noen som tror på denne teorien, derimot som en filosof så har jeg vert innom ideen selv, jeg har bare ikke giddet å bruke livet mitt på å prøve å bevise den. At noen faktisk har giddet å ta seg bryet med å skrive ned en slik FAQ som skal "bevise" teorien er jo på en måte beundringsverdig (og lite liv).

Teorien med "The Conspiracy" stammer ikke frea FE så vidt jeg vet, men derimot fra virkeligheten. "The Conspiracy" som FE snakker om er jo ikke slik i virkeligheten. Derimot etter andre verdenskrig, og etter kampen mellom Russland (sovjet) og Amerika om hvem som skulle bli ledende. Amerika vant overlegent og er i dag verdens største supermakt. Amerika har mange agentbyråer og andre byråer med stor makt (nsa, cia, nasa, osv), disse orginisasjonene har oppnått kontakter med lignende byråer i andre land og selvfølgelig har Amerikas byrårer endt opp som de ledende. Det er de som styrer bissnissen og bestemer, dermed er de på en måte "the conspiracy", derimot har det ingenting med FE å gjør, men jeg tror nokk at det er der FE har "the conspiracy"'en sin fra.

Derimot at Nasa har bilderedigert en del av bildene sine kan godt vær, hvis Nasa tok noen bilder av en eller annen planet og oppdagde at det var levende vesen på planeten så forstår jeg godt at de gjerne ville redigert bildene. Derimot tror jeg ikke at de har funnet levende vesen, og at bildene ikke er redigert. At de har redigert bilder av jorden er enda mindre troverdig. Denne artikkelen her burde bevise at jorden er rund: Students tie camera to balloon and send out in space

Litt offtopic:
Det at noen kristne påstår at jorden er 6000 år gammel stemmer ikke en gang med bibelen. I følge bibelen kan adam ha levd i 6 millioner år før syndefallet, det var først etter syndefallet at han begynte å aldes. Selv om bibelen sier at Adam døde i en alder av 900 (og ett eller annet) så er det kun hvor gammel han ble etter syndefallet. Han har tross alt hatt nokk tid før syndelfallet til å gi navn til alle dyrene, det er ganske mange dyr på jorden og jeg tror ikke at gud førte dem alle til Adam. Jeg tror han måtte oppsøke dem selv, så ca 6000 år gammel jord? Sant vel...
Flat Earth Society er bare for individer med fritidsproblemer.
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Men på grunn av den globale pannekake varmingen smelter isveggen og vannet renner ut
Vis hele sitatet...
Global? Jorda er jo ikke en globe ifølge dem
Så, den trofaste globusen er blasfemi?
Vet ikke om det har blitt sagt i tråden før meg, men det er jo ganske lett å forstå at jorden ikke er flat. Pga jordens kruming så kan man aldri se mer enn ca 8km i en rettning. Se ut mot havet, der ser du ikke mye før du kommer nærmere.
Når jeg så den ellipsoide-formen kom jeg til å tenke på at jorden kanskje utvikler seg i den retningen pga. g-krefter. I så fall vil jorden bli nærmere flat en rund en gang i fremtiden, med mindre den blir truffet av en comet eller svelget av solen.

En lett måte å forstå at jorden er rund på er å ligge på åpent hav og se båter stige opp fra horisonten. Også det faktum at man kan fly til andre siden av jorden i hvilken retning en måtte ønske.
Sist endret av nilsern; 25. juni 2009 kl. 15:03.
Quote fra siden:

"Well, there aren't any ACTUAL flat-earthers, in the sense that they actually believe it. The whole point of this sort of thing is to act as a sort of "thought-experiment", examining how a flat-earth model might work, and to illustrate the way we (all humans) accept things without even thinking about it.

So yes, no one actually believes the words is flat....but it's fun to argue from that point of view. It's a good way of learning."
Jeg har tenkt litt på hva FE Society mener om at jorden er flat og har lest FAQ'en deres, noe som var meget underholdene. Jeg burde kanskje registrere meg på siden deres å beskrive min teori som gjør at deres teori er feil, men er jo greit med litt input herfra. Hadde jo også vært koselig hvis noen "FE Society Norge" kom her å diskuterte.

Som det er nevnt i tråden her og i FE's egen FAQ:

Q: "When traveling in a straight direction, you will always reach the same point on the globe from where you started. How can this happen if the world is flat?"

A: You need to have evidence for this to be true. Also, define "straight." Remember, the northern point on the compass is, under most circumstances (unless near the center or deep in the ice wall), pointing toward the center of the Earth. If you follow your compass due east or due west, ending up at the same point you started from, you've just gone around the world in a circle. Thus, circumnavigation is possible on FE.


Dette er da utrolig lett å motbevise? Reiser man som vist på teningen min (rød strek) ender man ved kysten til Antarktis. Hvis man så fortsetter videre, gjerne til fots hvis man ønsker det (grønn strek) vil man møte på Ross Sea. FE sitt verdensbilde der jorden er flat forteller om en 150ft høy "ismur", men dette finner man ikke på Antarktis. Tenker man på det 4,892 meter høye isfjellet Vinson Massif kan man fortsatt bestige/fly over. Man vil da finne seg på andre siden av fjellet der det er mer is. Vinson Massif er 21 km langt og 13 km bredt, noe som kan vise til en slags mur, men fortsetter man videre vil man til slutt nå Ross Sea.

http://bildr.no/thumb/438884.jpeg

Q: "If you go directly south won't you eventually fall off the edge of the Earth?"

A: Yes, you will. In order to use this fact as proof you need to record a video of someone flying directly south around the world without falling off the edge. Furthermore you need to prove that your navigational equipment allows you to travel directly south without deviating.


Enda en feiltagelse fra FE? Man kan da fly rundt jorden i bane uten å falle ut over noen kant. Når man krysser det sørligste punktet på jorden vil kompasset spinne og vise motsatt retning, alltid mot Nord, som kompasset er bygget for. Dette viser jo da at jorden ikke er flat, men rund.
▼ ... over en uke senere ... ▼
uhhh, skjønner at de gjør det for piss. De fikk jo mye PR for en stund siden.

I satan, sett dem i et Su-37 flanker og dra spaken rett opp, og afterburners på 100% da ser du rimelig greit etter noen minutter at jorda er rund.

http://www.bestrussiantour.com/jet_flights
Sist endret av BaJa; 6. juli 2009 kl. 18:23.