Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2404
Er du påkrevd å kunne legitimere deg hele tiden i Norge? Må du alltid ha med deg legitimasjon uansett hvor du går, liksom?

Har lett etter svar på dette, men har ikke funnet noe, dessverre.
Nei, det er ikke legitimasjonsplikt i Norge, men politiet kan kreve at du oppgir fullt navn, fødselsdato, bosted og yrke.
Takk for svar, Mith!
Det er også mulig for visse steder du vil inn at eier krever at du kan legitimere deg. Feks nattklubb etc. Det er også indirekte krav om legtimasjon i forbindelse med førerkort når du kjører bil.
Det er frivillig å legitimere seg i Norge
Når du går in på et utested eller kjøper sigaretter eller alkohol og lignende så aksepterer du å vise legitimasjon og har muligheten til å ikke kjøpe eller å forlate utestedet.
Litt OT, men. Det er en ny norm som heter seg at man skal vise legitimasjon uoppfordret på vinmonopolet. Jeg visste ikke dette for litt itd siden, sto der vel i 10 sekunder før kassadama vrengte surt ut: "Hjah, legitimasjon da!". Sist gang jeg var der nå viste jeg uoppfordret, tenkte det var greit siden jeg alltid må vise uansett. Fikk kjærlighet, det sto på plasten utenpå at jeg fikk den fordi jeg viste legitimasjon uoppfordret
Sist endret av Totskalle; 2. september 2010 kl. 15:28.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Litt OT, men. Det er en ny norm som heter seg at man skal vise legitimasjon uoppfordret på vinmonopolet. Jeg visste ikke dette for litt itd siden, sto der vel i 10 sekunder før kassadama vrengte surt ut: "Hjah, legitimasjon da!". Sist gang jeg var der nå viste jeg uoppfordret, tenkte det var greit siden jeg alltid må vise uansett. Fikk kjærlighet, det sto på plasten utenpå at jeg fikk den fordi jeg viste legitimasjon uoppfordret
Vis hele sitatet...
det samme skjedde med meg.
Sitat av Buggha Vis innlegg
det samme skjedde med meg.
Vis hele sitatet...
Yey! Her kjøper vi drikke for mange hundre kroner og får en gratis kjærlghet til femti øre. Skikkelig fet premie, kunne fått en billig vinåpner eller noe sånt syns jeg...
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Yey! Her kjøper vi drikke for mange hundre kroner og får en gratis kjærlghet til femti øre. Skikkelig fet premie, kunne fått en billig vinåpner eller noe sånt syns jeg...
Vis hele sitatet...
Altså, hva er det du betaler mange hundre kroner for? alkhol eller kjærlighet?

Hvis du kjøper en pølse for 20kr et sted, og du er så heldig å få med en drikk gratis (noe du ikke visste om) blir du sur fordi du ikke får 2?

: Faen azz, fikk en gratis kjærlighet, men JEG VIL HA MER! WÆÆÆ
Sist endret av olli408; 2. september 2010 kl. 15:58.
Høh, det har da alltid vært vanlig å vise legg uoppfordret hvis du er under 25år på polet. Kampanjen de kjører nå er bare for å få fokus på det og derfor får du en kjærlighet. Korketrekker (som det faktisk heter) får du gratis hvis du spør, jeg har 2-3 med vinmonopolet logo og har aldri betalt for disse.
Sist endret av Mith; 2. september 2010 kl. 16:17.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Altså, hva er det du betaler mange hundre kroner for? alkhol eller kjærlighet?

Hvis du kjøper en pølse for 20kr et sted, og du er så heldig å få med en drikk gratis (noe du ikke visste om) blir du sur fordi du ikke får 2?

: Faen azz, fikk en gratis kjærlighet, men JEG VIL HA MER! WÆÆÆ
Vis hele sitatet...
Poenget er at man handler dyrt på polet, og skal man få en premie på et sånt sted kunne det vært noe relatert. Og alle som handler der er 18+ så kjærlighet er kanskje ikke så utrolig fett.

Det blir forskjell på en pølse til 20kr og alkohol til si 400kr. Dessuten er det ikke noe premie for å vise leg ved pølsekjøp. Man gir ikke plutselig bort gratis drikke fordi noen kjøpte pølse uoppfordret, for å si det sånn. Man averterer gjerne med et tilbud, slik at folk blir fristet.

Polet averterer ikke med kjærlighet om man viser leg uoppfordret. Fordi det er en barnslig premie og noe man ikke får nytte av. Men for all del da, morsomt å få en premie for uoppfordret vis av leg uansett.

Sitat av Mith Vis innlegg
Høh, det har da alltid vært vanlig å vise legg uoppfordret hvis du er under 25år på polet. Kampanjen de kjører nå er bare for å få fokus på det og derfor får du en kjærlighet. Korketrekker (som det faktisk heter) får du gratis hvis du spør, jeg har 2-3 med vinmonopolet logo og har aldri betalt for disse.
Vis hele sitatet...
Ok, de har bare blusset opp saken veldig igjen da. Men man skal vise leg uansett alder om man "ser ung ut" (også om man er 25 år og ser yngre ut). Derfor blir ikke dette en skreven regel, fordi definisjon blir et problem.
Vel, før den kampanjen startet så sto det alltid, "Under 25år? Vis legitimasjon uoppfordret." i kassa på polet.
http://vertical.vinmonopolet.no/vmp/binary?id=45734
Sist endret av Mith; 2. september 2010 kl. 16:25.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Poenget er at man handler dyrt på polet, og skal man få en premie på et sånt sted kunne det vært noe relatert. Og alle som handler der er 18+ så kjærlighet er kanskje ikke så utrolig fett.
Vis hele sitatet...
Poenget er at man handler alkohol på vinmonopolet! Herregud, du trenger da for pokker ikke å ta imot kjærligheten...det er en hyggelig gest de har fordi du a: viser legitimasjon uoppfordret, b: det går raskere å ekspedere deg og c: det står på skiltet.

Skulle de hevet en flaske vin etter deg? Skjerp deg.
Sist endret av tafsern; 2. september 2010 kl. 16:21.
Greit nok Mith, vi har ikke noe som helst form for skilt eller plakat her på polet. Og -ja jeg har sett etter.

Ro deg ned da klovnen, jeg bare påpeker at kjærlighet ikke er det man venter seg på et vinmonopol. Ikke at jeg er misfornøyd. Kanskje den til og med smaker bra, liker ikke kjærligheter så jeg ga den bort. Jeg bare tenker at det hadde vært mer morsomt med en liten ting/nøkkelring etc som det står type "gratulerer du viste leg uoppfordret bla bla" eller noe sånt på. Sånn som butikker har på åpningsdagen for eksempel.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Greit nok Mith, vi har ikke noe som helst form for skilt eller plakat her på polet. Og -ja jeg har sett etter.

Ro deg ned da klovnen, jeg bare påpeker at kjærlighet ikke er det man venter seg på et vinmonopol. Ikke at jeg er misfornøyd. Kanskje den til og med smaker bra, liker ikke kjærligheter så jeg ga den bort. Jeg bare tenker at det hadde vært mer morsomt med en liten ting/nøkkelring etc som det står type "gratulerer du viste leg uoppfordret bla bla" eller noe sånt på. Sånn som butikker har på åpningsdagen for eksempel.
Vis hele sitatet...
Kp for å kalle klovnen en klovn.

For 2 år siden fikk man nøkkelhank.. sånn lang som er ment for å ha rundt halsen.. Så stod det noe greier på den.

For å vise legg uoppfordret på polet...
Sist endret av Naturgrønn; 2. september 2010 kl. 17:12.
Jeg fikk ikke med meg navnet til tafsern etter jeg trykka nytt svar, just for the record=) Kanskje en admin kan alliere seg med vinmonopolbedriftene og dele ut KP her for hver gang enn viser leg uoppfordret? KP og kjærlighet! Neida... Jeg bare syns dette ble latterlig. Rema1000 ga ut sånne nøkkelringer forma som 10´kroninger på åpningsdagen, sånn at man kan bruke dem på handlevogner (i Sverige også).