Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 10462
Har nettopp hatt konfirmasjon og lurte på hva jeg skal gjøre med pengene.
Har litt lyst og doble de på ett eller annet vis men tar imot alle forslag

Fikk ca. 25,000.
Gjør som meg sett de i fond
Sats alle pengene på én runde blackjack.
En høyrentekonto er et fornuftig valg.
Du kan jo satse alle pengene i lotto, alltid en sikker vinner

Eller så kan du jo kjøpe noe fett for dem!

Ble iPhone, longboard og kebab for mine
Sist endret av mariofrans; 22. mai 2011 kl. 23:10.
Gaming-pc! Riktignok dobler ikke verdien seg, tvert i mot, men det er nok verdt å sette av litt penger til dette likevel.
Sist endret av Daybreak; 22. mai 2011 kl. 23:10.
sett dem på sparekonto og kjøp deg bil når du er 18

Du kan jo og ta sjangsen på å satse på aksjer eller sette de i et fond, du kan jo risikere å miste alt sammen da
Hadde gått for BSU sparing: BSU-sparing er best: 25 prosent avkastning, på et øyeblikk

BSU: Ingenting slår Boligsparing for ungdom (BSU) når det gjelder risikofrie sparemåter. Du sparer, og du (eller dine barn eller barnebarn) har en øyeblikkelig avkastning på 25 prosent av beløpet.
Vis hele sitatet...
Ta ut alle pengene i 1000 lapper. Etter det veksler du alle 1000 lappene til 500 lapper. Da har du dobblet pengene.

Du har ikke lyst til å investere det i noe da, i stedet for å prøve å dobble dem?
Bruk kiwi sin frukt garanti. Kjøp deg noe råttent frukt å få dobbel pris tilbake. Hold på sånn litt og begynner dobblinga.
Sett alt på gull. Verdien på gull bare øker og øker.
Ville kjøpt meg et sikkerlig CW anlegg, det får du bruk for når du flytter på hybel om et par år :P

Eller en god gaming pc, moped, klær.

Bare kjøp noe fornuftig og noe du får bruk for :P
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
PM meg for kontonummeret mitt
Hammerheart GG
Halmstad's Avatar
Her i distriktet er det for det meste pc eller moped.. kanskje båt hvis du bor ved en sjø
Trådstarter
Hmm, PC kan jeg skaffe meg senere, har en 5 Mnd gammel Hp så trenger ikke det enda:P
Kjøp mopeden min, vent 50 år og selg til teknisk museum=win?!
Eat to bite?
Curver's Avatar
Kjøp en moped til 10.000 kr, sett resten inn på en BSU konto. Evt. En annen konto som du kan ta ut fra til bil når du er 17-18 år. Er 16 år og har selv brukt de på moped og bil.
Når du blir voksen vil du virkelig se verdien i de 25000. Jeg ville brukt 5000 på noe som er nyttig og som vil vare nå, og satt 20000 på sparekonto, vet ikke om du kan lage bsu-sparing nå så tidlig men sjekk det ut. Får mye kult for 5000. Trenger ikke bruke ALT på tull nå.
kjøp deg noe du har att lyst på lenge osm er litt dyrt, PC, sykkel, moped og spar resten for guds skyld! angrer osm en gud på at ikke jeg sparte, sittr her, 19år med lappen uten bil, ikke morro
Reis ut og se verden i sommer. Det er nå du har muligheten til å ralle rundt, se på ting og mennesker, drikke og være ung og dum Benytt deg av det.-
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dumt valg om man ikke har inntekt og skatter.

Selv kjøpte jeg en pc etter konfirmasjon og sparte resten til lappen og bil.
Spar! Altfor mange som bruker konf pengene sine på drit de ikke har bruk for. Hvis du absolutt vil bruke penger, så hvorfor ikke kjøpe en billig moped?
moped og lappen? tro det eller ei, men den dagen kommer når du fyller seksten og trenger lappen:P
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette forutsetter at han betaler skatt. Man kan ikke fremføre skattefradag til påfølgende år.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Alle konfirmasjonspengene mine forsvant da jeg kjøpte meg ny lettsykkel. Du får uendelig med credz i hoodet og masse damer, så det er verdt det.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Dumt valg om man ikke har inntekt og skatter.
Vis hele sitatet...
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Dette forutsetter at han betaler skatt. Man kan ikke fremføre skattefradag til påfølgende år.
Vis hele sitatet...

Ja, sant, men trådstarter har ikke oppgitt om h*n jobber eller ikke.
Trådstarter ville "dobble" pengene sine, og den beste måten jeg vet om for å kunne "dobble" pengene sine, er bsu.
Selv har jeg jobbet siden jeg var 13.

Nuvel, om trådstarter ikke har en jobb og ikke betaler skatt, så hadde jeg gjort som pidget foreslår og dratt på interrail ellerno' for 5-10k og satt resten på sparekonto.
Sist endret av Turbolego; 22. mai 2011 kl. 23:33.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Gjør som andre sier, sett de inn på høyrentekonto og kjøp deg bil+lappen når du er 18. Mine forsvant til xbox, burger og cola, noe jeg ikke er serlig stolt over.
Om jeg ville vært deg, så hadde jeg spart. Noe du vil få igjen for senere.
Ellers ville jeg kjøpt noe man kan få glede av lenge, skikkelig stereoanlegg, en god gitar osv.

IKKE gjør som forskjellige over og sløs det på kebab, hamburger osv.. Da vil du angre.

Men som sagt, det sikreste er og spare, sett det på høyrentekonto og pengene vokser av seg selv
Hadde konfirmasjon i fjor, fikk nærmere 26.000, og sitter idag igjen med ca 7000,-

Hva jeg brukte dem på, spør du? MacBook Pro (Angrer ikke et sekund, selv om den rev med 16.000,-), ferier og lignende og div. småting jeg har ønsket meg en stund.

Resten forsvinner vel når jeg skal kjøpe meg speilrefleks og objektiver. Men, pytt, de tar jeg inn igjen fort nå når jeg har sommerjobb

Et siste tips er å legge de litt lenger vekk enn rett forran nesa di, ikke bruk de på kebab og brus hvert friminutt. Planlegg hva du vil kjøpe deg, og ikke mist kontrollen over det. Så går alt bra
Skal du bruke pengene på noe, ikke vær så dum å bruk de på kebab, spill og data. Det vill ALLTID være noen som har en råere pc enn deg og en data går fort ut på "dato"

Selv anbefaler jeg deg å bruke de på lett-mc\ traktor sertifikat. Med traktor kan du jo kjøre moped-bil Ellers er Fallskjermsertifikat noe du kan ha det gøy med og ha Minner for livet!

Er ikke så sikker på hva du kan gjøre for å dobble det, annet en å invistere i smugling\ kjøpe og selge crack. Hvis du setter deg veldig godt inn kan du begynne smått med aksjer? men der kan du også tape mye!

Uansett hva du velger, velg noe som er fornuftig eller gir deg minner for livet" eller varer! Kebab, sprit, spill og dvd'er er kortvarig common things in life. Bruk de som sagt på noe som varer eller minner for livet! Tur til Amsterdamm, Las Vegas, fallkskjermsertifikat, strikkhopp? Ting som varer hele livet, eller som gir deg forhåpentligvis gode minner!

PS!En annen ting som gjør at du "kan" doble beløpet ditt er å invistere i våpen, utstyr, bil og rane diverse banker. Men igjen, antagerligvis liten sjanse for å klare det, siden du er 16år, men sikkert et adrenalinkick og minne for livet.

Fant en ting til, som jeg leste for noen dager siden på db, riktig nok 18års grense, men verdt å spare til!!

http://www.dagbladet.no/
2011/05/05/magasinet/strippeklubb/chartertur/16424009/


http://www.pissup.no/?gclid=CMjnxO7E_KgCFchH3godOxpwXw
Sist endret av CelphCrowned; 22. mai 2011 kl. 23:49.
Fikk 33200 til konf i fjor, og har vel rundt 19-20k igjen etter mobil -og pc kjøp. Føler at jeg ikke trenger så mye mer.

Du kan jo alltids bruke pengene på hobby? Hvis du brenner for musikk, om det så skulle være gitar eller tuba, så hvorfor ikke legge litt penger i det.
Sist endret av Erlnd; 22. mai 2011 kl. 23:49.
Jeg hadde brukt dem. De 25.000 er uendelig mye mer verdt for deg i dag, enn de er for deg om 6-7 år. Men skal du først spare, så hadde jeg lett valgt aksjer/fond fremfor "høy"rentekonto.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Jeg kasta bort konfirmasjonspengene mine på tull. Jeg kjøpte en billig moped, noe som er det beste jeg har kjøpt, og resten ble bare borte. Men i dag angrer jeg som en hest på at jeg ikke brukte resten på førerkort. Er 19 nå. Er jævla lett å se tilbake på hva man burde ha gjort. Spør du meg nå så veit jeg hva jeg skulle gjort. Hva du skal gjøre er jo helt opp til deg. Mest fornuftig er det jo å spare til dagen du trenger det, eller om du bruker litt på noe du har hatt lyst på lenge, så er jo det et valg du må ta konsekvensene av
Lev livet!

Hva skal man med penger om man ikke bruker dem ?
Slenger meg på rådene som BSU/høyrentekonto/fond, da risikerer du ihvertfall ikke å tape pengene.
Den som spar den har. Legger også merke til at dagens unge får syyykt mye i konfrimasjonspenger...
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Lev livet!

Hva skal man med penger om man ikke bruker dem ?
Vis hele sitatet...
Det er grenser for hvor mye morsomt man kan få ut av penger i konfirmasjonsalderen.

Spar de, og bruk de på noe fornuftig/moro i fremtiden. Det kommer perioder hvor du trenger de mer enn hva du gjør nå!
Sitat av Norris200 Vis innlegg
Legger også merke til at dagens unge får syyykt mye i konfrimasjonspenger...
Vis hele sitatet...
Jeg fikk bare 10 000 til min konfirmasjon
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Jeg fikk bare 10 000 til min konfirmasjon
Vis hele sitatet...
Slapp av, du er ikke den eneste. Ikke alle har besteforeldre som drar 10 000 tusen kr ut av ræva. Kjenner flere som fikk så høyt beløp bare alene av besteforeldrene sine.
Sist endret av OberstApfel; 23. mai 2011 kl. 00:32.
Why so serious?
Sitat av hkr0016 Vis innlegg
IKKE gjør som forskjellige over og sløs det på kebab, hamburger osv.. Da vil du angre.
)
Vis hele sitatet...
Det har jeg gjort med ca 25k. Angrer meg ganske bittert nå!!!

Sitat av MichaelB Vis innlegg
Jeg fikk bare 10 000 til min konfirmasjon
Vis hele sitatet...
Jeg fikk 15.000 uten å konfirmere meg
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Skal du bruke pengene på noe, ikke vær så dum å bruk de på kebab, spill og data. Det vill ALLTID være noen som har en råere pc enn deg og en data går fort ut på "dato"

Selv anbefaler jeg deg å bruke de på lett-mc\ traktor sertifikat. Med traktor kan du jo kjøre moped-bil Ellers er Fallskjermsertifikat noe du kan ha det gøy med og ha Minner for livet!

Er ikke så sikker på hva du kan gjøre for å dobble det, annet en å invistere i smugling\ kjøpe og selge crack. Hvis du setter deg veldig godt inn kan du begynne smått med aksjer? men der kan du også tape mye!

Uansett hva du velger, velg noe som er fornuftig eller gir deg minner for livet" eller varer! Kebab, sprit, spill og dvd'er er kortvarig common things in life. Bruk de som sagt på noe som varer eller minner for livet! Tur til Amsterdamm, Las Vegas, fallkskjermsertifikat, strikkhopp? Ting som varer hele livet, eller som gir deg forhåpentligvis gode minner!

PS!En annen ting som gjør at du "kan" doble beløpet ditt er å invistere i våpen, utstyr, bil og rane diverse banker. Men igjen, antagerligvis liten sjanse for å klare det, siden du er 16år, men sikkert et adrenalinkick og minne for livet.

Fant en ting til, som jeg leste for noen dager siden på db, riktig nok 18års grense, men verdt å spare til!!

http://www.dagbladet.no/
2011/05/05/magasinet/strippeklubb/chartertur/16424009/


http://www.pissup.no/?gclid=CMjnxO7E_KgCFchH3godOxpwXw
Vis hele sitatet...

Beste forslaget det må jeg faktisk si.
Dra på denne turen med pissup reiser.
Det hadde iallefall jeg gjort når jeg var 18år.
Men det er jo også noen som er

"Ekte mannfolk? LOL! Sikkert en underkuet, pisket SV-fjott som synes det er sååå spennende med telys og krystaller."

Å det er jo et godt poeng da fordi de fleste kvinner som er i 20års alderen blir jo alltid med bad boyen hjem igjen.
Sist endret av UrbanFreak86; 23. mai 2011 kl. 00:41.
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Ville kjøpt meg et sikkerlig CW anlegg, det får du bruk for når du flytter på hybel om et par år :P

Eller en god gaming pc, moped, klær.

Bare kjøp noe fornuftig og noe du får bruk for :P
Vis hele sitatet...
Veldig klokt å kjøpe et anlegg du ikke kan bruke når han flyter på hybel...
Sett av 20-30% som du har det gøy for nå - merk: kjøp deg gjerne noe varig glede! Type som har med dine interesser å gjøre! Gjerne motorisert De som sier at du burde investere i gull / aksjer / fond: har du ikke mye informasjon om emnet anbefaler jeg deg å IKKE gjøre dette før du har kunnskap: en god løsning kan være LAVRISIKO fond, avkastningen ligger noe høyere enn gjennomsnittlig bankrente over lengre tidsperioder, generelt: men du slipper iallfall å se at pengene forsvinner, uten at du kanskje helt forstår hvorfor. Forhør deg gjerne med en i banken din, men ikke la deg selge på masse fond / andre lure investeringsobjekter
Gi alt til moren din, hun har tross al brukt mye av inntekten og hele livet sitt på at du skal få en trygg og god oppvekst <3
Jeg vil si det kommer ann på hvordan du er som person. Jeg har selv jobbet mye siden jeg var liten, så det å spare opp 25k nå vil ikke være et større problem. Derfor ville, og gjorde jeg, brukt pengene på noe kult! Personlig brukte jeg rundt 25k på mopedlappen og et fet moped - noe jeg ikke angrer på i dag, ettersom 25k ikke er spesielt mye for meg lengre. Hadde jeg hatt 25k ekstra i dag, ville de rett og lett bare blitt vannet ut i ekstra øl og mat i løpet av et års tid.
Har noen i familien spart opp aksjer til deg? Såfall kan du vel putte dem der. Min farmor la inn 100kr hver mnd i aksjer fram til jeg ble konfirmert. De ligger på en gaske god verdi nå, som kommer godt med siden jeg skal kjøre opp til bil. Skal fortsette å sette inn penger der nå siden jeg jobber. Litt risko er det jo, men det er bare å passe litt på.
Hør på Turbolego Det er i alle fall det det tryggeste med veldig god avkastning. Om du har en litt større risikoappetitt så kan du sette det i fond.
Sitat av spelley Vis innlegg
Veldig klokt å kjøpe et anlegg du ikke kan bruke når han flyter på hybel...
Vis hele sitatet...
Vi fikk lov og spille så høy musikk vi villet, så lenge musikken var stop kl: 24.00 i uke dagene, og 01:00 i helgene.

Det variere til internatene du bor på!
1 Lag en liste over ting du har hadd lyst på.
2 Finn ut hvor mye ting koster og sett opp et budsjett.
3 Sett resten av pengen på en sparekonto eller som andre sier,en høyrentekonto..
4 Bruk dem på viktigere ting når du er myndig,som bil,leilighet ++++++...
Må si jeg er skuffet! langt over 50 kommentarer/ vi er på side nr 3. Men ikke en eneste av dere har tenkt på og gratulere han?

Gratulerer! Bruk penga fornuftig iallfall, kjøp noe du trenger, ikke bruk ALT på verdiløst dritt. Kjøp deg ny tlf, en god pc, moped eller lettsykkel eller noe. Vet ikke hvilke interreser du har, men søskenbarne mitt fik 25 tusen og det første han tenkte på var jaktserfikatet

Sett av noen tusen til verdiløst dritt, kebab og gadgets, så får du en god del glede av penga
I fjord fikk jeg 40k til konf. Hva har jeg igjen nå? ingenting. Brukte alt på ting jeg ikke trenger, og angrer bittert. Det eneste jeg har fått er noen extra kilo på kroppen, og et mindre sosialt liv.