Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1557
Hei, sitter nå litt i ett dilemma hvor jeg trenger investorer for å videreutvikle ideen min. De har seg sånn at ideen ikke er kommersiell i start opp fasen, men kan bli svært givende og kommersiell senere ut i utviklingen.
Hvordan kan jeg skaffe meg investorer til dette?
Hvorfor skal noen bruke penger på noe som ikke gir noe tilbake? Kan er et fy ord når det dreier seg om om folk får igjen penga sine eller ikke.
Sist endret av Bothrops; 10. september 2014 kl. 12:56.
Som ett absolutt krav bør du utarbeidet en forretningsplan som faktisk viser at ideen din vil gi fortjeneste. Dette er alfa omega og uten dette vil du kun ha en ide som ikke er verdt å investere i.
Hei,

Så moro at det fins unge Gründere der ute! Jeg vil råde deg til å ta en titt her http://www.innovasjonnorge.no/no/finansiering/ for å sette deg litt inn i hvor stor oppgave det faktisk er å skape noe nytt.

Lykke til!
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Hei,

Så moro at det fins unge Gründere der ute! Jeg vil råde deg til å ta en titt her http://www.innovasjonnorge.no/no/finansiering/ for å sette deg litt inn i hvor stor oppgave det faktisk er å skape noe nytt.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hei, ja, men det er jammen ikke lett.... Snakket med Innovasjonnorge og ble tydelig sagt ifra om at det ikke var vits å prøve ettersom det ikke var kommersielt....
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Hei, ja, men det er jammen ikke lett.... Snakket med Innovasjonnorge og ble tydelig sagt ifra om at det ikke var vits å prøve ettersom det ikke var kommersielt....
Vis hele sitatet...
vel, ikke for å være ekkel med deg, men det sier seg vel litt selv da.
ikke kommersielt = ikke penger..

hvorfor skal noen gi deg penger for at du skal utføre en idé som ikke er inntektsbringende?

hele poenget med en investering er å få tilbake en avkastning.

Wikipedia:
Investering er en utgift som forventes å lede til framtidig avkastning.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Dersom idéen din "kan bli svært givende og kommersiell senere ut i utviklingen" er det jo ganske greit. Det er dette du må fokusere på (bare dropp kan).

Det er ingen som investerer i noe de ikke tror de vil tjene penger på en gang i fremtiden...
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Hei, ja, men det er jammen ikke lett.... Snakket med Innovasjonnorge og ble tydelig sagt ifra om at det ikke var vits å prøve ettersom det ikke var kommersielt....
Vis hele sitatet...
Vel, der har du vel svaret ditt for alle andre som potensielt kan sponse. Kan du ikke generere penger skal du se lenge etter å få dem slengt etter deg...

Men, hvorfor trenger du investorer for å videreutvikle ideen din? Og hvor mye cash er det snakk om her? Er det snakk om mindre beløp så kan fort familie være behjelpelige feks.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
De har seg sånn at ideen ikke er kommersiell i start opp fasen, men kan bli svært givende og kommersiell senere ut i utviklingen.
Vis hele sitatet...
La oss si at noen investerer 50.000 i prosjektet, hvor lang tid vil det ta før prosjektet har tjent inn nok til å "gå i null" dvs. investor kan begynne å tjene penger? (få en avkastning)
Sitat av moret Vis innlegg
Vel, der har du vel svaret ditt for alle andre som potensielt kan sponse. Kan du ikke generere penger skal du se lenge etter å få dem slengt etter deg...

Men, hvorfor trenger du investorer for å videreutvikle ideen din? Og hvor mye cash er det snakk om her? Er det snakk om mindre beløp så kan fort familie være behjelpelige feks.
Vis hele sitatet...
Hvor mye penger det genereres kommer jo utifra hvor populær tjenesten blir. Jeg trenger det for å kunne opprettholde servere og gjerne ta på meg utviklingen på fulltid. Da det er mye som må utvikles.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
La oss si at noen investerer 50.000 i prosjektet, hvor lang tid vil det ta før prosjektet har tjent inn nok til å "gå i null" dvs. investor kan begynne å tjene penger? (få en avkastning)
Vis hele sitatet...
Det er dette som er problemet med ikke kommersielle tjenester, de baseres på popularitet. Så hvor langt ut i prosjektet avkastningen kommer er umulig å vite.
Sist endret av ingis95; 10. september 2014 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Hvor mye penger det genereres kommer jo utifra hvor populær tjenesten blir. Jeg trenger det for å kunne opprettholde servere og gjerne ta på meg utviklingen på fulltid. Da det er mye som må utvikles.
Vis hele sitatet...
Du må lage ein forretningsplan med oversikt over utgifter (utvikling, drift, markedsføring), og korleis du har tenkt å tene dei inn igjen.

Kva gjer at folk vil nytte ditt produkt? Kva gjer at folk vil bruke penger på det? Google forretningsplan så finn du litt info om stilen
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Det er dette som er problemet med ikke kommersielle tjenester, de baseres på popularitet. Så hvor langt ut i prosjektet avkastningen kommer er umulig å vite.
Vis hele sitatet...
Alle tjenester som på sikt skal kunne få avkastning kan kalles komersielle. Hvis du har tenkt å drive en Non-profit organisasjon så er sponsorer den rette vegen å gå. Det du da gjør er å ta kontakt med bedrifter\organisasjoner som kan ha nytte av \ glede av å sponse et slikt prosjekt.

Ta telefonen og beina fatt.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Det er dette som er problemet med ikke kommersielle tjenester, de baseres på popularitet. Så hvor langt ut i prosjektet avkastningen kommer er umulig å vite.
Vis hele sitatet...
Ikke la deg lure, det er ikke sånn verden fungerer. Spesielt ikke i lille Norge. Så og si alle prosjekter har en forretningsplan med forventet avkastning basert på markedsundersøkelser o.l. At Twitter og Facebook ikke hadde det da de ble startet betyr ikke at det er fritt frem for alle prosjekter. Jeg tolker det mer som lite vilje til å legge ned det arbeidet som kreves for å lage en forretningsplan. Ja - det er kjedelig og vanskelig, men i mange prosjekter er det halve jobben, spesielt om du trenger investeringer.

En forretningsplan inneholder ikke bare hva man forventer å tjene, men hvordan man skal nå målet, hvilke utgifter man regner med å ha, hvilken kunnskap du innehar og hva du må hente inn eksternt. Klarer du å overbevise noen om at du har det som trengs for å fullføre et slikt prosjekt? Klarer du i det hele tatt å definere prosjektet på en fornuftig måte?

Kostnaden rundt servere kan jeg garantere at der det billigste i hele prosjektet. Lønn, prosjektstyring og andre eksterne tjenester spiser garantert opp 90% av budsjettet ditt.
Tror den beste sjansen din er hos familie / venner etc. noen som kjenner deg og ønsker at du skal lykkes. Å samle inn penger er vanskelig, selv når man har en forretningsplan, erfaring og alt det der.
Det er de færreste(om noen i det hele tatt) investorer som er interessert i å gi deg penger som skal brukes til lønn til deg. Pengene fra investorer brukes som regel på utstyr, tjenester, lokale og andre investeringsutgifter for å komme igang. Dette vil da komme frem av forretningsplanen.

Servere koster i dag "ingenting" og kan ofte lett skalerest etter behov. Så man kan begynne rimelig og vokse etterhvert som tjenesten blir populær.

Selve tjenesten lager du selv, på fritida di, sammen med evnt andre som du må trekke inn i prosjektet(ofte da mot betaling).