Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1095
Tjohei!

Føler det er på tide å oppgrade den gamle stasjonære pcen min nå, ettersom jeg klarte å herpe gaming laptopen min ganske heftig.

Hva jeg har fra før av:

(Hva jeg tenker jeg kan beholde)
Antec 1200
Mist 800W PSU
80 GB Intel SSD 320 series
2 TB WD Green
Momentus XT 500 GB
Random 500 GB disk
WD Velociraptor 300GB
Scythe ninja 2 CPU kjøler (passer sikkert ikke til nytt hovedkort :'( )
DVD leser/skriver

Hva jeg tenkte jeg kunne bytte ut:
2x Radeon 4870 512MB
Intel E8400 CPU
Jalla Foxconn X38A Hovedkort
Random 4GB 800mhz Mushkin RAM

Datamaskinen skal for det meste brukes til datamaskinspill og noe fotografiredigering.

Pengesituasjonen min er uvisst, og jeg har ikke peiling på hvor mye penger jeg har tenkt til å bruke. Derfor hadde jeg satt pris på forslag i forskjellige prisklasser.

En siste ting jeg lurer på; Hvis jeg skulle solgt de gamle delene jeg bytter ut til en kompis for hjelpe til å finansiere de nye komponentene. (gpu, cpu, ram, hovedkort, og en 7200 rpm 500gb hdd) Hvor mye burde jeg kreve uten at han skal føle seg trilltrall-snurre i sirkel- rundlurt?

Setter pris hvis noen orker å bruke tid av sitt eget liv på å svare meg
Budsjett: 2000-10000

Budsjettet er såpass vidt, fordi jeg enda ikke helt har bestemt meg for hvor mye penger jeg ønsker å bruke. Jeg vil heller se på forskjellige forslag, for deretter bestemme meg for et mer spesifikt budsjett.

En av grunnene er f.eks. hvis flere personer her mener at jeg ville fått en brukbar ytelsesboost i spill ved å bare kjøpe nytt skjermkort, og at CPU og de andre komponentene fortsatt klarer å holde følge, så vil jeg ikke trenge å bruke mer enn 2000-4000. (regner selvfølgelig med at dette ikke er tilfelle)

Hvis alt må oppgraderes, er det heller ingen vits at jeg kjøper noe som bare er "litt" bedre. Ergo må jeg bruke en del gullmynter.

En siste ting. Dyre forslag med fantastisk ytelse kan muligens friste meg til å bruke mer penger.

Men for å gi en pekepinn på hva jeg ser som mest realistisk for øyeblikket regner jeg vel med at det endelige budsjettet kanskje havner på 6000-8000.
Her har du ett billig oppsett
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...6-A40C65DA99C0
Her har du ett litt dyrere, men bedre ytelse.
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...D-5AD6B01AF229
(her kan du evt. gå for 2500k istedenfor for å spare litt penger her

Her er noen forslag til CPU kjølere.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628604
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512803
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638850

Edit : Jeg kan også ligge til at Nvidia sin 6xx serie er rett rundt hjørne, disse kan være verdt å vente på.
Sist endret av Alexulv; 19. mars 2012 kl. 17:37.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
CPU, Hovedkort og RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116
Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622728

Du kan senere oppgradere til et til skjermkort, både hovedkortet og PSU'en du har vil takle det.

EDIT: Evt om du vil svi av litt penger, så venter du til torsdag, da slippes GTX680 ut.

Edit2: Jeg føler meg som en "samefag" med nesten samme oppsett og edit som over..
Sist endret av Fleff; 19. mars 2012 kl. 17:38.
Hehe

Så har det vel seg slik at de aller fleste av disse "kjøp av hardware" trådene er ganske så lite
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er jo egentlig det, går som oftest i i i5 cpu, og Z68 eller P67 hovedkort, samt vengeance ram og GTX 5 serie.

Med mindre man skal ha noko spesielt
Hvordan vil et GTX 560Ti yte i forhold til 2x 4870 i cf? Er ytelsesøkningen i spill nok til at det er verdt å svi av omtrent 5000 gullmynter?

La oss si at jeg venter på det magiske 680 kortet. Vil 2500k oppgraderingspakken fra komplett fortsatt holde følge uten noen nevneverdige flaskehalser? Noen som vet hva som vil skje med prisene på 7970 når kepler blir sluppet?
Du trenger ikke å være redd for at 2500k CPUen vil være noe flaskehals, hvertfall ikke når det kommer til spill.
Denne prosessoren vil nok være god nok i noen år fremover hvertfall.
Jeg vil også tro at 560 kortet alene yter en god del bedre enn 4870CFX.

Jeg regner nok med at 7970 kortene vil falle litt i pris når 6xx serien kommer ut, det er helt naturlig. Hvor mye er vanskelig å si.

Hvis du ikke har lyst å bruke så mye penger med engang, kan du fint gå for 560ti 448 cores kortet, og kjøpe enda ett ved en senere anledning og kjøre SLI.
Er vel mye mer naturlig at Nvidea-kortene synker litt i pris, ala Gtx 580 kan man tenke seg skal falle litt mer i pris. Kortet falt ganske nylig med 500 kroner!
Ingen som har noen anelse på verdi av de gamle komponentene mine? De drar jo fortsatt det meste på medium-high. Et eventuelt salg av disse komponentene ville økt budsjettet mitt litt

La oss si at jeg kjøper den magiske oppgraderingspakken til komplett + den kule vannkjølingstingen fra corsair, setter inn mine gamle skjermkort, venter en måneds tid på gtx 6xx serien/ lavere priser på radeon 7xxx serien, og at gullmyntlageret mitt skal vokse. Deretter kjøper nytt skjermkort og selger de gamle. Høres dette ut som en brukbar plan?

Hva regnes som den beste kjølepastaen nå om dagen? Tror jeg er tom for min gamle artic silver 5.
Hadde jeg vært deg ville jeg ventet med skjermkort til kepler kommer ut. Da blir alt annet billigere eller du kan få kjøpt det beste av det beste.
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Ingen som har noen anelse på verdi av de gamle komponentene mine? De drar jo fortsatt det meste på medium-high. Et eventuelt salg av disse komponentene ville økt budsjettet mitt litt

La oss si at jeg kjøper den magiske oppgraderingspakken til komplett + den kule vannkjølingstingen fra corsair, setter inn mine gamle skjermkort, venter en måneds tid på gtx 6xx serien/ lavere priser på radeon 7xxx serien, og at gullmyntlageret mitt skal vokse. Deretter kjøper nytt skjermkort og selger de gamle. Høres dette ut som en brukbar plan?

Hva regnes som den beste kjølepastaen nå om dagen? Tror jeg er tom for min gamle artic silver 5.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som en brukbar plan ja. du trenger forsåvidt ikke noe kjølepasta, da det fulger med på de fleste kjølere, denne er også i de aller fleste tilfeller mer enn god nok.
Har ingen problemer med å vente. Haugen med gullmynter bak huset mitt er ganske liten for øyeblikket. Kan hende jeg blir nødt til å vente en måned eller to før jeg får kjøpt alt.

Takker for all hjelpen forresten

Jeg har forresten en gammel 650W mist PSU liggende. Er det svindel hvis jeg selger PSUen + de andre komponentene til kompisen min for 2000kr?

Hvordan er denne pakken med 2600k i forhold til pakken med 2500k? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622989
Da har jeg bestilt gtx 680 Spontankjøp deluxe.

Fortsatt ingen som har noen tanker om verdien på de gamle komponentene mine?
hvor fikk du bestilt 680?

nvm: så det var på komplett nå
Sist endret av BaconWeed; 22. mars 2012 kl. 14:58.
Da endte det opp med at jeg har kjøpt:
Asus geforce gtx 680
Asus p8z68-v pro
i7 2600k
Corsair vengeance 1600mhz 16GB
Corsair H100

Jaja, litt overkill. Men blir sikkert gøy. Vet 16GB ram er relativt ubrukelig, men koster jo nesten ingenting + at jeg skal ha pcen i 4-5 før jeg oppgraderer igjen.

Nå er jeg tom for gullmynter. Triste saker :/
Kom med en oppdatering om hvordan det å bygge pc gikk.. Hvis det er første gang, liker å høre om folk som nettopp har bygget pc.
Sist endret av vodkaa; 23. mars 2012 kl. 14:25.
Det er ikke første gangen jeg bygger pc. Bygde pcen jeg har nå første gangen i 2008. Det siste året har jeg demontert og reparert mye på laptopen min, en asus g73jh. Den tok desverre natta etter demontering nr 10 :'(

Bygging av desktop pcer er 200 ganger lettere enn laptop, så tror det skal gå fint Kan slenge ut bilder når jeg er ferdig, men får ikke bygd før påskeferien.

Btw, ettersom laptopen min er død, så har jeg noen laptop deler til overs hvis noen trenger ekstradeler. Har et 5870m skjermkort, en i5 540m og 4 gb ram hvis noen er keen på gratis deler i drammensområdet.

Superstor rettelse. i5 450******