Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2020
Jeg føler at jeg har lyst til å prøve noe nytt, har brukt utallige 1000 lapper på pc, hovedsaklig til gaming. Synes fremdeles det er kjekt å game, men finner meg selv lei inni mellom hvor det ofte bare går i samme spill, og trangen til å bli "promoted" eller få max level.
Så det jeg lurer på om dere her på freak har noen forslag om noe annet jeg kan finne på å gjøre? (her snakker jeg om hva jeg kan gjøre på pcen)
Jeg har tenkt litt på bilde redigering, eller tegning med tegne brett.
Men jeg har aldri vært borti noen av dette før, har sett litt her inne på forumet bilder av andre som har tegnet med tegnebrett og dette ser veldig artig ut, hvor jeg er veldig glad i å tegne selv, men da med "penn og papir"
Hvordan er det evt. å tegne med tegnebrett? Hvilke programmer er best å bruke? noen som er bedre for nybegynnere enn andre? også selvfølgelig hvilket tegnebrett er til å anbefale, nå ser jeg ikke etter det beste og det dyreste til å begynne med, jeg ønsker egentlig ett billig og enkelt med brukbart tegnebrett isåfall.

Så evt. bilderedigering, er dette noe som er lett å lære seg selv (med litt hjelp ifra dere her på freak og internett tutorials.
noe spesielt man må tenke på når det gjelder redigering? noe jeg trenger utennom?

Sitter veldig stor pris på alle forslag og hjelp. Og ønsker seriøse forslag, det hadde vært supert også med linker til forskjellige tutorials eller skriv angående en av temaene.
Ikke for å virke spydig, men du hadde kommet til å få svaret av en eller annen utover tråden uansett. Blir mer aktivt sosialt? Å ha en kjæreste kan være ganske tidkrevende, samt koslig! Meld deg inn på treningsstudio/fotball/annen idrett? Sosialt og bedre helse på en gang der.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Ikke for å virke spydig, men du hadde kommet til å få svaret av en eller annen utover tråden uansett. Blir mer aktivt sosialt? Å ha en kjæreste kan være ganske tidkrevende, samt koslig! Meld deg inn på treningsstudio/fotball/annen idrett? Sosialt og bedre helse på en gang der.
Vis hele sitatet...
Det kan da godt hende at han har kjæreste selv om han spiller dataspill og vurderer å begynne med grafisk design? Sport og trening flere ganger i uka er ikke for alle. Det er forsåvidt ikke alle som ønsker seg kjæreste med det første heller.

Som et tilleggsspørsmål til tråden, hvor mye penger sånn omtrentslig må man regne med å punge ut hvis man skal starte opp med tegnebrett, software osv? Ikke nødvendigvis noe kjempefancy greier.
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Huztle Vis innlegg
Ikke for å virke spydig, men du hadde kommet til å få svaret av en eller annen utover tråden uansett. Blir mer aktivt sosialt? Å ha en kjæreste kan være ganske tidkrevende, samt koslig! Meld deg inn på treningsstudio/fotball/annen idrett? Sosialt og bedre helse på en gang der.
Vis hele sitatet...
Jeg har ett aktivt sosialt liv, har også samboer, 1 barn og venter det 2.
Trener for BKK som jeg har gjort i 5 år. Men jeg kunne tenkt meg å ha noe å gjøre på en kjedelig søndag, en stille kveld hvor jeg er hjemme og slapper av.
Sitat av Klepto Vis innlegg
Det kan da godt hende at han har kjæreste selv om han spiller dataspill og vurderer å begynne med grafisk design? Sport og trening flere ganger i uka er ikke for alle. Det er forsåvidt ikke alle som ønsker seg kjæreste med det første heller.

Som et tilleggsspørsmål til tråden, hvor mye penger sånn omtrentslig må man regne med å punge ut hvis man skal starte opp med tegnebrett, software osv? Ikke nødvendigvis noe kjempefancy greier.
Vis hele sitatet...
Nå var kanskje ikke kjæreste heller det beste eksempelet, men å i det hele tatt blir mere sosial (kaller ikke TS asosial). Skating? Om det må foregå på data kan man jo begynne å lese seg litt opp på programmering og webdesign?
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Klepto Vis innlegg
Det kan da godt hende at han har kjæreste selv om han spiller dataspill og vurderer å begynne med grafisk design? Sport og trening flere ganger i uka er ikke for alle. Det er forsåvidt ikke alle som ønsker seg kjæreste med det første heller.

Som et tilleggsspørsmål til tråden, hvor mye penger sånn omtrentslig må man regne med å punge ut hvis man skal starte opp med tegnebrett, software osv? Ikke nødvendigvis noe kjempefancy greier.
Vis hele sitatet...
Jeg har regnet med å bruke noe penger på dette, men helst ikke for mye.
Som du sier, jeg er ikke ute etter noe fancy greier
Hva med videoredigering? Lage commentaries til spill du liker?
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Det jeg ser etter er en liten tilleggs hobby, noe jeg har drive å putle med sånn inni mellom, og ser helst at det er på pc ja. Jeg har mer enn nok ute(sosiale) aktiviteter

Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Hva med videoredigering? Lage commentaries til spill du liker?
Vis hele sitatet...
Takk for forslaget, men tror ikke det er noe for meg.
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Det jeg ser etter er en liten tilleggs hobby, noe jeg har drive å putle med sånn inni mellom, og ser helst at det er på pc ja. Jeg har mer enn nok ute(sosiale) aktiviteter



Takk for forslaget, men tror ikke det er noe for meg.
Vis hele sitatet...
Lære deg webdesign? PHP, Html o.l?
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zumqlex Vis innlegg
Lære deg webdesign? PHP, Html o.l?
Vis hele sitatet...
Webdesign, vil det si lage nettsider o.l.? Jeg har aldri vært borti dette før, men kan virke interessant. PHP og HTML vet jeg heller ikke hva betyr btw.
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Webdesign, vil det si lage nettsider o.l.? Jeg har aldri vært borti dette før, men kan virke interessant. PHP og HTML vet jeg heller ikke hva betyr btw.
Vis hele sitatet...
Stemmer, lage nettsider. Lærer meg dette selv for øyeblikket, morsomt når du først får det til!
PHP
HTML

Det er forskjellige utviklerspråk, mye likt, men også mye forskjellig.

Edit: Kan slenge ut noen linker til guider du kan se på. Disse er på engelsk. Det finnes også bøker du kan lese, på norsk.
Sist endret av En-hyggelig-bruker-29; 19. mars 2012 kl. 13:56.
Nå vet jeg ikke hva "mye" penger er i din situasjon, men du kan jo leke deg litt med nettverk? Om du har en gammel pc stående kan du jo prøve å lage router med pfSense eller bruke den som musikkserver?
Dersom du allerede interesserer deg litt for PC, så kan jo en runde med Linux kanskje være noe dersom du kjeder deg? Det er klart at kjedsomheten fort kan gå over til irritasjon når man på syvende time forsøker å få til lyd over hdmi, men ellers så går jo tida ganske fort når man sitter og prøver å løse "puslespillet".
Sist endret av caperno; 19. mars 2012 kl. 14:00.
The Nerdrager
Sitat av Huztle Vis innlegg
Ikke for å virke spydig, men du hadde kommet til å få svaret av en eller annen utover tråden uansett. Blir mer aktivt sosialt? Å ha en kjæreste kan være ganske tidkrevende, samt koslig! Meld deg inn på treningsstudio/fotball/annen idrett? Sosialt og bedre helse på en gang der.
Vis hele sitatet...
Er selv dedikert gamer, med kjæreste og ett relativt godt sosialliv vil jeg si Begynner med treningssenter om 2 måneder, idrett er ikke noe fast, men dersom venner skal ut, så sier jeg ikke nei

Til TS: Du har vell ikke vurdert Casemodding? Har selv vurdert og begynne med det, virker forferdelig spennende dersom man har noen spreke ideer.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Ikke for å virke spydig, men du hadde kommet til å få svaret av en eller annen utover tråden uansett. Blir mer aktivt sosialt? Å ha en kjæreste kan være ganske tidkrevende, samt koslig! Meld deg inn på treningsstudio/fotball/annen idrett? Sosialt og bedre helse på en gang der.
Vis hele sitatet...
Du er ekkel. PC før klissete jenter any day.
Sitat av Rediver Vis innlegg
Er selv dedikert gamer, med kjæreste og ett relativt godt sosialliv vil jeg si Begynner med treningssenter om 2 måneder, idrett er ikke noe fast, men dersom venner skal ut, så sier jeg ikke nei
Vis hele sitatet...
Og? Er der selv jeg også (trener også på studio), men siden TS ikke nevnte noe av hva han drev med sosialt tenkte jeg å foreslå noe i den duren.


[COLOR="Silver"]Offtopic:[/COLOR][COLOR="Yellow"]Klaskemannen?[/COLOR]
The Nerdrager
Det TS originalt skrev:
"Så det jeg lurer på om dere her på freak har noen forslag om noe annet jeg kan finne på å gjøre? (her snakker jeg om hva jeg kan gjøre på pcen)
Jeg har tenkt litt på bilde redigering, eller tegning med tegne brett."
(Skriver at det er noe med PC han vil gjøre )

Ville bare kommentere at selv om en liker gaming / det mer tekniske, så er det forstatt mulig Som du også sa i din kommentar

Edit: Ja, klaskemannen
Var der du er nå for en liten stund siden. Begynte med video redigering. Og har brukt mange imer på det. Fyllesyke søndager bare forsvinner

Siden jeg dykker kjøpte jeg et kamera med undervannshus (canon G12 med blitz og video lys for de som lurte).
Har brukt mange timer på å sette meg inn i Adobe Premier. Og har klart å få til noen filmer nå. Og de blir bare bedre. Har også rotet litt med Adobe After effects men har ikke helt fått til det enda. Så da ryker det nok en del dager der også.
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rediver Vis innlegg
Er selv dedikert gamer, med kjæreste og ett relativt godt sosialliv vil jeg si Begynner med treningssenter om 2 måneder, idrett er ikke noe fast, men dersom venner skal ut, så sier jeg ikke nei

Til TS: Du har vell ikke vurdert Casemodding? Har selv vurdert og begynne med det, virker forferdelig spennende dersom man har noen spreke ideer.
Vis hele sitatet...
Casemodding har jeg alltid synes har vært spennende, men når det kommer til slike ting er jeg svært dårlig til å få det til å så fint og gjennomført ut, blir veldig "hjemmemekk" ut av det. I tillegg ser jeg også for meg at det fort blir mye penger ut av det. Noe jeg nå ikke har råd til etter å ha brukt for mye penger på pc allerede
(jeg liker å følge med på andre som driver med det)
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Casemodding har jeg alltid synes har vært spennende, men når det kommer til slike ting er jeg svært dårlig til å få det til å så fint og gjennomført ut, blir veldig "hjemmemekk" ut av det. I tillegg ser jeg også for meg at det fort blir mye penger ut av det. Noe jeg nå ikke har råd til etter å ha brukt for mye penger på pc allerede
(jeg liker å følge med på andre som driver med det)
Vis hele sitatet...
Øvelse gjør mester, hehe

Angående grafisk design, så vil jeg si at alt kommer på hvor kreativ du er. Selve teknikken bak programmene er ikke så vanskelig, det lærer man fort, men det er som oftest hjernen det stopper på.

Har du tenkt hva du ønsker å lage?

Adobe illustrator er veldig greit å bruke hvis du skal lage logoer og slike enkle ting. Vet og at noen bruker det til å lage tegneserier.

Adobe photoshop anbefales hvis det er bilderedigering eller litt mere fancy grafiske bilder.

Kanskje du har lyst til å prøve deg på 3D og? Da kan jeg anbefale 3DS Max.

Letteste å lære er illustrator og med en god fantasi, en skanner og en litt stødig tegnehånd kommer du langt med
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Driver som sagt med en del tegning, (på papir) her tegner jeg stort sett anime og manga.
Regner med at dette er noe man fint kan klare på pc med tegnebrett?

Jeg heller vel forsåvidt mer mot tegning, men bilderedigering virker veldig artig og er absolutt noe jeg kunne tenkt meg og prøvd ut.