Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 791
Har planer om å bestille deler til pc og starte og begynne.
Det jeg lurer på er om dette er framgangen:

1: få ut HK fra boksen, bruke boksen til å sette HK oppå
2. Installere Cpu, så cpu kjøler
3. Installere minnebrikkene
4. Sette i stand-off (?) skruene i kabinettet.. feste Hovedkortet og sette skruer på igjen så HK er ferdigmontert i kabinettet.
5. installere skjermkortet
6. sette inn harddisk + dvd
7. plugge inn kabler.. (er det vanskelig å vite hva som skal hvor?)
8. installere mods
_____________________________________________________

Også slenger jeg på et par spørsmål.

Skal bruke antistatisk armbånd, hvor skal den plugges inni?

Er det noe jeg burde gjøre før jeg starter å bygge?

Er litt redd for å installere CPU fordi hånda mi skjelver veldig mye, og jeg skal akkurat til å plassere den, så skjelver hånda mi til høyre, så går ikke cpu inn, så blir den ødelagt.. noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan unngå det? Fortell det sånn sekund til sekund hva jeg gjør please !

Tar imot tips til hva jeg kan være obs på !

Takk.

- Jungle

er det lettere å sette inn HDD og DVD før man monterer HK eller PSU?

En liten ting ;P

Skal man skru inn en skjermkort? så på videoen til newegg, og der driver han å skrur på GPU'en? ;o

Må man det? Hvis jeg setter den på, uten å skru fast, og legger kabinettet vanlig (stående) så vil GPU'en falle av/ bli ødelagt?
Sist endret av Jungle; 14. mars 2012 kl. 21:59.
Er en til tre skruer som fester GPU/Skjermkort'et i bakveggen i kabinettet, og det kan være lurt å feste den med skruer får du setter opp kabinettet vertikalt. (For å ikke stresse PCB/Kortet til GPU/Skjermkort unødvendig, og det kan ødelegge den.
Jeg installerer personlig HDD/CD-Rom først.
Håper du har/har planer om å gå for et modulært PSU/Strømforsyning!
Ellers virker planen lurt satt-opp, men det kan være lurt å bruke antistatisk beskyttelse :3
Sist endret av Fekillix; 14. mars 2012 kl. 22:35.
Trådstarter
73 9
har tenkt å bruke antistatisk armbånd, men VET IKKE hvor jeg skal koble den forpulte bånden! finner ikke på YT heller..
PS: Husk å dele opsettet ditt med oss før du kjøper, kan være lett å overse noen åpenbare feil :3

1. Installer PSU i PC'en, plugg strømkabel i veggen men hold bryteren på PSU i av posisjon, så klipser du armbåndet fast på en metall-del i kabinettet som er i kontakt med en metall-del til PSU :3
Sist endret av Fekillix; 14. mars 2012 kl. 22:41.
Trådstarter
73 9
Ja skal ikke kjøpe riktig nok enda.
Det er 6. tråden hans på noen få dager som omhandler denne PCen, så noe mer godkjenning er nok ikke nødvendig.

Når det kommer til armbåndet er det bare å feste det i noe metall.
Sist endret av McLovin; 14. mars 2012 kl. 22:41.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det er 6. tråden hans på noen få dager som omhandler denne PCen, så noe mer godkjenning er nok ikke nødvendig.

Når det kommer til armbåndet er det bare å feste det i noe metall.
Vis hele sitatet...
Best å være på den sikre siden vet du
Trådstarter
73 9
Hahaha, soorryy! prøver bare å være sikker, første gang vettu, vil ikke at 10k skal i dass, kan godt liksom begynne å skrive på denne tråden her bare, hvis det er bedre ?
Sitat av Jungle Vis innlegg
Hahaha, soorryy! prøver bare å være sikker, første gang vettu, vil ikke at 10k skal i dass, kan godt liksom begynne å skrive på denne tråden her bare, hvis det er bedre ?
Vis hele sitatet...
Det er nok sikkert å foretrekke for de fleste at man holder seg til en tråd så lenge det omhandler det samme.
Men enig med deg der at det er alltid best å være på den sikre siden
Nei, jeg har da ingen grunn til å irritere meg over det, selv om jeg kanskje fremtrådte litt spydig. Selvfølgelig må du være sikker den første gangen

For å svare litt mer utfyllende:
Fremgangsmåten din er vel mer enn mindre sånn jeg også ville gjort det. Tror dog jeg hadde satt inn HDD og DVD før jeg hadde montert HK. Siden du har modulær PSU er det veldig greit å bare sette inn den før du installerer HK også. I tilfelle du ikke er klar over det, så er alle hullene på MB-bracketen merket med bokstaver som gjør det enklere å vite hvor du skal plassere avstandskruene. Avstandskruene er forresten utrolig viktig å ha på for å ikke kortslutte HK.

Anti-statisk armbånd fester du bare til eksponert metall som ikke er dekket med lakk eller lignende. Formålet er å jorde eventuell statisk elektrisitet som kan skade komponentene. Selv har jeg aldri brukt det. Synes det er like greit å bare jorde seg selv med jevne mellomrom, ved å ta på kabinettet.

Når du installerer CPU kan det være greit å hvile håndleddene på en overflate. For meg forhindrer det litt skjelving. Du kan også prøve å holde still armen med den andre.

Kabler passer kun èn plass, så det er ingen problem.

Men, ja, til senere kan du godt holde deg til denne tråden
Trådstarter
73 9
Sitat av McLovin Vis innlegg
Nei, jeg har da ingen grunn til å irritere meg over det, selv om jeg kanskje fremtrådte litt spydig. Selvfølgelig må du være sikker den første gangen

For å svare litt mer utfyllende:
Fremgangsmåten din er vel mer enn mindre sånn jeg også ville gjort det. Tror dog jeg hadde satt inn HDD og DVD før jeg hadde montert HK. Siden du har modulær PSU er det veldig greit å bare sette inn den før du installerer HK også. I tilfelle du ikke er klar over det, så er alle hullene på MB-bracketen merket med bokstaver som gjør det enklere å vite hvor du skal plassere avstandskruene. Avstandskruene er forresten utrolig viktig å ha på for å ikke kortslutte HK.

Anti-statisk armbånd fester du bare til eksponert metall som ikke er dekket med lakk eller lignende. Formålet er å jorde eventuell statisk elektrisitet som kan skade komponentene. Selv har jeg aldri brukt det. Synes det er like greit å bare jorde seg selv med jevne mellomrom, ved å ta på kabinettet.

Når du installerer CPU kan det være greit å hvile håndleddene på en overflate. For meg forhindrer det litt skjelving. Du kan også prøve å holde still armen med den andre.

Kabler passer kun èn plass, så det er ingen problem.

Men, ja, til senere kan du godt holde deg til denne tråden
Vis hele sitatet...
tusen takk!

Noen med pc skjerm anbefaling?
23+ tommer, ikke lagge på f.eks skyrim og bf3 osv.. kanskje ha noen USB.2.0 tilkbolinger? (ikke nødvendig) og maks 1599,-? ikke mer enn 1599, må ha minst 1 DVI og kan helst ha 1 hdmi også

Noen med pc skjerm anbefaling?
23+ tommer, ikke lagge på f.eks skyrim og bf3 osv.. kanskje ha noen USB.2.0 tilkbolinger? (ikke nødvendig) og maks 1599,-? ikke mer enn 1599, må ha minst 1 DVI og kan helst ha 1 hdmi også

Noen med pc skjerm anbefaling?
23+ tommer, ikke lagge på f.eks skyrim og bf3 osv.. kanskje ha noen USB.2.0 tilkbolinger? (ikke nødvendig) og maks 1599,-? ikke mer enn 1599, må ha minst 1 DVI og kan helst ha 1 hdmi også
Dude, det er ikke skjermen som gjør at noe lagger, det er GPU, CPU, RAM og HDD.

Hadde gått for denne skjermen.