Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1750
Har lenge hatt lyst på datamaskin, vurderte å kjøpe meg en gaming laptop men mesteparten av de på forumet jeg besøkte mente at det ikke var noen vits. Den kom til å veie for mye, noe som ville føre til at det hadde blitt en desktop replacer, noe som jeg ikke har lyst på..

Det de mente var at jeg skulle kjøpe, var både en laptop til skole, og en gaming stasjonær ved siden av.

Laptoppen har jeg bestemt skal være en ASUS K53SV 15.6"

Den stasjonære har jeg og faren min tenkt til å bygge selv, med de delene vi kjøper. Jeg har selvfølgelig lyst på den beste stasjonære som mulig.
Jeg kommer til å spille Battlefield 3 og lignende, vil selfølgelig kunne spille det med så mange fps som mulig, og på ultra/maks.

Jeg har sett på deler, men vet ikke hva jeg har lyst på. Selv om jeg har halvveis bestemt at jeg vil ha en Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5 (fant den på komplett.no)

Jeg kommer ikke til å redigere video, ettersom at jeg ikke har noen bruk for det i det hele tatt.

Men som sagt vet jeg ikke i det hele tatt resten av hva jeg trenger ettersom at jeg ALDRI har bygd en datamasikin tidligere. - HJELP!
Det du trenger er isåfall
Hovedkort
Prosessor
Strømforsyning
RAM
Skjermkort (som du hadde sett på Sapphire 7970)
SSD / HDD
DVD-ROM?
Kabinett

Også
skjerm
tastatur
mus
evt høytalere/headset
Takk for svaret, da skal jeg lete litt
Men har dere noen forslag?
Har du noe budsjett?
10 000kr

Men jeg trenger ikke skjerm, tastatur o.l ettersom at jeg har det fra før :P
Kan bli litt tight budsjett hvis du ønsker Sapphire 7970 skjermkort.
Hvorfor akkurat et Sapphire 7970 kort?

Satt opp to lister jeg, begge er med 7950 kort. Den ene, Mikro-ATX basert, den andre, ATX basert.

*Mikro-ATX*
*ATX*
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Mini-ITX: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-4BC92F0843E3
Å kjøpe nye kort med en gang dem kommer ut er bare helt idiotisk.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Å kjøpe nye kort med en gang dem kommer ut er bare helt idiotisk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Forklar
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Å kjøpe nye kort med en gang dem kommer ut er bare helt idiotisk.
Vis hele sitatet...
Hvem nevnte det?
Hei. Jeg kjøpte denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622365 (6.295,-) for et par uker siden og er veldig fornøyd.

Den var veldig lett å bygge og jeg kjører alle nye spill glatt på høyeste grafikk. Mye for pengene :)
Sist endret av Freefalling; 21. februar 2012 kl. 20:37.
Sitat av Freefalling Vis innlegg
Hei. Jeg kjøpte denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622365 (6.295,-) for et par uker siden og er veldig fornøyd.

Den var veldig lett å bygge og jeg kjører alle nye spill glatt på høyeste grafikk. Mye for pengene
Vis hele sitatet...
da har du ikke store krav til fps hvis du synes det går glatt på ultra bf3
Sitat av Alexulv Vis innlegg
da har du ikke store krav til fps hvis du synes det går glatt på ultra bf3
Vis hele sitatet...
*av de jeg har testet (Skyrim, Rage ++)

For at et spill skal gå "glatt" må man ha bra nok fps.
Sitat av Freefalling Vis innlegg
*av de jeg har testet (Skyrim, Rage ++)

For at et spill skal gå "glatt" må man ha bra nok fps.
Vis hele sitatet...
Med den pcen tror jeg nok ikke det går mye glatt med ultra innstillinger på bf3.
Og det er vel også dette spillet TS ønsker å kunne spille på ultra.
Jeg ville nok også byttet noe av de delene som du har kjøpt i den pakken, deriblant CPU, PSU, RAM og lagt til en SSD
Alt til sin pris, jeg ligger jo 4k under budsjettet hans. Bare tenkte å gi et lite utgangspunkt. Han kan jo skifte ut de delene han vil selv.
Tusen takk for svar, likte ATX listen til Peeinmyurin :P
Kan denne spille alle nyeste spill på maks/ultra i en god stund forover, eller må jeg oppgradere den etterhvert?

Selvfølgelig fint med flere svar
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Ja, men den har ikke SSD
Mini-ITX er dog ikke oppgraderingsvennlig, har kun en PCI port (til skjermkort) og har varmeproblemer, pluss at kabinettets luftgjennomstømming er værre enn mobiltelefonen min...

Min anbefaling, ikke gå under Mikro-ATX :3 (Pluss at alle delene i listen hans har forskjellig farge, som ser rart ut...
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Mini-ITX er dog ikke oppgraderingsvennlig, har kun en PCI port (til skjermkort) og har varmeproblemer, pluss at kabinettets luftgjennomstømming er værre enn mobiltelefonen min...

Min anbefaling, ikke gå under Mikro-ATX :3 (Pluss at alle delene i listen hans har forskjellig farge, som ser rart ut...
Vis hele sitatet...
Så er da ATX listen ok, men ikke mini-itx listen?

Og er SSD veldig viktig eller nødvendig?

http://www.amd-radeon.com/2012/02/am...benchmark.html

Det ser ut som det er ganske stor forskjell i de to skjermkortene da?
Men jeg vet ikke Fornøyd med 7950 jeg :P
Mini-ITX - Ingen muligheter for flere skjermkort, pluss at kabinettet har et umodulært PSU. Dårlig airflow, som i ørkenen, triste komponenter 3:
ATX - Mange oppgraderingsmuligheter, to skjermkort, ekstra lydkort, trådløst nettverkskort, USB kort og flere tilkoblingsmulighgeter
Mikro-ATX - Plass til et ekstra lydkort, eller hvis du velger et 7950 som kun bruker to plasser, to skjermkort. (Anbefales ikke, da ASUS sin kjøler er den beste på markedet, men tar tre plasser :3)
--------------------------------------------------------------------
Angående SSD så har du tre muligheter:

-Uten SSD
-Med SSD som systemdisk og en HDD som ekstra lagringsmedia. Raskest, men dyrt, En SSD med 120Gb eller mer, velg en med Marvelle-kontroller. (Denne) er best
-Med en SSD som cache for HDD, Dette er billig, men fortsatt bra veldig bra. (SSD'en speiler mest brukte filer fra HDD, gir opptil 4 ganger HDD hastighet). Maks 64Gb SSD.

--------------------------------------------------------------------
I mine Mikro-ATX og ATX oppsett kan du legge til en H100, den beste CPU-kjøler'en på markedet, 800kr herfra, over 1100 på Komplett
Sist endret av Fekillix; 22. februar 2012 kl. 12:21.
Angående mini-itx: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-4BC92F0843E3
Det går an å legge inn et lukket vannkjølingssystem inn i mini-itx oppsettet jeg linket til. F.eks H60 eller H2O 620 vil passe fint. Pluss at luftstrømmen inne i pcen vil bli sugd ut. Det er grunnen til at jeg valgte sapphire kortet.
Hadde jeg for eksempel valgt et annet kort som ikke skjøv varmen ut, ville det blitt ganske så varmt, ja. Dessuten, man vil ikke trenge å oppgradere et 7970 likevel, men godt å ha muligheten. Det er sant.
Et mini-itx oppsett er dog idealt for lan og lignende.
Hva du mener med triste komponenter vet jeg ikke helt hva du mener med. Jeg endret hovedkortet slik at alt matcher om det er det du mener. Ellers er alle delene kongekomponenter.
Det med dårlig airflow pga ikke modulær PSU kommentaren din er forresten bare bæsj. Det er en innebygd PSU inne i kabinettet. Altså spesiallaget med korte kabler. Hva man skal med god kabeldragning inne i et så lite kabinett skjønner jeg ikke.
Det er også plass til flere hardisker + SSD'er i kabinettet.

Og jeg siterer:
''Min. driftstemperatur 0 °C
Maks. Driftstemperatur 50 °C
Lydutslipp 19 dBA''
Den er altså ganske stille og med ganske så lav temperatur.

Etter å ha sagt det, gå fpr for mini-atx eller atx oppsettet. Dog kanskje uten all led belysningen. Å ødlegge det stilrene kabinettet med slikt fjortissmedikamenter er blasfemi.

Edit: Micro-atx**

Grunnen er forresten oppgradering-muligheten.
Sist endret av Knäppgök; 22. februar 2012 kl. 15:02.