Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2763
Hei! Fant ingen bedre plass å plassere dette, så havner her!
Har seg slik at jeg var på LAN i helga. Utover natta til søndagen, samlet vi rundt 30 brusbokser å knuste di, dette utartet seg til at en kompis begynte å søle med en som var full og laget drinker (han laget en form for spy med energidrikke, rømmedipp og nachos)

Etterhvert på denne natta gikk vi alle ut (ene kompisen skulle ta seg en røyk), så når vi kom tilbake, lå denne drinkmiksen/spymiksen midt over gulvet. Vi gikk bare fra plassen, dro hjem osv. Senere på Tirsdag får jeg og alle andre i vennegjengen meldinger fra samtlige i gammelklassen min (de som arrangerte LANet) om at "våre handlinger" får konsekvenser. De skal sende regning til oss på ekstra rengjøring og ødelagte kabler. Problemet slik jeg ser det er at INGEN av oss har noe med dette å gjøre. Sendte melding i retur om at jeg hvertfall hadde vitner for hele kvelden/natta, men da blir jeg bombardert med at hvis vi ikke betaler, så blir vi anmeldt. På hvilket grunnlag kan de anmelde oss om vi ikke har noe med dette å gjøre? Ganske irritert her jeg sitter, da jeg får høre hos samtlige fra andre klasser hvor mye drit de sprer om oss som var på LANet.

-Tony
hvis de anmelder det blir det garantert henlagt.
Hvis du ikke har noe med dette å gjøre, og i tillegg har vitner som kan backe opp dette så kan du vel bare la de anmelde saken?

Dette lukter henleggelse lang vei.
Sist endret av Knask; 3. februar 2012 kl. 19:10. Grunn: leif
Trådstarter
19 0
Vi tenkte det samme, men vi er ganske usikker på hvor langt de blir å dra dette. Ene i vennegjengen fikk melding om at foreldre skulle trappe opp på døra å tvinge han til å betale, om han ikke gjorde dette frivillig. De siste meldingene de har sendt meg har værtfall vært.. eh, smakløse anklager blandet med et stort hat.

Knask: Problemet er at disse personene mener vitnene jeg har, er såkalte "falske vitner" siden jeg kjenner de ganske godt. Her er det snakk om at ingen tror oss eller vitnene vi har.
Sist endret av tonyH; 3. februar 2012 kl. 19:13.
Sitat av tonyH Vis innlegg
Vi tenkte det samme, men vi er ganske usikker på hvor langt de blir å dra dette. Ene i vennegjengen fikk melding om at foreldre skulle trappe opp på døra å tvinge han til å betale, om han ikke gjorde dette frivillig.
Vis hele sitatet...
Høres ut som typiske tomme trusler og dessuten er det straffbart å gjøre denslags.

Edit: Om vitnene er inhabile eller ikke kan ikke anmelderen bestemme.
Det skal veldig mye til for at påtalemyndigheten tar stilling til dette, ihvertfall i en fillesak som det her.
Sist endret av Knask; 3. februar 2012 kl. 19:18.
Haha! Politiet kommer til å le av saken - 14 dager etterpå får du beskjed om at saken er henlagt grunnet bevisets stilling.
Ingenting å bekymre seg over her
Trådstarter
19 0
Takker for respons; stoler på det dere skriver her Tråden kan fjernes av en evt. mod
Sitat av tonyH Vis innlegg
Takker for respons; stoler på det dere skriver her Tråden kan fjernes av en evt. mod
Vis hele sitatet...
Tenk litt på saken først.

Hvem hadde ansvaret for lokalet dere befant dere i under LAN-et?
Dere oppdaget at det så grisete ut og likevel stakk dere uten å rydde opp, dette virker en smule umodent, må jeg si.

Er det fare for at dere selv - eller andre vil bli nektet å bruke lokalet i fremtiden pga. denne hendelsen?
I så tilfelle burde dere vel prøve å komme frem til en grei løsning?

Hva er den samlede kostnaden på skadene? Det blir vel ikke allverdens på hver av dere om det skulle bli aktuelt å betale bare for å få saken ut av verden?
Trådstarter
19 0
Grunnen til at vi stakk var fordi vi visste at vi kom til å bli mistenkt om vi ryddet det opp. Er nok neppe fare for oss eller andre å bruke lokalet, da de ryddet og vasket alt opp ganske kjapt.

Hadde en dialog med rektor ved skolen (for 20 minutter siden), hvor jeg forklarte situasjonen, meldingene vi har fått osv. Han skulle ta dette opp snarest (med elevene), siden vi som dro har vitner på at det ikke var oss. Iflg han skulle vi ikke bekymre oss for evt. regninger som dukket opp i posten eller ved uanmeldte besøk av foreldre.

Kostnaden har vi ikke fått vite, men har fått vite at vi tydeligvis har ødelagt masse kabler og noen switcher, et rekkverk utenfor hovedinngangen (hvor jeg har forklart hvem det var, fordi jeg så det. Men siden situasjonen er ganske anspent mellom elevene som arrangerte, så tror de ikke på meg), de hadde gått i underskudd med iste og brus som de hadde lagret ute (Har informasjon fra ei venninne som hadde hørt de si noe i "Vel, er bare de (oss) som har gjort djevelskapet her i helga, så er nok de som har tatt iste'en og brusen også") + de vil ha oss til å betale for brusboksene vi knuste/klemte flate (tragisk erstatning da boksene i teorien ikke er deres bokser)
hvis ingen vet hvem som grisa, så er jo det riktige at alle spleiser...!

Ellers blir dere nok ikke bedt neste gang
Trådstarter
19 0
Å bli bedt neste gang bekymrer vi oss ikke for, da det er en annen klasse som arrangerer det. Problemet slik vi ser det er at vi ikke vil betale for noe vi ikke har gjort.
Ser ut som om det egentlig er ordnet opp i, for å si det sånn.
Sitat av tonyH Vis innlegg
Å bli bedt neste gang bekymrer vi oss ikke for, da det er en annen klasse som arrangerer det. Problemet slik vi ser det er at vi ikke vil betale for noe vi ikke har gjort.
Ser ut som om det egentlig er ordnet opp i, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
bare care i og betale da, ingen som kan kreve penger av dere for noe dere ikke har gjort.

purken gidder vel aldri og bry seg om dette uansett, og hvis de gjør det er det bare og nekte.
Sitat av tonyH Vis innlegg
+ de vil ha oss til å betale for brusboksene vi knuste/klemte flate (tragisk erstatning da boksene i teorien ikke er deres bokser)
Vis hele sitatet...
I teorien ikke? Hvordan ervervet dere nevnte brusbokser?
Ene i vennegjengen fikk melding om at foreldre skulle trappe opp på døra å tvinge han til å betale, om han ikke gjorde dette frivillig.
Vis hele sitatet...
Dette er vel strengt talt trusler, som (tidligere nevnt også) er ulovlig. Da han fikk melding med trusselen har dere da også nummeret til vedkommende, og dere har pressmiddel. Be dem droppe kravene, ellers blir det motanmeldelse for trusler og injurier (Utsagn og anklager som kan skade en persons rykte og offentlige person).

Den som krenker en annens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved å fremsette eller utbrede siktelser for et forhold som kan nedsette den fornærmede i medborgeres aktelse straffes med bøter eller fengsel inntil 4 mnd.
Vis hele sitatet...
Så dere lager en "spy miks" av masse drit på et LAN dere ikke arrangerer, noen søler deres drit og nå nekter dere å betale.

Vær voksne, betal. Det kan da umulig være mye fordelt på dere. Tøysete oppførsel uansett, det er LAN, ikke 4 stjerners middag.

Grow up.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Dette er vel strengt talt trusler, som (tidligere nevnt også) er ulovlig. Da han fikk melding med trusselen har dere da også nummeret til vedkommende, og dere har pressmiddel. Be dem droppe kravene, ellers blir det motanmeldelse for trusler og injurier (Utsagn og anklager som kan skade en persons rykte og offentlige person).
Vis hele sitatet...
Ja, svar på utpressing med mer utpressing. La oss gjøre noe straffbart kun for å vikle oss inn i en kriminell handling som vi ikke er skyldig i, og samtidig få oss til å se mer skyldige ut.

Hvis vedkomne som mottok trusselen oppfattet denne som reell så er den eneste riktige handlingen å avslutte all kommunikasjon med personen som ytret trusselen og anmelde forholdet så fort som mulig. Videre kommunikasjon med trusselytreren fører ikke med seg noe godt.

I saken har TS så vidt jeg kan se ikke gjort noe straffbart, og bør dermed ikke true noen for å unngå en anmeldelse. Jeg ser virkelig ikke hva du tror TS kan tjene på dette. Hvis han blir anmeldt kan han anmelde tilbake for falsk anmeldelse.
Nå er det da faktisk ikke TS som er skyldig i denne saken, men i så fall (om skyld skal fordeles) kompisen(e) som blandet denne "spyblandingen". Samtidig er det vel kanskje ikke så mye deres feil heller, selv om de laget denne blandingen, da de fortsatt ikke sølte den utover.

For å sette det på kanten: Dersom noen blir skutt, skal gjerningsmannen eller våpenprodusenten straffes?
Sitat av PairADice Vis innlegg
Nå er det da faktisk ikke TS som er skyldig i denne saken, men i så fall (om skyld skal fordeles) kompisen(e) som blandet denne "spyblandingen". Samtidig er det vel kanskje ikke så mye deres feil heller, selv om de laget denne blandingen, da de fortsatt ikke sølte den utover.

For å sette det på kanten: Dersom noen blir skutt, skal gjerningsmannen eller våpenprodusenten straffes?
Vis hele sitatet...
Det finnes presedens for at begge skal straffes (ikke i Norge da).
Jeg ser virkelig ikke hva du tror TS kan tjene på dette. Hvis han blir anmeldt kan han anmelde tilbake for falsk anmeldelse.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det være ulovlig å gjøre oppmerksom på at de ikke har gjort noe ulovlig selv, men at det motparten gjør er ulovlig, for så å gjøre oppmerksom på at man er villige til å gå til politiet dersom de føler seg trakasert/truet?
Trådstarter
19 0
emptychange: Fikk disse boksene hos andre deltakere på LANet.
Tafsern: Ikke vi, en annen i vennegjengen gjorde dette mens resten av oss så på samt pratet om diverse ting.

Meldinger er tatt vare på om noe skulle skje, men som sagt tidligere - Virker som om saken er ordnet opp i, rektor ved skolen synes meldingene vi har fått er litt på kanten av hva som er tillatt. Han har fikset dette og pratet med samtlige, og slik han ser det er det ingen grunn til at vi skal betale.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Hvordan kan det være ulovlig å gjøre oppmerksom på at de ikke har gjort noe ulovlig selv, men at det motparten gjør er ulovlig, for så å gjøre oppmerksom på at man er villige til å gå til politiet dersom de føler seg trakasert/truet?
Vis hele sitatet...
Du snakker som om det er en framtidig trussel. Det er ikke nødvendig verken å opplyse om at trusler eller at man er villige til å gå til politiet. Hvis trakasseringen vedvarer kan man gjøre oppmerksom på at man ikke ønsker videre kontakt. Hvorfor provosere for å provosere? Om noe så hjelper det kun for å eskalere konflikten.

Sitat av tonyH Vis innlegg
emptychange: Fikk disse boksene hos andre deltakere på LANet.
Tafsern: Ikke vi, en annen i vennegjengen gjorde dette mens resten av oss så på samt pratet om diverse ting.

Meldinger er tatt vare på om noe skulle skje, men som sagt tidligere - Virker som om saken er ordnet opp i, rektor ved skolen synes meldingene vi har fått er litt på kanten av hva som er tillatt. Han har fikset dette og pratet med samtlige, og slik han ser det er det ingen grunn til at vi skal betale.
Vis hele sitatet...
Så lenge dere ikke hadde noen grunn til å mistenke at brusboksene dere fikk var stjålet og handlet i god tro så ser jeg ikke at dere har gjort noe galt. Hvis de kan bevise at brusboksene dere fikk var stjålet bør dere opplyse om hvem som ga dem til dere, eventuelt siden brusboksene umulig kan koste mye si dere villige til å betale selv om dere ikke aksepterer skyld.
Dette høres ut som en ikke-sak. Høres riktignok ut som dere sto for en god del av faenskapen som skjedde der, og hvorvidt dere bør ta ansvar for det (om det stemmer) er noe dere må ta stilling til, men de kan på ingen måte gi dere rettslige konsekvenser av dette her. Med mindre dere stjal noe, selvsagt.