Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1387
Hallois

Jeg planlegger å ordne ei lasterampe for søppeldunken mine hjemme, da de nå må løftes 1,5 meter for å trilles på plass. Det er snakk om vanlig husholdningsdunker.

Lasterampa vil være ei stålplate med 2 skinner bak langs murveggen. En pneumatisk sylinder skal løfte denne opp. Da jeg vil at hele mekanikken skal være så liten som mulig, vurderer jeg å la sylinder drive et tannhjul/gir slik at sylinderen ikke behøver å være særlig stor.
Noen som har noen tips/idéer ang. dette?
Hva slags komponenter og hvor er det lurest å skaffe disse?
Kompressorene burde helst gå på 12v.

Worklogg kommer seff når jeg går i gang
Mener du at du vil ha en så kort som mulig sylinder, eller en sylinder som er tynnest mulig?

Hvordan er det egentlig, skal de løftes opp når de er tomme, og ned når de er fulle, eller motsatt?
knekken's Avatar
Trådstarter
så kort som mulig sylinder.

Når dunken er full vil jeg dra i en spak/trykke på knapp for å drive plattformen opp.

Vil det være bedre å ha en motor til å trekke inn/ut en waier på et hjul, hvor waieren trekker plata?
det du kan lage er en sakseløfter, der du bruker en 12/230V vinsj som trekker sammen "saksa"
prinsipp:
http://bildr.no/thumb/1220647.jpeg
knekken's Avatar
Trådstarter
Veldig god idé haavardgj.
Vet du hvor jeg kan skaffe en slik vinsj? helst 12v
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
there you go: http://www.blikkproffen.no/?id=14

ellers så kan du ta en dags tur in til oslo og se på vinsjer på evt lanbruksbutikker
Er de så tunge at du trenger lift? Hva med en vanlig skråning? Går ikke i stykker, og er enkelt som bare det å lage. K.I.S.S.
knekken's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Er de så tunge at du trenger lift? Hva med en vanlig skråning? Går ikke i stykker, og er enkelt som bare det å lage. K.I.S.S.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare mer?
er vanlige søppeldunker. 3 stk. Regner med de aldri når over 100kg tilsammen
Sist endret av knekken; 6. juli 2012 kl. 00:17.