Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 623
Mulig det finnes svar på dette i forumet, men jeg fant ingenting.

Jeg og noen kammerater har tenkt oss til Sverige i slutte av Mai. Ikke alle av oss er over 18. Det jeg lurer på er hva reglene for toll for de personene under 18 er. Om de f.eks bare er en person over 18, vil da alles kjøp komme på han alene? Eller har de også sin egen kvote på lik linje med de over 18. Personene det er snakk om er 17 år gammle,og varene det er snakk om er selvsagt varer med 18 år aldersgrense. Tobakk og Alkohol
Da vil det gå på vedkommende som er 18, for det er kun han som har lov til å ta inn disse varene. Utoverdette må dette fortolles. Da må dere huske å ikke overstige kvoten til vedkommende, ellers blir det resterende overstigende tatt.

Et godt tips: Når dere kjører over grensen, se om det er noen i tollen. Da er det stor sannsynelighet for at de ikke vil være der når dere skal tilbake.
Evt. Ta en scoute-tur tilbake over grensen, FØR dere tar med varene, for å se om det er noen i tollen. Hvis ja, vent et par timer.


www.toll.no
Eller bare få noen til å bli med på turen, kjør over den gamle broa, send den ene bilen over først, og ring til han som står på andre siden med resten av varene, og så kjører han over dersom det er klart.

Det er så og si aldri kontroll på den gamle brua lengere, og dersom man i tillegg har en "scoute"-bil så skulle det ikke by på noen som helst problemer.
Og så må du huske på at du ikke får handlet på polet i sverige dersom du ikke er over 20.
Selvfølgelig har ikke umyndige personer kvote på alkohol og tobakk når de ikke har lov å kjøpe det. Det sier seg da selv at hvis dere har ørten kartonger røyk i bilen så blir dette lagt på kvoten til den myndige personen.
Det bør vel nevnes at det er ikke alltid tollerne står og venter ved grensa. Har selv opplevd og bli stoppet flere mil etter grensepassering inn til Norge.
Link til regler angående dette?