Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3175
Jeg tror denne ligger riktig under Elektronikk, siden det har noe med strømmen å gjøre!
Og av en eller annen grunn så virker ikke Mopedportalen her hjemme.
Og jeg liker Freakforum for der får jeg så raske svar.

Ja hvertfall, saken er at jeg må få godkjent mopeden for å få skiltene mine tilbake.
Og da er det kjekt å ha lys og tut å sånnt
Men problemet er at, ingenting av strøm (lys,blinklys osv.) Tar tak før jeg starter hele motoren. Og strømmen skal jo skru seg på når tenninga går på.
Og ingenting reagerer når bare tenninga er på.

Når jeg først får igang hele greia, så funker bare fjernlyset, og H-Blinklys bak og V-Blinklys bak, ikke nærlys eller tute + de to blinklysa. Hele storproblemet er vel for det meste at ingenting funker før jeg starter sjølve motoren.

Noen som har noe peil? Om det er koblingsfeil? Eller sikringsfeil? Pærer kan det jo godt være men.. Tuta?

Takk for svar. hvis jeg la denne riktig =)

- Chris
veelh, må nok strekker kobberledninger, med litt teip av egetbehag for beskyttelse. For alt funker når du er igang? du har lys når du kjører. Eventuelt tjuv lån en moped som funker og skru skilt på den andre før godkjenning. burde være fjell verdt det.
Åssen moped har du? Merke, modell osv?
Skaff deg koblingsskjema til sykkelen og multimeter, røsk av tank og sal og feilsøk. Dette innebærer et minstekrav til kompetanse, så hvis dette ikke er aktuelt, verksted neste..
Rieju SMX 2003 Mod
Hmm, Har bøffa en del skilt før, og må si at det er ikke så særlig smart du ^^
Koblingsskjema?:P
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Koblingsskjema. Er det batteri på mopeden din? Hvis ikke så er det vel ikke rart at det ikke lyser når motoren er i gang . Du må nok røske av kåper, tank og sal og feilsøke som pidget sier. Her har du koblingsskjema, og her har du motstandsverdier på spolene (Regner med at det er AM6 motor som sitter i børsa di?)
Sist endret av Freaken; 4. oktober 2008 kl. 17:21.
Er Am6 ja Har tatt av alt som er for å få skrudd på orginal delene mine igjen jeg
Hehe ^^ Da måtte jeg nesten dra av hele motoren så. Men det med at lyset ikke funker har alltid hvert, jeg vet jeg har et batteri. Men det er ingen som finner det hehe, Det er lissom ikke noen steder men jeg har vel batteri i å med at den lyser når motoren er i gang

Det bilde hjalp ikke stort sorry Hehe
Du er klar over at mopeden ikke trenger batteri for at noe skal lyse menst motoren er igang?

Grunnen til batteri på mopeder er El-Start

Vet at Rieju SMX har batteri, men tenkte sånn i tilfelle du hadde kjøpt den brukt.
Sist endret av Skaddfrontallap; 4. oktober 2008 kl. 17:45.
Den er kjøpt brukt ja =)
Jaja. Ok ^^ Kanke altfor mye om det der jeg ass men.
Veit den lyser uten batteri da men =)
Vet også at den har et batteri men aner ikke hvor.
Vil bare ha svar på om noen viste feilen jeg?
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Hvis lyset lyser sterkere når du gir på enn på tomgang så har du nok ikke noe batteri tilkoblet, men det kan og bety at spenningsregulatoren din er ødelagt og batteriet er tomt, evt ødelagt. Som sagt, det kan være mye rart, og jeg tror den eneste måten er å gå over hele ledningsnettet ditt. Du har sikkert noen venner evt. foreldre/slektninger som har peiling som kan hjelpe deg? Evt kan du jo ta den med på et verksted, noe som kan bli en smule dyrt.
Hehe :P Joa =) Men ALLE Jeg kjenner som har AM6 / LC motor .. vil si Rieju, Motorhispania, Derbi, Gilera og sånnt har det tomgang/turtall problemet med lys Selvom de kjøper Ny eller brukt er det det samme =) Det er ikke noe stress men. Skulle bare hatt nærlyset og tuta til å virke, eller så blir den vel ikke godkjent?
Blinklys er ikke påbudt, så det trenger du ikke bekymre deg for. Bare litt tilleggsinformasjon.
Hehe vet Har armer
Vel Furia og Mtx har ikke batteri så "tomgangsproblemet" er at motoren på tomgang ikke produserer nok strøm til at det kan lyse maks.

Om den ikke lyser før du starter er det enkelt.
Du har ikke batteri
Batteriet er ødelagt
Ledningene fra/til batteriet er brutt.

Gå gjennom med multimeter da finner du fort ut hvor det er brudd i ledningene slik at de kan fikses/erstattes.

Er ikke noe krav til verken blinklys totalt, men er det blinklys på mopeden skal de funke.
Lysene trenger heller ikke funke før mopeden starter, derav de mange mopedene uten batteri
Hmm så hvis jeg har blinklys så måå alle funke? Kjipt, har det men bare 2 som funker.
Men er ikke krav på at lys funker uten at motoren er i gang. hehe =)

Tar det enkle først jeg å sjekker om pære på nærlyset har gått =)
hvis ikke så veit jeg ikke ass. Da må jeg vel stresse eeeenda mer bare for noen j*vla skilter
SMX og RMX har ikke batteri, så du skal ikke ha lys når du skrur på "tenningen"
Sitat av treimoz
SMX og RMX har ikke batteri, så du skal ikke ha lys når du skrur på "tenningen"
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om Rieju, ikke Suzuki. Er lett å tenke feil der
Ok.. men trenger fortsatt det andre svaret ^^

Ja begynte å lure, Rieju Har ikke RMX ^^
Se etter om blinklyspærene er gåene, eller om det bare er en kontakt som har hoppa av elns. Hvis det ikke funker da, så bare skru det av. Alle eller ingen blinklys. Skal egentlig fjærne bryteren også, men det kan vel ikke være så nøye.
Kommer helt ann på hvem det er som skal se over den. Noen er greie, imens andre er drittsekker.

Tviler på at det er krav på at lys funker uten at motoren er i gang.
Det med nærlyset er høyst sansynlig bare pæra, men kan også være at du må av med løktehuset og koble/ sette i en kontakt. Er nok ikke værre enn det
Reju MRX har IKKE batteri! jeg har en scooter med bateri der funker bare blinklys når tenninga er skrudd på.. mens når den går så har jeg alt anet av lys.

gå over alle ledninger, sjekk koblinger, bytt ut ledninger du synes ser gammle ut.
Hvis du ikke bor langt unna kan jeg ordne dette for deg billig^^
Heilt canooon
MRX/SMX har ikke batteri originalt (ihvertfall ikke en så gammel modell), men hvis det er så nøye kobler du bare alt til batteriet. Eller bare fjerner alle blinklysene.

Koblingsskjema (står for RR, men er akkurat det samme på MRX/SMX)
Sist endret av Rindae; 5. oktober 2008 kl. 01:59.
Sorry for OT, men hvor får dere tak i koblingsskjema? Finner ikke til min Suzuki DR 125 SEV 1997 mod.

On-topic: Gjør som alle sier: Feilsøk. Men hvordan kan du ikke finne batteriet ditt? Det er jo en stor klump som henger på siden av rammen... Enkelt.
er lyspærene inntakt?