Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2592
Var litt uheldig og rakk ikke å ta mørkekjøring.

Hvis jeg kjører uten gyldig mørkekjøring og blir tatt hva skjer?
Hadde gyldig førerkort til 1 mars 2008
Har sendt skriftlig brev til vegvesnet og spurt om å få litt mere utsettelse.
"Bare en forglemmelse" fikk vi tilbake. altså ett nei.

Er det mulig å ta mørkekjørings kurs noen plass i norge nå?
Er villig lett til å ta 12 timer med buss for å ta en.

Please hjelp meg nå. kan ikke tenke meg en sommer uten å kjøre : /

Sry for dårlig norsk.
Sist endret av eskil2k; 31. mai 2008 kl. 19:19.
Det er vel slik at førerkortet ditt er gyldig til en viss dato ut på vinterhalvåret en gang. Du kan kjøre trygt uten gjenomført mørkekjøring frem til da. Du får det fornyet etter du har tatt kurset
eskil2k's Avatar
Trådstarter
ja vet,min var til 1 mars,og er ugyldig nå. så er ganske viktig for meg å ta det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ring vegvesenet, de vet nok bedre enn en random nerd her inne.
Såvidt jeg har forstått må du ta oppkjøring på ny dersom du ikke fikk gjort mørkekjøring innen fristen 1.mars.

Mørkekjøring vil vel være ganske så umulig å få gjort nå for tiden, simpelthen fordi det ikke er mørkt.
Sist endret av Kinseek; 31. mai 2008 kl. 19:19.
Sitat av Kinseek
Såvidt jeg har forstått må du ta oppkjøring på ny dersom du ikke fikk gjort mørkekjøring innen fristen 1.mars.

Mørkekjøring vil vel være ganske så umulig å få gjort nå for tiden, simpelthen fordi det ikke er mørkt.
Vis hele sitatet...
Oppkjøringa må du neppe ta på nytt. Du må bare få tatt den mørkekjøringa, også kjører du lovlig igjen.
Sitat av Kinseek
Såvidt jeg har forstått må du ta oppkjøring på ny dersom du ikke fikk gjort mørkekjøring innen fristen 1.mars.

Mørkekjøring vil vel være ganske så umulig å få gjort nå for tiden, simpelthen fordi det ikke er mørkt.
Vis hele sitatet...
Neida. Jeg glemte mørkekjøringa, og gav vel igrunn faen. Kjørte med utgått lapp heilt til jeg blei stoppa i rutinekontroll. Fikk 3500 i bot. Når mørket senket seg så tok jeg mørkekjøringa, fikk en mørkekjøringsseddel med kjørelærer og leverte denne hos vegvesenet så fikk jeg sertifikatet i posten ei uke etterpå.

At jeg kjørte uten gyldig sertifikat var nok ikke så smart. Hadde jeg kræsjet så hadde det blitt et helvete med forsikringsselskapet og jeg hadde blitt gjeldsslave for resten av livet.
Da jeg googlet "mørkekjøring" fikk jeg denne artikkelen:
http://www.aftenposten.no/forbruker/...icle738096.ece

De som tok førerkortet for klasse B i perioden 16. mars til 31. oktober i fjor, og ikke hadde gjennomført mørkekjøringskurset, fikk utstedt førerkort med gyldighet til 1. mars 2004. Innen den tid fikk de beskjed om å ta det mørkekjøringskurset de manglet, og så fornye førekortet sitt. Men ennå er det altså flere tusen som ikke har kommet til trafikkstasjonene og bedt om fornyelse.

Nå er det under en uke til fristen utløper. Fornyes førekortet etter fristen 1. mars, selv om du har dokumentasjon på at du har gjennomført mørkekjøringskurset, må du bestå en praktisk prøve for å få utstedt nytt førerkort med livsvarig gyldighet.
Vis hele sitatet...
eskil2k's Avatar
Trådstarter
Sitat av stian3108
Oppkjøringa må du neppe ta på nytt. Du må bare få tatt den mørkekjøringa, også kjører du lovlig igjen.
Vis hele sitatet...
akkurat,men jeg kan ikke ta oppkjøringa før 1 september elns.

Tror jeg har hørt at det er en plass du kan ta mørkekjøring på denne tiden på året.
Sitat av eskil2k
akkurat,men jeg kan ikke ta oppkjøringa før 1 september elns.

Tror jeg har hørt at det er en plass du kan ta mørkekjøring på denne tiden på året.
Vis hele sitatet...
Prøv å ring til Trygg Trafikk, Statens Vegvesen eller noe i den dur. De kan sikkert hjelpe deg.
Sitat av Kinseek
Da jeg googlet "mørkekjøring" fikk jeg denne artikkelen:
http://www.aftenposten.no/forbruker/...icle738096.ece
Vis hele sitatet...
Nye regler da tydeligvis. Jeg tok mørkekjøringa i 2005, men slapp vel unna ny oppkjøring fordi jeg tok lappen i 2002.
eskil2k's Avatar
Trådstarter
vær så snill og hjelp meg noen, noen svar på spørsmålet mitt :

Hvor kan jeg ta mørkekjøring?
Hva skjer hvis jeg blir tatt uten mørkekjøring?
Sitat av eskil2k
vær så snill og hjelp meg noen, noen svar på spørsmålet mitt :

Hvor kan jeg ta mørkekjøring?
Hva skjer hvis jeg blir tatt uten mørkekjøring?
Vis hele sitatet...
1. Hos en trafikkskole. Vent til mandag, søk og ring rundt om det er noen som har kurs i nærmeste framtid.

2. Du får bot. Men hvis du kommer opp i en ulykke uten gyldig førerkort er du seriøst fucked.
eskil2k's Avatar
Trådstarter
takk,skal prøve å ringe litt rundt,med mindre det kommer en og sier "her hvor jeg bor er det fortsatt mørkekjørings kurs du kan melde deg på".
Vel, det er det ikke. Hvor i all verdens land og rike skulle det vært? I Bergen er det nå klokken 23:18 knapt nok begynt å skumre.
når fikk du lappen? mener det er sånn at du har ett halvt års frist på å ta mørkekjøring.
du må trolivis ned på sørlandet for å ta mørkekjøring.
eskil2k's Avatar
Trådstarter
sørlandet er ingen problem,bare gi meg en plass der de fortsatt har mørkekjørings kurs!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k
sørlandet er ingen problem,bare gi meg en plass der de fortsatt har mørkekjørings kurs!
Vis hele sitatet...
Det finst ikkje tipper eg, fordi lovverket er utforma slik at tar du lappen mellom 1. mars og 1. oktober får du frist på mørkekjøring til 1. mars året etterpå.
Siden du ikke har tatt kurset innen fastsatt tid er det bare å legge førerkortet på hylla i sommer. Det eneste positive er at du kan bestille ny førerprøve og mørkekjøring god tid i forveien denne gang. 31 oktober er det tidligste du får tatt mørkekjøring her i Norge.

Her har du et utdrag fra førerkortforskriften FOR-2004-01-19-298 på lovdata:

§ 4-4. Manglende mørkekjøringskurs

Dersom førerprøven i klasse B, for første gang, avlegges i perioden fra og med 16. mars til og med 31. oktober, uten dokumentasjon for gjennomført kurs i mørkekjøring, jf. forskrift av 19. januar 2004 nr. 299 om trafikkopplæring og førerprøve m.m., gis føreretten gyldighet til og med 1. mars året etter. Tilsvarende gjelder for førerprøve i klassene BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 og D1E, dersom dokumentasjon for gjennomført mørkekjøringskurs ikke er fremlagt tidligere. Samme gyldighetstid settes dersom føreretten fornyes uten at det fremlegges dokumentasjon som nevnt.

Dokumentasjon for mørkekjøringskurs må fremlegges før gyldighetstiden utløper. Dersom den fremlegges senere, må vedkommende bestå ny praktisk prøve. Når vilkårene er oppfylt, utstedes nytt førerkort med vanlig gyldighetstid, regnet fra tidspunktet for den første utstedelsen.

Innehaver av midlertidig førerkort klasse B, med to års gyldighetstid, utstedt før 1. mars 1995, kan få utstedt førerkort med vanlig gyldighetstid, når det dokumenteres at kurs i mørkekjøring er fullført, og praktisk prøve er bestått.