Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2537
Hei og hopp.

Driver å bygger hobbyraketter og slik for gøy, men er begynt å bli litt lei. Så jeg tenkte at jeg skulle lage en med et styringssystem - helt enkelt naturlig vis.

Så, jeg trenger en liten PLS, eller en chip av et slag som jeg kan programere. Vekt burde ikke overstige 100g. Trenger bare strøm av/på og mulighet til å legge inn timerfunksjoner. Programmet blir så pass enkelt at det ikke betyr hvilket språk jeg må bruke, så lenge jeg kan skrive i et gratis program. Samme hvilken overføringsmetode fra PC. Ingen radiokontroll involvert var planen.

Må gå på DC, helst under 24v.

Har tråla DealExtreme, men fant ingenting der. Så, noen som har forslag?

Evt forslag til problemløsning/gjennomføring av prosjektet?

Har sikkert glemt å nevne noe vesentlig, som vanlig
Hadde jo vert en ide å fortalt oss hvordan raketten skal oppføre seg i luften, eventuet hva "chipen" skal styre? Er det slik at det er vinkelen på "finnene" på raketten som skal kontroleres av styringsenheten? Eventuelt sprengladning?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Ønsker du å endre på thrust kan du eksperimentere med forskjellig typer kjerner.
http://www.allstar.fiu.edu/aero/images/pict001.gif
Enheten skal styre 2 servoer. Skal ikke være noen dramatiske kursendringer, bare å skrifte retningen 10-20 grader + roll. Må rett og slett prøve meg litt fram. Tenkte jeg skulle prøve med finner framme og bak, for å se hva som gir best resultat. Har ikke lyst å lese om det rent praktiske på nettet, men bryne meg selv litt.

Sprengladning i begynnelsen er falskjerm, men det er en innebygd funksjon i motoren. Er bare for finne den igjen lettere og beskyte det elektriske.
Overskuddsmateriell
tror http://goodluckbuy.com/ er en bedre side å lete etter styringssystem.
hvis du ikke finner noe på nettsiden så kan du alltids legge til drivern på MSN: / Skype: goodlucksell

har selv bestillt av de. eneste negative var at jeg fikk sporingsnummeret på mail etter jeg hadde mottatt pakken
Sitat av Bullhill Vis innlegg
tror http://goodluckbuy.com/ er en bedre side å lete etter styringssystem.
hvis du ikke finner noe på nettsiden så kan du alltids legge til drivern på MSN: / Skype: goodlucksell

har selv bestillt av de. eneste negative var at jeg fikk sporingsnummeret på mail etter jeg hadde mottatt pakken
Vis hele sitatet...
Hvis du har bestilt noe fra den siden, så er du modigere enn meg. Ikoner med påskriften "SEND MESSAEG" sender litt dårlige vibber, og det samme gjør det faktum at den eneste teksten under "about us" er

Welcome to www.goodluckbuy.com,here you can find many interesting items by very cheap price and if you have any question,pls contact me for help: [kontaktinfo]
Vis hele sitatet...
Men, til trådstarter: Det du skisserer kan være ganske avansert. Hva skal du regulere etter, for eksempel? Skal den kun regulere slik at den alltid flyr rett opp? I så fall vil et nøye innsatt akselerometer kunne gi deg et styringssignal, men hva slags regulator du skal bruke avhenger av hvordan systemet fungerer matematisk/reguleringsteknisk. Jeg tror det beste vil være å starte med å google etter reguleringstekniske beskrivelser av problemet ditt.

EDIT: Ser nå at du kanskje mener rett og slett en forhåndsprogrammert styring? Det trenger jo ikke å kreve en regulering hvis alt du vil er å programmere bevegelsene til finnene. I så fall er nok en mikrokontroller med eksternt buffer til servomotorer en mulighet. Det enkleste å gjennomføre er nok da å "hardkode" styremønsteret i mikrokontrollerprogrammet.
Sist endret av Provo; 15. november 2010 kl. 10:06.
Kjøp deg en radiostyrt bil, og bruk servostyringene fra den?
Sitat av Provo Vis innlegg
I så fall er nok en mikrokontroller med eksternt buffer til servomotorer en mulighet. Det enkleste å gjennomføre er nok da å "hardkode" styremønsteret i mikrokontrollerprogrammet.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare litt nærmere?

Programmet skal være forhåndsprogramet ja, skal ikke begynne med radiostyring. Som jeg skrev i førsteposten har jeg servoer og alt annet jeg trenger, jeg trenger noe jeg kan programere til å styre finnene. Jeg regner meg ut til tidspunkt etter lift of osv programmet skal kicke inn.

http://www.goodluckbuy.com/free-clip...ammer-1-2.html

Kunne jeg brukt en sånn? Lurer bare litt på hvordan jeg skal få til bufferet til servoen. Er ikke oppgitt V eller A output. Noen forslag?
Er ikke en rakett med styringssystem per definisjon en missil og dermed ulovelig å lage/bruke i Norge, selv uten bruk av stridshode? (Uten moralistiske undertoner, kun som en kuriositet.)
Sitat av Insanity Vis innlegg
Kan du forklare litt nærmere?
Vis hele sitatet...
Hmm.. Ja, men jeg er litt usikker på hva du lurer på og ikke. En mikrokontroller er en IC/chip som inneholder programminne, arbeidsminne, CPU og IO-porter – i hovedsak. Den kan programmeres med en programmeringskrets og en PC med egnet programmeringsmiljø, og programmeres ofte i språket C. Produsentene Microchip og Atmel har litt å velge i, men det kan virke litt overveldende helt i begynnelsen. Programmeringskretsen må gjerne kjøpes, men det trenger ikke å koste all verden, og den kan du selvsagt bruke til å programmere mange flere mikrokontrollere fra samme produsent. Du finner mange grunnlegende tutorials om f.eks. PIC- eller PICAXE-kontrollerne fra Microchip på nettet.

Bufferet trengs fordi kontrolleren ikke klarer å levere så mye strøm, og gjerne ikke så høy spenning, som kreves for å drive motoren(e).

Med å "hardkode" bevegelsene i programmet mener jeg at du inkluderer bevegelsene/servosignalene og tidspunktet for de i selve programkoden som utføres fremfor at den leses av gjennom en av IO-mulighetene.

Sitat av Insanity
Kunne jeg brukt en sånn?
Vis hele sitatet...
Det ser slik ut. Det der er en PIC12F683 fra Microchip med en spesialtilpasset programmeringskrets som du kobler til serieporten. Det ser ut til at 12F683 har en PWM-utgang som du kan tilpasse et servosignal, men det avhenger av at den kan gi ut riktig frekvens, noe den sannsynligvis kan. Men, den har bare én slik utgang, og det ser ved et raskt øyekast ut til at den ikke har mer digitalt ut enn det, så det betyr at den kun kan styre én motor (eller flere motorer identisk). Du kan se mer nøyaktig hva slags porter den har i databladet som du kan finne på microchip.com. Det er verdt å merke seg også at denne programmeringskretsen kun vil kunne programmere akkurat 12F683, og muligens noen få andre kompatible kontrollere, mens en skikkelig (og en del dyrere) krets vil kunne programmere tilnærmet hele sortimentet.

Sitat av Insanity
Lurer bare litt på hvordan jeg skal få til bufferet til servoen. Er ikke oppgitt V eller A output. Noen forslag?
Vis hele sitatet...
Detaljene finner du i databladet. Bufferet kan ganske enkelt bestå av en spenningsforsterker (common emitter eller common source, eller en opamp) og en "strømforsterker" (emitter follower/source follower). Google litt så finner du ut mer om dette.
Sitat av VladDrac Vis innlegg
Er ikke en rakett med styringssystem per definisjon en missil og dermed ulovelig å lage/bruke i Norge, selv uten bruk av stridshode? (Uten moralistiske undertoner, kun som en kuriositet.)
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg skulle lage den på skolen for å imponere automasjonslæreren min som et +, så får skylde på VGS


Takker for supert svar Provo, kp! Jeg lurte egentlig bare på hva du mente med "hardkode", men fikk jo mye ekstra viten med på kjøpet Kan litt C og Java, så jeg skal nok klare meg. Er jo OS, så det meste skal vel fungere

Lager koblingskjema og finner komponenter iløpet av uken, tenkte jeg skulle bygge en nye modell også. Poster bilder etter hvert
http://hobbyking.com - her kan du skaffe alt av servoer og diverse.. Ellers funker det vel flott med en arduino eller pic?
Arduino kan jo funke =) Arduino.cc
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis du har bestilt noe fra den siden, så er du modigere enn meg. Ikoner med påskriften "SEND MESSAEG" sender litt dårlige vibber, og det samme gjør det faktum at den eneste teksten under "about us" er
Vis hele sitatet...
Vil bare understreke at goodluckbuy er etter min erfaring veldig mye bedre og proffere enn f.eks. dealextreme. Kjempebra personlig service og rask levereing ( i hvertfall sender de den avgårde raskt)
Sitat av VladDrac Vis innlegg
Er ikke en rakett med styringssystem per definisjon en missil og dermed ulovelig å lage/bruke i Norge, selv uten bruk av stridshode? (Uten moralistiske undertoner, kun som en kuriositet.)
Vis hele sitatet...
Bare av ren nysgjerrighet. Hvilken lov/forskrift er dette regulert i?

Sitat av Insanity Vis innlegg
...
Driver å bygger hobbyraketter og slik for gøy, men er begynt å bli litt lei. Så jeg tenkte at jeg skulle lage en med et styringssystem - helt enkelt naturlig vis.
Vis hele sitatet...
Det er kombinasjonen av styringssystem og helt enkelt jeg tror du får problemer med når det gjelder en rakett.

Uansett om du skal styre manuelt eller automatisk, så må du styre i forhold til noe. Du må ha en referanse. En rakett er ikke så veldig stabil. Den vil kunne dreie om alle akser, selv om styrefinnene prøver å motvirke dette. Men hvis du ønsker å kunne dreie kursen noen grader den ene eller andre retningen, så kan du umulig vite hvilken retning du skal styre i før du vet hvordan raketten er orientert i utgangspunktet.

Et stabiliseringssystem for en rakett kan jeg forestille meg inneholde kompass, eller en annen mekanisme for å orientere himmelretningene, og en gyro for å motvirke dreiing/giring (inntil 3 akser). Man kan sikkert legge til både akselerometer og høydemåler for måling av fart også (stor fart = små rorutslag). Med tanke på hvor kort flytid en rakett har, og hvor fort det går, må et slikt stabiliseringssystem bli noe mer avansert enn "helt enkelt".

Når du først har et stabiliseringssystem har du 99% av et styringssystem. Da trenger du bare legge til en algoritme som lar deg sette nytt referansepunkt for stabiliseringssystemet, og vips så vil raketten styre dit den skal.

Nå er all elektronikk man trenger til et slikt prosjekt i fritt salg, og det trenger ikke koste en formue. Men vi skal ikke så mange tiår tilbake i tid før slik teknologi var forbeholdt supermaktene.
Sitat av haavardgj Vis innlegg
Arduino kan jo funke =) Arduino.cc
Vis hele sitatet...
arduino vil funke! den veier knap noe som helst og er meget godt dokumentert på internett, i tillegg til et aktivt brukermiljø.
Her har du en liste over hva du trenger for å styre raketten din på enklest mulig måte:

1x Micro motaker
2x Micro servo(er)
1x strømkilde: billigst 4x AA eller lettest lite oppladbart mottker batteri over 90 kr
---------------------------------------------------------------------------
Til bakkemanskapet 1x mottaker
Sist endret av Fekillix; 23. november 2010 kl. 19:20. Grunn: Edited
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Her har du en liste over hva du trenger for å styre raketten din på enklest mulig måte:

1x Micro motaker
2x Micro servo(er)
1x strømkilde: billigst 4x AA eller lettest lite oppladbart mottker batteri over 90 kr
---------------------------------------------------------------------------
Til bakkemanskapet 1x mottaker
Vis hele sitatet...

Er definitivt en fordel å la bakkemannskapet faktisk ha en sender
Jo, det kan være helt enkelt. Jeg nevnte ikke at jeg skulle ha den til å gå en bestemt retning, men bare at jeg skulle endre kursen etter en hvis tid. Men ja, jeg har tenkt tanken med akselerometer, siden det er billigere enn gyroer og jeg tror det kommer til å funke bra på flyvninger med lav g. Noe sånt http://www.youtube.com/watch?v=swjb5wQ1JXU men med en servo istede for 2.

Hva skal jeg med sender og mottaker? Er jo ikke gøy hvis ikke det er automatisert.
Sitat av Insanity Vis innlegg
Jo, det kan være helt enkelt. Jeg nevnte ikke at jeg skulle ha den til å gå en bestemt retning, men bare at jeg skulle endre kursen etter en hvis tid. Men ja, jeg har tenkt tanken med akselerometer, siden det er billigere enn gyroer og jeg tror det kommer til å funke bra på flyvninger med lav g. Noe sånt http://www.youtube.com/watch?v=swjb5wQ1JXU men med en servo istede for 2.

Hva skal jeg med sender og mottaker? Er jo ikke gøy hvis ikke det er automatisert.
Vis hele sitatet...
Den aktuelle raketten har forøverig 4 servoer.

og problemet med å kun bruke et akselerometer er at de blir påvirket av g-kreftene raketten blir utsatt for når den endrer retning (hvilket ikke er helt små i en rakett) , og derfor ikke kan gi en nøyaktig approksimasjon av orienteringen når raketten blir utsatt for akselerasjon ( svinging etc. ). Så et akselerometer vil derfor kun gi et nøyaktig resultat når raketten står stille eller beveger seg i en konstant hastighet...

Et gyroskop derimot vil gi en nøyaktig tilbakemelding i det øyeblikket raketten endrer retning, men vil gi unøyaktige måleresultater når den ikke kan måle en øyeblikkelig retningsendring (dvs en rakett som ikke svinger.)

Hvis man istedenfor, bruker både et akselerometer og et gyroskop slik at man kan kombinere de to målingene til en hver tid, og filtrerer bort misvisende resultater, kan man ganske nøyaktig bestemme orienteringen om x og y aksen, men ettersom akselerometeret ikke kan registrere rotasjon om z aksen vil gyroskopet her gi feilaktige avlesninger ettersom det ikke kan filtrere bort resultater som gis når raketten ikke svinger. Dette kan løses ved hjelp av et magnetometer eller (litt mer unøyaktig) en gps som kan angi orientering i z aksen når det ikke forekommer rotasjon.

Det finnes ganske masse stoff om UAV'er på http://diydrones.com/ og vil anbefale deg å lese litt der om diverse automatiserte styringssystemer, meget interessant lesestoff!
Sitat av ReOB Vis innlegg
...og problemet med å kun bruke et akselerometer er at de blir påvirket av g-kreftene raketten blir utsatt for når den endrer retning
...
Vis hele sitatet...
Godt innlegg.

Jeg har selv eksperimentert med balanserende roboter (Segway). Eneste skikkelige måten å få dette til på er kombinasjonen av akselerometer og gyro. Akselerometeret påvirkes av akselerasjon, som du beskriver. Og gyroen har avdrift. Men til sammen (ved bruk av et Kalman-filter) blir det bra.

Videre pusler jeg litt med radiostyrte ting, herunder et helikopter eller to. Der er gyroen temmelig vesentlig for stabilisering.

Og jeg kan ikke forstå at dette skulle være noe enklere i en rakett.

Hvis man ser på den første videoen, ser systemet ut til å stabilisere/korrigere raketten i en stasjonær situasjon. Det kan man også forvente med bruk av akselerometer. På neste video demonstreres angivelig systemet in flight. I beskrivelsen til konstruktøren står det at transisjonen fra vertikal til horisontal orientering ikke forårsakes av styringssystemet, men en bevisst feilplassering av tyngdepunktet. Styringssystemets oppgave er da å holde raketten i horisontal orientering.

http://www.youtube.com/watch?v=sKiLbdQ7d1c

Men jeg synes personlig ikke denne ferden ser så kontrollert ut. Litt av problemet er den korte flytiden. Jeg hadde ikke blitt overbevist om at dette virket før jeg fikk se en betraktelig større tid/avstand hvor raketten beholdt sin horisontale orientering.