Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4038
Vi bruker kort mer og mer. Professor Kai A. Olsen tror at vi er på vei mot et samfunn som ikke trenger kontanter.


Sitat av aftenbladet.no
Tall fra Bankenes Betalingssentral viser at nordmenn stadig oftere betaler med kort. I årets første seks måneder brukte vi kortet over 469 millioner ganger, en vekst på 5,7 prosent. Dette liker professor Kai A. Olsen ved Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde:

– Norge er overmodent til å kvitte seg med kontanter, og regjeringen bør jobbe aktivt for å få sedlene bort, sier han og vil starte med tusenlappene og femhundrekronersedlene.
– Uten kontanter blir vi kvitt svart økonomi, og det blir vanskeligere å være kriminell, mener Olsen.
Han mener bare skurker har noe å tape på at vi kvitter oss med kontantbruken.

http://www.aftenbladet.no/fritid/1055879/-_Bare_skurker_trenger_kontanter.html
Vis hele sitatet...
Er det virkelig slik at bare skurker trenger privatliv? Synes dere at fordelene med at hasjlangeren på hjørnet får problemer med å ta seg betalt, og at gateselgere kanskje må begynne å betale skatt veier opp for ulempene med at det skal være mulig å overvåke hva vi gjør med pengene våre til enhver tid? Er det virkelig slik at den kriminaliteten man vil få bukt med ved å fjerne kontanter utgjør en massiv trussel mot samfunnet vårt? Når skal denne stadig økende overvåkningen stanse? Vil vi ha et slikt samfunn, eller ønsker vi oss privatlivet tilbake?

Sett at vi skulle gjennomført en utfasing av kontanter i dag, hvordan skulle vi løst dette rent praktisk? Skal absolutt alle ha sitt eget bankkort, selv lille Jonas på 7 som skal kjøpe seg en is? Hva gjør vi når teknologien svikter, for det gjør den jo innimellom? Jeg innser nok at kontanter ikke kommer til å eksistere for bestandig, men jeg tror virkelig ikke vi er helt der hvor vi bør fase dem ut enda.

Fra meg blir det ihvertfall et rungende nei til fjerning av kontanter.
Jeg kunne muligens sett nytten i å fjerne tusenlappen, dog. Helt ærlig, hvem trenger egentlig tusenlappen?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
--- Benjamin Franklin
Vis hele sitatet...
Det har vært tatt noe veldig lignende opp før.
Her er utfallet av den diskusjonen: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=125780
kyrre12's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det har vært tatt noe veldig lignende opp før.
Her er utfallet av den diskusjonen: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=125780
Vis hele sitatet...
Haha - Hvordan klarte jeg å ikke finne den? Lover at jeg søkte først, altså.
Så klart et rungende nei fra meg også. Tenk litt over hvor store deler av hverdagen som omhandler kontanter.
De fleste burde skjønne at et samfunn hvor "maktene" i større og større grad for kontroll over hver minste del av livet vårt, hvor alt vi gjør blir lagret og kan skjekkes av folk ikke er sunt.
Det er bare tull å tvinge folk til å stole på en bank. Man må da få lov til å oppbevare kontanter hvis man ønsker det, noen finansministeren ser ut til å mene også. Det er uaktuelt å forby kontanter sier hun, og da spiller det vel ingen rolle hva en eller annen professor sitter hjemme og synser..
Sitat av C.Hendrix085 Vis innlegg
...
Tenk litt over hvor store deler av hverdagen som omhandler kontanter.
...
Vis hele sitatet...
Tenke, tenke.... Nei. Jeg kommer ikke på noe for min egen del. Kontanter bruker jeg bare i helt spesielle tilfeller - gi bort til bursdagsbarn og sånt. Men dette kunne også vært elektronisk. Tipper jeg har bruk for kontanter maksimalt en gang i halvåret, og da i moderate beløp.

Hvilke store deler av hverdagen tenker du på?

Personlig hadde jeg ikke savnet hverken 1000- eller 500-lapper. Men jeg tror ikke på et samfunn fullstendig fritt for kontanter foreløpig. Men jeg klarer meg godt uten nå for tiden.
Banker er noe dritt. Men nå er det ikke bare bankenes feil at jeg har en slik instilling, de må jo også følge regler.
Har stått uten noen penger untatt på en konto i en annen bank enn der jeg har lønnskonto.
Hadde ikke mat eller suppa på bilen og fikk fan ikke lov til å overføre 25000 til lønnskontoen i annen bank.
Pga det var stort beløp og jeg måtte ha avtale med rådgiver. Etter å ha vært frekk med damen i skranken var det såvidt jeg fikk ut 2000 i kontanter. Så nå har jeg altid godt med kontanter, siden bankene og resten av systemet skal bestemme hvordan jeg skal forvalte mine egne penger. (eller er de mine? føles ikke slik). Samfunnet ville vel klart overgangen med mye huff og puff. Men det er også et kostbart prosjekt. Så vil ikke tro vi vil se noe til dette før om 10-15 år minimum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet mitt med dette er ikkje at kontanter slik vi kjenner dei i dag forsvinn.

Det som plager meg er at mogelegheita til å betale fullstendig anonymt forsvinn. Det å vite handlemønsteret til folk røper rimelig mykje, sjølv om ein ikkje veit kva dei handla.

Eg er ikkje sikker på at eg vil at nokon skal vite at eg brukte 145,- på Sørensen tobakk i forrige uke, og med kontanter unngår eg det.

Det finst anonyme e-pengekort, der det ikkje blir registrert kven som betaler, men som like fullt er eit trygt system. Det kan leggast opp slik at pengane må innom banken, men det kan ikkje følgjast ut til kor dei vart brukt. Det vil gjere svart økonomi vanskeligare, samtidig som ein ikkje får eit totalt overvåkingssamfunn - ein vil kunne bruke penger der ein vil utan å leggje at spor som fører tilbake til ein person.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet mitt med dette er ikkje at kontanter slik vi kjenner dei i dag forsvinn.
...
Det som plager meg er at mogelegheita til å betale fullstendig anonymt forsvinn. ...
...
Det finst anonyme e-pengekort, der det ikkje blir registrert kven som betaler, men som like fullt er eit trygt system.
...
Vis hele sitatet...
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Det finnes proxy-tjenester for det meste nå til dags, og det vil sikkert være et marked for å tilby anonyme betalingstjenester på flere måter. Èn av disse har du jo nevnt her.

Utfordringen med å fjerne kontanter for å få bukt med den svarte økonomien, er at dette blir litt som å forby prostitusjon. Det har vel vært forsøkt noen tusen år nå, uten at det har opphørt.

En svart økonomi uten kontanter er fullt mulig, selv om omfanget reduseres. De som evner og vil (de store og organiserte) lager bare sine egne gjeldsbrev med en virtuell valuta, og/eller baserer seg på byttehandel av varer og tjenester. Før eller siden i en slik verdikjede vil det være mulig å hvitvaske pengene, selv når alt er registrert. På ett eller annet sted i verden vil det finnes minst én korrupt myndighetsperson, som vil være behjelpelig med slikt.

Og så vil handelsavtaler og internasjonale spilleregler ta seg av resten.

For uærlige rørlegger-Ronny, som har basert store deler av livet sitt på svart inntekt, blir det verre.
ang det med narko-dealing..
Vet det er en uteligger i oslo, ved jernbanetorget som tar KORT! :O han blei vel så lei av at folk sier "har ikke kontanter".. så han har skaffet seg en egen bankterminal(eller hva det nå heter.. sånn man kan dra kortet på ihverfall), så der slipper du ikke unna..
Vil ikke kriminelle kunne gjøre akkurat det samme? og si at de tigger? vil selfølgelig bli et problem for større sendelser, over 1000kr, som ikke lenger er en "pengegave", og somd et må skattes av.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
hasj dealing -(hvis det blir kontant-fritt) jeg bytter 10 gram mot: et par slitene dekker og kansje ei god bok XD

onT:
Tror ikke dette vil skje (hvis det skjer) før om 10-20 år
hvis det skjer, så kommer det til å gå noen år (5-10) før sedler/mynt er ute av systemet.

min lille teori
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
...
Vet det er en uteligger i oslo, ved jernbanetorget som tar KORT! :O han blei vel så lei av at folk sier "har ikke kontanter".. så han har skaffet seg en egen bankterminal(eller hva det nå heter.. sånn man kan dra kortet på ihverfall), så der slipper du ikke unna..
...
Vis hele sitatet...
Kanskje en avsporing.

Men etter det jeg vet om priser og betingelser for utleie, salg og tilknytning til banknettverk for betalingsterminaler finner jeg historien din tvilsom.

En vandrehistorie, eller fakta?
Kontanter forsvinner ikke.

Kan ikke gi alle små unger bankkort, det funker ikke. Det som derimot funker er å gi dem 20kr til å kjøpe seg is.
Fjerner man kontantene fratar man alle under 13 år (som er laveste aldersgrensen for bankkort jeg har sett) muligheten til å bruke penger sånn som det er i dag, og det tror og håper jeg virkelig strider mot menneskerettighetene.
Sist endret av drittunge; 23. juli 2009 kl. 23:53.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Kontanter forsvinner ikke.

Kan ikke gi alle små unger bankkort, det funker ikke. Det som derimot funker er å gi dem 20kr til å kjøpe seg is.
...
Vis hele sitatet...
Kan ikke gi alle småunger mobiltelefon heller.... trodde jeg... Mer eller mindre vanlig fra 6-7 års alder i disse tider. Før denne alderen kan mamma, pappa, onkel og tante kjøpe is til barna.

Betalingsløsning for småbeløp (mikrotransaksjoner) finnes allerede. Ikke mye videreutvikling her før småttisene har 20-kroningen sin på mobilen, og betaler med SMS i kassa.

Problem solved - fjern kontantene.
Hva med småsalg av div ting? Skal alle som selger noe på torget ha banksentral eller kontonr klistret på en plakat? Eller kanskje selvbetjening med en plass å dra kortet?
Når man selger noe som har høyere verdi, som båt\bil\moped\påhengs osv. Er greit å ha 500\1000 lappen da.
Greit å ha hard cash liggende istedenfor alt elektronisk. Viss man tenker på scenarier som er lite sannsynlige men ikke umulige. Man er mye mer sårbar når man har alle sine verdier i digitale\elektroniske former.

Å fjerne kontanter er for å få mer kontroll, og det er visst mange myndigheters våte drøm nå til dags. Kontroll og overvåking er viss nøkkelen på ett vell fungerende paradis. Ja, jeg overdriver.. MEn det synes jeg dem som forsvarer motsatt side av disse sakene og ofte gjør.
Kriminalitet er alltid det man legger vekt på, men jeg mener det er virkelig naivt å tro at kriminalitet vil forsvinne. "Kriminelle" er smarte, det er en grunn for at dem som selger flere ton rusmidler på ett salg så og si aldri blir tatt, mens man jager heroin avhengige rundt om kring i oslo pga man vil skjule denne siden av dagens samfunn for turister. At det er mulig å skaffe seg rusmidler i land man risikerer dødsstraff viss kvantumet er over den magiske grensa.

I seg selv trenger dette ikke å være ett negativt forslag, men det kommer an på hvordan man ser på det. Og tenker om man virkelig vil at myndighet skal invadere livet våres pga ditt og datt. Kriminalitet\terror forsvinner senere enn frihet virker det som. Og de siste årene har forslag som gjør deg mer "sårbar" blitt mer og mer akseptert. Folk legger VELDIG mye av sin tillit til en myndighet\myndigheter nå til dags. Jeg sier ikke at det er direkte farlig etc, men synes det er litt naivt. Se på historien, se på land der man ikke eier rettigheter etc.

Det er vanskelig å prøve å være imot slike forslag nå til dags pga man blir lett misforstått. Og terror og kriminalitet synger godt i ørene til mange når man bruker det som argument. Gjør man ikke noe ulovlig har man ingenting å frykte. Passivt argument, men men sant. Men lover skrives raskt, og kan i fremtiden gjøre noe du i dag tar for gitt ulovlig. Å gi fra seg mer og mer "frihet" og "kontroll" gjør deg sårbar. Du kan ta dette på som ett paranoid argument, men det trenger nødvendigvis ikke å være det. Viss du tenker litt lengre enn kriminalitet\terror argumentene man stadig får slengt i trynet.

Jeg tipper at penger vil forsvinne, men jeg tror ikke kriminalitet vil forsvinne av den grunn. Jeg liker ikke utviklingen når det kommer til overvåking og måten det virker som myndigheter vil har mer kontroll. Men jeg tror det er svært lite som vil skje for å stoppe det med det første ivhertfall. Er igrunnen ikke noen gode grunner til å stoppe det eller frykte det, utenom hypotetiske scenarier. Som jeg vet om ihvertfall.

Så det er lite jeg kan si for å forsvare mitt syn, utenom at jeg må være en kriminell som verdigsetter friheten og kontrollen som myndigheter enda ikke har tatt ifra meg. Eller evt paranoid for å prøve å forsvare friheten jeg i dag har. Jeg tenkte og litt internasjonalt nå jeg skrev dette, ikke bare norge. x-)

Fra meg blir det ihvertfall et rungende nei til fjerning av kontanter.
Jeg kunne muligens sett nytten i å fjerne tusenlappen, dog. Helt ærlig, hvem trenger egentlig tusenlappen?
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt poenget, greiere å ha en 1000 lapp enn 2stk 500 lapper. Og det forandrer ingenting, så jeg ser ikke helt nytten i det. :P
Sist endret av sneipen; 24. juli 2009 kl. 04:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Finnes alltid noe å bytte i. Trenger ikke være cash. Feil vei å gå. Bruker kort mye selv til småting (tyggis....) men allikevel. De tar jo faen ikke kort på bussen enda så, heh...
Hvis kortet ditt blir ødelagt, så må du jo vente i flere dager før du får nytt. Ikke kan du gå i banken å ta ut penger, siden kontanter finnes ikke. Det hadde ikke vært veldig lett for en enslig hybelkanin

Nei, vi må ha kontanter!
Sitat av ass-beer Vis innlegg
hasj dealing -(hvis det blir kontant-fritt) jeg bytter 10 gram mot: et par slitene dekker og kansje ei god bok XD

onT:
Tror ikke dette vil skje (hvis det skjer) før om 10-20 år
hvis det skjer, så kommer det til å gå noen år (5-10) før sedler/mynt er ute av systemet.

min lille teori
Vis hele sitatet...
Støtter den.

Må si at jeg er jo litt enig, men helt i mot den voksende overvåkningen. MEN, de har jo et poeng..? Selvom det kanskje ikke er det beste argumente jeg har hørt for å få vekk myter og sedler..
tviler sterkt på at dette noen gang blir en realitet!
Jeg er MOT å fase ut kontanter. Liker friheten til å kunne handle anonymt uten at hverken banken eller andre kan vite hvor jeg har vært/hva jeg har kjøpt. Som oftest går det fortere å kjøpe en cola kontant enn med kort.

Det positive med å fjerne kontanter er at lommetyver ikke får noe gevinst ut av bytte, med mindre de er ute etter kredittkortene.

Hvis det blir sånn at man kun kan bruke kort, må legitimasjonsjekken bli betydelig bedre. Skremmende at man kan dra på byn og skrive under med donald duck uten at noen ser ut til å bry seg. De ser heller ikke om personen og bildet stemmer overrens.

At folk kan stjele et bankkort og bruke flere tusen kroner på både taxi og fuktige kvelder på byn er hårreisende. Selv når kortet er sperret. De er faktisk mer nøye med å spørre om legitimasjon i en dagligvarebutikk enn når man kjøper en telefon for 1 krone med abonnement. Har tenkt tanken på å forhåndsbetalte noe jeg kjøper på nettet, få en annen til å hente det for meg. Bare for å melde fra om at jeg ikke har hentet pakken. Bare for å vise hvor lett det er.

Dette er et problem nå, og vil bli et mye større problem om kontantene forsvinner.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg henter til stadighet pakker for venner. Ingen bryr seg.

Jeg er ideelt sett for at kontanter er noe tull som må kastes på dør.
I praksis burde vi beholde den lille anonymiteten vi har og beholde kontanter.

Har hørt at samtlige nybakte foreldre velger å implentere chips i babyene sine. Fint at personer har en chip som gjør slik at helsen er lettere og overvåke for individet og slikt. Men selv om det er bra at noen har et chip i seg under en eventuel ulykke hvor man skal søke etter en person så er det ikke vært en forsterkning av denne overhengene følelsen at man blir overvåket.
Sitat av Remien Vis innlegg
Jeg er MOT å fase ut kontanter. Liker friheten til å kunne handle anonymt uten at hverken banken eller andre kan vite hvor jeg har vært/hva jeg har kjøpt. Som oftest går det fortere å kjøpe en cola kontant enn med kort.

Det positive med å fjerne kontanter er at lommetyver ikke får noe gevinst ut av bytte, med mindre de er ute etter kredittkortene.

Hvis det blir sånn at man kun kan bruke kort, må legitimasjonsjekken bli betydelig bedre. Skremmende at man kan dra på byn og skrive under med donald duck uten at noen ser ut til å bry seg. De ser heller ikke om personen og bildet stemmer overrens.

At folk kan stjele et bankkort og bruke flere tusen kroner på både taxi og fuktige kvelder på byn er hårreisende. Selv når kortet er sperret. De er faktisk mer nøye med å spørre om legitimasjon i en dagligvarebutikk enn når man kjøper en telefon for 1 krone med abonnement. Har tenkt tanken på å forhåndsbetalte noe jeg kjøper på nettet, få en annen til å hente det for meg. Bare for å melde fra om at jeg ikke har hentet pakken. Bare for å vise hvor lett det er.

Dette er et problem nå, og vil bli et mye større problem om kontantene forsvinner.
Vis hele sitatet...

Ja, du har vledig mange gode poeng her. Norge er et vveldig sløvt land når det kommer til dette. Spessielt det med pakker på posten.

Jeg bestiller en del over nette, og jeg legger merke til at alt de sier er " Ja, hva er navnet ditt da?" Jeg svarer, og får paken... Herregud, det må da være noen som har utnyttet dette?!
De største skurkene er kanskje barn som vil ha is på 17. mai?
Kan vi ikke gå andre veien? Hadde vært dritkult å betale for en full handlevogn med noen speciedaler
At vi er på vei mot et kontantfritt samfunn tviler jeg ikke på, og det ser jeg egentlig ikke på som noe problem i seg selv. Samtidig tror jeg nok det er ganske langt unna, og at det helt sikkert vil dukke opp alternativer og løsninger som både lar far gi lille ole penger til en is, og som kan overføres anonymt.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
ang det med narko-dealing..
Vet det er en uteligger i oslo, ved jernbanetorget som tar KORT! :O han blei vel så lei av at folk sier "har ikke kontanter".. så han har skaffet seg en egen bankterminal(eller hva det nå heter.. sånn man kan dra kortet på ihverfall), så der slipper du ikke unna..
Vil ikke kriminelle kunne gjøre akkurat det samme? og si at de tigger? vil selfølgelig bli et problem for større sendelser, over 1000kr, som ikke lenger er en "pengegave", og somd et må skattes av.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke mulig uten å ha ett foretak. Alle transaksjoner går også gjennom BBS så dette vil ikke la seg gjøre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
håper ikke at de fase ut kontanter,,, hva ska skal stakkars forettnings menn, på bizniss tur si når de har vert på L'amour i berlin ... Eller hva med husmora som kjøper seg en ny dildo i hvær måned?

Eller hva med at kompisen din gifter seg, og du er med på utdrikknings lag på stippeklubb....

Tror det blir liten personsikkerhet da, og at det er noen innefor staten som skal sitte og se på alt det du har kjøpt
og det er bestanding noen sladrekjerringer på slike plasser.

Og spesielt banken er såppas frekk at når du skal ta ut beløp over 25 000 kr... så nekter de deg å ta ut dine egne penger. Du må bestille og komme tilbake 4 dager senere. Og har i det hele tatt frekkheten til å spørre hva du skall med så mye penger. Hadde de ikke kortterminal, der jeg skulle handle...

Raker jo ikke de i det hele tatt, om jeg drikker meg full for penga... blåser alt på en strippeklubb... eller kjøper meg et vrak av en bil, så har jo de faen meg ignenting med det å gjøre. Sa te hu i skranken at siden hu var så helvetes nyskjerrig så hadde jeg bestilt 2 horer for hele uka, som kom medfly fra Tjekkia.

Og måtte ha pengene i dag, siden jeg skulle hente de på flyplassen, hvor skulle de installere kortterminalen liksom?

Ansiktsutrykket var Priceless:P hu sa ikke den dritt og betalte ut pengne mine fortere en fy...
Skal vi gå foran i verdenssamfunnet og fjærne kontenter i et håp om å redusere vår bitte lille kriminalitet?
Denne professoren må leve i en boble av ignoranse for å komme på noen sånt. Penger kan ikke beskrives som annet en essensiellt. Hvis vi fjærner kontanter mister vi retten til å distribuere vår rikdom som vi selv vil. Den vil alltid bli bundet til en eller annen bank, som selv kan investere DINE penger i andre foretak.
Nei, jeg vil forbeholde meg retten til å ha alle pengene mine i en stor pengebinge! (En melkekartong hadde sikket vært stor nok, men...)

Ps. Dessuten tar ikke hasjmannen min bankkort.
Om dette skjer blir vi nødt til å gå tilbake til gamle metoder for å skaffe no god røykings... Et ps3 spill og en høne for en tier
Ser bare én grunn til å skulle forby kontanter (fra myndighetenes side) - Man kan da tvinge moms på alle transaksjoner, uansett. Bruktkjøp = 25% moms. Gi småpenger til avkommet sitt = 25% moms.

Ok, dette var et ondt forslag da
Hvis vi fjerner kontanter, hvordan skal da de ti år gamle jentene som står på gatehjørner og selger saft ta betalt? "Her er saften din, sett inn chippen her"?

Mer seriøst, jeg er sterkt imot dette. Av praktiske årsaker såvel som symbolske, hvis man avmagnetiserer kortet er man da uten penger til du får nytt?

Også, det kan føre til økt overvåing fra staten.
Sitat av sky_king Vis innlegg
Hvis vi fjerner kontanter, hvordan skal da de ti år gamle jentene som står på gatehjørner og selger saft ta betalt? "Her er saften din, sett inn chippen her"?
Vis hele sitatet...
Gratis saft?

Penger har jo også en plass i hjertet til menneskene, for å sette det litt på spissen. I USA produserer de fortsatt 1-cents mynter, selv om disse koster mer å produsere enn de er verdt.

Jeg vet hvertfall at jeg heller vil få en hundrelapp eller to til jul fra onkel, enn en kvittering på 200,- overført til min konto.
Dere må huske på at hvis kontanter skal slettes, så må de erstattes av et mye mye mer omfattende og diversifisert tilbud enn det magnet -og chipkort er i dag. Jeg tror betaling gjennom abonnementer på mobiltelefoner kommer til å dominere markedet innen 10 år. Mobiler med støtte for å sveipe forbi betalingsstasjoner som automatisk trekker deg for penger ved en liten bevegelse forbi et felt som kommuniserer med alle typer mobiltelefoner.

Slik teknologi er under utvikling i dag, og jeg tror at det ikke blir lenge til vi ser det på kollektivtrafikk og gatekjøkken i hele verden.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg tror betaling gjennom abonnementer på mobiltelefoner kommer til å dominere markedet innen 10 år. Mobiler med støtte for å sveipe forbi betalingsstasjoner som automatisk trekker deg for penger ved en liten bevegelse forbi et felt som kommuniserer med alle typer mobiltelefoner.
Vis hele sitatet...
Huff, da kan man jo bli ranet trådløst lett som bare det. Nei det er ikke meg som kommer til å gå rundt med konto pr telefon
De eneste gangene jeg bruker kontanter er når jeg kjøper hasj. Og selv der har det hendt at jeg bruker bankoverføringer. Om kontanter blir avskaffet tenker jeg at vi begynner å bruke gull isteden hvis vi ikke vil spores.
http://www.youtube.com/watch?v=5yIm6isgq-s

Og hva blir det neste? At alle barn som blir født må ha strekkoder...?
Sist endret av RampLest; 2. november 2009 kl. 20:58.
Med et system som på Hove og andre festivaler vil man kunne ha total anonymitet ved bruk av penger. Man bare overfører penger til et kort som ikke er registrert på en spesiell person, og så kan man bare dra dette kortet hvor man vil. Når pengene er på kortet finnes det ingen informasjon om hvor pengene kom fra, og når man betaler eller gir penger (ved å for eksempel dra kortet og taste inn kode og beløp på mobiltelefonen til den som skal ha pengene) følger det ikke med noen annen informasjon enn at pengene nå tilhører den andre personen.

Det kan jo også hende at man ikke trenger noen annen form for terminal enn selve kortet etterhvert. Og "kortet" trenger jo ikke være et kort. Det kan være en mobiltelefon eller en klokke, for eksempel.

Men så vil man jo igjen miste den kontrollen på kriminaliteten, da. Så da var det plutselig ingen vits i å bytte ut cash slik systemet funker i dag, annet en å redusere tykkelsen på lommeboka.

Skjønner?
Men dette "anonyme" kortet må vel også betales for? Da forsvinner hele poenget.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Men dette "anonyme" kortet må vel også betales for? Da forsvinner hele poenget.
Vis hele sitatet...
Det er ingen problem å tenke ut anonyme e-penge-systemer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anonymous_internet_banking og http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_Signature gir innføring.

Som sidenote kan det jo nevnast at terminalen treng ikkje vere online mot banken en gang; brukeren kan ta ut penger til sin bærbare terminal, og bruke dei. Den som mottar dei kan så gå i banken og sette dei inn på konto, eller bruke dei sjølv.

Så anonyme e-cash-løsninger er fullt ut teknisk mulig. Eg er berre bekymra for at ingen har incentiver for å lage dei praktisk brukbare - VISA vil gjerne vite kor du bruker penger, og myndighetene har få incentiver for å pålegge anonyme betalingsmidler.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Men dette "anonyme" kortet må vel også betales for? Da forsvinner hele poenget.
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg ser ikke hvordan det er et problem. Kortet trenger jo ikke registreres på deg. Når man undersøker transaksjonen vil man bare se at <random person> har kjøpt et random betalingskort. Dette betalingskortet må man i såfall ta fysisk vare på for å ikke miste de pengene man har på det, men sånn er det jo også med vanlige penger.
Hvordan skal vi laere vaare kjaere barn verdien av pengene hvis man ikke har kontanter?

Da jeg var en liten drittunge hjalp jeg ofte faren min men ting og tang, saa fikk jeg gjerne en krone her og en krone der(ja, enkroninger) som jeg samlet paa en sprengledning(slike gule og grönne kabler de bruker naar de sprenger). Etter en stund hadde jeg kanskje 50 kroner, saa kunne jeg gaa og kjöpe meg en is og en brus.

Jeg tror ikke at jeg hadde sett paa penger paa samme maaten hvis jeg bare hadde faat overfört penger naa og da til et kort

Sitat av Jellow Vis innlegg
Joda, men jeg ser ikke hvordan det er et problem. Kortet trenger jo ikke registreres på deg. Når man undersøker transaksjonen vil man bare se at <random person> har kjøpt et random betalingskort. Dette betalingskortet må man i såfall ta fysisk vare på for å ikke miste de pengene man har på det, men sånn er det jo også med vanlige penger.
Vis hele sitatet...
De har jo bankkortnummeret ditt da, siden man kan jo ikke betale med kontanter
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
De har jo bankkortnummeret ditt da, siden man kan jo ikke betale med kontanter
Vis hele sitatet...
"Kontant-kortet" og bankkortet vil jo ikke være samme kort. Og ingen vil vite hvem som eier hvert enkelt "kontant-kort", samtidig som det ikke finnes noen "signatur" som sier hvor pengene kommer fra, eller hvem de har tilhørt.

I hodet mitt høres det veldig logisk ut...
Sitat av Jellow Vis innlegg
"Kontant-kortet" og bankkortet vil jo ikke være samme kort. Og ingen vil vite hvem som eier hvert enkelt "kontant-kort", samtidig som det ikke finnes noen "signatur" som sier hvor pengene kommer fra, eller hvem de har tilhørt.

I hodet mitt høres det veldig logisk ut...
Vis hele sitatet...
Förer de ikke en logg over hvilket kontantkort som er betalt av hvilket bankkort? Hvis ikke saa suger det jo litt da om det skjer en feil og kontantkortet mangler et par hundre kroner.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Förer de ikke en logg over hvilket kontantkort som er betalt av hvilket bankkort? Hvis ikke saa suger det jo litt da om det skjer en feil og kontantkortet mangler et par hundre kroner.
Vis hele sitatet...
Nei, i mitt hode gjør de ikke det. Man kan jo eventuelt ha valget mellom å registrere og ha den ekstra sikkerheten, eller man kan velge å ikke registrere det for å opprettholde 100% personvern.